Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730089
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730089/1
Klachtenregeling gemeente Midden-Drenthe
Geldend van 19-12-2024 t/m heden
Intitulé
Klachtenregeling gemeente Midden-DrentheHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe respectievelijk de burgemeester van de gemeente Midden-Drenthe;
gelet op:
- •
de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, en:
- •
artikel 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet;
besluiten:
de volgende regeling vast te stellen,
Klachtenregeling gemeente Midden-Drenthe
Artikel 1 Algemeen
-
1. Klachtenbehandeling vindt plaats in overeenstemming met hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
-
2. Deze klachtenregeling geldt als aanvulling op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Begripsbepalingen
-
1. Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Klacht: Een schriftelijk of mondeling ingediende uiting van ongenoegen over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of een persoon werkzaam onder diens verantwoordelijkheid zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.
- b.
Klager: De natuurlijke of rechtspersoon die zich met een klacht tot het college of de burgemeester wendt over de wijze waarop het bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens deze persoon heeft gedragen.
- c.
Beklaagde: degene over wie een klacht is ingediend.
- d.
De klachtbehandelaar is degene die de klacht behandelt:
- •
de teamleider behandelt een klacht over een medewerker;
- •
de manager behandelt een klacht over een teamleider;
- •
de gemeentesecretaris behandelt een klacht over een manager;
- •
de burgemeester behandelt een klacht over de gemeentesecretaris, één of meerdere wethouders, de locoburgemeester of het college;
- •
de burgemeester behandelt een klacht over het college, tenzij de klacht gaat over de niet-tijdige afdoening van een brief of verzoek, in dat geval behandelt de gemeentesecretaris de klacht;
- •
het college behandelt een klacht over de burgemeester.
- •
- a.
-
2. De begrippen uit de Algemene wet bestuursrecht zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3 De klachtencoördinator
-
1. De klachtencoördinator draagt zorg voor de registratie van klachten en bewaakt de voortgang.
-
2. De klachtencoördinator adviseert de klachtbehandelaar over de ontvankelijkheid en bij de afhandeling van een klacht.
-
3. De klachtencoördinator is contactpersoon voor de Nationale ombudsman.
-
4. De klachtencoördinator maakt jaarlijks een verslag van de klachten.
Artikel 4 Het proces van klachtbehandeling
- 1.
De klachtenprocedure bestaat uit twee fasen. De informele fase en de formele fase.
- 2.
De klachtbehandelaar maakt zoveel mogelijk gebruik van de informele fase.
- 3.
De klachtbehandelaar stuurt een kopie van de klacht aan de klachtencoördinator en aan degene tegen wie de klacht is gericht.
Artikel 5 Informele klachtbehandeling
- 1.
De klachtbehandelaar neemt binnen een week contact op met de klager om tot een oplossing te komen.
- 2.
Als de informele behandeling leidt tot tevredenheid van de klager, bevestigt de klachtbehandelaar dit schriftelijk of per e-mail door aan de klager. De klachtprocedure is dan beëindigd.
- 3.
Als de informele aanpak niet leidt tot tevredenheid van de klager, of de klager stemt niet in met de informele behandeling, dan wordt de klacht op formele wijze behandeld.
Artikel 6 Formele klachtbehandeling
- 1.
De klachtbehandelaar bevestigt de formele klachtbehandeling schriftelijk.
- 2.
Als de klacht mondeling is ingediend, vraagt de klachtbehandelaar de klager om de klacht schriftelijk in te dienen.
- 3.
De klachtbehandelaar nodigt de klager en de beklaagde uit voor een (hoor)gesprek. Zo mogelijk worden beide partijen in elkaars aanwezigheid gehoord.
- 4.
Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt, dat aan zowel de klager als aan de beklaagde wordt toegestuurd.
- 5.
De klachtbehandelaar zorgt ervoor dat de klacht binnen zes weken is afgehandeld. De behandeltermijn kan met vier weken worden verdaagd.
Artikel 7 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten
- 1.
De beslissing op een klacht over een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt genomen door het betreffende bestuursorgaan.
- 2.
De beslissing op een klacht over een bestuursorgaan wordt genomen door het betreffende bestuursorgaan.
- 3.
De klachtbehandelaar stuurt een afschrift van het besluit aan de beklaagde en aan de klachtencoördinator.
Artikel 8 Extern klachtrecht
Als de klager niet tevreden is met de afhandeling van zijn klacht, kan hij zich wenden tot de Nationale ombudsman.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Klachtenregeling gemeente Midden-Drenthe’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 22 oktober 2024
M. Hacking J. Zwiers
gemeentesecretaris burgemeester
Aldus vastgesteld door de burgemeester d.d. 22 oktober 2024
J. Zwiers
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl