Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730670
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730670/1
Peilbesluit Kerkpolder- Zuid, peilgebieden 23 en 25
Geldend van 08-01-2025 t/m heden
Intitulé
Peilbesluit Kerkpolder- Zuid, peilgebieden 23 en 25De verenigde vergadering van Delfland,
op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van dinsdag 8 oktober 2024, dossiernummer 3208;
gelezen het positieve advies van de commissie Waterkwantiteit en Waterkwaliteit.
Overwegende dat
- a)
de vigerende peilbesluiten:
- –
Peilbesluit Aalkeet Buitenpolder;
- –
Peilbesluit Babberspolder en polder Vlaardingen-Oost;
- –
Peilbesluit Delflands Boezem;
- –
Peilbesluit Dijkpolder (Poeldijk);
- –
Peilbesluit Holierhoekse en Zouteveense polder;
- –
Peilbesluit Harnaschpolder en Hooipolder;
- –
Peilbesluit Abtswoude;
- –
Peilbesluit Kralingerpolder;
- –
Peilbesluit Kralingerpolder;
- –
Peilbesluit Oranjepolder en Steendijkpolder;
- –
Peilbesluit Oude Lierpolder;
- –
Peilbesluit Oude Polder van Pijnacker;
- –
Peilbesluit Polder van Nootdorp;
- –
Peilbesluit Poldervaartpolder;
- –
Peilbesluit Schieveen;
- –
Peilbesluit Wippolder;
- –
Peilbesluit Woudse polder
- –
Niet meer actueel zijn en daarom moeten worden herzien;
- b)
de ontwerp-peilbesluiten gedurende zes weken van 12 juli 2024 tot en met 23 augustus 2024 voor eenieder ter visie heeft gelegen op het kantoor van het Hoogheemraadschap van Delfland en via elektronische bekendmaking op internet;
- c)
tegen de ontwerp-peilbesluiten binnen de gestelde termijn geen zienswijzen zijn ingebracht.
Gelet op:
de bepalingen in de Omgevingswet, de Waterschapswet, de Waterwet en de Omgevingsverordening Zuid-Holland.
Besluit:
- 1)
Vast te stellen het peil van de waterstand, het daarbij behorende schouwpeil en peilenkaarten van onderstaande peilbesluiten:
Peilgebied
Voorgesteld peil
(m t.o.v. NAP)
Schouwpeil
(m t.o.v. NAP)
Code peilenkaart
Type
peilbesluit
Aalkeet Buitenpolder
peilgebied 4
Natuurgebied
(DMS-nummer 2325244)
Broedpeil
februari t/m 14
juni: -2,75
15 juni t/m
januari: -2,95
-2,95
PBS2024ABU 4
(DMS-nummer
2325243)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Babberspolder en
Vlaardingen-oost
peilgebied 1
Park ’t Nieuwelant
(DMS-nummer 2325249)
-2,35
-2,35
PBS2024BAP 1
(DMS-nummer
2325250)
Ambtshalve
correctie
Delflands Boezem
peilgebied 1
t.h.v. Dijkweg
(DMS-nummer 2325251)
-0,43
-0,43
PBS2024BZM
1DW
(DMS-nummer
2325252)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Delflands Boezem
peilgebied 1
t.h.v. NEZ
Kansjesmolensloot
(DMS-nummer 2325256)
-0,43
-0,43
PBS2024BZM 1K
(DMS-nummer
2325257)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Delflands Boezem
peilgebied 1
t.h.v. Sportlaan
Monster
(DMS-nummer 2325293)
-0,43
-0,43
PBS2024BZM 1SL
(DMS-nummer
2325294)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Dijkpolder (Poeldijk)
peilgebied 4
t.h.v. Wateringseweg
(DMS-nummer 2325300)
-0,92
-0,92
PBS2024DPP 4
(DMS-nummer
2325299)
Ambtshalve
correctie
Holierhoekse en
Zouteveensepolder
peilgebied 4 en 28
Weidevogelgebied bij
Oostveenseweg
(DMS-nummer 2325298)
Peilgebied 4:
zomerpeil -3,42
winterpeil -3,52
Peilgebied 28
Half februari tot
Half juni: -3,32,
broedpeil
Half juni tot half
oktober: -3,42;
half oktober tot
half februari:
-3,52
-3,52
PBS2024HZP 4 &
28
(DMS-nummer
2325297)
Ambtshalve
correctie
Hooipolder
peilgebied 9
t.h.v. Rijksstraatweg
(DMS-nummer 2325660)
-1,80
-1,80
PBS2024HOO 9
(DMS-nummer
2325661)
Ambtshalve
correctie
Kerkpolder-Zuid
peilgebied 23 en 25
langs de Tramkade
(DMS-nummer 2325302)
Peilgebied 23:
-1,80
Peilgebied 25:
-3,00
Peilgebied 23
-1,80
Peilgebied 25
-3,00
PBS2024KPZ
23 & 25
(DMS-nummer
2325301)
Ambtshalve
correctie
Kralingerpolder
peilgebied 8
zuidplas Kraaiennest
(DMS-nummer 2325304)
november t/m
juni: -4,10
juli t/m
oktober: -4,00
-4,00
PBS2024KRP 8
(DMS-nummer
2325303)
Herziening
peilgebied
Kralingerpolder-Noord
peilgebied 1
t.h.v. Laan van
Zeestraten
(DMS-nummer 2325306)
-1,85
-1,85
PBS2024KRN 1
(DMS-nummer
2325305)
Ambtshalve
correctie
Lage Abtswoudse
Polder (landelijk)
peilgebieden 12 en 13
t.h.v. Abtswoude
Schipluiden
(DMS-nummer 2325308)
peilgebied 12:
zomerpeil -2,82
winterpeil -2,92
peilgebied 13:
zomerpeil -3,06
winterpeil -3,16
peilgebied 12
-2,92
peilgebied 13
-3,16
PBS2024LAP
12 & 13
(DMS-nummer
2325307)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Oranjepolder en
Steendijkpolder
peilgebied 6
polderwaterberging
Lange Kruisweg
(DMS-nummer 2325309)
-0,22
-0,22
PBS2024OSP 6
(DMS-nummer
2325310)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Oude Lierpolder
peilgebied 1
t.h.v. Laan van
Adrichem
(DMS-nummer 2325311)
-1,85
-1,85
PBS2024OLP 1
(DMS-nummer
2325312)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Polder Berkel
peilgebied 45
gedeelte Kleihoogtpad
(DMS-nummer 2325318)
-2,66
-2,66
PBS2024BIB 45
(DMS-nummer
2325317)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Polder van Nootdorp
peilgebieden 1 en 31
wandelbos Laakweg
(DMS-nummer 2325324)
Peilgebied 1:
Zomerpeil -4,90
Winterpeil -5,00
Peilgebied 31:
-4,29
Peilgebied 1
-5,00
Peilgebied 31
-4,29
PBS2024PVN
1 en 31
(DMS-nummer
2325323)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Poldervaartpolder
peilgebied 1
t.h.v. Windas te
chiedam
(DMS-nummer 2325329)
-2,75
-2,75
PBS2024PVP 1
(DMS-nummer
2325330)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Poldervaartpolder
peilgebied 8
ten westen van het
Prinses Beatrixpark
(DMS-nummer 2325333)
-3,12
-3,12
PBS2024PVP 8
(DMS-nummer
2325332)
Ambtshalve
correctie
Poldervaartpolder,
peilgebied 14
ter hoogte van het
Sportpad
(DMS-nummer 2325339)
-2,60
-2,60
PBS2024PVP 14
(DMS-nummer
2325336)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Schieveen
peilgebied 46
t.h.v. de A13
(DMS-nummer 2325340)
-5,40
-5,40
PBS2024SCH 46
(DMS-nummer
2325341)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Wippolder
Peilgebieden 1 en 4
De Rhijenhof en
Martinus Nijhoffweg
(DMS-nummer 2325342)
Peilgebied 1:
-0,80
Peilgebied 4:
-1,00
Peilgebied 1:
-0,80
Peilgebied 4:
-1,00
PBS2024WPP
1 & 4
(DMS-nummer
2325343)
Ruimtelijke
ontwikkeling
Wippolder
peilgebied 2
polderwaterberging
Markuslaan
(DMS-nummer 2325345)
-1,30
-1,30
PBS2024WPP 2
(DMS-nummer
2325344)
Ambtshalve
correctie
Woudse polder
peilgebied 9
westelijk deel van
bedrijventerrein
Harnaschpolder
(DMS-nummer 2325347)
-3,00
-3,00
PBS2024WOP 9
(DMS-nummer
2325346)
Ruimtelijke
ontwikkeling
-
Met inachtneming van het volgende:
- a)
het schouwpeil zal worden aangeduid met 'SP' op de peilschaal in de bovenstaande tabel genoemde peilenkaarten;
- b)
de peilbesluiten treden in werking met ingang van de achtste dag na de openbare bekendmaking van het besluit;
- c)
de overgang van zomerpeil naar winterpeil zal in de regel plaatsvinden in de loop van de maanden september en oktober, de overgang van winterpeil naar zomerpeil in de loop van de maanden maart tot en met mei. Daarbij worden weersgesteldheid en verloop van de freatische grondwaterstand ter plaatse in aanmerking genomen.
- a)
- 2)
In te trekken de peilbesluiten voor de delen die herzien worden en aangegeven zijn op de voornoemde peilenkaarten van de Aalkeet Buitenpolder, vastgesteld 26 september 2013; Babberspolder en polder Vlaardingen-Oost, vastgesteld 23 mei 2013; Delflands Boezem, vastgesteld 26 september 2019; Dijkpolder (Poeldijk), vastgesteld 23 november 2006; Holierhoekse en Zouteveense polder, vastgesteld 29 november 2012; Harnaschpolder en Hooipolder, vastgesteld 25 september 2014; Abtswoude, vastgesteld 29 november 2012; Kralingerpolder, vastgesteld 23 april 2020; Kralingerpolder, vastgesteld 4 juni 2015; Oranjepolder en Steendijkpolder, vastgesteld 23 november 2006; Oude Lierpolder, vastgesteld 23 mei 2013; Oude Polder van Pijnacker, vastgesteld 15 september 2011; Polder van Nootdorp, vastgesteld 25 september 2014; Poldervaartpolder, vastgesteld 23 mei 2013; Schieveen, vastgesteld 15 september 2011; Wippolder, vastgesteld 4 juni 2015 en Woudse polder, vastgesteld 25 september 2014.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van donderdag 28 november 2024.
De verenigde vergadering voornoemd,
de secretaris,
ir. P.C. Janssen
de voorzitter,
dr. P.H.W.M. Daverveldt
Bijlage 1 Peilenkaart
Peilenkaart Kerkpolder-Zuid, peilgebieden 23 en 25
Toelichting op het peilbesluit Kerkpolder-Zuid peilgebieden 23 en 25 langs de Tramkade
1Inleiding
Het beheergebied van Delfland heeft een oppervlakte van ongeveer 40.000 hectare en bestaat uit circa 75 polders met circa 700 peilgebieden. Voor elk peilgebied is een waterpeil vastgelegd in een peilbesluit. Voor de Kerkpolder-Zuid, peilgebied 23 en 25 (1 hectare) wijzigt dit vastgestelde peil vanwege een zogenaamde ambtshalve correctie. Dat houdt in dat voor een klein gebied een waterpeil wordt vastgelegd dat al langere tijd wordt aangehouden, geen knelpunt veroorzaakt en waarbij geen maatregelen nodig zijn.
1.1Omschrijving situatie
Het gebied waar dit nieuwe peilvoorstel voor geldt, bevindt zich in de gemeente Midden-Delfland, ten westen van de Rijksweg A4 en ten oosten van, ten oosten van waterlichaam de Gaag. Voor dit gebied is in 2012 het peilbesluit Abtswoude vastgesteld. Tijdens een nadere analyse van het watersysteem zijn twee onderdelen aan het licht gekomen.
Voor peilgebied 23 van Kerkpolder-Zuid geldt dat het gehanteerde peil in werkelijkheid lager ligt dan het vastgestelde peil. Het werkelijke peil is 1,80 m onder NAP, waar het vastgestelde peil 1,60 m onder NAP is. Daarnaast is uit de inventarisatie gebleken dat een enkele watergang in het zuid-westelijke deel van het peilgebied 23 in werkelijkheid bij peilgebied 25 hoort.
Vanwege deze twee onderdelen dient het peilbesluit geactualiseerd te worden. Deze actualisatie is een ambtshalve correctie.
1.2Werkwijze
Als eerste is onderzocht welke redenen er zijn voor de afwijking van het peil. Er is geconstateerd dat het huidige peil al langere tijd zonder problemen wordt aangehouden. Daarnaast is relevante achtergrondinformatie verzameld. Dit is beschreven in de aanleiding van hoofdstuk 1 en de gebiedsbeschrijving van hoofdstuk 2.
Daarna is in hoofdstuk 3 het peil afgewogen aan de hand van de functies en belangen. Dit leidt tot een onderbouwde peilkeuze. Bij de peilenkeuze hoort een peilenkaart om de begrenzing van het peilgebied aan te geven. Deze peilenkaart is als bijlage aan de toelichting toegevoegd.
2Gebiedsbeschrijving
2.1Gebied
Het gebied, waar dit nieuwe peilvoorstel voor geldt, bevindt zich binnen de gemeente Midden-Delfland, ten westen van Delft. Het gebied is ingeklemd tussen de A4 en de Gaag. Het gebied bestaat voornamelijk uit enkele woningen en een klein bedrijventerrein met bouwjaren variërend tussen 1864 en 2011. De bodem bestaat voor de eerste 2 meter voornamelijk uit klei. De bodem is daarmee matig zakkingsgevoelig. De archeologische waarde voor de bovenste bodemlagen in het gebied is hoog, wat komt door historische zee- en geulafzettingen in het gebied.
2.2Watersysteem
2.2.1Vorig peilbesluit
Voor peilgebieden 23 en 25 is in 2012 het peilbesluit ‘Peilbesluit Abtswoude’ vastgesteld met een vast peil van 1,60 m onder NAP in peilgebied 23 en 3,00 m onder NAP in peilgebied 25. Dit is weergegeven in Figuur 1.
Figuur 1: Vastgestelde peilen ‘Peilbesluit Abtswoude ’ met een luchtfoto uit 2012.
2.2.2Waterhuishoudkundige belangen
Langs de Gaag loopt een regionale waterkering. Peilgebied 23 heeft een inlaat bij de Gaag, en via peilgebied 23 wordt ook het oostelijk gelegen lagere peilgebied 1 van water voorzien (dit betreft de watergangen langs de A4).
2.2.3Watersysteem in de praktijk
De praktijksituatie van de waterhuishouding is weergegeven in Figuur 2. Uit recente inmetingen blijkt dat het gebied een vast praktijkpeil heeft van 1,80 m onder NAP. Daarmee wijkt het waterpeil structureel 20 cm af van het peilbesluit. Deze peilen zijn in 2018 en 2022 ingemeten. Aan de oostzijde van het gebied bevinden zich enkele hoogwatervoorzieningen (stuwende duikers) en stroomt het water via deze watergangen trapsgewijs in oostelijke richting naar het lagere peilgebied 1 (met vast peil 3,32 m onder NAP). De duikers zijn in 2015, 2018 en 2022 geïnventariseerd en over deze periode is de ligging van de duikers stabiel. Uit navraag bij de bewoners in het gebied blijkt dat het watersysteem al langere tijd niet gewijzigd is en dat er ook geen sprake is van verzakkingen van de duikers. Het watersysteem is dus al langere tijd ongewijzigd.
Aan de zuidzijde van peilgebied 23 bevindt zich een enkele kwelsloot. Uit de inventarisatie is gebleken dat deze watergang verbonden is met het watersysteem van peilgebied 25, en verbonden is met de watergangen van peilgebied 23. Het peil in deze watergang is 3,00 m onder NAP.
Binnen peilgebied 23 is geen peilschaal of automatisch meetpunt aanwezig en er zijn dan ook geen overige metingen beschikbaar. De waterstanden zijn in november 2018 en juli 2022 ingemeten. Figuur 3 laat een samenvatting van deze inmetingen zien. De metingen laten zien dat de waterstanden stabiel gehandhaafd worden. Omdat ook de stuwende duikers een stabiele ligging hebben kan ervan uit worden gegaan dat in dit gebied een vast peil wordt gehandhaafd.
Figuur 2 – Kaart met de praktijksituatie van de waterhuishouding
Figuur 3 Overzicht gemeten waterpeilen in november 2018 (boven) en 12 juli 2022 (onder)
2.2.4Waterkwaliteit en ecologie
De waterkwaliteit en ecologie van het gebied worden beschreven aan de hand van de Ecologische Sleutelfactoren.
Ecologische Sleutelfactor 1- Productiviteit van het water
- •
De bodem bestaat uit klei en vanaf twee meter diepte veen. In de praktijk wijzigt het waterpeil niet. Daarnaast ligt de veenlaag op een diepte dat niet droog zal vallen. Er zullen geen extra nutriënten vrijkomen ten gevolge van veenafbraak.
- •
In de meetresultaten in en rondom het gebied zijn verhoogde nutriëntgehaltes teruggevonden. In peilgebied 23 is de norm met een factor 5 hoger dan toegestaan (meetpunt OW112EX04). Het inlaatwater heeft een betere kwaliteit dan het water in het peilgebied zelf, en is een factor 1 tot 2 hoger dan toegestaan (meetpunt OW028-004). Door dit inlaatwater worden de paar watergangen van peilgebied 23 goed doorgespoeld, wat ook de eventuele (maar onbekende) invloed van (zoute) kwel vermindert;
- •
In het gebied zijn enkele woningen en een klein bedrijventerrein aanwezig. Het is niet bekend of er riooloverstorten op het oppervlaktewater aanwezig zijn die het oppervlaktewater voedselrijker maken.
Ecologische Sleutelfactoren 4 - habitat-geschiktheid en 5- verspreiding
- •
Het peilverloop is niet natuurlijk. Er is sprake van een aantal hoogwatervoorzieningen waardoor het peil per watergang verschilt. Deze peilen worden op een vaste hoogte gehandhaafd over het jaar heen.
- •
Het peilgebied voldoet niet als geschikt leefgebied voor vis. Er is geen vispassage tussen het peilgebied en het naastgelegen boezemwater. Door de stuwende duikers is sprake van ontsnippering. De oevers zijn niet natuurlijk ingericht en de watergangen zijn te ondiep.
3Peilafweging
In dit hoofdstuk wordt afgewogen welk waterpeil het beste is voor de voorkomende gebiedsfuncties en (waterhuishoudkundige) belangen. Daarbij wordt gekeken hoe negatieve effecten zo klein mogelijk kunnen blijven.
3.1Peilafweging
Deze peilafweging heeft betrekking op het peil van peilgebied 23 en een gedeelte van peilgebied 23 wat in de praktijk onderdeel is van peilgebied 25.
Peilgebied 23 heeft in de huidige situatie een peil van 1,80 m onder NAP en deze situatie is gewenst. Het peil is al langere tijd in het peilgebied aanwezig en volgens de bewoners is het peil al tenminste enkele tientallen jaren ongewijzigd. Dit peil heeft voor zover bekend niet tot overlast geleid, er zijn geen meldingen van problemen vanuit de omgeving bekend. Het is niet gewenst dat het peil teruggaat naar 1,70 m onder NAP, aangezien hierdoor een groter risico is dat er grondwateroverlast bij woonhuizen of andere panden optreedt. Omdat de situatie al lange tijd zo is wordt ervan uitgegaan dat het lagere peil geen problemen oplevert voor de funderingen van de panden. Dit geldt ook voor de archeologie, aangezien de situatie al lange tijd zo aanwezig is, tenminste ten tijde van het vorige peilbesluit, is het waarschijnlijk dat de peilwijziging hier geen invloed op heeft. Daarnaast is getoetst of het lagere peil heeft invloed op de stabiliteit van de kering en dat is niet het geval. De wijziging van het peil heeft geen invloed op de waterkwaliteit en de ecologie; het gebied is in de huidige situatie versnipperd en niet ingericht als leefgebied en deze situatie verslechtert niet door de peilwijziging. Daarnaast zijn er geen andere functies in de omgeving waar het hogere peil voor gewenst is.
Het gebied in het zuidwesten van peilgebied 23 heeft in de huidige situatie een peil van 3,00 m onder NAP (het peil van peilgebied 25) en deze situatie is gewenst. Dit betreft een kwelsloot langs de Gaag. Er is geen open verbinding tussen dit gebied en peilgebied 23. De situatie is vermoedelijk lange tijd op deze manier aanwezig, waarschijnlijk langer dan 10 jaar. In dit gebied wordt dan ook al langere tijd het peil van 3,00 m onder NAP gehandhaafd. Er zijn geen meldingen van overlast bekend op deze locatie. De waterkering is beoordeeld en afgekeurd op het peil NAP -3,00 m. Delfland neemt het huidige peil NAP -3,00 m mee in de vorming van maatregelen. De waterkwaliteit in dit deel van het peilgebied is onbekend, maar zal niet wijzigen door instellen van het peil NAP -3,00 m. In het geval er een ander peil dan dit peil wordt gehandhaafd betekent dit dat er een extra kunstwerk aangelegd moet worden, wat zorgt voor versnippering. Een ander peil dan NAP -3,00 m is voor de ecologie dan ook onwenselijk.
Daarnaast zijn er geen overige belangen rondom deze kwelsloot waar het lagere peil van negatieve invloed op is. In het geval dat het peil in deze watergang teruggebracht wordt naar vigerend peil, dan zijn er aanpassingen aan het watersysteem nodig (een extra inlaat of doorstroming vanaf peilgebied 23) om dit peil te kunnen handhaven.
3.2Peilkeuze
Gezien de bovenstaande afweging wordt gekozen voor een vast peil van 1,80 m onder NAP voor peilgebied 23. Ten opzichte van het vorige peilbesluit wordt het peil 0,20 m lager. Dit betekent een formalisering van de praktijksituatie. Het schouwpeil van peilgebied 23 wordt daarmee ook 1,80 m onder NAP.
Daarnaast wordt gekozen dat de peilgrens tussen 23 en 25 wordt gewijzigd zodat de zuidelijke kwelsloot van peilgebied 23 onderdeel wordt van peilgebied 25. Dit betekent een formalisering van de praktijksituatie. Het peil van deze watergang wijzigt daarmee van het vastgestelde peil 1,60 m NAP naar 3,00 m onder NAP. Ten opzichte van het vorige peilbesluit wordt het peil 1,40 m lager.
3.3Maatregelen
Voor het vaststellen van het peil en het peilbeheer zijn geen maatregelen nodig.
Literatuur
- •
Hoogheemraadschap van Delfland, 2012, Peilbesluit Abtswoude
- •
Hoogheemraadschap van Delfland, juli 2017, Beleidsnota peilbeheer
- •
Ecologische Sleutelfactoren, begrip van het watersysteem als basis voor beslissingen, 6 juni 2014, rapportnummer 2014-19.
Woordenlijst
- •
Gebied met afwijkend peil: Gebied van beperkte omvang waarin het peil afwijkt van het peil dat in het peilbesluit is vastgesteld.
- •
Hoogwatervoorziening: Een deel van een peilgebied waar een hoger peil geldt.
- •
Peil: Door waterschap in peilbesluit vastgelegde waterpeil dat in een bepaald gebied moet worden gehandhaafd.
- •
Peilbeheer: Vaststelling en handhaving van het waterpeil in oppervlaktewateren.
- •
Peilbesluit: Besluit van het Algemeen Bestuur van een waterschap, waarin de te handhaven peilen van de oppervlaktewateren ten opzichte van het NAP, de ligging van de peilgebieden en plaats van de peilschalen zijn aangegeven. Aan de gemaakte keuze ligt een integrale afweging van belangen en beleid ten grondslag.
- •
Peilgebied: Waterstaatkundige eenheid waarbinnen eenzelfde peil wordt gehandhaafd met behulp van gemaal, stuw of inlaat.
- •
Praktijkpeil: Waterstand die werkelijk in een watergang aanwezig is, afgelezen van de peilschaal.
- •
Schouwpeil: In het peilbesluit vastgesteld peil dat het referentieniveau vertegenwoordigt voor het voeren van schouw, dagelijks peilbeheer, afhandelen van vergunningen en het uitvoeren van onderhoud aan watergangen.
- •
Vast peil: Het peilbeheer is gedurende het hele jaar gericht op een constant peil met zo min mogelijk fluctuatie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl