Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m 31-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025

De raad van de gemeente Staphorst;

  • -

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 november 2024;

  • -

    gelet op artikel 84, 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de:

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift

Paragraaf 2. Informele afhandeling

Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling

Paragraaf 3. Commissie

Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie

Artikel 5. Samenstelling van de commissie

Artikel 6. Secretaris

Artikel 7. Onverenigbare betrekkingen

Artikel 8. Zittingsduur

Artikel 9. Vergoedingen

  • 1. De voorzitter of de vice voorzitter van de bezwaarschriftencommissie ontvangt per dagdeel 300% van het bedrag dat geldt op grond van artikel 3.4.1. lid 1 Rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, ongeacht of daarvoor een hoorzitting heeft plaatsgevonden;

  • 2. Het lid of het plaatsvervangend lid van de bezwaarschriftencommissie ontvangt per dagdeel een bedrag van 250% van het bedrag dat geldt op grond van artikel 3.4.1. lid 1 Rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, ongeacht of daarvoor een hoorzitting heeft plaatsgevonden;

Artikel 10. Uitoefening bevoegdheden

Artikel 11. Voorbereiding hoorzitting

Artikel 12. Onpartijdigheid leden

Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting

Artikel 14. Verslaglegging

Artikel 15. Nader onderzoek

Artikel 16. Raadkamer en advies

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

Artikel 18. Afschrift beslissing op bezwaar

Artikel 19. Geheimhouding

Artikel 20. Jaarverslag

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 21. Intrekking oude regeling

De ‘Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst’ wordt ingetrokken.

Artikel 22. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025;

  • 2. Artikel 9 lid 1 en 2 werken terug tot en met 1 januari 2024.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 10 december 2024.

J. ten Kate, voorzitter

S.M.H. Voortman, griffier

Toelichting

Algemeen

Deze verordening geeft een kader voor de behandeling van bezwaarschriften. Het contact met burger staat hierbij centraal. De verordening bevat bepalingen over de informele aanpak, en het horen door een commissie. Het uitgangspunt is formele behandeling van bezwaren waar het moet en informele behandeling waar het kan.

Artikelsgewijs

Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.

Artikel 1. Definities

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift

Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling

Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie

Artikel 5. Samenstelling van de commissie

Artikel 6. Secretaris

Artikel 7. Onverenigbare betrekkingen

Artikel 8. Zittingsduur

Artikel 9. Vergoedingen

Aan een commissielid met een bijzondere beroepsmatige deskundigheid, zoals geldt voor een lid van de bezwaarschriftencommissie, kan op grond van artikel 3.4.2 aanhef sub a van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers een hogere vergoeding worden toegekend dan het bedrag genoemd in artikel 3.4.1 van dit besluit. Er worden vaste bedragen op basis van een percentage van het bedrag genoemd in artikel 3.4.1.lid 1 toegekend die jaarlijks worden geïndexeerd.

Er is geen lokale regelruimte voor de vergoeding van reiskosten voor het bijwonen van commissievergaderingen. Op grond van artikel 3.4.3 Rechtspositiebesluit- en artikel 3.1 lid 1 Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers komen alleen de kosten van openbaar vervoer en het maximale bedrag per afgelegde kilometer dat onbelast mag worden verstrekt voor vergoeding in aanmerking. Voor het bepalen van de afgelegde reisafstand wordt de routeplanner (kortste route) van Routenet gehanteerd.

Artikel 10. Uitoefening bevoegdheden

Artikel 11 Voorbereiding hoorzitting

Artikel 12. Onpartijdigheid leden

Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting

Artikel 14. Verslaglegging

Artikel 15. Nader onderzoek

Artikel 16. Raadkamer en advies

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

Artikel 20. Jaarverslag