Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730416
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730416/1
Parkeerverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Parkeerverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2025ntitulé
De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 november 2024; gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2a van de Wegenverkeerswet 1994; besluit:
vast te stellen de Parkeerverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2025.
Afdeling I. Definities en begripsomschrijvingen
Artikel 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. RVV 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
b. motorvoertuigen: hetgeen daaronder wordt verstaan in het RVV 1990 met inbegrip van brommobielen, zoals bedoeld in artikel 1 onder ia van het RVV 1990;
c. parkeren: het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een motorvoertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen, op binnen de gemeente gelegen voor het openbaar verkeer openstaande terreinen of weggedeelten, waarop dit doen of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden;
d. houder: degene op wiens naam het voor het motorrijtuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren was ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens;
e. parkeerapparatuur: parkeermeters, parkeerautomaten met inbegrip van verzamelparkeermeters en hetgeen naar maatschappelijke opvatting overigens onder parkeerapparatuur wordt verstaan;
f. parkeerapparatuurplaats: een parkeerplaats waarvoor parkeerbelasting wordt geheven door middel van parkeerapparatuur;
g. belanghebbendenplaats: een parkeerplaats die is aangeduid met bord E9 uit bijlage 1 van het RVV 1990, of gelegen is binnen een zone aangeduid met bord E9 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift zone;
a. is aangeduid met bord E9 uit bijlage 1 van het RVV 1990, of
b. gelegen is binnen een zone aangeduid met bord E9 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift zone, voor zover deze plaats niet is uitgezonderd;
h. vergunning: een door het college verleende vergunning, krachtens welke het is toegestaan een motorvoertuig te parkeren op daartoe aangewezen parkeerapparatuur- of belanghebbendenplaatsen;
i. vergunninghouder: de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een vergunning is verleend;
j. jaar: een kalenderjaar.
k. zone: een gebied waar met de geldige parkeervergunning op een parkeerapparatuurplaats en/of belanghebbendenplaats mag worden geparkeerd zoals aangegeven in het vigerende aanwijsbesluit parkeerapparatuurplaatsen en het aanwijsbesluit belanghebbende parkeren en de daarbij behorende bijlagen;
l. mantelzorg: langdurige zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt;
Afdeling II. Plaatsen voor vergunninghouders, vergunningen en vergunningbewijzen
Artikel 2.
1. Het college kan, bij openbaar te maken besluit, weggedeelten aanwijzen die bestemd zijn voor belanghebbendenparkeren en/of weggedeelten aanwijzen die niet (langer) bestemd zijn voor belanghebbendenparkeren. Het college kan hierbij onderscheid maken in de categorieën als bedoeld in artikel 3, derde lid.
2. Het college kan, bij openbaar te maken besluit, weggedeelten aanwijzen die bestemd zijn voor betaald parkeren (parkeerapparatuurplaatsen) en/of weggedeelten aanwijzen die niet (langer) bestemd zijn voor betaald parkeren.
Artikel 3.
1. Het college kan op een daartoe strekkende aanvraag een vergunning verlenen voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen of parkeerapparatuurplaatsen binnen een in de vergunning te omschrijven gebied of een gedeelte daarvan.
2. Het college kan regels stellen voor het aanvragen en verlenen van een vergunning.
3. Een vergunning kan worden verleend aan:
a. Een natuurlijk persoon, wanneer deze volgens de BRP woonachtig is in een zone;
b. Een natuurlijk persoon, wanneer deze aan kan tonen te verhuizen naar een adres binnen de zone;
c. Een natuurlijk persoon, wanneer deze aan kan tonen in het bezit te zijn van een gehandicaptenparkeerkaart.
d. Een bedrijf, dat gevestigd is en een beroep of bedrijf uitoefent in een zone en aantoont dat het in het belang van de beroeps- of bedrijfsuitvoering noodzakelijk is in die zone een motorvoertuig te parkeren;
e. Een bedrijf dat gevestigd is en/of een beroep of bedrijf uitoefent buiten een zone en aantoont dat het in het belang van de beroeps- of bedrijfsuitvoering noodzakelijk is een motorvoertuig te parkeren in een zone;
f. Een natuurlijk persoon, wanneer deze volgens de BRP woonachtig is in een zone of een bedrijf, dat gevestigd is en een beroep of bedrijf uitoefent in een zone, kan een vergunning aanvragen voor het tijdelijk laten parkeren van bezoekers.
g. Een natuurlijk persoon, wanneer deze volgens de BRP woonachtig is in een zone kan een vergunning aanvragen voor het tijdelijk laten parkeren ten behoeven van hun mantelzorgers.
h. Bewoners en bedrijven die op grond van eenmalige bijzondere omstandigheden behoefte hebben te parkeren in een gebied waar een vergunningsplicht van toepassing is.
4. Ten behoeve van huwelijksvoltrekkingen kan een beperkte dagvergunning worden verleend.
5. Bewoners- en bedrijvenvergunningen worden alleen verleend voor de zone waarin de natuurlijke persoon of bedrijf gevestigd is en beroep of bedrijf uitoefent;
6. Het college kan in bijzondere gevallen een vergunning ook verlenen aan een eigenaar of houder van een motorvoertuig die niet voldoet aan één van de in het derde lid genoemde vereisten;
7. Aan de vergunning kunnen zowel beperkingen worden verbonden met betrekking tot de te gebruike parkeerplaatsen als met betrekking tot de tijdstippen waarop de vergunning van kracht is;
8. Het college kan aan een vergunning ook andere voorschriften en beperkingen verbinden. Deze voorschriften en beperkingen mogen alleen strekken tot bescherming van het belang van een goede verdeling van de beschikbare parkeerruimte;
Artikel 4.
1. Het college beslist binnen 8 weken na ontvangst van een aanvraag voor een vergunning.
2. Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.
Artikel 5.
1. Een vergunning wordt voor ten hoogste 1 jaar verleend.
2. De vergunning bevat in ieder geval de volgende gegevens:
a. de periode waarvoor de vergunning geldt;
b. het gebied, weg of weggedeelte waarvoor de vergunning geldt;
c. de naam van de vergunninghouder en het kenteken van het motorvoertuig waarvoor de vergunning is verleend.
3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 wordt de naam van de vergunninghouder niet vermeld op een vergunning als bedoeld in artikel 3, lid 3, onder c, d, e en f.
Artikel 6.
Het college kan een vergunning intrekken of wijzigen:
a. op verzoek van de vergunninghouder;
b. wanneer de vergunninghouder niet meer woonachtig is of geen beroep of bedrijf meer uitoefent in het gebied, waarvoor de vergunning is verleend;
c. wanneer er zich een wijziging voordoet in een van de omstandigheden die relevant waren voor het verlenen van de vergunning;
d. wanneer voor het betreffende gebied het stelsel van vergunningen komt te vervallen;
e. wanneer de vergunninghouder niet of niet tijdig aan zijn betalingsverplichting voor zijn vergunning heeft voldaan;
f. wanneer de vergunninghouder handelt in strijd met de aan de vergunning verbonden voorschriften;
g. wanneer blijkt dat bij de aanvraag van de vergunning onjuiste gegevens zijn verstrekt;
h. om redenen van openbaar belang.
Afdeling III. Verbodsbepalingen
Artikel 7.
1. Het is verboden om enig voorwerp, niet zijnde een motorvoertuig, te plaatsen of te laten staan:
a. op een parkeerapparatuurplaats;
b. op een belanghebbendenplaats.
2. Het is verboden een fiets, een bromfiets of enig ander voorwerp op zodanige wijze tegen of bij parkeerapparatuur te plaatsen of te laten staan, dat daardoor een normaal gebruik daarvan wordt belemmerd of verhinderd.
3. Het college kan ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerste lid van dit artikel.
Artikel 8.
1. Het is verboden parkeerapparatuur op andere wijze of met andere middelen dan die welke in de kennisgeving op de parkeerapparatuur staan aangegeven in werking te stellen.
2. Het is verboden op een parkeerapparatuurplaats gedurende de tijd waarop het parkeren daar slechts tegen betaling is toegestaan:
a. een motorvoertuig te parkeren indien de parkeerapparatuur niet in werking is gesteld of niet onmiddellijk na aanvang van het parkeren in werking wordt gesteld;
b. een motorvoertuig geparkeerd te houden indien de parkeerapparatuur aangeeft dat de parkeertermijn is verstreken.
3. Het in het eerste lid vervatte verbod geldt niet indien aan de eigenaar of houder van het motorvoertuig een vergunning is verleend voor het parkeren op de betreffende categorie parkeerapparatuurplaatsen en indien voorts het motorvoertuig duidelijk zichtbaar is voorzien van de vergunning en niet wordt gehandeld in strijd met de aan de vergunning verbonden voorschriften.
4. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in het tweede lid van dit artikel.
Artikel 9.
Het is verboden gedurende de tijden waarop het parkeren op een belanghebbendenplaats slechts aan vergunninghouders is toegestaan aldaar een motorvoertuig te parkeren of geparkeerd te houden:
a. zonder vergunning;
b. in strijd met de aan de vergunning verbonden voorschriften.
2. Het college kan ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerste lid van dit artikel.
3. Het college beslist binnen vier weken na ontvangst van een aanvraag voor een ontheffing.
4. Het college kan de in het vorige lid genoemde termijn met ten hoogste vier weken verlengen. Van een verlenging van deze termijn wordt de aanvrager schriftelijk in kennis gesteld.
5. Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is van toepassing.
Afdeling IV. Strafbepaling
Artikel 10.
Overtreding van het bepaalde in afdeling III van deze verordening wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de eerste categorie.
Afdeling V. Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 11.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn, behalve de in artikel 141 van het Wetboek van strafvordering genoemde opsporingsambtenaren, belast de door het college aangewezen personen.
Artikel 12.
Deze verordening wordt aangehaald als: Parkeerverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2025.
Artikel 13.
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2025
2. Bij inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Parkeerverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2002, voor het laatst gewijzigd op 24 april 2003.
3. Vergunningen die zijn verleend krachtens de Parkeerverordening Schouwen-Duiveland 2002 worden geacht te zijn verleend krachtens deze verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 december 2024.
P.M.W. Goossens-Smits |
J. Chr. van der Hoek |
griffier |
voorzitter |
Bijlage 1: Nota-toelichting
Algemene toelichting
Parkeerbeleid is al jaren een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk verkeer- en vervoerbeleid. Parkeerbeleid is van belang in verband met de verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid op lokaal niveau. Via parkeerbeleid kunnen we de verdeling van de vaak schaarse parkeerruimte reguleren en overlast voorkomen. Een goed instrument voor de parkeerregulering is betaald parkeren en parkeren door vergunninghouders (ook wel belanghebbendenparkeren).
In het verleden heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) drie varianten voor een model Parkeerverordening en drie varianten voor een model Verordening Parkeerbelastingen opgesteld:
1. model voor fiscale afhandeling;
2. model voor strafrechtelijke afhandeling via de ‘Wet Mulder’
3. model voor een gecombineerde fiscale en strafrechtelijke afhandeling via de ‘Wet Mulder’.
Bij het model voor de fiscale afhandeling wordt de handhaving door gemeenten zelf gedaan door middel van het opleggen van een fiscale naheffingsaanslag, indien iemand niet, niet geheel of niet tijdig aan zijn betalingsverplichting via de aangewezen parkeerapparatuur heeft voldaan. Bij de strafrechtelijke afhandelingvia de ‘Wet Mulder’ wordt de handhaving door de politie, bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) en het openbaar ministerie gedaan. Bij de gecombineerde variant wordt de handhaving via beide wegen uitgevoerd.
Nagenoeg alle Nederlandse gemeenten die betaald parkeren hebben ingevoerd, kiezen voor de fiscale afhandeling. Dit geldt ook voor onze gemeente. Voor de VNG is dit aanleiding geweest om nog slechts één model Parkeerverordening en één model Verordening Parkeerbelastingen op te stellen. Deze beide model verordeningen sluiten naadloos op elkaar aan.
Wij hebben de model Parkeerverordening als uitgangspunt genomen en aangepast aan de situatie op Schouwen-Duiveland.
In de Parkeerverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2009 (hierna: Parkeerverordening) wordt vooral aandacht besteed aan het verlenen van parkeervergunningen en is een aantal verbodsbepalingen opgenomen, waaronder het zonder vergunning parkeren op een belanghebbendenplaats en het plaatsen van andere voorwerpen op parkeerplaatsen die bestemd zijn voor betaald parkeren of belanghebbendenparkeren.
Fiscalisering en belanghebbendenparkeren
Alleen het parkeren bij parkeerapparatuur (parkeermeters, parkeerautomaten en verder alles wat hieronder kan worden verstaan) kan worden gefiscaliseerd. Bij deze apparatuur wordt een parkeerbelasting geheven. Het college van burgemeester en wethouders wijst de gebieden aan waar het betaald parkeren wordt ingevoerd. Bij niet-, niet geheel of niet tijdige betaling van de parkeerbelasting wordt het verschuldigde parkeergeld nageheven en worden ook de kosten van de naheffingsaanslag doorgerekend.
Bij belanghebbendenparkeren wordt ook een parkeerbelasting betaald voor het verkrijgen van een parkeervergunning, waarmee in een bepaald gebied mag worden geparkeerd. Het college van burgemeester en wethouders wijst gebieden aan waar belanghebbendenparkeren wordt ingevoerd. Wanneer iemand zijn auto zonder vergunning parkeert in een belanghebbendengebied (aangeduid met bord E9 uit bijlage 1 van het RVV 1990), kan geen naheffingsaanslag worden
opgelegd. Het zonder vergunning parkeren is strafbaar gesteld in de Parkeerverordening (art. 9) en komt in principe alleen voor strafrechtelijke handhaving via de
‘Wet Mulder’ in aanmerking. Artikelsgewijze toelichting Aanhef
In de aanhef van de Parkeerverordening zijn de artikelen 149 Gemeentewet en 2a Wegenverkeerswet 1994 opgenomen. Op grond van het eerste artikel mogen autonome verordeningen worden opgesteld en op grond van het tweede artikel behouden gemeenten hun autonome regelgevende bevoegdheid ten aanzien van het onderwerp waarin de Wegenverkeerswet voorziet, voorzover die regels niet in strijd zijn met de bij of krachtens deze wet vastgestelde regels en voorzover verkeerstekens krachtens deze wet zich daar niet toe lenen.
Afdeling I Definities en begripsomschrijvingen
Artikel 1
b. motorvoertuigen
Op grond van artikel 225 van de Gemeentewet kunnen parkeerbelastingen worden geheven voor het parkeren met voertuigen. In de Parkeerverordening kiezen we ervoor de werking van deze verordening te beperken tot motorvoertuigen, zoals bedoeld in artikel 1 onder z van het RVV 1990 met inbegrip van brommobielen. In dit artikel wordt onder motorvoertuigen verstaan: ‘alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen’. Een brommobiel is in het RVV 1990 (art. 1 onder ia) gedefinieerd als een bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie. Brommobielen vallen dus niet onder de definitie van motorvoertuigen. In artikel 2a van het RVV 1990 is echter bepaald dat de regels voor motorvoertuigen ook van toepassing zijn op brommobielen en de bestuurders en passagiers van brommobielen.
Bestuurders van brommobielen moeten zich in het verkeer gedragen als een ‘gewone’ automobilist. Dit geldt ook voor het parkeren met een brommobiel. Daarom is de Parkeerverordening ook van toepassing verklaard op brommobielen.
c. parkeren
In de Parkeerverordening hebben we aansluiting gezocht bij de definitie van het begrip parkeren in artikel 225 van de Gemeentewet, omdat het invoeren van betaald parkeren en parkeren door vergunninghouders ook gebaseerd is op artikel 225 van de Gemeentewet.
d. houder
In de definitie van het begrip houder komt het begrip ‘motorrijtuig’ voor. In de WVW 1994 is namelijk bepaald dat motorrijtuigen over een kenteken moeten beschikken. Het RVV 1990, waarin onder andere bepalingen over parkeren zijn opgenomen, spreekt daarentegen over motorvoertuigen. Dit is verwarrend, maar materieel gezien komen de definities van beide begrippen goeddeels overeen.
Afdeling II Plaatsen voor vergunninghouders, vergunningen en vergunningbewijzen
Artikel 2
Het aanwijzen van de gebieden en plaatsen waar en de tijden waarop met een vergunning op belanghebbendenplaatsen geparkeerd kan worden, dient bij of krachtens deze verordening te worden geregeld. Het aanwijzen van de gebieden, plaatsen en tijden voor het parkeren bij parkeerapparatuur gebeurt op basis van de Verordening Parkeerbelastingen van onze gemeente. Uit praktische overwegingen is de aanwijzingsbevoegdheid bij het college neergelegd. Het college heeft gebieden, plaatsen en tijden aangewezen in Zierikzee en de Westhoek.
Artikel 3
Het college kan parkeervergunningen afgeven voor het parkeren op plaatsen voor belanghebbenden of plaatsen met parkeerapparatuur. Het college kan tevens nadere regels stellen voor het indienen van aanvragen en het verlenen van de parkeervergunning. Onze gemeente heeft dit gedaan in de vorm van “Regels voor het aanvragen en verlenen van een parkeervergunning Zierikzee” en “Regels voor het aanvragen en verlenen van een parkeervergunning Westhoek”.
In het vierde lid is een soort hardheidsclausule opgenomen. In bijzondere gevallen kan het college ook een (tijdelijke) parkeervergunning verlenen aan de eigenaar of houder van een motorvoertuig die niet voldoet aan één van de vereisten die in het derde lid zijn opgenomen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan de eerder genoemde personen of bedrijven die nog niet in het vergunningenhoudersgebied wonen of gevestigd zijn, maar die dat wel binnen afzienbare tijd gaan doen.
Om te voorkomen dat er voor een bepaald gebied teveel parkeervergunningen worden uitgegeven, kan voor een belanghebbendengebied het maximum aantal uit te geven vergunningen worden bepaald. Hierbij kan ook onderscheid worden gemaakt naar de verschillende categorieën parkeervergunningen, waarbij het in de praktijk vooral zal gaan om het aantal bewonersvergunningen en bedrijfsvergunningen. Hoewel een parkeervergunning geen absoluut recht geeft op een parkeerplaats in een aangewezen belanghebbendengebied, moet de vergunninghouder er wel op kunnen vertrouwen dat hij zijn auto doorgaans kwijt kan in dat gebied. Indien het maximum aantal uit te geven parkeervergunningen is bereikt, kan het college de parkeervergunning weigeren en de betreffende persoon of het betreffende bedrijf op een wachtlijst plaatsen. Het college heeft nog geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
Op grond van het zesde lid kunnen met het oog op een goede verdeling van de beschikbare parkeerruimte aan de vergunning zowel beperkingen worden verbonden met betrekking tot de te gebruiken parkeerplaatsen als met betrekking tot de tijdstippen waarop de vergunning van kracht is.
Artikel 4
De beginselen van behoorlijk bestuur eisen dat binnen een redelijke termijn een beslissing wordt genomen op een aanvraag voor een vergunning. Om voor de aanvrager duidelijkheid te verschaffen, zijn de termijnen in de verordening zelf opgenomen. In de verordening is een beslistermijn van vier weken opgenomen, die eenmaal met ten hoogste vier weken kan worden verlengd. Normaal gesproken wordt een parkeervergunning direct verstrekt door medewerkers van de balie Burgerzaken. Verstrekking binnen vier weken is dan geen enkel probleem.
Het maatschappelijk risico op het van rechtswege verlenen van vergunningen wordt als gering ervaren. Het reguleren van de parkeerruimte wordt wat lastiger en de beschikbare parkeerruimte wordt wat minder. Als dit incidenteel voorkomt zal dit geen onoverkomelijk probleem vormen. Bovendien geldt de vergunning slechts voor 1 jaar. Paragraaf 4.1.3.3. Awb wordt van toepassing verklaard.
Artikel 5
Om de controle op de naleving van het belanghebbendenparkeren efficiënt te laten verlopen, moet zo min mogelijk informatie op de vergunning worden vermeld. Een overmaat aan informatie bemoeilijkt de waarneming voor de controleurs.
Artikel 6
In de aanhef van dit artikel geven we aan dat het college een parkeervergunning 'kan’ intrekken of wijzigen. Bedoeld is hiermee aan te geven dat het ter beoordeling van het college van burgemeester en wethouders staat of een vergunning daadwerkelijk moet worden ingetrokken of gewijzigd, als één van de opgesomde omstandigheden zich voordoet. De opsomming is limitatief bedoeld. Om andere redenen kan de vergunning dan ook niet worden ingetrokken of gewijzigd.
Artikel 7
Dit artikel verbiedt het plaatsen van voorwerpen, niet zijnde motorvoertuigen, op parkeerapparatuur- en belanghebbendenplaatsen. Het plaatsen van dergelijke voorwerpen belemmert het normale gebruik van de bedoelde parkeerplaatsen en doorkruist daarmee de beoogde parkeerregulering. Het gaat hier om gedragingen die zich niet lenen voor fiscalisering. Deze verbodsbepaling moet dan ook in de verordening worden opgenomen.
Artikel 8
Ook dit artikel bevat een verbodsbepaling voor gedragingen die niet gefiscaliseerd kunnen worden. Deze bepalingen moeten in de verordening opgenomen worden.
Artikel 9
Zoals in de algemene toelichting aangegeven kan géén fiscale naheffingsaanslag worden opgelegd bij het zonder vergunning parkeren in een
belanghebbendengebied ‘sec’. De fiscale aanpak van het niet betalen van de parkeerbelasting is, gelet op artikel 234 van de Gemeentewet, alleen mogelijk bij parkeerapparatuurplaatsen. Daarom moet in de verordening een strafbepaling worden opgenomen, die alleen voor strafrechtelijke handhaving via de ‘Wet Mulder’ in aanmerking komt.
Voor het parkeren op parkeerplaatsen bij parkeerapparatuur zonder (geldige) vergunning is geen strafbaarstelling nodig. Op die plaatsen kan immers wel het fiscale regime gehanteerd worden.
In de praktijk wordt de parkeerkaart vrijwel direct afgegeven als aan de vereisten is voldaan. Er zal dus nauwelijks sprake zijn van termijnoverschrijdingen. Daarnaast is de maatschappelijke impact van een van rechtswege verleende vergunning gering. Het reguleren van de parkeerruimte wordt wat lastiger en de beschikbare parkeerruimte wordt minder. Als dit incidenteel voorkomt zal dit geen onoverkomelijk probleem vormen. Bovendien geldt de vergunning slechts voor 1 jaar. Paragraaf 4.1.3.3. Awb wordt van toepassing verklaard.
Artikel 10
Artikel 154 van de Gemeentewet bepaalt dat gemeenten op overtreding van hun verordeningen een hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie kunnen stellen. Openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak kan als bijkomende straf op een overtreding worden gesteld.
Gezien de ernst van een parkeerovertreding lijkt het minder gewenst om daarop de zwaarste strafsanctie te stellen. Wij kiezen daarom voor een hechtenis van maximaal een maand of een geldboete van de eerste categorie. Het openbaar maken van de rechterlijke uitspraak is een bijkomende straf waarvan bij parkeerovertredingen weinig effect te verwachten valt. Opname daarvan in de Parkeerverordening is daarom achterwege gelaten.
Artikel 11
Toezichthouders zijn personen die bij of krachtens wettelijk voorschrift belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften, zo volgt uit artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl