Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729960
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729960/1
Subsidienota 2025
Geldend van 17-12-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidienota 2025Het college besluit
Het voorstel 'Subsidies 2025' vast te stellen, met concreet de volgende beslispunten:
- 1.
Vaststellen subsidieprogramma 2025.
- 2.
Subsidieplafonds vast te stellen voor de bijzondere regelingen/subsidieregelingen betreffende 2025 zoals genoemd in deze subsidienota. De subsidieplafonds treden in werking na publicatie.
- 3.
Instellingen die tijdig een subsidieaanvraag hebben ingediend, maar waarvoor nog geen subsidie is verleend, vanaf januari 2025 te bevoorschotten overeenkomstig het voorstel in het subsidieprogramma 2025.
- 4.
Instellingen die tijdig een inhoudelijk aanbod doen passende bij een maatschappelijke opgave waarvoor in de begrotingen van 2025 budget beschikbaar is, vanaf januari 2025 te bevoorschotten overeenkomstig het voorstel in het subsidieprogramma 2025, indien er op 31 december 12024 nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden.
- 5.
Instellingen die niet voldaan hebben aan hun verantwoordingsplicht(en) 2024 geen voorschot te betalen, totdat voldaan is aan hun verplichting(en).
[Beslispunt 4 in de aanhef bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: Instellingen die tijdig een inhoudelijk aanbod doen passende bij een maatschappelijke opgave waarvoor in de begrotingen van 2025 budget beschikbaar is, vanaf januari 2025 te bevoorschotten overeenkomstig het voorstel in het subsidieprogramma 2025, indien er op 31 december 2024 nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden.]
1. Inleiding
Deze nota maakt deel uit van de stukken t.b.v. de begrotingsvergadering van het college dd. 11-11-2024. Voor zover mogelijk zijn alle voorstellen betreffende de subsidies van 2025 in deze nota opgenomen.
2. Doelstelling en opzet subsidienota
De door de gemeenteraad vastgestelde Middelen Nota 2024-2027 is de basis voor het verlenen en vaststellen van de subsidies. Dit subsidiebeleidskader wordt in een cyclus van vier jaar geëvalueerd, indien nodig aangepast en vastgesteld.
De Algemene Subsidieverordening gemeente Tilburg (ASVT) is geënt op de uitgangspunten van deze middelennota. In de ASVT is geregeld dat het college bevoegd is te besluiten over het verstrekken van subsidies met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en de door de Raad vastgestelde beleidskaders. Een groot deel van de subsidieverlening is binnen deze beleidskaders en financiële middelen gemandateerd aan de afdelingshoofden.
Jaarlijks neemt de Raad een besluit over de subsidiebudgetten, als onderdeel van de programmabegroting. Deze voorliggende subsidienota heeft als doel een voorstel te doen voor:
- •
Subsidiebudgetten per bestuurlijk programma en veld.
- •
Subsidiereservering per instelling. (Zie bijlage)
- •
De beschikbare bedragen per subsidieregeling en de vaststelling van hiervoor te hanteren subsidieplafonds.
- •
Bevoorschotting van subsidie.
Deze subsidienota is geen onderdeel van de programmabegroting voor de Raad. In de programmabegroting 2025 wordt wel een paragraaf subsidies (paragraaf 4.2) opgenomen waarin de subsidies per programma en veld zijn opgenomen. Daarnaast wordt ter vaststelling aan de Raad een overzicht van de begrotingssubsidies overlegd waarop per instelling vermeld staat het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden verleend en uiteindelijk kan worden vastgesteld. Bij de jaarlijkse begrotingsvergadering worden deze inhoudelijke en financiële kaders op hoofdlijnen door de raad vastgesteld.
3. Procedure subsidieaanvraag 2025
Evenals voorgaande jaren hebben instellingen en inwoners de gelegenheid gekregen om subsidieverzoeken bij de gemeente in te dienen. Alle aanvragen moeten, tenzij er sprake is van een andere afspraak, uiterlijk 1 september 2024 binnen zijn.
4. Impactgericht subsidiëren
Het college heeft op 12 april 2022 besloten door te gaan met impact gericht subsidiëren, nadat de gemeente Tilburg in 2019 hiermee is gestart om met deze methode ervaring op te doen. Met die manier van werken kunnen we beter sturen op resultaten en een groter maatschappelijk effect realiseren waardoor inwoners nog beter mee kunnen doen in de Tilburgse samenleving. Vanaf 2023 zijn we gefaseerd gaan werken met meerjarige subsidieverleningen. Tegelijkertijd vinden we innovatie belangrijk, dus krijgen ook nieuwe initiatieven de kans een aanvraag te doen. De gemeente vindt het belangrijk om de overgang naar deze manier van werken zorgvuldig en soepel te laten verlopen. Vanaf het jaar 2024 zijn we het impactgericht subsidiëren verder aan het verbreden in de keten. Dit rollen we verder uit. Zo zijn we bij de teams van sport en cultuur proeven aan het doen met impact gericht subsidiëren. Ook is de afdeling Economie & Arbeid met onze partner Midpoint aan de slag om ervaringen op te doen met impact gericht werken.
5. Nominale ontwikkelingen
De systematiek voor de indexering van de subsidies is geregeld in de Algemene Subsidieverordening gemeente Tilburg. Voor de indexering van de subsidie uit gemeentelijke middelen gelden de volgende uitgangspunten:
- •
De subsidie muteert overeenkomstig de ramingen die het Centraal Planbureau (CPB) middels de publicatie van het centraal economisch plan geeft. Voor de loon- en prijsstijgingen volgt de gemeente de prognose ten aanzien van de collectieve sector. Voor de prijsstijgingen hanteren we de prognose van de prijs overheidsconsumptie "netto materieel (IMOC)". Bij de loonstijgingen gaan we uit van de prognose van de prijs overheidsconsumptie "beloning werknemers". De gemeente berekent vervolgens ten behoeve van de indexering een gewogen gemiddelde. Daarbij telt de prognose ten aanzien van de loonmutatie voor 65% mee en de prognose van de prijsmutatie voor 35%. Jaarlijks wordt bezien of bijstelling van de wegingsfactoren nodig is. De ramingen die het CPB afgeeft zijn ook na te lezen op internet via de site: www.cpb.nl
- •
In de loop van het begrotingsjaar vinden geen tussentijdse mutaties meer plaats. De structurele doorwerking daarvan verdisconteert de gemeente in het percentage van het volgende jaar.
- •
In de begroting 2025 wordt het percentage nominale ontwikkelingen subsidies vastgesteld op 4,28 % (+ 3,63% voor 2025 en een correctie van 0,24% voor 2024 en van 0,41% voor 2023). De onderhavige subsidiebedragen zijn gebaseerd op het loon- en prijsniveau van de subsidies 2025.
6. Subsidieplafond voor bijzondere regelingen/Subsidieregelingen.
Op basis van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg (artikel 5) en de Algemene Wet Bestuursrecht (artikel 4:25) is het college bevoegd een subsidieplafond in te stellen. Een subsidieplafond is te definiëren als het bedrag dat gedurende een tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift. Dit houdt in dat een subsidieverzoek wordt geweigerd voor zover door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.
Voorwaarde voor het instellen van een subsidieplafond is dat daarbij eenduidig en expliciet wordt aangegeven hoe de beschikbare middelen worden verdeeld (art. 4:26 AWB).
Gedurende het jaar worden aan het college of aan het afdelingshoofd (krachtens mandaat) incidentele subsidieverzoeken voorgelegd. Toekenning vanuit de verschillende bijzondere regelingen vindt plaats op basis van artikel 2 lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg.
Met het instellen van een subsidieplafond worden openeindregelingen voorkomen.
In die gevallen waar er wel een subsidieplafond in de regeling is opgenomen, is het in de regeling genoemde subsidieplafond leidend.
Voor 2025 betreft het de bijzondere regelingen zoals genoemd in onderstaand overzicht.
afd |
Subsidieregeling |
subsidieplafonds 2025 |
daar waar van toepassing |
||
Incl index van 4,28% |
||
soc |
Sr crisis en onveiligheid 2024-2025 deel 1a |
€ 2.282.982,51 |
soc |
Sr crisis en onveiligheid deel 2024-2025 1b |
€ 955.292,12 |
soc |
SR Passende Ondersteuning: weerbaar en mentaal gezond Tilburg 2024-2026 |
€ 2.246.776,89 |
soc |
SR kleine initiatieven en activiteiten meer met elkaar 2024-2026 Tilburg |
€ 289.975,00 |
soc |
SR bestaanszekerheid 2025-2026 Tilburg (0 tot 30K) |
€ 104.280,00 |
soc |
SR bestaanszekerheid 2025-2026 Tilburg ( vanaf 30K) |
€ 4.429.727,03 |
soc |
SR samen voor bestaanszekerheid 2025-2026 |
€ 45.810,80 |
soc |
SR Meerjarenprogramma's Mondiale Bewustwording Tilburg 2024-2025 |
€ 213.491,92 |
soc |
SR Projecten Mondiale Bewustwording Tilburg 2021-2025 |
€ 144.307,49 |
soc |
SR dialoog en inclusie sept 2023-2025 |
€ 111.433,00 |
soc |
SR Jeugdsportsubsidies |
€ 270.634,21 |
soc |
SR Kleine sportevenementen |
€ 16.194,55 |
soc |
SR Meerjarige subsidies Professionele kunsten 2025-2028 |
€ 1.150.000,00 |
soc |
SR Makersfonds 2025-2028 |
€ 200.000,00 |
soc |
SR Impuls- en projectregeling 2025-2028 |
€ 209.611,00 |
soc |
SR vrijwillig jeugd- en jongerenwerk 2021 |
€ 242.496,74 |
soc |
SR Subsidieregeling Tilburg Toegankelijk gemeente Tilburg |
€ 124.874,85 |
soc |
SR LEA kindgebonden financiering VVE peutervoorzieningen regulier en zwaarbelast 2025(deel VVE) |
in behandeling |
soc |
SR LEA kindgebonden financiering VVE peutervoorzieningen regulier en zwaarbelast 2025(deel zwaarbelast) |
€ 550.000,00 |
soc |
SR LEA basisvaardigheden , overgangen en zwaarbelast VO in LEA 2023-2026 (deel basisvaardigheden) |
€ 237.213,25 |
soc |
SR LEA basisvaardigheden , overgangen en zwaarbelast VO in LEA 2023-2026 ( deel overgangen) |
€ 142.327,84 |
soc |
SR LEA basisvaardigheden , overgangen en zwaarbelast VO in LEA 2023-2026 (deel zwaarbelast VO scholen) |
€ 118.606,62 |
soc |
SR LEA maatwerk peutervoorziening en vakantie school peuters in LEA (deel maatwerk) 2023-2026 |
€ 156.420,00 |
soc |
SR LEA maatwerk peutervoorziening en vakantie school peuters in LEA (deel vakantiescholen) 2023-206 |
€ 62.568,00 |
soc |
SR LEA Samenwerken voor brede talentontwikkeling in LEA (deel talentendriehoek) 2023-2026 |
€ 94.885,30 |
soc |
SR LEA Samenwerken voor brede talentontwikkeling in LEA (deel de wereld van werken) 2023-2026 |
€ 118.606,62 |
soc |
SR Talent ontwikkeling in de sport (trainingscentra) |
€ 89.185,86 |
soc |
SR Ateliersfonds 2024 - 2026 |
€ 100.000,00 |
soc |
SR Versterken Sociale Netwerken’ 2025 – 2026 Tilburg |
€ 1.449.101,99 |
soc |
SR ‘Versterken Sociale Netwerken’ 2025 – 2026 Tilburg (meerjarig) |
€ 404.000,00 |
Ruimte |
SR Restauratie monumenten Tilburg |
€ 258.550,15 |
Ruimte |
SR klimaatbestendig tilburg |
€ 500.000,00 |
Ruimte |
SR bijdrage regeling monumentale bomen |
€ 20.000,00 |
EcA |
SR studentenevenmenten 2024-2027 |
€ 61.000,00 |
EcA |
SR evenmenten Stadsbrede evenmenten 2024 -2027 deel eenmalig |
€ 452.000,00 |
EcA |
SR evenmenten kleinschalige evenementen 2024-2027 |
€ 219.000,00 |
EcA |
SR Ondersteuning samenwerking Wijk- en dorpscentra 2020 |
€ 231.936,83 |
EcA |
SR energiescan MKB bedrijven |
rest budget eind 2024 |
EcA |
SR invulling leegstand winkel-horeacapanden en verbeteren kwaliteit en uitstraling winkelgebieden |
rest budget eind 2024 |
EcA |
SR Innovatief ondernemerschap (voucher regeling) |
rest budget eind 2024 |
ECa |
SR Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt Midden-Brabant |
bedrag in reserve eind 2024 |
EcA |
SR terrasverwarming |
€ 50.000,00 |
DVL |
SR wijziging geslachtsregistratie |
€ 10.000,00 |
7. FINANCIËLE PARAGRAAF
De budgetten t.a.v. de subsidies in deze subsidienota zijn opgenomen in de programmabegroting 2025.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl