Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730592
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730592/1
Verordening fractieondersteuning 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening fractieondersteuning 2025De raad van de gemeente Echt-Susteren,
gezien het voorstel van het presidium van Echt-Susteren d.d. 11 november 2024 met kenmerk D-227008;
gelet op het bepaalde in art. 33 derde lid alsmede de artikelen 147 juncto 149 Gemeentewet;
Besluit:
De Verordening fractieondersteuning 2025 vast te stellen.
Verordening fractieondersteuning 2025
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder fractie: de groep raadsleden zoals omschreven in art. 7 lid 1 Reglement van orde Raad Echt-Susteren.
Artikel 2. Recht op financiële bijdrage
-
1. De raad verstrekt de fracties voor de duur van de zittingsperiode jaarlijks een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie. De hoogte van deze bijdrage wordt jaarlijks door de raad bepaald bij de vaststelling van de deelbegroting raad voor dat jaar.
-
2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel per fractie, zijnde een bedrag van € 1.000 en een variabel deel voor elke fractie per raadszetel, zijnde een bedrag van € 200.
Artikel 3. Besteding financiële bijdrage
-
1. De financiële bijdrage wordt uitsluitend besteed aan ondersteuning van inhoudelijke aard die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken zoals het inhuren van sprekers, externe adviseurs of deskundigen en vergaderfaciliteiten.
-
2. De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:
- a.
Betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie c.q. afdrachten, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst.
- b.
Cadeaus, giften, leningen en donaties.
- c.
Uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege (zoals reiskosten en opleidingskosten), inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten.
- a.
Artikel 4. Voorschot financiële bijdrage
-
1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, op aanvraag, maximaal als voorschot in zijn geheel uitbetaald.
-
2. In het jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt de bijdrage verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt.
-
3. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de bijdrage, op aanvraag, verstrekt voor de overige maanden van dat jaar vanaf de eerste maand na de verkiezingen.
Artikel 5. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie
-
1. Het vast deel per fractie conform art 2 lid 2 wordt uitgekeerd aan de fracties die op basis van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen bij aanvang van de zittingsperiode in de gemeenteraad zijn geregistreerd.
-
2. Indien één of meerdere raadsleden van één of meer fracties zich gedurende de raadsperiode afsplitsen van de fractie, waarvoor zij in de gemeenteraad zijn geregistreerd bij aanvang van de zittingsperiode, en als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage, zoals bedoeld in art. 2 lid 2, ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.
-
3. Met de onder lid 2 veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van het nieuwe kalenderjaar.
-
4. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.
Artikel 6. Reserve
-
1. Fracties reserveren het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de financiële bijdrage om een aanvullende financiële bijdrage te kunnen verlenen ten behoeve van die fractie in volgende jaren.
-
2. De reserve is niet groter dan 100% van de financiële bijdrage die de fractie in een kalenderjaar toekomt ingevolge artikel 2.
-
3. Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve komt tot uitdrukking in de afrekening over dat jaar.
-
4. Een reserve blijft na verkiezingen beschikbaar ten behoeve van de fractie die onder dezelfde naam terugkeert.
Artikel 7. Administratieve verplichtingen
De verantwoording van de financiële bijdrage voor fractieondersteuning vindt plaats op basis van het kasstelsel.
Artikel 8. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage
-
1. Elke fractie legt binnen twee maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage voor fractieondersteuning gedurende het vorige kalenderjaar door middel van het daarvoor aan de fracties aangereikte vastgestelde format onder overlegging van:
- a.
Een inhoudelijk verslag, waarin per activiteit wordt aangegeven hoe deze zich verhoudt tot het gestelde in art. 3 lid 1;
- b.
Een financieel verslag (conform bijgevoegd format, ondertekend door de fractievoorzitter);
- c.
Onderliggende betaal- en ontvangstbewijzen, niet zijnde bankafschriften.
- a.
-
2. Indien één of meer van de in lid 2 genoemde bescheiden niet binnen de in lid 2 genoemde termijn worden ingediend, vervalt het recht op aanspraak op fractiegelden conform art. 2 lid 1 voor het desbetreffende jaar en wordt de reeds over dat kalenderjaar uitbetaalde bijdrage teruggevorderd.
-
3. Controle van de verantwoording vindt, in opdracht van de raad, plaats door de griffier voor 1 mei van het jaar volgende op het jaar waarover verantwoording is afgelegd. De griffier toetst de ingediende verantwoording (alleen) aan de verordening en rapporteert zijn bevindingen m.b.t. de controle van de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning aan het presidium, dat vervolgens advies uitbrengt aan de raad.
-
4. De raad stelt na controle door de griffie, gelet op het advies van het presidium, de hoogte vast van:
- a.
De financiële bijdrage;
- b.
De uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;
- c.
Het te verrekenen verschil tussen de vastgestelde financiële bijdrage en het ontvangen voorschot;
- d.
De wijziging van de reserve;
- e.
De resterende reserve;
- f.
De verrekening tussen de in onderdeel b. bedoelde uitgaven en het ontvangen voorschot, en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.
- a.
-
5. Fracties die na de gemeenteraadsverkiezingen niet terugkeren in de gemeenteraad, dienen, in afwijking van het 2de lid, binnen 1 maand na de gemeenteraadsverkiezingen verantwoording af te leggen.
Artikel 9. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
-
1. De Verordening fractieondersteuning 2022 wordt ingetrokken.
-
2. De Verordening fractieondersteuning 2022, vastgesteld op 6 juli 2022, blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.
-
3. Indien een fractie op 31 december 2024 een bedrag in reserve heeft die hoger is dan 100 % van het bedrag dat deze fractie toekomt op basis van de nieuwe Verordening fractieondersteuning 2025, wordt het meerdere van het bedrag overgeheveld naar de politieke partij als subsidie op basis van de Subsidieregeling politieke partijen.
Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening fractieondersteuning Echt-Susteren 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 11 december 2024
De raad voornoemd,
Griffier
Voorzitter
Financiële verantwoording fractievergoeding
Financiële verantwoording fractievergoeding |
|||
Jaar: |
|||
Fractie: |
|||
Budget: |
|||
Overzicht betaalbewijzen: |
|||
volgnr. |
omschrijving |
bedrag |
datum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
0,00 |
|
|
Datum: |
|||
Naam: |
|||
Handtekening: |
|||
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl