Mandaatregeling crisiscommunicatie 2024

Geldend van 19-12-2024 t/m heden

Intitulé

Mandaatregeling crisiscommunicatie 2024

De mandaatregeling Crisiscommunicatie beschrijft het mandaat dat wordt afgegeven aan de crisisfunctionarissen binnen het proces crisiscommunicatie voor de inzet van communicatiemiddelen en het formuleren van communicatieboodschappen ten tijde van een incident, waarbij de regionale crisisorganisatie is opgeroepen en er een formele (synchrone of asynchrone) opschaling heeft plaatsgevonden.

De burgemeesters in de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland en de voorzitter van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, gelet op

  • -

    Titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Artikel 7, eerste lid van de Wet Veiligheidsregio’s;

  • -

    Artikel 39 van de Wet Veiligheidsregio’s;

  • -

    Het regionaal crisisplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland;

  • -

    Het deelplan Bevolkingszorg; en

  • -

    De ontwikkelingen in het proces crisiscommunicatie;

Overwegende dat:

  • -

    zowel in de beginfase als verder in het proces, de calamiteit een bepaalde snelheid van handelen vraagt om zo optimaal mogelijk te voorzien in de informatiebehoefte van de samenleving en zo de gevolgen van het incident te verkleinen;

Concluderende dat:

  • -

    de communicatie snel op gang moet worden gebracht en daarom crisisfunctionarissen in het proces crisiscommunicatie te mandateren voor het informeren van de samenleving via doeltreffende communicatiekanalen en –middelen over feiten die bekend én geverifieerd zijn (zintuigelijke informatie, procedure-informatie en procesinformatie), zonder bestuurlijk overleg;

besluiten te mandateren aan:

  • -

    de Voorlichter van Dienst

  • -

    het Hoofd Crisiscommunicatie

tot het kunnen inzetten van de volgende acties:

Voorlichter van Dienst

  • 1)

    het binnen uiterlijk 30 minuten na melding plaatsen van de eerste berichtgeving via de communicatiekanalen van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

  • 2)

    het uitvoeren van de eerste woordvoering rond het incident aan pers en publiek, voor zover die woordvoering betrekking heeft op feiten, instructies of proces

  • 3)

    het inzetten van overige communicatiekanalen en –middelen die het meest doeltreffend zijn om de communicatiedoelstellingen te behalen

  • 4)

    het afstemmen met het lokale communicatieteam van de incidentgemeente om activiteiten uit te voeren wanneer dat wenselijk is

Hoofd Crisiscommunicatie

  • 1)

    het maken van vervolgberichten voor NL-Alert (na akkoord CoPI/leider OT worden deze geplaatst via de calamiteitencoördinator op de meldkamer)

  • 2)

    het inzetten van NH Nieuws als calamiteitenzender

  • 3)

    het inzetten van overige communicatiekanalen en –middelen die het meest doeltreffend zijn om de communicatiedoelstellingen te behalen

  • 4)

    het afstemmen met het lokale communicatieteam van de incidentgemeente om activiteiten uit te voeren wanneer dat wenselijk is

  • 5)

    via een ondermandaat opdracht geven aan de crisisfunctionarissen binnen de sectie Crisiscommunicatie om bovenstaande communicatie-acties voor te bereiden of in te zetten

Het proces crisiscommunicatie heeft het mandaat om, zonder bestuurlijk overleg, de volgende informatie (voor zover bekend en geverifieerd) te communiceren via de door hen gekozen communicatiemiddelen:

  • Feiten en zintuigelijke informatie dat is waargenomen door het operationele team en/of aansluit bij wat de omgeving hoort, ruikt, voelt, proeft of ziet.

  • Procedure-informatie over de taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden van de diverse actoren in de crisisorganisatie.

  • Proces-informatie, zoals informatie over momenten en middelen (wanneer zijn we wat van plan om te doen), reden (waarom kunnen we iets niet doen) en uitleg (waarom doen we iets wel).

Over SISOSS-onderwerpen (Slachtoffers, Identiteit, Schade, Oorzaak, Schuld en Scenario’s) moet bestuurlijke afstemming plaatsvinden, alvorens hierover kan worden gecommuniceerd. Deze bestuurlijke afstemming is ofwel een taak voor het Hoofd Crisiscommunicatie via de Operationeel Leider (in geval van een GRIP2-incident) ofwel een taak voor de communicatieadviseur in het Beleidsteam (in geval van een GRIP3-incident).

Ondertekening

Besluit d.d. 11 december 2024,

De voorzitter van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, alsmede de burgemeesters van de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad.