Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730243
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730243/1
Nadere regel subsidie begeleiding statushouders 2025 gemeente Bunschoten
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Nadere regel subsidie begeleiding statushouders 2025 gemeente BunschotenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunschoten,
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Bunschoten 2022;
Overwegende dat het wenselijk is dat een nadere regel wordt vastgesteld over de voorwaarden en de wijze waarop subsidieverlening plaatsvindt voor begeleiding van statushouders;
BESLUIT
Vast te stellen de Nadere regel subsidie begeleiding statushouders 2025 gemeente Bunschoten
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Aanvrager: een rechtspersoon zonder winstoogmerk, zoals blijkt uit de statuten en inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel;
- b.
ASV: de Algemene subsidieverordening gemeente Bunschoten 2022;
- c.
COA: Centraal Orgaan opvang asielzoekers
- d.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunschoten;
- e.
Regeling: deze Nadere regel subsidie begeleiding statushouders 2025 gemeente Bunschoten;
- f.
Statushouder: inburgeringsplichtige asielgerechtigden met een verblijfsvergunning die het COA aan de gemeente Bunschoten heeft gekoppeld voor huisvesting.
- g.
Vrijwilliger: een natuurlijk persoon die zich onbetaald voor de samenleving inzet;
Artikel 2. Algemene bepalingen
-
1. De activiteiten waar subsidie voor kan worden verleend op grond van deze regeling:
- a.
Worden voor zover dat binnen de (kwalitatieve) mogelijkheden ligt zoveel mogelijk uitgevoerd door vrijwilligers;
- b.
Mogen niet uitsluitend een partijpolitiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter hebben.
- a.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten:
- a.
Juridische begeleiding bij verblijfsrecht; de begeleiding bij gezinshereniging, verlenging, intrekking of omzetting van verblijfsvergunningen.
- b.
Brede intakegesprekken met inburgeringsplichtige asielstatushouders. Deze gesprekken worden in samenwerking en in overleg met de uitvoeringsorganisatie BBS gevoerd.
- c.
Inrichten van een informatie- en adviespunt in Bunschoten voor statushouders, waar statushouders minimaal 2 dagdelen (gemiddeld 4 uur per dagdeel) per week een fysieke afspraak kunnen maken, naar kunnen mailen of telefonisch contact mee kunnen opnemen.
- a.
Artikel 4. Subsidieplafond en subsidielijst
-
1. De bedragen, waarnaar in de deze nadere regel gerefereerd wordt, kunnen jaarlijks door het college worden vastgesteld in de subsidielijst.
-
2. Als er voor het betreffende jaar geen subsidielijst zoals vermeld onder lid 1 door het college is vastgesteld, dan worden de bedragen waarnaar in deze nadere regel gerefereerd wordt, bepaald aan de hand van de laatste vastgestelde subsidielijst, waarbij er een jaarlijkse indexering op de bedragen kan plaatsvinden.
Artikel 5. Verlening subsidie
-
1. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet de aanvrager voldoen aan de beoordelingscriteria zoals genoemd in artikel 6 en dient zich niet één van de weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 7 voor te doen;
-
2. Indien er meerdere instellingen zijn die een subsidieaanvraag voor eenzelfde activiteit of exploitatie indienen zoals vermeld onder artikel 3, dan vindt de verlening van de subsidie plaats aan één instelling, waarbij door het college wordt beoordeeld op basis van:
- a.
kwaliteit, omvang, bereik, inhoudelijke en financiële haalbaarheid van de plannen;
- b.
referenties van eerdere door de instelling verrichte en vergelijkbare activiteiten en exploitaties;
- c.
evaluatie van een eerdere uitvoering van precies dezelfde activiteit of exploitatie in het verleden als waarvoor de subsidie is aangevraagd.
- a.
-
3. Op het moment dat het vermelde onder lid 2 sub c van toepassing is en de volgende condities zijn overeenkomstig aan de orde voor een instelling:
- a.
de activiteit of exploitatie uitgevoerd door de instelling heeft plaatsgevonden aansluitend op het subsidiejaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
- b.
uit evaluatie blijkt dat deze activiteit of exploitatie uitgevoerd door de instelling volledig naar behoren en tevredenheid is uitgevoerd;
- a.
dan heeft het college de mogelijkheid om de nieuwe aanvragers zondermeer de subsidie te weigeren en de subsidie toe te kennen aan de instelling.
Artikel 6. Beoordelingscriteria
-
1. Aanvragen worden op basis van het plan van aanpak beoordeeld. In het plan van aanpak dient de aanvrager te voldoen aan de gegevens zoals genoemd in artikel 5 van de ASV, aangevuld met:
- a.
Een korte beschrijving van de organisatie met ervaring en/of referenties;
- b.
Nadere details van het informatie- en adviespunt;
- c.
Beschrijving van de juridische begeleiding;
- d.
Beschrijving van het deelnemen aan de brede intake.
- e.
Begroting van overige activiteiten;
- a.
Artikel 7. Weigeringsgronden
-
1. De subsidie wordt in ieder geval geweigerd conform bepaalde weigeringsgronden in hoofdstuk 9 van de ASV;
-
2. De subsidie wordt geweigerd als de aanvrager geen aanvrager is in de zin van artikel 1 onder a.
-
3. De subsidie wordt geweigerd als de aanvraag betrekking heeft op activiteiten waarvoor al een subsidie, in welke vorm dan ook, is of wordt verstrekt;
-
4. De subsidie wordt geweigerd als de aanvraag niet past binnen de subsidiabele activiteiten genoemd in artikel 3.
Artikel 8. Aanvraagtermijn en beslistermijn
-
1. Als aanvraag- en beslistermijn gelden de termijnen als beschreven in de ASV;
Artikel 9. Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2025;
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie begeleiding statushouders 2025 gemeente Bunschoten.
-
3. De Nadere regel subsidie maatschappelijke begeleiding statushouders 2023 gemeente Bunschoten wordt ingetrokken op de datum dat deze nadere regel in werking treedt.
Ondertekening
Bunschoten-Spakenburg,
Burgemeester en wethouders, 19 november 2024
drs. J.F.H. Jennekens
secretaris/directeur
mr. drs. B. Koelewijn
wnd. burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl