Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730661
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730661/1
Verordening rechtsbescherming provincie Flevoland
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening rechtsbescherming provincie FlevolandProvinciale Staten van Flevoland,
gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten, d.d. 1 oktober 2024;
gelet op de artikelen 82, 145, 168, 171 van de Provinciewet;
gelet op hoofdstuk 7 en 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat:
het wenselijk is dat advisering over de afdoening van klachten plaatsvindt door een onafhankelijke commissie conform afdeling 9.1.3 Awb;
de advisering over klachten goed kan worden opgedragen aan de onafhankelijk commissie die ook de bezwaren tegen besluiten van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten behandelt;
het daartoe noodzakelijk is de bestaande procedure regeling bezwarencommissie en de klachten regeling provincie Flevoland te vervangen door deze nieuwe verordening;
de naam bezwarencommissie niet meer de werkzaamheden dekt en daarom veranderd wordt in commissie rechtsbescherming;
besluiten vast te stellen de volgende verordening:
Verordening rechtsbescherming provincie Flevoland
§ 1 Algemene bepalingen
Artikel 1, Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
commissie: drie leden van de commissie rechtsbescherming provincie Flevoland;
voltallige commissie: maximaal 8 leden waaronder de algemeen voorzitter
verwerend orgaan: bestuursorgaan, uitvoeringsorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen of dat verantwoordelijk is voor de gedraging waarover wordt geklaagd.;
Besluit dpa: Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;
Regeling dpa: Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers;
klacht: een bejegeningsklacht als bedoeld in artikel 9:1, eerste lid, van de Awb.
bezwaarschriften: bezwaar als bedoeld in artikel 1:5, eerste lid, Awb
beroepschriften: administratief beroep als bedoeld in artikel 1:5 tweede en derde lid Awb,
Artikel 2, Reikwijdte regeling
Deze regeling is van toepassing op de behandeling van bezwaarschriften, beroepschriften en klachten, voor zover niet door een provinciaal bestuursorgaan in een andere regeling anders is bepaald of anders is beslist.
Artikel 3, Benoeming leden
-
1. Er is een commissie rechtsbescherming provincie Flevoland.
-
2. Gedeputeerde staten benoemen, schorsen en ontslaan de leden.
-
3. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van vier jaar en kunnen eenmaal voor maximaal 4 jaar worden herbenoemd.
-
4. Personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de provincie Flevoland zijn niet benoembaar tot lid van de commissie.
-
5. De leden van de commissie kunnen op ieder moment hun lidmaatschap van de commissie beëindigen. Een mededeling daartoe moet schriftelijk worden gericht aan Gedeputeerde Staten
-
6. Een voorzitter of een ander lid van de commissie maakt, uit eigen beweging of op verzoek, geen deel uit van de commissie, als hij bij de voorbereiding van het bestreden besluit betrokken is geweest of een persoonlijk belang heeft bij de zaak als bedoeld in artikel 2.4 Awb.
Artikel 4, Samenstelling van de commissie
-
1. De voltallige commissie bestaat uit maximaal acht leden, die beschikken over bijzondere beroepsmatige deskundigheid op het vakgebied van de commissie (artikel 2.4.2 onder a van het Besluit dpa);
-
2. De behandeling en advisering van een bezwaar- beroepschrift of klacht, vindt plaats door drie leden waarvan één de rol van zittingsvoorzitter vervult.
Artikel 5, Taak commissie
-
1. De commissie adviseert over:
- a.
bezwaren als bedoeld in artikel 1:5, eerste lid, van de Awb;
- b.
administratief beroepen als bedoeld in artikel 1:5, tweede lid, van de Awb;
- c.
klachten als bedoeld in artikel 9:1 van de Awb.
- a.
-
2. De commissie heeft tot taak Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten te adviseren over bezwaarschriften, administratieve beroepschriften en klachten die bij hen zijn ingediend op grond van de Awb.
Artikel 6, Secretaris
-
1. Gedeputeerde Staten wijst de secretaris aan.
-
2. De secretaris is voor zijn taakvervulling als zodanig uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de commissie.
Artikel 7, Vergoeding
-
1. De leden van de commissie, ontvangen per zitting een vergoeding van Gedeputeerde Staten overeenkomstig 250% van het tarief genoemd in artikel 2.4.1 eerste lid van het Besluit dpa.
-
2. De zittingsvoorzitter, ontvangt per zitting een vergoeding van Gedeputeerde Staten van overeenkomstig 300% van het tarief genoemd in artikel 2.4.1 eerste lid, van het Besluit dpa
-
3. De reiskosten van woonhuis naar provinciehuis voor het bijwonen van een zitting of vergadering worden vergoed ter hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding overeenkomstig artikel 2.1 eerste lid onder b van de Regeling dpa.
§ 2, Behandeling bezwaarschriften en beroepschriften
Artikel 8, Ontvangst
-
1. Het verwerend orgaan stelt een bij hen ingediend bezwaar of beroepschrift zo spoedig mogelijk ter advisering in handen van de commissie.
-
2. De indiener van een bezwaar- of beroepsschrift en de derde-belanghebbende ontvangen zo spoedig mogelijk een bevestiging van de ontvangst.
Artikel 9, Verweer
-
1. De secretaris onderzoekt of het geschil door middel van bemiddeling kan worden opgelost.
-
2. De secretaris verzoekt, na aanvang van de procedure, het verwerend orgaan, om een verweerschrift en alle op de desbetreffende zaak betrekking hebbende stukken binnen drie weken in te dienen bij het secretariaat.
-
3. Op verzoek van de secretaris verstrekt het verwerend orgaan aanvullende stukken.
Artikel 10, Hoorzitting
-
1. Hoorzittingen worden in de regel eenmaal in de drie weken gehouden en zijn openbaar.
-
2. De secretaris bepaalt plaats, datum en tijdstip van de hoorzitting.
-
3. De secretaris deelt (derde-)belanghebbenden, alsmede het verwerend orgaan tenminste drie weken voor de hoorzitting schriftelijk mee dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich tijdens deze hoorzitting persoonlijk of bij gemachtigde te doen horen.
-
4. Van het bepaalde in lid 1 kan, al dan niet op verzoek van belanghebbenden, worden afgeweken, indien naar het oordeel van de voorzitter, gewichtige redenen zich verzetten tegen openbaarheid van de zitting.
Artikel 11, Horen
-
1. De commissie hoort partijen en overige belanghebbenden.
-
2. Het horen geschiedt in aanwezigheid van de secretaris.
-
3. De voorzitter bepaalt de orde tijdens de hoorzitting. De voorzitter kan de hoorzitting schorsen of verdagen als dat wenselijk is.
-
4. Belanghebbenden kunnen hun standpunt tijdens de hoorzitting persoonlijk of door een gemachtigde (doen) toelichten.
-
5. Gemachtigden die niet als advocaat zijn ingeschreven, moeten beschikken over een door belanghebbende ondertekende schriftelijke machtiging, tenzij belanghebbende zelf tijdens de hoorzitting aanwezig is.
Artikel 12, Plaatsopneming
-
1. De voorzitter kan ambtshalve of op verzoek van belanghebbenden plaatsopneming gelasten.
-
2. De voorzitter stelt belanghebbenden in de gelegenheid de plaatsopneming, als bedoeld in het eerste lid, bij te wonen.
Artikel 13, Nader onderzoek
-
1. Indien de commissie het na afloop van de hoorzitting noodzakelijk acht, kan de commissie nader onderzoek (laten) verrichten.
-
2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, partijen en overige belanghebbenden toegezonden.
Artikel 14, Beraadslaging
-
1. Na afloop van de hoorzitting beraadslaagt de commissie achter gesloten deuren over het door haar aan het verwerend orgaan uit te brengen advies.
-
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
-
3. In het advies wordt melding gemaakt van minderheidsstandpunten, als die minderheid dit verlangt.
Artikel 15, Advies
-
1. Van de hoorzitting wordt een kort zakelijk gesteld verslag gemaakt, welke onderdeel kan uitmaken van het advies.
-
2. De commissie kan, indien zij dat voor de advisering wenselijk acht, adviseurs c.q. deskundigen raadplegen.
-
3. De commissie brengt een gemotiveerd schriftelijk advies uit.
-
4. Het advies wordt door de zittingsvoorzitter en de secretaris ondertekend.
-
5. Het advies wordt onder meezending van het hoorzittingsverslag aan het verwerend orgaan uitgebracht.
-
6. Het advies is openbaar.
Artikel 16, Verdaging
Indien naar het oordeel van de secretaris of voorzitter de termijn als bedoeld in de artikel 7.10 eerste lid, en 7.24 vierde lid en artikel 9:11 eerste lid van de wet, ontoereikend is voor het achtereenvolgens uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verdaagt de secretaris de beslissing op bezwaar, administratief beroep of de klacht namens het bestuursorgaan en brengt partijen hiervan op de hoogte.
Artikel 17, Beslissing
Het verwerend orgaan zend aan het secretariaat een afschrift van de door hen genomen beslissing op bezwaar, danwel beslissing op beroep.
Artikel 18, Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks een verslag uit over haar werkzaamheden aan Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
§ 3, Behandeling klachten
In afwijking van voorgaande artikelen geldt voor behandeling van klachten het navolgende.
Artikel 19, Aanvullende bepalingen horen
-
1. De behandeling van klachten gebeurt conform afdeling 9.1.3 Awb.
-
2. Het horen vindt plaats door tenminste (één lid, tevens zittingsvoorzitter en de secretaris
-
3. Het horen is niet openbaar.
-
4. De commissie kan beslissen van het horen af te zien
Artikel 20, Rapport van bevindingen en advies
-
1. De commissie zendt een rapport van bevindingen, vergezeld van het advies en eventuele aanbevelingen, aan het bestuursorgaan.
-
2. Het rapport van bevindingen bevat het verslag van het horen.
-
3. Het bestuursorgaan stuurt een afschrift van de afdoeningsbrief aan de commissie.
-
4. De secretaris registreert de klachten ten behoeve van de openbaarmaking.
Artikel 21, Afdoening in der minne
-
1. In iedere fase van de klachtbehandeling kan het bestuursorgaan nagaan of de klager door middel van een informele afhandeling van zijn klacht tevreden gesteld kan worden.
-
2. Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze regeling. De klager ontvangt in dat geval van het bestuursorgaan een schriftelijke reactie waarbij de afsluiting van de procedure wordt medegedeeld.
§ 4, Overgang en inwerkingtreding
Artikel 22, Overgangsbepaling benoeming voorzitters en leden
De voorzitters en leden die zijn benoemd op grond van artikel 4 van de procedureregeling bezwarencommissie provincie Flevoland worden na inwerkingtreding van deze verordening geacht te zijn benoemd op grond van artikel 3 van deze verordening.
Artikel 23, Intrekking
De procedureregeling bezwarencommissie provincie Flevoland 2021, en de klachtenregeling provincie Flevoland 2000, worden ingetrokken op dezelfde dag als de verordening commissie rechtsbescherming provincie Flevoland inwerking treedt.
Artikel 24, Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang 1 januari 2025.
Artikel 25, Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rechtsbescherming provincie Flevoland.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van Provinciale Staten van 11 december 2024.
de griffier,
A. Kost
de voorzitter,
A.J. Gerritsen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl