Aanwijzingsbesluit waardedocumenten

Geldend van 21-12-2024 t/m heden

Intitulé

Aanwijzingsbesluit waardedocumenten

De burgemeester van de gemeente Ermelo;

Gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) en artikel 128, lid 6 van het Reglement Rijbewijzen;

Besluit:

Vast te stellen het aanwijzingsbesluit waardedocumenten

Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De beleidsadviseur burgerzaken aan te wijzen als beveiligingsfunctionaris waardedocumenten.

Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden

De beveiligingsfunctionaris waardedocumenten is aangesteld voor het beheer van en het toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedures reisdocumenten en rijbewijzen.

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de burgemeester zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn. Het betreft een onafhankelijke rol.

Organisatie van de beveiliging:

Taken:

  • -

    het (laten) ontwikkelen, onderhouden en aanpassen van bestaande en nieuwe beveiligingsprocedures;

  • -

    het (laten) bekendmaken en toelichten van nieuwe/gewijzigde procedures bij medewerkers;

  • -

    het (laten) verzorgen van de beveiligingsonderwerpen tijdens het werkoverleg;

Onderzoek naar de status van de beveiliging

  • -

    Het (laten) controleren (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten en rijbewijzen mede aan de hand van de normeringen zoals beschikbaar gesteld in de Kwaliteitsmonitor;

  • -

    Het (laten) controleren op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie zoals deze beschikbaar is gesteld in de Kwaliteitsmonitor;

  • -

    Het (laten) actualiseren van het beveiligingsplan reisdocumenten en rijbewijzen op basis van deze controles en het overkoepelende informatiebeveiligingsbeleid;

  • -

    Het bewaken van de uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of uit de jaarlijkse actualisering van het beveiligingsplan;

  • -

    Het (laten) verrichten van onderzoek bij incidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Rapportage en verantwoording

  • -

    Geconstateerde tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen signaleren en bespreken en/of melden aan de burgemeester;

  • -

    Verbeteringen aan voorzieningen of gebruikersprocedures/afspraken voorstellen;

  • -

    Het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;

  • -

    Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris waardedocumenten 2024.

Ondertekening

De burgemeester,

P.J.T. van Daalen