Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730336
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730336/1
Nadere regels subsidies Sociaal Domein Alphen-Chaam 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Nadere regels subsidies Sociaal Domein Alphen-Chaam 2025Het college van de gemeente Alphen-Chaam,
gelet op het bepaalde in:
- -
de Algemene wet bestuursrecht;
- -
de Visie op het sociaal domein 2022-2026 Alphen-Chaam;
- -
Kadernotitie Subsidiebeleid Sociaal Domein Alphen-Chaam;
- -
de Algemene subsidieverordening Alphen-Chaam 2024.
overwegende dat:
de voorwaarden voor verstrekking van subsidies in het Sociaal Domein nader dienen te zijn bepaald;
BESLUIT:
vast te stellen:
de “Nadere regels subsidies Sociaal Domein Alphen-Chaam 2025”
HOOFDSTUK 1: ALGEMEEN
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
basisvoorzieningen: accommodaties en professionals, waarvan de beschikbaarheid voorwaardenscheppend is om tot activiteitenaanbod te kunnen komen en die voor alle inwoners toegankelijk en beschikbaar zijn.
- -
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen-Chaam.
- -
kwetsbare inwoners: inwoners die beperkingen of belemmeringen in hun leven ervaren door hun (algemene) lichamelijke en/of mentale gezondheid, moeite met lezen, schrijven of taal spreken en/of moeite om rond te komen.
- -
incidentele activiteit: een activiteit die eenmalig wordt georganiseerd.
- -
inwoner: natuurlijke persoon die volgens de Basisregistratie Personen (BRP) ingezetene is van de gemeente Alphen-Chaam;
- -
professional: iemand die beroepsmatig, betaald en volgens een dienstverband of overeenkomst werkzaamheden verricht voor een organisatie.
- -
sociaal domein: alle sectoren die te maken hebben met de sociale kant van het gemeentelijke beleid, zoals zorg, welzijn, sport, cultuur, onderwijs, gezondheidszorg, opvoeding, inburgering, sociale activering, werk en inkomen.
- -
structurele activiteit: een activiteit die terugkerend wordt georganiseerd.
- -
subsidiekader: een nadere regeling waarin is vastgelegd welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald wie subsidie kunnen aanvragen, welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen en hoe de subsidie wordt berekend.
- -
subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.
- -
vrijwilligers: inwoners die uit vrije wil, buiten een dienstverband of overeenkomst en buiten het eigen sociale netwerk werkzaamheden voor anderen of de samenleving verrichten. Doorgaans zijn deze werkzaamheden onbetaald of staat er maximaal de fiscaal vrijgestelde vrijwilligersvergoeding tegenover.
Artikel 1.2 Subsidietypen
-
1. In deze regeling worden drie soorten subsidies onderscheiden:
- a.
Subsidies voor basisvoorzieningen: de regels voor deze specifieke subsidies zijn in hoofdstuk 2 opgenomen.
- b.
Subsidies voor structurele activiteiten: de specifieke regels voor deze subsidies zijn in hoofdstuk 3 opgenomen.
- c.
Subsidies voor incidentele activiteiten (ook wel “Goede Ideeën fonds” genoemd): de specifieke regels voor deze subsidies zijn in hoofdstuk 4 opgenomen.
- a.
-
2. De regels in de hoofdstukken 1, 5 en 6 gelden voor alle soorten subsidie.
Artikel 1.3 Instellingen en personen die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Voor subsidies als bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 (subsidies voor basisvoorzieningen en structurele activiteiten) komen uitsluitend in aanmerking rechtspersonen die zich ten doel stellen om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten voor de gemeenschap van Alphen-Chaam.
-
2. Voor subsidies als bedoeld in hoofdstuk 4 van deze regeling (subsidies voor incidentele activiteiten) komen zowel rechtspersonen als bedoeld in lid 1, als inwoners en groepen inwoners van de gemeente Alphen-Chaam in aanmerking die zich ten doel stellen om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten voor de gemeenschap in de gemeente Alphen-Chaam.
-
3. Afhankelijk van de inhoud van de activiteiten en de doelgroep(en) waarop de activiteiten zijn gericht kan het college nadere kwaliteitseisen stellen aan de subsidieaanvrager(s).
Artikel 1.4 Verplichtingen en weigeringsgronden
-
1. Het college stelt een aanvraagformulier beschikbaar. Het gebruik van dit aanvraagformulier is verplicht, tenzij het een basisvoorziening betreft waarbij in het subsidiekader van de basisvoorziening anders is bepaald.
-
2. Geen subsidie wordt verleend voor activiteiten waarvoor gelijktijdig al op grond van een andere gemeentelijke regeling of ander subsidietype uit deze regeling aanspraak kan worden gemaakt op een financiële bijdrage of subsidie.
-
3. Geen subsidie wordt verleend voor activiteiten bestaande uit besloten feesten en vieringen, zoals jubilea en naar het oordeel van het college naar hun aard vergelijkbare activiteiten.
-
4. Een subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over gewijzigde omstandigheden waaronder:
- a.
beslissingen of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, of op ontbinding van de gesubsidieerde rechtspersoon;
- b.
relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;
- c.
ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat aan de subsidie verbonden verplichtingen niet (tijdig) of niet geheel kunnen worden nagekomen;
- d.
wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de gesubsidieerde rechtspersoon, de persoon van de bestuurder of bestuurders en het doel van de rechtspersoon.
- a.
-
5. Bij liquidatie, fusie of een andere vorm van samenwerking of het geheel staken van activiteiten blijven voor de subsidieontvanger of diens rechtsopvolger de voorschriften omtrent rekening en verantwoording, en de betreffende vaststelling van subsidie en verrekening van voorschotten van toepassing.
-
6. Voor zover een batig liquidatiesaldo mede door het verlenen van gemeentelijke subsidie is gevormd, kan het college terugstorting van dit saldo in de gemeentekas verlangen tot het bedrag dat in totaliteit aan subsidie is ontvangen in de laatste zeven jaar.
HOOFDSTUK 2: SUBSIDIES VOOR BASISVOORZIENINGEN
Artikel 2.1 Basisvoorzieningen
-
1. Het college merkt de volgende functies aan als basisvoorziening:
- a.
Aanpak overlastgevend gedrag jeugd: organisatie gericht op preventie en aanpak van strafbare feiten en/of overlastgevend gedrag onder jongeren.
- b.
Anti-discriminatievoorziening: laagdrempelige, onafhankelijke voorziening waar burgers terecht kunnen met klachten over discriminatie en die onafhankelijk advies en ondersteuning verleent bij de afwikkeling van die klacht.
- c.
Basisondersteuning: ondersteuning gericht op het versterken van de sociale basis in de gemeente en lichte ondersteuning bij vragen of problemen, die als basisvoorziening voor alle inwoners van de gemeente beschikbaar is zonder verwijzing of indicatie.
- d.
Bibliotheekvoorziening: openbare bibliotheek waar inwoners informatie kunnen vinden, kunnen lezen en leren, elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in discussie kunnen gaan en waar inwoners kennismaken met kunst en cultuur.
- e.
( digi )Taalhuis: een samenwerkingsverband van (taal)organisaties, dat inwoners ondersteunt bij het leren van taal, rekenen en digitale vaardigheden.
- f.
Dorps- en buurtraden: organisatie van inwoners met als taak, het bevorderen en bewaken van de leefbaarheid, sociale samenhang en eigenheid van de betreffende woonkern(en) en hierbij spreekbuis zijn naar de gemeente en de gemeenschap.
- g.
Gezondheidsvoorzieningen: organisaties die een bijdrage leveren aan preventie en of het bevorderen van de fysieke gezondheid, de geestelijke gezondheid of Eerste Hulp Bij Ongevallen.
- h.
Immaterieel cultureel erfgoed: verenigingen en stichting die de organisatie van carnaval, koningsdag en/of sinterklaas mogelijk maken.
- i.
Kinderarmoede: organisaties die zich inzetten voor het tegengaan van kinderarmoede op het gebied van school, cultuur, sport en/of spel.
- j.
Maatschappelijke accommodaties: organisaties die zorgen voor programmering, beheer en exploitatie van culturele centra en multifunctionele accommodaties.
- k.
Slachtofferhulp: hulp op juridisch, praktisch en emotioneel gebied van betrokkenen bij een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of vermissing.
- l.
Voorschoolse educatie (VVE): ontwikkelingsstimulering voor 2 tot 4 jarigen met als doel het voorkomen van ontwikkelingsachterstanden.
- m.
Platform voor cultuur en cultuuronderwijs: ondersteuning gericht op (1) het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, (2) bemiddeling en (3) aanjagen op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie.
- n.
Rechtswinkel: organisatie die juridisch advies verstrekt aan personen tegen een gereduceerd tarief of gratis.
- o.
Aanpak seksueel geweld: organisatie die zorgt voor preventie, informatie en advies en ondersteuning in het kader van de aanpak van seksueel geweld.
- p.
Sport- en beweegvoorzieningen: organisatie die voorwaardenscheppend zijn om sport en bewegen voor alle inwoners mogelijk te maken.
- q.
Voedselbank: vrijwilligersorganisatie die verkregen voedsel gratis verstrekt aan inwoners in onze gemeente die het tijdelijk zelf niet redden.
- a.
-
2. Subsidie voor basisvoorzieningen wordt voor een periode van maximaal vier jaar verleend. Het college kan hier in een subsidiekader van een basisvoorziening of in een beschikking van afwijken.
Artikel 2.2 Procedure en voorwaarden om voor subsidie voor een basisvoorziening in aanmerking te komen
-
1. Het college kan de beoogde maatschappelijke resultaten, de voorwaarden, afspraken met andere overheden, de financiële kaders en de wijze waarop de subsidie moet worden verantwoord vastleggen in een separaat subsidiekader per basisvoorziening. Subsidieontvangers die in aanmerking komen voor een subsidie voor basisvoorzieningen worden hiervan op de hoogte gesteld.
-
2. Minimaal eenmaal per jaar vindt een voortgangsgesprek plaats met de subsidieontvanger over de voortgang van de activiteiten, de behaalde resultaten, eventueel benodigde wijzigingen van beleidsaccenten en samenwerking met andere organisaties. In de subsidiebeschikking kan hiervan worden afgeweken.
-
3. Professionele organisaties die subsidie voor basisvoorzieningen ontvangen zijn verplicht om mee te werken aan Social Return On Investment (SROI). SROI heeft als doel zoveel mogelijk mensen die zonder re-integratiesteun niet of moeilijk aan het werk komen, aan werk te helpen. Het kan hierbij gaan om het bieden van vrijwilligerswerk, arbeids-, stage-, of leerwerkplekken.
-
4. Organisaties die subsidie voor basisvoorzieningen ontvangen zijn verplicht om in hun communicatie aandacht te hebben voor het bereiken van kwetsbare inwoners.
-
5. Organisaties die een subsidie voor een basisvoorzienig ontvangen kunnen geen subsidie aanvragen voor de andere subsidietypen uit deze nadere regels.
Artikel 2.3 Berekening van de subsidie basisvoorzieningen
-
1. Per basisvoorziening wordt het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld vermeld in de gemeentebegroting.
-
2. De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de begroting van de aanvrager, tenzij anders bepaald in het subsidiekader.
-
3. Uitsluitend de kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de basisvoorziening komen voor subsidie in aanmerking.
-
4. De inzet van professionals dient kwantitatief en kwalitatief in verhouding te zijn tot de te organiseren activiteiten en te worden ingezet tegen een naar het oordeel van het college realistische kostprijs. Onder de kostprijs worden niet alleen de personele lasten, maar ook overhead zoals huisvestingslasten, activiteitenlasten en organisatielasten verstaan.
-
5. De financiële positie van de aanvrager, zowel voor wat betreft de exploitatie als de eigen vermogenspositie, kan bij de beoordeling van een aanvraag worden betrokken.
-
6. De subsidie kan jaarlijks worden geïndexeerd. Welke index daarvoor wordt gebruikt wordt opgenomen in het subsidiekader of bepaald in de subsidiebeschikking.
HOOFDSTUK 3: SUBSIDIES VOOR STRUCTURELE ACTIVITEITEN
Artikel 3.1 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Subsidie wordt alleen verleend voor activiteiten die onderbouwd voldoende maatschappelijk effect hebben en bijdragen aan het behalen van de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen in het sociaal domein, zoals verwoord in de Visie sociaal domein 2022-2026 Alphen-Chaam en in andere notities waarin dit beleid nader is uitgewerkt.
-
2. Subsidie wordt alleen verleend voor aan de activiteiten verbonden kosten. Het is niet toegestaan om reserves te vormen uit subsidiemiddelen.
-
3. Ten aanzien van subsidieverlening stelt het college de volgende voorwaarden:
- a)
Subsidie worden voor maximaal 3 jaar verleend onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad. Wanneer een subsidieplafond wordt verlaagd omdat de gemeenteraad onvoldoende financiële middelen ter beschikking stelt in de begroting, heeft dat gevolgen voor reeds ingediende aanvragen en verleende subsidies ten laste van de begroting. Is dat het geval dan zal het college met een beroep op het begrotingsvoorbehoud nadat de begroting is vastgesteld (artikel 4:34, vierde en vijfde lid Awb) de verleende subsidie naar rato verlagen en subsidieontvangers hier voor 1 januari van het betreffende jaar over informeren.
- b)
Er vindt ten minste eenmaal per jaar een voortgangsgesprek plaats met de subsidieontvanger over de voortgang van de activiteiten, de behaalde resultaten en de samenwerking met andere organisaties. In de subsidiebeschikking kan hiervan worden afgeweken.
- a)
Artikel 3.2 Subsidieplafonds
-
1. Voor subsidies voor structurele activiteiten wordt één subsidieplafond als bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht vastgesteld. Het subsidieplafond voor 2026 bedraagt € 142.073,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
-
2. Een subsidie ten laste van begrotingen die nog niet zijn vastgesteld of goedgekeurd, worden verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting van het betreffende jaar beschikbaar zullen worden gesteld. In de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.
-
3. Wanneer in enig jaar onvoldoende middelen in de begroting beschikbaar worden gesteld, dan worden verleende subsidies ten laste van die begroting naar rato verlaagd. Aanvragers ontvangen hiervoor een aangepaste verleningsbeschikking.
Artikel 3.3 Aanvraagperiode
-
1. Subsidies voor structurele activiteiten worden verleend op basis van een driejaarlijkse periode die loopt van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.
-
2. Een aanvraag voor subsidie voor structurele activiteiten dient uiterlijk 1 oktober 2025 te zijn ingediend voor de subsidieperiode 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.
-
3. De periode waarvoor subsidie wordt verleend is voor aanvragen die na 1 oktober 2026 worden ingediend niet langer dan tot en met 31 december 2028.
Artikel 3.4 Beoordeling
-
1. De aangevraagde subsidies worden beoordeeld op grond van een kwalitatieve selectie, waarbij per aanvraag het maatschappelijk effect wordt beoordeeld aan de hand van:
- a.
Rendement: de verwachte maatschappelijke en financiële opbrengst van de activiteit, op korte en lange termijn;
- b.
Betrokkenheid: de mate waarin inwoners en andere partijen zijn betrokken en/of bijdragen aan de activiteiten;
- c.
Legitimiteit: de mate waarin de activiteiten aansluiten bij de beleidsdoelen en de wettelijke taken van de gemeente Alphen-Chaam.
- a.
-
2. Of activiteiten, waarvoor subsidie is aangevraagd, voldoende maatschappelijk effect hebben en bijdrage leveren aan de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen wordt bepaald aan de hand van een beoordelingsformat.
-
3. Een actuele versie van het beoordelingsformat als bedoeld in lid 2 wordt op de gemeentelijke website gepubliceerd.
-
4. De beoordelingscriteria zijn in het beoordelingsformat uitgewerkt in toetsingsvragen. Een subsidieaanvraag dient op tenminste 50% van de toetsingsvragen positief te scoren om voor subsidie in aanmerking te komen.
Artikel 3.5 Verdeling van de subsidiemiddelen
Ten aanzien van de verdeling van subsidiemiddelen stelt het college de volgende voorwaarden:
- a.
Aanvragen ingediend voor 1 oktober 2025 worden gelijktijdig beoordeeld. Daarbij wordt rekening gehouden met het vastgestelde subsidieplafond.
- b.
Aangevraagde subsidies die na 1 oktober zijn ingediend en betrekking hebben op de subsidieperiode 2026 tot en met 2028, worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Daarbij wordt rekening gehouden met het vastgestelde subsidieplafond.
- c.
Indien het totaal aan voor 1 oktober 2025 ingediende en ontvankelijke subsidieverzoeken het betreffende subsidieplafond overschrijdt, dan ontvangen alle positief beoordeelde aanvragen een bijdrage naar rato.
Artikel 3.6 Subsidiabele kostensoorten
-
1. Voor de in deze regeling bedoelde activiteiten kan subsidie verleend worden voor alle naar het oordeel van het college noodzakelijke kosten voor het uitvoeren van de activiteiten.
-
2. Indien een organisatie in een accommodatie een bar exploiteert en hieruit inkomsten kan genereren, dan zijn de huisvestingskosten van de activiteiten van deze organisatie in de betreffende accommodatie niet subsidiabel.
Artikel 3.7 Berekening van de subsidie
-
1. Uitsluitend de kosten die resteren na aftrek van overige inkomsten van de activiteit en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit komen voor subsidie in aanmerking. Onder overige inkomsten wordt verstaan: eigen bijdragen van deelnemers, eigen middelen van de subsidieaanvrager en subsidies of sponsorbijdragen van derden.
-
2. Subsidie wordt alleen verleend voor activiteiten, die naast de gemeentelijke subsidie ook met andere middelen worden bekostigd (niet 100% subsidie afhankelijk). In de subsidieaanvraag wordt helder gemaakt welke andere middelen (in financiële zin dan wel in uren vrijwillige inzet) worden ingezet.
-
3. De financiële positie van de aanvrager, zowel voor wat betreft de exploitatie als de eigen vermogenspositie, wordt bij de beoordeling van een aanvraag betrokken.
-
4. Subsidie kan worden geweigerd wanneer de omvang van vrij besteedbare reserves hoger is dan het door subsidieontvanger gevraagde subsidiebedrag voor enig jaar.
-
5. Subsidie die voor meer dan één jaar wordt verstrekt wordt jaarlijks geïndexeerd met het indexpercentage dat in de gemeentebegroting wordt gehanteerd, mits het subsidieplafond dit toelaat.
Artikel 3.8 Subsidieverantwoording
Subsidies tot € 5.000,- per jaar worden verleend en direct ambtshalve vastgesteld, tenzij een begrotingsvoorbehoud van toepassing is. Dan volgt ambtshalve vaststelling nadat er in de begroting van het betreffende jaar voldoende middelen beschikbaar zijn gesteld. De aanvrager ontvangt jaarlijks een vaststellingsbeschikking.
HOOFDSTUK 4 SUBSIDIES INCIDENTELE ACTIVITEITEN (ook wel Goede Ideeënfonds genoemd)
Artikel 4.1 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Subsidie wordt alleen verleend aan vernieuwende activiteiten (Goede Ideeën) die onderbouwd een bijdrage leveren aan de beleidsdoelen en uitgangspunten zoals verwoord in de Visie op het sociaal domein 2022-2026 en dan meer specifiek:
- a)
Activiteiten gericht op het versterken van onderlinge verbondenheid en het bieden van informele ondersteuning. Hierbij valt onder andere te denken aan het tot stand brengen van lotgenotencontacten, activiteiten gericht op het vergroten van het sociaal netwerk van inwoners (netwerkversterking), inloop en ontmoeting, en/of;
- b)
Activiteiten gericht op het vergroten van sociale samenhang in wijken en buurten. Het gaat hierbij om (buurt)initiatieven gericht op het vergroten van de onderlinge betrokkenheid en de vrijwillige inzet van buurtbewoners ten behoeve van eigen buurt en kern, en/of;
- c)
Activiteiten die bijdragen aan het bevorderen van een actief en gezond leven.
- a)
-
2. Voor subsidie komen uitsluitend activiteiten in aanmerking die zonder winstoogmerk worden verricht voor de gemeenschap van Alphen-Chaam.
-
3. Een subsidiebijdrage aan een initiatief is eenmalig. Een initiatief dat reeds subsidie heeft ontvangen kan in de daaropvolgende drie jaar voor dezelfde activiteit geen subsidie vanuit het Goede ideeën fonds ontvangen. Het is wel mogelijk om in die jaren een andere subsidie op basis van deze regeling aan te vragen.
Artikel 4.2 Subsidieplafond
-
1. Voor incidentele activiteiten gelden de volgende subsidieplafonds als bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht (onder voorbehoud van vaststelling van de begrotingen door de gemeenteraad):
- a.
voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025: €7.500,-.
- b.
voor de periode van 1 juli 2025 tot en met 31 december 2025: €7.500,-.
- c.
voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026: €7.500,-.
- d.
voor de periode van 1 juli 2026 tot en met 31 december 2026: €7.500,-.
- e.
voor de periode van 1 januari 2027 tot en met 30 juni 2027: €7.500,-.
- f.
voor de periode van 1 juli 2027 tot en met 31 december 2027: €7.500,-;
- g.
voor de periode van 1 januari 2028 tot en met 30 juni 2028: €7.500,-.
- h.
voor de periode van 1 juli 2028 tot en met 31 december 2028: €7.500,-.
- a.
-
2. Indien de in het eerste lid bedoelde subsidieplafonds niet worden bereikt dan wordt het restantbedrag overgeheveld naar de opvolgende subsidieplafondperiode tot aan het einde van de looptijd van deze regeling. Het subsidieplafond wordt in dat geval dus verhoogd met het restantbedrag.
Artikel 4.3 Aanvraagperiode
Een aanvraag voor een incidentele activiteit dient maximaal 16 weken en ten minste 8 weken voor de start van de activiteit te zijn ingediend.
Artikel 4.4 Beoordeling
-
1. De aangevraagde subsidies worden beoordeeld op grond van een kwalitatieve selectie, waarbij per aanvraag het maatschappelijk effect wordt beoordeeld aan de hand van:
- a.
Rendement: de verwachte maatschappelijke en financiële opbrengst van de activiteit, op korte en lange termijn;
- b.
Betrokkenheid: de mate waarin inwoners en andere partijen zijn betrokken en/of bijdragen aan de activiteiten;
- c.
Legitimiteit: de mate waarin de activiteiten aansluiten bij onze beleidsdoelen en onze wettelijke taken.
- a.
-
2. Of activiteiten, waarvoor subsidie is aangevraagd, voldoende maatschappelijk effect hebben en bijdrage leveren aan de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen wordt bepaald aan de hand van een beoordelingsformat, als bedoeld in artikel 3. Het beoordelingsformulier wordt op de gemeentelijke website gepubliceerd.
-
3. De beoordelingscriteria zijn in het beoordelingsformat uitgewerkt in toetsingsvragen. Een subsidieaanvraag dient op tenminste 50% van de toetsingsvragen positief te scoren om voor subsidie in aanmerking te komen.
Artikel 4.5 Verdeling van de subsidiemiddelen
Aangevraagde subsidies worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Daarbij wordt rekening gehouden met het vastgestelde subsidieplafond.
Artikel 4.6 Subsidiabele kosten en hoogte van de subsidie
-
1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde activiteiten kan subsidie verleend worden voor alle naar het oordeel van het college noodzakelijke kosten voor het uitvoeren van de activiteiten, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald in deze regeling.
-
2. De hoogte van de subsidie bedraagt per aanvraag maximaal €2.500,-.
Artikel 4.7 Berekening van de subsidie
-
1. De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van een voorafgaand aan de activiteit door de aanvrager overgelegde offerte of activiteitenbegroting, dan wel een onderbouwde inschatting van de kosten met uitzondering van activiteiten die niet direct vallen onder deze regeling, maar die het college wel wil waarderen. Daarvoor kan een maximale bijdrage van € 250 worden gehanteerd, met inachtneming van het vastgestelde subsidieplafond voor incidentele activiteiten.
-
2. De hoogte van de subsidie bedraagt, onverminderd het bepaalde in deze nadere regels, maximaal het geoffreerde, begrote bedrag of ingeschatte bedrag als bedoeld in het eerste lid.
-
3. Uitsluitend de kosten die resteren na aftrek van overige inkomsten en eventuele winsten, en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit of het realiseren van het doel komen voor subsidie in aanmerking.
Artikel 4.8 Subsidieverantwoording
-
1. De subsidie wordt direct vastgesteld.
-
2. Het college kan in een jaar besluiten ter controle bewijs op te vragen:
- a.
of en hoe de activiteiten hebben plaatsgevonden (inclusief een foto van de activiteit).
- b.
of de subsidiemiddelen volledig zijn besteed.
- a.
HOOFDSTUK 5: OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 5.1 Hardheidsclausule
-
1. Het college handelt in overeenstemming met deze nadere regels, tenzij dat voor één of meerdere belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de nadere regels te dienen doelen.
HOOFDSTUK 6: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 6.1 Overgangsbepalingen
Alle organisaties die voor het verrichten van structurele activiteiten in het kalenderjaar 2025 subsidie hebben ontvangen krijgen de garantie dat zij voor die structurele activiteiten in 2026 minimaal subsidie ter hoogte van het vastgestelde subsidiebedrag 2025 kunnen ontvangen, wanneer het subsidieplafond in de begroting 2026 dat toelaat. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
- a.
de organisatie voert ook in 2026 deze activiteiten uit;
- b.
de organisatie geeft in de subsidieaanvraag 2026 aan gebruik te willen maken van deze overgangsregeling.
Artikel 6.2 Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking per 1 januari 2025.
-
2. De Nadere regels Sociaal Domein Alphen-Chaam 2017 worden per 1 januari 2025 ingetrokken.
-
3. De Nadere regels subsidies Goede Ideeënfonds gemeente Alphen-Chaam 2021 worden per 1 januari 2025 ingetrokken.
Artikel 6.3 Citeertitel
Deze nadere regels worden aangehaald als “Nadere regels subsidies Sociaal Domein Alphen-Chaam 2025”.
Ondertekening
Alphen-Chaam, 10 december 2024
Burgemeester en Wethouders van Alphen-Chaam
De secretaris
E. van der Molen-Zwart
De burgemeester
L. Schuitmaker
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl