Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730772
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730772/1
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-Noord
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-NoordHet Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord,
gelet op:
- •
artikel 33b lid 1 onder c van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
- •
artikel 9.4 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord;
besluit:
vast te stellen, het:
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-Noord
Hoofdstuk 1: De structuur van de organisatie van de Veiligheidsregio
Artikel 1 Organisatieonderdelen
-
1. De Veiligheidsregio Brabant-Noord is een bestuurlijke samenwerking van de deelnemende gemeenten die wordt uitgevoerd door de volgende organisatorische onderdelen:
- a.
GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio);
- b.
Brandweerzorg;
- c.
Risicobeheersing;
- d.
Meldkamer;
- e.
Crisisbeheersing & Rampenbestrijding;
- f.
Bevolkingszorg;
- g.
Bedrijfsvoering.
- a.
Artikel 2 Functies
-
Binnen de organisatie van de Veiligheidsregio worden onder meer de volgende ambtelijke functies onderscheiden:
-
a. de secretaris van het bestuur;
-
b. de directeur Veiligheidsregio;
-
c. de regionaal commandant brandweer;
-
d. de directeur Publieke Gezondheid;
-
e. de coördinerend gemeentesecretaris;
-
f. de controlfunctie.
Artikel 3 Veiligheidsdirectie
-
1. De veiligheidsdirectie is belast met de afstemming van de multidisciplinaire werkzaamheden van de Sector Crisisbeheersing & Rampenbestrijding, Brandweerzorg, de GHOR, de deelnemende gemeenten, de Nationale Politie, de waterschappen en het Regionaal Militair Commando.
-
2. De veiligheidsdirectie is verantwoordelijk voor de integraliteit van de voorbereiding van de vergaderingen van het dagelijks en het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio.
-
3. De veiligheidsdirectie bestaat uit:
- a.
de directeur Veiligheidsregio (voorzitter);
- b.
de secretaris van het bestuur;
- c.
de regionaal commandant brandweer;
- d.
het Sectorhoofd Crisisbeheersing & Rampenbestrijding;
- e.
de manager Brandweerzorg;
- f.
de directeur Publieke Gezondheid, te weten de directeur van de GGD Hart voor Brabant, tevens portefeuillehouder GHOR;
- g.
de politiechef, te weten de chef van de eenheid Oost-Brabant van de Nationale Politie;
- h.
de coördinerend gemeentesecretaris, die is belast met:
- i.
de coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis;
- ii.
de bredere oriëntatie op de wensen en belangen van de deelnemende gemeenten als opdrachtgever;
- i.
- i.
de directeur van het waterschap Aa en Maas;
- j.
de Regionaal Militair Commandant Zuid.
- a.
-
4. De veiligheidsdirectie kan voorts, al of niet in opdracht van het dagelijks bestuur zowel interne als externe adviseurs uitnodigen om aan de beraadslagingen deel te nemen.
Artikel 4 Ambtelijke regiegroep
-
1. Er is een ambtelijke regiegroep die de veiligheidsdirectie adviseert en toetst of de voorstellen en adviezen voldoende multidisciplinair zijn afgestemd alvorens deze aan de veiligheidsdirectie en/of het bestuur worden voorgelegd.
-
2. De ambtelijke regiegroep bestaat uit de ambtelijke adviseurs van de leden en de adviseurs van de veiligheidsdirectie zoals genoemd in artikel 3 onder het 3e en 4e lid.
Artikel 5 Adoptiegroep
-
1. Er is een overleg van adoptieambtenaren die namens de gemeenten een gezamenlijk advies voorbereiden voor de colleges van burgemeester en wethouders en de gemeenteraden over voorstellen die een strategisch karakter en/of belangrijke financiële consequenties voor de gemeenten hebben.
-
2. Als ten aanzien van beleidsvoorstellen zoals genoemd in het eerste lid door het bestuur van de veiligheidsregio een zienswijze aan de colleges van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraden wordt gevraagd, dan brengt de adoptiegroep in de vorm van een concept college- en/of raads-voorstel advies uit.
-
3. Met betrekking tot de beleidsvoorstellen zoals genoemd in het eerste lid brengt de adoptiegroep advies uit aan zowel het dagelijks als het algemeen bestuur.
-
4. De adoptieambtenaren worden aangewezen door de Coördinerend burgemeester Afstemmingsproces tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen in Brabant-Noord.
Hoofdstuk 2: Verdeling van taken en verantwoordelijkheden
Artikel 6 Taken van de organisatieonderdelen
-
1. De taken per organisatieonderdeel komen overeen met de taken genoemd in hoofdstuk 3 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord.
-
2. De sector Crisisbeheersing & Rampenbestrijding coördineert tevens de taken van Bevolkingszorg genoemd in artikel 3.8 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Artikel 7 De secretaris van het bestuur
-
1. De secretaris staat het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio terzijde bij de uitoefening van hun taak.
-
2. De secretaris draagt onverminderd de verantwoordelijkheden van de voorzitter zorg voor een goede, tijdige en integrale voorbereiding van de vergaderingen van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur.
-
3. De secretaris is verantwoordelijk voor een snel en adequaat verloop van de procedures die noodzakelijk zijn voor het besluitvormingsproces in het bestuur. Als zich hierbij problemen voordoen legt hij dat voor aan het dagelijks bestuur.
-
4. De secretaris draagt er zorg voor dat de besluiten van de bestuursorganen worden vastgelegd.
-
5. De secretaris is gerechtigd de inlichtingen in te winnen die hij voor een goede vervulling van zijn taak nodig heeft.
-
6. De secretaris legt verantwoording af aan het Dagelijks Bestuur.
Artikel 8 De directeur Veiligheidsregio
-
1. De directeur veiligheidsregio is, naast het leidinggeven aan de Veiligheidsregio, belast met de coördinatie van de multidisciplinaire taken van de veiligheidsregio.
-
2. De directeur veiligheidsregio is voorzitter van de veiligheidsdirectie.
-
3. De directeur veiligheidsregio stemt de taakuitoefening op het gebied van crisisbeheersing en rampenbestrijding door de regionaal commandant brandweer, de directeur publieke gezondheid en de coördinerend gemeentesecretaris af zonder in hun wettelijke bevoegdheden ten aanzien van de taakuitoefening van deze functionarissen te treden.
-
4. De directeur Veiligheidsregio legt verantwoording af aan het Dagelijks Bestuur.
Artikel 9 De regionaal commandant brandweer
-
1. De regionaal commandant brandweer is hoofd van de brandweer, geeft daaraan leiding en is verantwoordelijk voor de vervulling van de daaraan opgedragen taken.
-
2. De commandant is verantwoordelijk voor de vervulling van zijn wettelijke taken.
-
3. De commandant brandweer legt verantwoording af aan het Dagelijks Bestuur.
Artikel 10 De directeur publieke gezondheid
-
1. De directeur publieke gezondheid is hoofd van de GHOR, geeft daaraan leiding en is verantwoordelijk voor de vervulling van de daaraan opgedragen taken.
-
2. De directeur Publieke Gezondheid is verantwoordelijk voor de vervulling van zijn wettelijke taken.
-
3. De directeur Publieke Gezondheid legt verantwoording af aan het dagelijks bestuur.
Artikel 11 De coördinerend gemeentesecretaris
-
1. De coördinerend gemeentesecretaris is daartoe, met instemming van de Kring van gemeentesecretarissen van de gemeenten die samenwerken in de Veiligheidsregio Brabant-Noord, door het dagelijks bestuur aangewezen.
-
2. De coördinerend gemeentesecretaris is belast met de afstemming van de voorbereiding, waaronder planvorming, opleiding, training en oefening van de aan de gemeenten opgedragen rampenbestrijdings- en crisisbeheersingsprocessen (bevolkingszorgtaken).
-
3. De coördinerend gemeentesecretaris is belast met de inbreng van een bredere oriëntatie op de wensen en belangen van de deelnemende gemeenten als opdrachtgever van de veiligheidsregio.
-
4. De coördinerend gemeentesecretaris legt verantwoording af aan het Dagelijks Bestuur en rapporteert aan de Kring van gemeentesecretarissen over de uitoefening zijn of haar taken.
Artikel 12 Controlfunctie
-
1. De Veiligheidsregio en de GHOR dragen zorg voor de inrichting van de eigen controlfunctie en de uitvoering van de controlling van de aan hen opgedragen taken en werkzaamheden en de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de onder de verantwoordelijkheid van de betreffende organisatorische onderdelen vallende hoofdstukken van de programmabegroting van de Veiligheidsregio.
-
2. De directeur veiligheidsregio en de directeur publieke gezondheid zijn ieder afzonderlijk verantwoordelijk voor de in lid 1 genoemde rechtmatige en doelmatige uitvoering van de onder hun verantwoordelijkheid vallende hoofdstukken van de programmabegroting.
-
3. De concerncontroller van de veiligheidsregio is belast met de bundeling van de afzonderlijke hoofdstukken van de programmabegroting, de management- en bestuursrapportages en de jaarstukken.
-
4. Voor de bundeling van de afzonderlijke hoofdstukken van de algemene financiële en beleidsmatige kaders, de programmabegroting, de management- en bestuursrapportages en de jaarstukken kan de concerncontroller van de veiligheidsregio aan de controller van de GGD Hart voor Brabant richtlijnen geven over tijdigheid, volledigheid en transparantie waaraan deze afzonderlijke hoofdstukken moeten voldoen.
-
5. De concerncontroller van de veiligheidsregio is vanuit de rol als bedoeld in het derde en vierde lid, bevoegd aan het dagelijks bestuur te rapporteren over de betrouwbaarheid van de informatie als bedoeld in lid 4.
Artikel 13 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden Veiligheidsdirectie
-
1. De leden van de veiligheidsdirectie, met uitzondering van de leden zoals genoemd in artikel 3 lid 3 onder g, h, i en j, zijn ieder voor zich afzonderlijk verantwoordelijk voor hun eigen organisatieonderdeel met het daaraan opgedragen takenpakket.
-
2. De veiligheidsdirectie als geheel bevordert in onderlinge collegiale samenwerking de integraliteit van de organisatieonderdelen die de Veiligheidsregio vormen door:
- a.
zorg te laten dragen voor de coördinatie van de aan hun organisatieonderdeel c.q. hun functionarissen opgedragen taken;
- b.
zorg te laten dragen voor de kwaliteit van de ambtelijke producten;
- c.
een strategische visie op de organisatie te ontwikkelen, zowel ten aanzien van de hoofdlijnen van beleid als ten aanzien van de organisatieontwikkeling;
- d.
zorg te dragen voor een gecoördineerde en geïntegreerde inbreng van maatschappelijke ontwikkelingen, rijksbeleid en bestuurlijke inzichten in de beleidsontwikkeling, voorbereiding en uitvoering;
- e.
te bewaken dat beleidsprocessen, waar onder de budgetcyclus en beleidsplannen, verlopen conform door het bestuur vastgestelde kaders.
- a.
-
3. De veiligheidsdirectie adviseert gevraagd en ongevraagd de voorzitter en het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio.
-
4. De veiligheidsdirectie als geheel en haar individuele leden kunnen voorstellen doen voor het ontwikkelen van beleid.
-
5. De voorbereiding van de in lid 2 bedoelde voorstellen vindt zoveel mogelijk plaats in gezamenlijkheid tussen de organisatieonderdelen.
-
6. Besluitvorming door de leden van de veiligheidsdirectie geschiedt bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Adviseurs van de veiligheidsdirectie hebben een raadgevende stem.
Hoofdstuk 3: De structuur van de organisatie(onderdelen)
Artikel 14 Managementteam Veiligheidsregio
-
1. De ambtelijke organisatie van de Veiligheidsregio staat onder leiding van de directeur Veiligheidsregio en bestaat uit verschillende sectoren.
-
2. Elke sector wordt geleid door een manager of sectorhoofd die verantwoording aflegt aan de directeur Veiligheidsregio.
-
3. De directeur Veiligheidsregio, de manager Brandweerzorg en de sectorhoofden vormen het management van de Veiligheidsregio.
-
4. De directeur Veiligheidsregio kan de samenstelling van het management wijzigen.
Artikel 15 Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
-
1. De ambtelijke organisatie van de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio staat onder leiding van de directeur publieke gezondheid en bestaat uit het bureau GHOR.
-
2. De functie en de daarbij behorende taken van de directeur publieke gezondheid zijn opgedragen aan de directeur van de GGD Hart voor Brabant.
-
3. De uitvoering van de werkzaamheden van het bureau GHOR worden uitbesteed aan de GGD Hart voor Brabant.
-
4. Met betrekking tot de uitvoering van de taken sluit het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord een dienstverleningsovereenkomst met de GGD Hart voor Brabant.
-
5. In de dienstverleningsovereenkomst als bedoeld in lid 4, worden bepalingen opgenomen met betrekking tot de door de GGD Hart voor Brabant te verlenen diensten, de vergoeding van de daartoe te maken kosten, de inrichting en verantwoording van het onderdeel GHOR in de Planning & Control documenten van de Veiligheidsregio.
Artikel 16 Meldkamer
-
1. De Politie draagt er zorg voor dat de meldkamerfunctie kan worden uitgevoerd op de meldkamer (artikel 25a lid 2 Politiewet 2012).
-
2. De manager Brandweerzorg geeft leiding aan de Brandweermeldkamer op de meldkamer.
-
3. Het sectorhoofd Crisisbeheersing en Rampenbestrijding geeft leiding aan het team van Calamiteitencoördinatoren op de meldkamer.
-
4. De meldkamer heeft een Management Team Meldkamer Oost-Brabant (MT MOB) bestaande uit het hoofd Meldkamer tevens sectorhoofd Dienst Regionaal Operationeel Centrum (DROC) (voorzitter), de teamleider Meldkamer Ambulance, de teamleider Meldkamer Brandweer, de teamchef DROC politie, de liaison Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS), een vertegenwoordiger van de beide Veiligheidsregio’s tevens teamleider Informatiegestuurde veiligheid Oost-Brabant en een secretarieel ondersteuner.
-
5. Het MT MOB is verantwoordelijk voor het aansturen van de multidisciplinaire-operatie en de bedrijfsvoering, het implementeren landelijke vernieuwing, het ophalen van vraagarticulatie (relevante vraagstelling formuleren voor onderzoek) en het stimuleren van de multidisciplinaire-samenwerking.
-
6. De meldkamer heeft een DirectieTeam (DT) bestaande uit de directeuren Veiligheidsregio Brabant-Noord (voorzitter) en Brabant-Zuidoost, de directeuren RAV Brabant Midden-West-Noord en Brabant-Zuidoost, de directeur LMS, hoofd Operatiën Politie Oost-Brabant en het hoofd meldkamer Oost-Brabant (secretaris).
-
7. Het DT is verantwoordelijk voor het bewaken van de uitvoering op regionaal niveau, het regionaal beleid, het ophalen van vraagarticulatie en het signaleren en initiëren van ontwikkelingen. Daarnaast is ze verantwoordelijk om regionale behoeften neer te leggen bij de LMS.
Artikel 17 Crisisbeheersing & Rampenbestrijding
-
1. In de Crisisbeheersing & Rampenbestrijding wordt voor de multidisciplinaire doelstellingen programmatisch en projectmatig samengewerkt. Hiertoe worden relevante programma- en projectplannen door de Veiligheidsdirectie vastgesteld op basis van het Regionaal Beleidsplan.
-
2. De uitvoering hiervan geschiedt mede door beschikbaar gestelde menskracht van de verschillende sectoren binnen Veiligheidsregio, de GHOR, de Nationale Politie, de deelnemende gemeenten, het waterschap, defensie en andere openbare lichamen.
Artikel 18 Bevolkingszorg
-
1. Het sectorhoofd Crisisbeheersing en Rampenbestrijding geeft leiding aan het team Bevolkingszorg van de Veiligheidsregio.
-
2. Het sectorhoofd Crisisbeheersing en Rampenbestrijding en de coördinerend gemeentesecretaris regelen de onderlinge afstemming van de taken die Bevolkingszorg verricht.
-
3. Om continuïteit van Bevolkingszorg te kunnen realiseren op het gebied van kwaliteit en effectiviteit, wordt er zo veel mogelijk door de gemeenten samengewerkt. Het team Bevolkingszorg ondersteunt, faciliteert en adviseert de gemeenten in de voorbereiding op crisisbeheersing en rampenbestrijding, specifiek voor de gemeentelijke processen (Bevolkingszorg). Het team professionaliseert de vakbekwaamheid en kwaliteit van de Bevolkingszorgfunctionarissen. De gemeenten zijn en blijven eindverantwoordelijk voor een adequate Bevolkingszorg.
-
4. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het op peil houden van de basiskennis crisisbeheersing én Bevolkingszorg van de functionarissen van de eigen gemeente (inclusief collegeleden) en voor de vulling van de lokale functiestructuur in het alarmeringssysteem van de Veiligheidsregio. Ook bewaken zij mede de kwalitatieve en kwantitatieve bijdrage van de eigen gemeente aan de regionale organisatie.
Hoofdstuk 4: Slotbepalingen
Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Dit besluit vervangt het organisatiebesluit dat door het Dagelijks Bestuur op 7 oktober 2020 is vastgesteld.
-
3. Dit besluit kan worden aangehaald als: “Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-Noord”
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur voornoemd,
d.d. 28 november 2024,
Ondertekening
Drs. J.M.L.N. Mikkers, voorzitter
Drs. M.J.H. van Schaijk, secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl