Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729828
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729828/1
Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m 31-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025De raad van de gemeente Staphorst;
- -
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 november 2024;
- -
gelet op artikel 84, 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen de:
Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Definities
Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift
Paragraaf 2. Informele afhandeling
Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling
Paragraaf 3. Commissie
Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie
Artikel 5. Samenstelling van de commissie
Artikel 6. Secretaris
Artikel 7. Onverenigbare betrekkingen
Artikel 8. Zittingsduur
Artikel 9. Vergoedingen
-
1. De voorzitter of de vice voorzitter van de bezwaarschriftencommissie ontvangt per dagdeel 300% van het bedrag dat geldt op grond van artikel 3.4.1. lid 1 Rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, ongeacht of daarvoor een hoorzitting heeft plaatsgevonden;
-
2. Het lid of het plaatsvervangend lid van de bezwaarschriftencommissie ontvangt per dagdeel een bedrag van 250% van het bedrag dat geldt op grond van artikel 3.4.1. lid 1 Rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, ongeacht of daarvoor een hoorzitting heeft plaatsgevonden;
Artikel 10. Uitoefening bevoegdheden
Artikel 11. Voorbereiding hoorzitting
Artikel 12. Onpartijdigheid leden
Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting
Artikel 14. Verslaglegging
Artikel 15. Nader onderzoek
Artikel 16. Raadkamer en advies
Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging
Artikel 18. Afschrift beslissing op bezwaar
Artikel 19. Geheimhouding
Artikel 20. Jaarverslag
Paragraaf 4. Slotbepalingen
Artikel 21. Intrekking oude regeling
De ‘Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst’ wordt ingetrokken.
Artikel 22. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025;
-
2. Artikel 9 lid 1 en 2 werken terug tot en met 1 januari 2024.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Staphorst 2025’.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 10 december 2024.
J. ten Kate, voorzitter
S.M.H. Voortman, griffier
Toelichting
Algemeen
Deze verordening geeft een kader voor de behandeling van bezwaarschriften. Het contact met burger staat hierbij centraal. De verordening bevat bepalingen over de informele aanpak, en het horen door een commissie. Het uitgangspunt is formele behandeling van bezwaren waar het moet en informele behandeling waar het kan.
Artikelsgewijs
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 1. Definities
Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift
Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling
Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie
Artikel 5. Samenstelling van de commissie
Artikel 6. Secretaris
Artikel 7. Onverenigbare betrekkingen
Artikel 8. Zittingsduur
Artikel 9. Vergoedingen
Aan een commissielid met een bijzondere beroepsmatige deskundigheid, zoals geldt voor een lid van de bezwaarschriftencommissie, kan op grond van artikel 3.4.2 aanhef sub a van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers een hogere vergoeding worden toegekend dan het bedrag genoemd in artikel 3.4.1 van dit besluit. Er worden vaste bedragen op basis van een percentage van het bedrag genoemd in artikel 3.4.1.lid 1 toegekend die jaarlijks worden geïndexeerd.
Er is geen lokale regelruimte voor de vergoeding van reiskosten voor het bijwonen van commissievergaderingen. Op grond van artikel 3.4.3 Rechtspositiebesluit- en artikel 3.1 lid 1 Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers komen alleen de kosten van openbaar vervoer en het maximale bedrag per afgelegde kilometer dat onbelast mag worden verstrekt voor vergoeding in aanmerking. Voor het bepalen van de afgelegde reisafstand wordt de routeplanner (kortste route) van Routenet gehanteerd.
Artikel 10. Uitoefening bevoegdheden
Artikel 11 Voorbereiding hoorzitting
Artikel 12. Onpartijdigheid leden
Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting
Artikel 14. Verslaglegging
Artikel 15. Nader onderzoek
Artikel 16. Raadkamer en advies
Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging
Artikel 20. Jaarverslag
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl