Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730400
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730400/1
Beleidsregel gebiedsindeling parkeernormen gemeente Weststellingwerf 2024
Geldend van 19-12-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel gebiedsindeling parkeernormen gemeente Weststellingwerf 2024Burgemeester en wethouders van gemeente Weststellingwef;
gelezen het collegevoorstel Instellen gebiedsindeling en update parkeernormen van 3 december 2024;
overwegende dat het gewenst is beleid op te stellen over de toepassing van de parkeernormen;
besluit vast te stellen en van toepassing te verklaren:
Beleidsregel gebiedsindeling parkeernormen gemeente Weststellingwerf 2024
Gebiedsindeling parkeernormen gemeente Weststellingwerf
Inleiding
Het is belangrijk om parkeren binnen de gemeente Weststellingwerf goed te regelen. Om bij nieuwe ontwikkelingen mee te bewegen met de veranderede parkeervraag wordt daarom uitgegaan van parkeernormen. Hierbij wordt rekening gehouden met de functie van de nieuwe ontwikkeling en de locatie. In onderstaande notitie is beschreven welke gebiedsindeling en daarbij passende parkeernormen in de gemeente Weststellingwerf worden toegepast.
Gebiedsindeling
Welke parkeernormen er voor een gebied gelden is mede afhankelijk van de stedelijkheidsgraad. De stedelijkheidgraad wordt bepaald op basis van de omgevingsadressendichtheid (aantal adressen per km2). In een gebied met een hogere dichtheid is het aanbod- en kwaliteit van andere vervoerswijzen groter dan in een gebied met een lagere dichtheid. Dit komt mede doordat de afstanden naar voorzieningen (winkels, openbaar vervoer, onderwijs) kleiner zijn. Er zijn hierdoor meer opties waarop mensen zich kunnen verplaatsen. Daarom worden in een gebied met hoge stedelijkheidsgraad lagere parkeernormen toegepast. Mensen zijn namelijk minder afhankelijk van de auto. Binnen een gebiedsindeling wordt verder gekeken naar de stedelijke zone (centrum, schil, overig). Hoe dichter een gebied bij het centrum ligt, des te beter is de kwaliteit en het aanbod van overige vervoerswijzen (korte loopafstanden) en des te lager de parkeernorm. Binnen de gemeente Weststellingwerf zijn verschillende stedelijkheidsgraden gedefinieerd. Weststellingwerf wordt vanuit CROW als ‘weinig stedelijk’ aangeduid. Wolvega wijkt hierbij af van de overige dorpskernen en het buitengebied. Daarom is Wolvega aangeduid als ‘matig stedelijk’ en de overige kernen en het buitengebied als ‘weinig stedelijk’.
Wolvega centrum
Binnen Wolvega is er duidelijk verschil te zien in de mate van stedelijkheid tussen het centrum en omliggende wijken. Er zijn veel meer voorzieningen op kleine afstand aanwezig en het aanbod en kwaliteit van andere vervoerswijzen in het centrum ligt hoger. Het is aannemelijk dat modaal-split (verdeling van verkeersbewegingen over de modaliteiten (te voet, fiets, trein, bus, auto) in dit deel verschilt met andere gebieden in de gemeente. Daarom gelden er in Wolvega centrum lagere parkeernormen dan in andere delen.
Figuur 1 Gehanteerde gebiedsindeling Wolvega
Wolvega: ‘matig stedelijk, rest bebouwde kom’
De overige delen binnen de bebouwde komgrenzen van Wolvega vallen in een andere stedelijke zone, namelijk ‘rest bebouwde kom’. De afstanden naar de voorzieningen zijn groter, waardoor het aanbod van andere vervoerswijze lager is dan in het centrum. Voor bepaalde doelgroepen zijn bepaalde voorzieningen, zoals het station niet meer lopend of met de fiets te bereiken. Het autogebruik zal hier dan ook hoger zijn. Dat geldt ook voor de parkeervraag van een functie gelegen in dit gebied.
Overige dorpskernen: ‘Weinig stedelijk, rest bebouwde kom’
In de gemeente Weststellingwerf liggen naast Wolvega nog 25 dorpskernen. Deze verschillen qua grote. Enkel Noordwolde heeft naast de woonfunctie ook nog een winkelgebied. De overige dorpen hebben vooral een woonfunctie. Vanwege de lage dichtheid in adressen in Noordwolde is er geen onderscheid gemaakt in stedelijkheid in vergelijking met de andere kernen. Enkele dorpen in de gemeente beschikken wel over een bebouwde kom, maar hebben maar enkele tientallen tot honderden inwoners waardoor deze niet als rest bebouwde kom zijn aangeduid, maar als ‘weinig stedelijk buitenbied’. De kernen welke zijn aangeduid als ‘weinig stedelijk, rest bebouwde kom’ zijn: De Blesse, Blesdijke, Boijl, de Hoeve, Langelille, Munnekeburen, Nijeholtpade, Noordwolde, Noordwolde-Zuid, Oldeholtpade, Oosterstreek, Scherpenzeel, Steggerda en Ter Idzard.
Buitengebied
Tussen Wolvega en de overige dorpskernen ligt een uitgestrekt landelijk gebied. Dit gebied kenmerkt zich door veel (op afstand van elkaar gelegen) boerderijen, landbouwgrond en veen- en bosgebieden. Het autogebruik is er hoog, doordat de afstanden richting voorzieningen groot zijn en er weinig tot geen ov-verbinding aanwezig is. Er geldt hier dan ook een hogere parkeernorm. Dit gebied valt onder ‘weinig stedelijke buitengebied’. Alle gebieden buiten de bebouwde kom of zonder duidelijke dorpskern vallen hier onder (zie figuur 2).
Figuur 2 Gehanteerde gebiedsindeling gemeente Weststellingwerf
Gehanteerde parkeernormen
Als gemeente Weststellingwerf sluiten we met onze parkeernormen aan op de kencijfers van de meest recente versie van het CROW. Het CROW geeft in zijn publicaties per functies een bandbreedte aan tussen twee normen (bijvoorbeeld tussen 1 en 2) De gemeente Weststellingwerf kiest ervoor om met ‘gemiddelde parkeernormen’ te werken als vertrekpunt bij ruimtelijke ontwikkelingen. Het is geen ‘keiharde norm’. In het kader van een goede ruimtelijke ordening biedt dit vertrekpunt ruimte voor alle belanghebbenden om ‘op maat’ de parkeereis voor een betreffende functie te bepalen. Bij het realiseren van een nieuwe functie is het uitgangspunt dat er wordt voorzien in voldoende parkeerplaatsen, uitgaande van de voorgeschreven parkeernorm. Afronding van de parkeernormen vindt in de allerlaatste fase bij de bepaling van de parkeereis. Afronding gebeurt rekenkundig: wanneer de parkeereis (na de berekening) eindigt op decimalen 0,1 t/m 0,4 wordt naar beneden afgerond, bij decimalen van 0,5 t/m 0,9 wordt naar boven afgerond. Mocht het voorkomen dat er zich een ontwikkeling voordoen waarbij een functie niet in de publicatie van het CROW is opgenomen dan is er maatwerk vereist en wordt er gerekend met de norm die het meest passend is.
Ondertekening
Deze beleidsregels worden aangehaald als:
Beleidsregel gebiedsindeling parkeernormen gemeente Weststellingwerf 2024.
de secretaris, de burgemeester.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl