Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729935
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729935/1
Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Purmerend
Geldend van 19-12-2024 t/m heden
Intitulé
Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente PurmerendBurgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 september 2024;
gelet op artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet;
BESLUITEN
vast te stellen de Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Purmerend.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze instructie verstaat onder:
- a.
het college : het college van burgemeester en wethouders;
- b.
secretaris : de (loco-)gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur
Artikel 2. Algemene ondersteuning
-
1. De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van het college en de burgemeester.
-
2. De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de door het college of de door de burgemeester, ingestelde commissies, waaronder de bezwaarschriftencommissie, en ziet erop toe dat bedoelde commissies hun taak op behoorlijke wijze kunnen vervullen. In dit kader fungeert de secretaris als eerste aanspreekpunt voor de voorzitters van bedoelde commissies.
Artikel 3. Ondersteuning college
-
1. De secretaris draagt zorg voor:
- a.
een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college;
- b.
de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van het college;
- c.
een gedegen en tijdige advisering aan het college;
- d.
een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van het college;
- e.
het vastleggen van door het college genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.
- a.
-
2. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester.
-
3. De secretaris oefent bovengenoemde taken waar nodig uit in samenwerking en overleg met het directieteam.
Artikel 4. Ondersteuning burgemeester
-
1. De secretaris staat de burgemeester terzijde.
-
2. Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.
-
3. De secretaris informeert de burgemeester tijdig over relevante bestuurlijke en ambtelijke onderwerpen en voert daartoe regelmatig overleg met de burgemeester.
-
4. Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.
-
5. De secretaris is de burgemeester behulpzaam bij het bevorderen van de bestuurlijke integriteit van de gemeente.
Artikel 5. Ambtelijke organisatie
-
1. Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig gezamenlijk overleg met de directie en de concerncontroller van de ambtelijke organisatie.
-
2. De secretaris is voorzitter van dit overleg.
-
3. De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, in overleg met de directie, voorstellen aan het college ter zake.
-
4. De secretaris draagt er zorg voor dat de directeuren tijdig op de hoogte worden gesteld van alle door het college en de burgemeester genomen besluiten waaraan (financiële) consequenties voor hun domein zijn verbonden.
-
5. De secretaris kan in overleg met de directie procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het gemeentebestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
-
6. De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.
-
7. Hij doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan het college tot het geven van aanwijzingen aan directeuren om die samenwerking en samenhang te verzekeren.
-
8. Onverminderd de verantwoordelijkheid van de directeuren, heeft de secretaris de eindverantwoordelijkheid voor:
- a.
een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de bestuursorganen;
- b.
de coördinatie van de (beleids)inhoudelijke advisering aan het college;
- c.
het tijdig en voldoende voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;
- d.
een voldoende planning van activiteiten en de uitvoering daarvan, met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid;
- e.
de samenhang alsmede een voldoende gecoördineerd en geïntegreerd handelen van de verschillende organisatieonderdelen;
- f.
het functioneren van het directieteam en de ambtelijke organisatie;
- g.
de (juridische en financiële) rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke (ontwikkelings-)beleid, beheer en realisatie;
- h.
de voorbereiding en uitvoering van de begroting evenals de verantwoording over het gevoerde beleid;
- i.
de tijdige implementatie van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving.
- a.
Artikel 6. Ondernemingsraad
De secretaris is bestuurder de zin van de Wet op de Ondernemingsraden. In dit kader ziet de secretaris erop toe dat besluitvorming welke onderhevig is aan een wettelijk advies- of instemmingsrecht van de ondernemingsraad, tijdig en correct wordt geïnitieerd.
Artikel 7. Ondersteuning gemeenteraad en gemeenteraadscommissies
-
1. De ondersteuning van de gemeenteraad en gemeenteraadscommissies is een taak van de griffier. Om de taken tussen de organisatie en de griffie op elkaar af te stemmen vindt er een regulier overleg plaats tussen de voorzitter van de gemeenteraad/het college, de secretaris en de griffier.
-
2. De secretaris is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie.
Artikel 8. Verhindering en vervanging
-
1. Indien de secretaris 5 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan burgemeester en wethouders en de burgemeester.
-
2. Voor een afwezigheid van langer dan vijf dagen behoeft de secretaris toestemming van het college.
-
3. De secretaris draagt er zorg voor dat tijdens verlof of afwezigheid om andere redenen zijn vervanging adequaat is geregeld.
Artikel 9. Overige bepalingen
De burgemeester houdt namens het college jaarlijks een plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprek met de secretaris.
Artikel 10. Slotbepalingen
-
1. In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, beslist het college.
-
2. De Instructie voor de secretaris van de gemeente Purmerend van datum 28 juni 1985 vervalt.
-
3. Deze instructie treedt in werking op de dag na bekendmaking er van.
-
4. Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Purmerend 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Purmerend op 5 november 2024.
Purmerend,
burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris,
M.H. van der Weit
de burgemeester,
E. van Selm
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl