Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729474
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729474/1
Algemene inhuurvoorwaarden Omgevingsdienst Midden-Holland voor inhuren externe medewerkers
Geldend van 16-12-2024 t/m heden
Intitulé
Algemene inhuurvoorwaarden Omgevingsdienst Midden-Holland voor inhuren externe medewerkers1. Definities
AIHV:
Deze algemene inhuurvoorwaarden
Diensten:
Alle door Opdrachtnemer krachtens een Overeenkomst te leveren capaciteit van tijdelijke inhuur van extern personeel voor het verrichten van werkzaamheden voor Opdrachtgever.
Externe:
De door Opdrachtnemer voor de uitvoering van een Overeenkomst in te schakelen medewerker en/of medewerker van derden ingehuurd door de Opdrachtnemer die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid zal werken.
Inhuurdesk:
Digitaal systeem voor het uitzetten van tijdelijke inhuuropdrachten, voor het inschrijven op inhuuropdrachten en voor contractafhandeling, alles overeenkomstig de Europese aanbestedingsregels
ODMH:
De Omgevingsdienst Midden-Holland, Thorbeckelaan 5 te Gouda
Offerte:
Een schriftelijke aanbieding van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever, waarin de Externe is aangeboden, de tarieven zijn vermeld en overige gevraagde informatie is opgenomen
Offerteaanvraag:
Een aanvraag van de ODMH voor inhuur van een Externe conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen
Opdracht:
Naar aanleiding van een offerteprocedure door Opdrachtnemer ten behoeve van ODMH te verrichten Diensten, anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst
Opdrachtnemer
Iedere rechtspersoon die een Externe werkzaamheden laat uitvoeren in het kader van een Opdrachtovereenkomst; de wederpartij bij een Opdrachtovereenkomst met ODMH.
Overeenkomst:
De schriftelijk vastgelegde afspraken tussen ODMH en Opdrachtnemer. Het gaat in dit geval om overeenkomsten van opdracht, zoals bedoeld in artikel 7:400 Burgerlijk Wetboek
Partijen/Partij:
De ODMH en/of de Opdrachtnemer
Personeel van Opdrachtnemer:
De door de Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn
Prestatie:
De door de Externe te verrichten werkzaamheden
Schriftelijk:
Communicatie door middel van geschreven of getypte documenten of langs elektronische weg. Het proces van aanbod en aanvaarding binnen de Inhuurdesk wordt als schriftelijk beschouwd
Werkdag:
Kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de ODMH aangewezen brugdagen
Zelfstandige zonder personeel (zzp’er):
Een persoon die voor eigen rekening en risico zijn arbeid aanbiedt in een eigen bedrijf of praktijk, of in een zelfstandig uitgeoefend beroep en die daarbij geen personeel in dienst heeft. De zzp’er verricht zijn of haar werkzaamheden niet onder leiding en toezicht van de ODMH en staat derhalve niet in een gezagsverhouding tot de ODMH
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze AIHV zijn van toepassing op alle Offerteaanvragen en alle tot stand gekomen Overeenkomsten. Door het inschrijven op een Offerteaanvraag accepteert Opdrachtnemer de toepasselijkheid van deze AIHV en wijst de Opdrachtnemer uitdrukkelijk de toepasselijkheid van zijn algemene voorwaarden af.
2.2. In geval van strijdigheid tussen hetgeen afzonderlijk tussen Partijen Schriftelijk is overeengekomen en deze AIHV, prevaleert hetgeen afzonderlijk is overeengekomen.
2.2. Afwijkingen van (onderdelen van) de AIHV zijn uitsluitend geldig, voor zover zij uitdrukkelijk Schriftelijk door de ODMH zijn aanvaard en gelden slechts voor de overeenkomst waarop ze betrekking hebben.
2.3. Indien een bepaling van deze AIHV nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.
3. Voorwaarden voor inschrijving, Offertes
3.1. Opdrachtnemer dient als ondernemer ingeschreven te zijn bij de Kamer van
Koophandel voorafgaand en gedurende de gehele looptijd van de Overeenkomst.
3.2. Opdrachtnemer dient ondernemer te zijn en zich als zodanig te gedragen. Opdrachtnemer dient te voldoen aan alle hiertoe bij wet gestelde eisen. Opdrachtnemer moet aan de belastingdienst en het UWV kunnen bewijzen dat sprake is van zelfstandig ondernemerschap.
3.3 Met het indienen van een Offerte verklaart Opdrachtnemer zich akkoord met de toepasselijkheid van diverse bij de ODMH geldende voorschriften, procedures en gedragsregels, onder meer wat betreft integer gedrag, E-mail-, internetgebruik en de omgang met privacygevoelige informatie. Opdrachtnemer is verplicht bij inschrijving een aantal documenten aan te vragen en/ of te uploaden. Dit betreft in ieder geval: een kopie van het ID-bewijs en een uittreksel Kamer van Koophandel.
3.4. Opdrachtnemer garandeert dat alle aangeboden Offertes onvoorwaardelijk voldoen aan de opgegeven eisen in de Offerteaanvraag en naar waarheid zijn ingevuld.
3.5. Wanneer gegevens en/of omstandigheden van Opdrachtnemer wijzigen na inschrijving is de Opdrachtnemer verplicht dit direct aan te passen en zowel de Opdrachtgever als de Inhuurdesk te informeren.
4. Gunning, Opdrachten en totstandkoming Overeenkomsten
4.1. ODMH wenst uitsluitend krachtens een Overeenkomst van opdracht als genoemd in artikel 7:400 Burgerlijk Wetboek Externen in te huren. Tussen Partijen bestaat geen arbeidsovereenkomst. Artikel 7:610 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
4.2. Bij Offerteaanvragen die via Inhuurdesk verlopen, komt een Overeenkomst tot stand door de digitale aanvaarding van een aanbod in de digitale omgeving van de Inhuurdesk door de ODMH. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de modelovereenkomst zoals deze is opgenomen in de Inhuurdesk.
4.3. Bij gunning van de Opdracht dient Opdrachtnemer of de Externe desgevraagd een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en een geldig identiteitsbewijs te overleggen. Indien de VOG niet wordt verkregen, wordt de Overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbonden. De kosten van het aanvragen van de VOG komen voor rekening van Opdrachtnemer.
4.4. Opdrachtnemer kan worden verplicht, op verzoek van ODMH, de vooraf aangegeven kwalificaties (onder andere opleiding en ervaring) door middel van bewijs te ondersteunen.
4.5. Indien na gunning blijkt dat niet is voldaan aan de opgegeven eisen in de Offerteaanvraag of dat onjuiste informatie is verstrekt over opleiding, werkervaring of andere wezenlijke informatie dan kan de Overeenkomst direct worden ontbonden en opnieuw via de Inhuurdesk aangeboden worden. Wanneer voornoemde situatie zich voordoet binnen twee weken na gunning dan kan de Opdrachtgever de Opdracht aan de nummer twee gunnen.
4.6. Opdrachtnemer is gehouden te leveren de in de Offerte aangeboden Externe en tegen het aangeboden tarief en voor de gevraagde periode. Wanneer Opdrachtnemer in gebreke blijft om het aanbod gestand te doen, kan Opdrachtgever besluiten tot het nemen van passende maatregelen gedurende een bepaalde periode, om toch in de behoefte te kunnen voorzien, onverlet het recht op vergoeding van geleden schade.
5. Tarieven en facturatie
5.1. Het tarief zoals door Opdrachtnemer in de Offerte is vermeld, is de prijs per gewerkt uur inclusief eventuele reis- en verblijfskosten en exclusief BTW, tenzij dit in een specifieke Offerteaanvraag anders is bepaald.
5.2. Het tarief dat is overeengekomen bij het verstrekken van de opdracht kan gedurende de overeengekomen periode, inclusief verlengingen, niet naar boven worden aangepast, tenzij in de Offerteaanvraag of de Overeenkomst anders is bepaald.
5.3. Op de factuur vermeldt de Opdrachtnemer ten minste:
- 1.
de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen:
- 2.
naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, btw-nummer, KvK-nummer;
- 3.
datum en nummer van de Overeenkomst;
- 4.
een korte specificatie van de geleverde Prestatie;
- 5.
het totale factuurbedrag inclusief en exclusief btw; en
- 6.
eventuele nadere eisen in overleg met de ODMH.
5.4. De facturatie geschiedt op basis van de daadwerkelijk gewerkte en door de ODMH goedgekeurde uren, opdrachtinformatie en factuurgegevens in het systeem van Inhuurdesk. De door Opdrachtnemer te betalen verplichte administratiefee wordt met het factuurbedrag verrekend. Het resterende bedrag wordt aan Opdrachtnemer uitbetaald. De hoogte en voorwaarden van deze fee zijn te vinden in de Inhuurdesk.
5.5. De betalingstermijn van dertig dagen vangt aan op de dag van ontvangst van de factuur, mits de ODMH de betreffende factuur op basis van een urenverantwoording heeft goedgekeurd en geaccepteerd. De ODMH is gerechtigd de betaling op te schorten indien in de factuur een tekortkoming wordt geconstateerd.
6. Uitvoering Diensten tijdens Overeenkomst
6.1. De Diensten dienen te worden uitgevoerd conform de in de Overeenkomst geformuleerde eisen en in overeenstemming met wet- en regelgeving, zonder bijkomende kosten van welke aard dan ook.
6.2. De Diensten zijn vrij van rechten van derden. Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH voor aanspraken van derden.
6.3. De Diensten dienen te worden verricht op werkdagen en -tijden van de ODMH, tenzij anders is afgesproken.
6.4. De Externe is verplicht zich te houden aan de tijdregistratie- en toegangsprocedures die bij de ODMH in gebruik zijn, tenzij anders is overeengekomen.
6.5. Indien de Externe vanwege ziekte niet in staat is tot het verrichten van arbeid, zal de Opdrachtnemer dit onverwijld aan de ODMH melden. Na verloop van vijf werkdagen dient de Opdrachtnemer op eerste verzoek van de ODMH een voorstel te doen voor een adequate vervanging van de betreffende werknemer. Indien dit niet wordt gerealiseerd, dan wel indien geen vervangende functionaris kan worden voorgesteld van voldoende kwaliteit, zulks ter beoordeling van de ODMH, is de ODMH gerechtigd de Overeenkomst zonder opzegtermijn te beëindigen.
7. Verplichtingen voor Opdrachtnemer
7.1. Een Externe dient de door de ODMH gestelde veiligheidsprocedures en huisregels in acht te nemen. De ODMH zal deze tijdig aan Opdrachtnemer en/of de Externe verstrekken. De Opdrachtnemer zorgt ervoor dat hij deze verplichting oplegt aan de hem door aangeboden Externe.
7.2. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat de Externe gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.
7.3. De Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat de door de ODMH ingehuurde Externe, met uitzondering van zzp’ers, voorzover van toepassing, op eerste daartoe strekkend verzoek van de ODMH een door de Opdrachtnemer ondertekend bewijs kunnen overleggen waaruit blijkt dat zij in dienst zijn van de Opdrachtnemer.
7.4. Indien de ter beschikking gestelde Externe geen werknemer is van de Opdrachtnemer of van derden maar zijn werkzaamheden bij ODMH als zelfstandige zal uitvoeren, staat de Opdrachtnemer ervoor in dat de ODMH uit dien hoofde gerechtigd is het overeengekomen tarief te betalen zonder inhouding en afdracht van loonbelastingen en/of sociale verzekeringspremies. De Opdrachtnemer maakt gebruik van een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst, indien een zzp’er wordt ingezet.
7.5. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH tegen alle aanspraken ter zake. Indien de ODMH geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een–op-een verhaald op de Opdrachtnemer.
8. Wijziging van de Overeenkomst
8.1. Beide partijen kunnen voorstellen doen voor wijzigingen in de Overeenkomst. De wijzigingen mogen niet van zodanige aard en omvang zijn dat feitelijk sprake is van een andere Opdracht.
8.2. Pas na ondertekening van de wijzigingen door beide partijen zal de wijziging van kracht worden en onderdeel uitmaken van de Overeenkomst.
9. Geheimhouding
9.1. Opdrachtnemer verplicht zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.
9.2. Opdrachtnemer zorgt ervoor dat zijn medewerkers en/of de voor hem werkzame derden op de hoogte zijn van bovenstaande geheimhoudingsverplichtingen en deze stipt naleven. Op verzoek van de ODMH dient Opdrachtnemer en/of de Externe een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.
9.3. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat de Externe, die betrokken is bij de uitvoering van de Diensten de door de ODMH aangehouden privacyvoorwaarden inclusief de van toepassing zijnde bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in acht neemt.
9.4. Beide partijen geven geen persberichten uit en doen geen andere openbare mededelingen met betrekking tot de onderhavige Opdracht dan na voorafgaande toestemming van de andere partij.
9.5. Opdrachtnemer is gehouden binnen 14 dagen na beëindiging van de desbetreffende Diensten alle gegevens (schriftelijke stukken, computerbestanden, etc.) die Opdrachtnemer en zijn medewerkers en/of de voor hem werkzame derden in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst onder zich mochten hebben, aan de ODMH ter beschikking te stellen en van de door Opdrachtnemer eventueel gebruikte en bij hem in eigendom zijnde gegevensdrager(s) te verwijderen.
9.6. Onverminderd het recht op schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit het overtreden van het gestelde in deze Overeenkomst, is de ODMH, bij schending of overtreding van de geheimhoudingsverplichting, gerechtigd tot het innen van een onmiddellijk opeisbare boete van maximaal € 10.000,- per overtreding, met een maximum van € 50.000 per jaar. Het bedrag wordt door de Opdrachtnemer direct betaald na vaststelling en mededeling daarvan aan Opdrachtnemer.
10. Omkoping en belangenverstrengelling
10.1 Opdrachtnemer zal aan de ODMH noch aan derden aanbieden, noch van derden vragen, accepteren of toegezegd krijgen, voor hemzelf of enige andere partij, enige schenking, beloning, compensatie of profijt van welke aard dan ook die uitgelegd kan worden als een onwettige praktijk. Een dergelijke praktijk kan reden zijn voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst, zonder dat de ODMH tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
11. Gebruik hulpmiddelen
11.1 Alle materialen en/of hulpmiddelen - waaronder begrepen informatie waarvan het intellectuele eigendomsrecht of auteursrecht bij de ODMH berust - die op enige wijze een ondersteunende functie hebben voor uitvoering van de Opdracht en door de ODMH daarvoor aan Opdrachtnemer of Externe ter beschikking zijn gesteld blijven volledig eigendom van de ODMH.
11.2. Opdrachtnemer en Externe zijn verplicht de in het eerste lid bedoelde materialen en/of hulpmiddelen in goede staat te houden.
11.3. Indien Opdrachtnemer de materialen en hulpmiddelen niet, onvolledig of beschadigd aan de ODMH retourneert, is hij jegens de ODMH gehouden tot vergoeding van de schade die de ODMH daardoor lijdt. De ODMH is gerechtigd het bedrag van deze schadevergoeding in mindering te brengen op aan Opdrachtnemer te betalen bedragen.
11.4. De Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH voor boetes als gevolg van het gebruik van een dienstauto door de Externe. De Opdrachtnemer zal de betreffende functionaris informeren over deze vrijwaring.
11.5. Het is Opdrachtnemer niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van de ODMH de materialen en hulpmiddelen te gebruiken voor een ander doel dan ondersteuning van de uitvoering van de Overeenkomst. Het is hem evenmin toegestaan de materialen en hulpmiddelen zonder schriftelijke toestemming van de ODMH ter beschikking te stellen aan anderen.
12. Intellectueel eigendom
12.1. Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst, berusten bij de ODMH, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De Opdrachtnemer draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig – om niet over aan de ODMH. De Opdrachtnemer zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.
12.2. Onder resultaat als bedoeld in lid 1 van dit artikel, wordt verstaan al hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht ongeacht of de Opdrachtnemer daarbij gebruikmaakt van enige bijdrage van de ODMH en/of derden.
12.3. De Opdrachtnemer doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijke werken.
12.4. Tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt of verkrijgt de Opdrachtnemer geen gebruiksrecht met betrekking tot enig resultaat van de Overeenkomst.
12.5. De ODMH behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer openbaar gemaakt werk. De Opdrachtnemer erkent dit voorbehoud.
12.6. De Opdrachtnemer garandeert dat de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de ODMH in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de ODMH tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
12.7. In het geval van aanspraken van derden zal de Opdrachtnemer alles in het werk stellen om in overleg met de ODMH te bewerkstelligen dat de ODMH het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.
12.8. In het geval van aanspraken van Derden waarvoor de hierboven genoemde vrijwaringverplichting geldt, zal de Opdrachtnemer alle schade van de ODMH vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.
13. Tekortkomingen, verzuim en ontbinding
13.1 Indien Opdrachtnemer toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van één of enige van zijn verplichtingen uit hoofde van een Overeenkomst, treedt verzuim in nadat de ODMH Opdrachtnemer in gebreke heeft gesteld, stellende een redelijke termijn om alsnog na te komen en die termijn is verlopen, zonder dat Opdrachtnemer is nagekomen. Indien Opdrachtnemer in verzuim is heeft de ODMH, evenals ingeval van:
- 1.
faillissement;
- 2.
faillissementsaanvraag door Opdrachtnemer;
- 3.
surseance van betaling of liquidatie van Opdrachtnemer;
- 4.
een verzoek tot toepassing van schuldsanering ingevolge de Wet schuldsanering natuurlijke personen;
- 5.
stillegging van de onderneming van Opdrachtnemer;
- 6.
beslaglegging op (een deel van) de bedrijfseigendommen of zaken van de Opdrachtnemer bestemd voor de uitvoering van de Opdracht;
- a.
het recht de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtnemer en/of de uitvoering van de Overeenkomst op kosten van Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk door een derde te laten verrichten;
- b.
het recht zijn betalingsverplichtingen op te schorten, één en ander zonder dat de ODMH tot enige schadevergoeding gehouden is en onverminderd eventuele aan de ODMH verder toekomende rechten, waaronder begrepen het recht van de ODMH op volledige schadevergoeding en het recht van de ODMH om in plaats van de Overeenkomst te ontbinden nakoming en/ of schadevergoeding te verlangen;
- c.
het recht zijn betalingsverplichtingen op te schorten en/of de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening en risico van Opdrachtnemer tegen marktconforme voorwaarden aan derden op te dragen, alles zonder dat de ODMH tot enige schadevergoeding gehouden is en onverminderd eventuele aan de ODMH verder toekomende rechten, waaronder begrepen het recht van de ODMH op volledige schadevergoeding.
13.2. De ODMH behoudt zich het recht voor de Overeenkomst te allen tijde per direct te ontbinden, indien dit naar het oordeel van ODMH noodzakelijk is door overmacht of anderszins.
13.3. De ODMH kan voorts de Overeenkomst opzeggen. De ODMH neemt daarbij de opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst in acht. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de ODMH de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.
13.4. Na ontbinding of opzeggen van de Overeenkomst vindt tussen de ODMH en Opdrachtnemer afrekening plaats op basis van de door de Opdrachtnemer ter zake van de uitvoering van de onderhavige opdracht verrichte werkzaamheden en in redelijkheid gemaakte kosten. De ODMH hoeft Opdrachtnemer op generlei wijze anderszins schadeloos te stellen voor de gevolgen van de opzegging van de Overeenkomst.
13.5. In geval van ontbinding als bedoeld in dit artikel, zal hetgeen aan Opdrachtnemer onverschuldigd is betaald, vermeerderd met de wettelijke rente over het onverschuldigde bedrag vanaf de dag waarop dit is betaald, door deze aan de ODMH moeten worden terugbetaald.
13.6. Alle vorderingen die de ODMH in deze gevallen op Opdrachtnemer mocht hebben of verkrijgen, zullen terstond en ten volle opeisbaar zijn.
14. Overmacht
14.1. In geval van overmacht wordt de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichting(en) van partijen geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van zodanige overmacht zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn. De partij die wegens overmacht niet tijdig kan nakomen of dit voorziet, zal echter slechts een beroep op overmacht toekomen indien hij onmiddellijk doch uiterlijk binnen één week nadat de overmacht situatie zich voordoet, de andere partij gedocumenteerd daarvan op de hoogte stelt.
14.2. De partij die een beroep doet op overmacht, verplicht zich om – voor zover dit in zijn vermogen ligt – iedere oorzaak van overmacht zo snel mogelijk op te heffen dan wel te doen opheffen.
14.3. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel, verlate aanlevering of ongeschiktheid van voor de uitvoering van de Diensten benodigde zaken, voor zover deze omstandigheden zich voordoen aan de zijde van dan wel door toedoen van de partij die niet nakomt of tekortschiet. Voorts wordt niet onder overmacht begrepen het niet-nakomen of tekortschieten van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, dan wel liquiditeits- of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Opdrachtnemer of de door hem ingeschakelde derden.
15. Aansprakelijkheid en verzekering
15.1. Tenzij anders overeengekomen is Opdrachtnemer aansprakelijk voor de door de ODMH geleden dan wel te lijden schade indien Opdrachtnemer toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen.
De door Opdrachtnemer te vergoeden schade is in omvang beperkt tot:
– € 150.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-
– € 300.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 50.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 100.000,-
– € 500.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 100.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 150.000,-
– € 1.500.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 150.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,-
– € 3.000.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 500.000,-
15.2. De beperking van de aansprakelijkheid als bedoeld in artikel 15.1 komt te vervallen:
- a.
in geval van aanspraken van Derden op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel;
- b.
indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de andere Partij of diens personeel;
- c.
ingeval van schending van intellectuele (eigendoms)rechten als bepaald in de Overeenkomst en deze voorwaarden.
15.3. De Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH tegen eventuele aanspraken van derden ter zake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de Opdrachtnemer van de Overeenkomst.
15.4. De Opdrachtnemer zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn tegen alle aansprakelijkheid voortvloeiende uit de Opdracht, alsmede bedrijfs- c.q. beroepsaansprakelijkheid en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst. De verzekering biedt, tenzij gelet op de aard en omvang van de Opdracht anders overeengekomen, dekking voor ten minste het in lid 1 bedoelde bedrag per jaar. Het betalen van de verschuldigde premies en de poliswaarden kunnen desgevraagd door Opdrachtnemer worden aangetoond.
15.5. Voor zover de ODMH de leiding en het toezicht heeft over de Externe, is Opdrachtnemer tegenover de ODMH niet aansprakelijk voor en vrijwaart de ODMH de Opdrachtnemer voor alle schade en verliezen die de Externe toebrengt aan (zaken en personeel van) de ODMH of aan derden, tenzij er sprake is van opzet en/of bewuste roekeloosheid van de Opdrachtnemer.
15.6. De Opdrachtnemer is jegens de ODMH niet aansprakelijk voor schade die de Externe lijdt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden bij de ODMH, indien en voor zover de ODMH hiervoor aansprakelijk is op grond van art. 7:658 BW of art. 7:611 BW.
16. Slotbepalingen
16.1. Op deze AIV en de Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van toepassing.
16.2. Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.
16.3. Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de ODMH gevestigd is.
16.4. Bepalingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na afloop van de overeenkomst voort te duren, behouden nadien hun werking. Tot deze bepalingen behoren onder meer de artikelen over aansprakelijkheid, geheimhouding en intellectuele eigendomsrechten.
Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Midden-Holland d.d. 21 november 2024
De voorzitter,
T. van Vugt
De secretaris
A. Mutter
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl