Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729419
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729419/1
Uitvoeringsplan armoede en schulden 2024-2027
Geldend van 19-12-2024 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsplan armoede en schulden 2024-2027Voorkomen is beter dan genezen
Voorwoord
Beste inwoners van de gemeente Meppel,
De huidige tijd vraagt om meer aandacht voor onze inwoners die leven in armoede en te maken hebben met (problematische) schulden. Als college voelen we ons verantwoordelijk voor het terugdringen van armoede in de gemeente Meppel.
Het is belangrijk dat blijvend wordt ingezet op het bieden van ondersteuning aan onze inwoners die te maken hebben met (problematische) schulden en het leven in armoede. De schuldhulpverlening hebben we gedegen ingericht, maar we blijven constant kritisch op hoe het is ingericht en of het beter kan. Net zo belangrijk, of misschien wel belangrijker, is dat voorkomen wordt dat onze inwoners in (financiële) armoede terechtkomen. Dit geldt voor onze volwassen inwoners én voor onze jonge(re) inwoners. Het inzetten op armoedepreventie maakt steeds meer deel uit van onze dienstverlening. Een beweging die we graag nog verder op gang willen brengen.
Het inzetten op armoedepreventie, het creëren van gelijke kansen voor onze inwoners en het bieden van de juiste ondersteuning dat is waar we als college voor staan. We ervaren dat we hier niet alleen in staan. Onze samenwerkingspartners zijn zeer betrokken en nemen een belangrijke rol in. Daar zij we dankbaar voor.
We streven ernaar om steeds meer inwoners te bereiken met ons aanbod op het gebied van armoede (preventie) en schulden. De verwachting is dat dit plan daaraan zal bijdragen. We nodigen u daarom van harte uit om dit uitvoeringsplan, in combinatie met ons beleidsplan armoede en schulden 2024-2027, te lezen.
Met vriendelijke groet,
namens het college van burgemeester en wethouders,
wethouder Jeannet Bos
1. Inleiding
Eind 2023 is het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 door de gemeenteraad vastgesteld. In dit plan is inzichtelijk gemaakt welke keuzes de gemeente Meppel maakt op het gebied van armoede en schulden. In het beleidsplan is daarbij aangegeven dat er naar een aantal activiteiten/regelingen onderzoek wordt gedaan. De uitkomsten van deze onderzoeken is terug te vinden in dit uitvoeringsplan.
1.1 Ambitie en thema’s
De ambitie van de gemeente Meppel is om de armoede- en schuldenproblematiek in de gemeente Meppel te bestrijden en terug te dringen en ervoor te zorgen dat er gelijke kansen zijn voor iédereen en iédereen mee kan doen.
Deze ambitie hebben we in het beleidsplan onderverdeeld in een vijftal doelen:
- 1.
Inwoners maken gebruik van de regelingen en toeslagen waar zij recht op hebben. Het verbeteren van de communicatie en toegankelijkheid helpt hierbij.
- 2.
Kinderen die opgroeien in een gezin waar weinig geld beschikbaar is, de kans geven om mee te doen in de samenleving, zodat zij met gelijke(re) kansen aan de toekomst beginnen.
- 3.
Inwoners met een laag besteedbaar inkomen kunnen meedoen in de samenleving.
- 4.
Inwoners met (problematische) schulden krijgen de hulp die zij nodig hebben.
- 5.
Preventie en de aanpak van oorzaken van armoede en problematische schulden.
In dit uitvoeringsplan zijn deze vijf doelen vertaald in een drietal thema’s, namelijk:
- 1.
Armoedepreventie
- 2.
Meedoen in de samenleving
- 3.
Hulp bij schulden
1.2 Integraliteit en samenhang
Het is belangrijk om vanuit verschillende disciplines en invalshoeken te kijken naar de vraagstukken op het gebied van armoede en schulden. Veel maatschappelijke opgaven, waaronder het voorkomen en terugdringen van armoede, zijn met elkaar verbonden. Dit vraagt om een samenhangende en integrale aanpak. We zetten in op die aanpak door enerzijds nauw samen te werken binnen de eigen organisatie en met onze samenwerkingspartners, en anderzijds door te proberen om goed in verbinding te staan met onze inwoners.
Het vraagstuk over hoe we onze inwoners die leven in armoede en te maken hebben met (problematische) schulden bereiken, blijft constant onderwerp van gesprek. Dit is geen eenvoudig vraagstuk, maar we blijven ons inzetten op het bereiken van onze inwoners en kijken hierbij ook wat wel werkt en niet werkt en passen onze inzet hierop aan. Datzelfde geldt ook voor het doorbreken van taboe en schaamte rondom armoede. We zijn een lerende organisatie en willen ons blijven ontwikkelen op dit vlak.
1.3 Hoe is dit plan tot stand gekomen?
Het jaar 2024 heeft in het teken gestaan van de verschillende onderzoeken die zijn voortgevloeid uit het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027. In dit uitvoeringsplan worden, zoals eerder is aangegeven, de uitkomsten besproken van de activiteiten/regelingen die zijn onderzocht, waarbij een of meerdere veranderingen zijn of worden doorgevoerd. Het kan hierbij gaan om een verbetering, een doorontwikkeling of om een activiteit/regeling die nieuw geïntroduceerd wordt. Elk actie voortkomend uit een onderzoek is gekoppeld aan een van de drie thema’s in dit uitvoeringplan.
Sommige onderzoeken zijn relatief eenzijdig tot stand gekomen en voltooid en andere onderzoeken zijn samen met samenwerkingspartners opgepakt. Dit is sterk afhankelijk geweest van het soort onderzoek.
Omdat een deel van het aanbod terug te vinden is in het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 en een deel van het aanbod in dit plan (bijvoorbeeld in de gewijzigde vorm), is ervoor gekozen om het volledige aanbod van de voorzieningen in één overzicht weer te geven en toe te voegen aan dit plan als bijlage. Zie hiervoor bijlage I. Dit is ook gedaan voor de minimaregelingen. Dit overzicht is te vinden in bijlage II. Voor de volledigheid is in bijlage III een overzicht opgenomen van de organisaties en partijen die een rol spelen op het gebied van armoede en schulden in de gemeente Meppel.
1.4 Opbouw
De opbouw van dit plan is in de inhoudsopgave te vinden. Na dit inleidende hoofdstuk volgt een uitwerking van drie overkoepelende thema’s in de hoofdstukken 2 tot en met 4. Daarin is te lezen wat er ten aanzien van die thema’s op uitvoeringsniveau gebeurt of wordt ontwikkeld. Hoofdstuk 5 sluit af met een financiële paragraaf en een beschrijving van de monitoring en evaluatie van de uitvoering. Het plan heeft drie bijlagen.
2. Armoedepreventie
Voorkomen is beter dan genezen. De inzet op preventie wordt steeds meer een volwaardig onderdeel van ons armoede- en schuldenbeleid. Door preventief te werken, en ons te richten op de oorzaken van armoede en problematische schulden, willen we de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners stimuleren en opeenstapeling van (financiële) problemen voorkomen. De samenwerking met onze maatschappelijke partners is hierbij van groot belang. Alleen samen kan écht het verschil worden gemaakt en meer inwoners worden bereikt. Met als uiteindelijke doel om het aantal inwoners (volwassenen en kinderen) dat in armoede leeft, terug te dringen, het aantal inwoners dat problematische schulden heeft te verkleinen en de bestaanszekerheid te verhogen.
De komende jaren willen we met ons aanbod op het gebied van armoedepreventie de volgende doelen behalen:
- 1.
Meer jongeren worden bereikt met financiële educatie, waardoor hun kennis en zelfredzaamheid wordt vergroot.
- 2.
Meer inwoners met (financiële) vragen vinden hun weg naar het Geldloket.
- 3.
We bereiken meer inwoners in een vroegtijdig stadium met (dreigende) schuldenproblematiek met ons aanbod.
- 4.
Meer maatschappelijke partners en professionals zijn bekend met de sociale kaart rondom armoede en schulden, zijn beter in staat om het leven in armoede onder inwoners te herkennen en kunnen inwoners doorverwijzen naar de juiste organisatie(s).
- 5.
De afstand tussen ‘leefwereld’ en ‘systeemwereld’ wordt verkleind.
In het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 is uiteengezet wat ons aanbod is op het gebied van armoedepreventie. In een notendop (maar niet uitputtend) kan genoemd worden onze aanpak op het gebied van vroegsignalering, de inzet van een ervaringsdeskundige (armoede en sociale uitsluiting) binnen beleid Sociaal Domein, het boekje ‘Leven met weinig geld’, het boekje ‘Geldwijzer bijna 18’ en de inzet van verschillende samenwerkingspartners op het gebied van armoede en schulden.
Op het gebied van armoedepreventie is onderzoek gedaan naar verschillende (bestaande of niet bestaande) activiteiten binnen ons aanbod. Hieronder volgt een uiteenzetting van de tot stand gekomen activiteiten of het proces van doorontwikkeling.
2.1 Financiële educatie op scholen
Financiële educatie op scholen: MoneyWays |
|
Wie |
Gemeente, Diversion en scholen (VO en MBO) |
Wanneer |
Schooljaar 2025-2026 (mogelijk eerder) |
Inhoud |
Het belang van financiële educatie voor jongeren blijft groot. Helaas zijn jongeren en geld nog altijd geen gelukkige combinatie. Het leven van jongeren speelt zich meer en meer online af. Daar worden jongeren constant blootgesteld aan verleidingen als gokken, shoppen met achteraf betaling en handelen in crypto. Zo is het makkelijker om in geldproblemen te komen. Moneyways is het schuldenpreventie onderwijsprogramma van Diversion en Nibud. Moneyways bestaat uit drie gastlessen, waarin verschillende thema’s en onderwerpen aan bod komen. De vier doelstellingen van MoneyWays zijn samen met het Nibud bepaald om invulling te geven aan de vier competenties voor financiële redzaamheid:
De lessen worden gegeven door peer educators: jonge ervaringsdeskundige rolmodellen. In Meppel worden deze gastlessen uitgerold binnen het voortgezet onderwijs en het mbo. Voorwaardelijk is wel dat scholen hieraan mee willen werken. De insteek is om klein te beginnen (9-15 klassen) en vervolgens uit te breiden. |
Bijdrage |
Meer jongeren worden bereikt met financiële educatie, waardoor hun kennis en zelfredzaamheid wordt vergroot. |
Waar |
Op scholen. |
Financiële educatie op scholen: Samenwerking met VOMEO, locatie Stad & Esch |
|
Wie |
VOMEO, Diversion en gemeente |
Wanneer |
Schooljaar 2024-2025 |
Inhoud |
In 2024 hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen VOMEO, Diversion en gemeente over de inbedding van financiële educatie in het reguliere lesaanbod. VOMEO heeft een subsidie aangevraagd voor het initiatief ‘Project financiële educatie’ en deze subsidie is toegekend. De subsidie wordt ingezet om de vaardigheden van docenten op het gebied van financiële educatie te vergroten en te komen tot een doorlopende leerlijn rondom financiële educatie. Het voornemen is om de financiële educatie voor nu uit te rollen over het Praktijkonderwijs en de Vrije School (VO). De verbinding met de gemeente zit daar waar het gaat om individuele persoonlijke begeleiding van leerlingen en het betrekken van ouders of verzorgers bij de financiële opvoeding van hun kinderen. Het is belangrijk dat de school goed zicht heeft op de sociale kaart; weet welk aanbod er is en waarnaar doorverwezen kan worden. Maar ook zal in sommige gevallen in gezamenlijkheid worden opgetrokken. Bijvoorbeeld als er meer ondersteuning nodig is, of als het lastig is om de jongere of de ouders/verzorgers te bereiken. Ook zal de gemeente de verbindende schakel zijn in het kader van te verzorgen gastlessen. Hoe de samenwerking er exact uit gaat zien wordt dit schooljaar verder uitgewerkt. |
Bijdrage |
Meer jongeren worden bereikt met financiële educatie, waardoor hun kennis en zelfredzaamheid wordt vergroot. |
Waar |
VOMEO, locatie Stad & Esch. |
2.2 Het Geldloket
Doorontwikkeling Geldloket Meppel |
|
Wie |
Welzijn MensenWerk (WMW) en gemeente |
Wanneer |
Q2/Q3 2025 |
Inhoud |
Het Geldloket is in maart 2022 opgericht. Inwoners kunnen hier terecht met (eenvoudige) financiële vragen en vragen op andere leefgebieden. Het Geldloket wordt als laagdrempelig ervaren en inwoners weten de weg naar het Geldloket goed te vinden. Vanuit WMW en de gemeente zijn we bezig met de doorontwikkeling van het Geldloket. Hierbij wordt gekeken naar welke mogelijkheden er zijn voor het bij elkaar brengen van het verschillend aanbod (Geldloket, VIA-spreekuur etc.) en naar de inrichting van het Geldloket. Deze verkennende fase doorlopen wij met meerdere samenwerkingspartners. |
Bijdrage |
Meer inwoners met (financiële) vragen vinden hun weg naar het Geldloket. We bereiken meer inwoners in een vroegtijdig stadium met (dreigende) schuldenproblematiek met ons aanbod. |
Waar |
Geldloket Meppel (in de bibliotheek). |
2.3 Vroegsignalering
Doorontwikkeling aanpak vroegsignalering |
|
Wie |
Gemeente |
Wanneer |
Vanaf Q2 2024 (automatisering vanaf Q1 2025) |
Inhoud |
We hebben al geruime tijd een aanpak vroegsignalering. Het is van groot belang om betalingsachterstanden en financiële problemen tijdig te signaleren en zo (oplopende) schuldenproblematiek bij onze inwoners te voorkomen. Onze aanpak hebben we doorontwikkeld. Er zijn verschillende methoden om in contact te komen met inwoners. De twee meest effectieve methoden zijn bellen of op huisbezoek gaan. Om hier meer op te kunnen inzetten hebben we (tijdelijk) een ervaringsdeskundige aangetrokken die onder andere gekoppeld is aan de aanpak vroegsignalering. We gaan vaker dan voorheen op huisbezoek. Ook zoeken we meer dan voorheen in het kader van vroegsignalering telefonisch contact met onze inwoners. Om meer bekendheid te geven aan onze aanpak, is ingezet op het verstrekken van informatie via de gemeentelijke website en de krant (huis aan huis). Deze informatie is bedoeld voor onze inwoners, maar ook voor die partijen die gezien kunnen worden als ‘vaste lasten partners’. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan particuliere verhuurders. Veel particuliere verhuurders zijn niet bekend met vroegsignalering en welke rol zij hierin zouden kunnen innemen. We proberen met de juiste informatievoorziening meer ‘vaste lasten partners’ te bereiken. De controle (matchingsproces) in het kader van de vroegsignalering wordt met ingang van januari 2025 geautomatiseerd. Tot op heden wordt dit handmatig gedaan. Bij ieder afgegeven signaal wordt handmatig gecontroleerd of een inwoner bekend is bij schuldhulpverlening. Als een inwoner niet bekend is, wordt de aanpak vroegsignalering ingezet. Deze handmatige manier van werken is tijdrovend, daarom is ervoor gekozen om het matchingsproces te automatiseren. |
Bijdrage |
We bereiken meer inwoners in een vroegtijdig stadium met (dreigende) schuldenproblematiek met ons aanbod. |
Waar |
Stadhuis en bij inwoners thuis. |
2.4 Inzet ervaringsdeskundige
Pilot inzet ervaringsdeskundige in de uitvoering |
|
Wie |
Gemeente |
Wanneer |
2024 |
Inhoud |
In 2024 is gestart met een pilot waarbij een ervaringsdeskundige schulden wordt ingezet binnen het team Geldzorgen, specifiek op het onderdeel vroegsignalering. De focus ligt hierbij op huisbezoeken en telefonisch contact met onze inwoners die een betalingsachterstand hebben. De gedachte achter de inzet van een ervaringsdeskundige bij vroegsignalering is dat een ervaringsdeskundige laagdrempelig is en leidt tot een stukje herkenning bij de inwoner, waardoor inwoners eerder bereid zijn een gesprek aan te gaan. De ervaringsdeskundige schulden heeft ook zitting in het Geldloket. Momenteel zijn we bezig om de pilot te evalueren. |
Bijdrage |
De afstand tussen ‘leefwereld’ en ‘systeemwereld’ wordt verkleind. We bereiken meer inwoners in een vroegtijdig stadium met (dreigende) schuldenproblematiek met ons aanbod. |
Waar |
Stadhuis, Het Geldloket en bij inwoners thuis. |
2.5 Signalerende rol professionals
Doorontwikkelen en professionaliseren budgetspel |
|
Wie |
Icare, Kinderopvang ‘En nu jij’ en gemeente |
Wanneer |
2025 |
Inhoud |
De eerste 1.000 dagen zijn cruciaal voor een goede start. Met het landelijk actieprogramma Kansrijke Start wordt geïnvesteerd in de best mogelijke start en een optimale kans op een goede toekomst voor zoveel mogelijk kinderen. Een van de werkgroepen binnen Kansrijke Start Meppel is de werkgroep financieel kansrijk opgroeien. Het centrale thema in deze werkgroep is in de keten van vroegsignalering van geldzorgen, het signaleren en bespreekbaar maken van geldzorgen en het vervolgens doorverwijzen naar de juiste ondersteuning. Op dit moment ligt de focus in de werkgroep op het doorontwikkelen en het professionaliseren van een budgetspel en daaraan gekoppeld een workshop. Het budgetspel zien we als middel om aan de volgende punten te werken:
Daarnaast is er de wens om het budgetspel ook toegankelijk te maken als interventie voor inwoners, en daarbij verschillende versies van het spel te maken gekoppeld aan bepaalde levensfases van kinderen. |
Bijdrage |
Meer maatschappelijke partners en professionals zijn bekend met de sociale kaart rondom armoede en schulden, zijn beter in staat om het leven in armoede onder inwoners te herkennen en kunnen inwoners doorverwijzen naar de juiste organisatie(s). |
Waar |
Op verschillende locaties zal de workshop, inclusief het budgetspel, gegeven gaan worden. |
3. Meedoen in de samenleving
We vinden het belangrijk dat iedereen mee moet kunnen doen in de samenleving en dat iedereen gelijke kansen heeft. Armoede heeft effect op onze volwassen inwoners én onze jonge(re) inwoners. Niet mee (kunnen) doen en geen toegang hebben tot maatschappelijk erkende behoeften, belemmert onze inwoners in hun ontwikkeling, kansen, mogelijkheden en welzijn. Armoede zorgt ervoor dat kinderen niet dezelfde kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Opgroeien in een arm gezin, heeft grote gevolgen. Ieder kind verdient de kans om zich te ontwikkelen tot wie hij of zij kan of wil zijn en de kans op een goede en gezonde toekomst.
Om de kans om voorwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving te vergroten, is het belangrijk dat hier nadrukkelijk op wordt ingezet. Er zijn veel activiteiten en regelingen, zowel vanuit de samenleving als de gemeente, die erop gericht zijn om onze inwoners gelijke kansen te bieden en de kans te geven om mee te kunnen doen in de samenleving. In het kader van de (minima)regelingen is het van belang dat inwoners hiervan op de hoogte zijn en hier een beroep op doen. Voorwaardelijk hierbij is dat deze regelingen aansluiten bij de huidige tijd waarin alles steeds duurder wordt.
De komende jaren willen we met ons aanbod de volgende doelen behalen:
- 1.
Meer kinderen en jongeren die opgroeien in armoede hebben gelijke(re) kansen en doen mee in de samenleving.
- 2.
Meer volwassenen die leven in armoede doen mee in de samenleving.
- 3.
Meer inwoners doen een beroep op de minimaregelingen.
- 4.
De vindbaarheid en toegankelijkheid van de minimaregelingen is vereenvoudigd en daarmee ook vergroot.
In het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 is uiteengezet welke regelingen er zijn. Voor het gemak is dit in bijlage II op compacte wijze nogmaals inzichtelijke gemaakt, zodat in één oogopslag duidelijk is welke minimaregelingen er allemaal zijn en wie hiervoor in aanmerking komt.
Er is onderzoek gedaan naar of de huidige regelingen voldoende aansluiten bij de huidige tijd waarin alles steeds duurder wordt. Voor twee regelingen geldt dat niet en deze regelingen zijn aangepast. Ook is de vindbaarheid en toegankelijkheid onder de loep genomen. Hieronder volgt de uiteenzetting van het resultaat.
3.1 Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten (FDMA)
Verhoging bedragen Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten (FDMA) |
|
Wie |
Gemeente |
Wanneer |
Vanaf Q1 2025 |
Inhoud |
Het Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten (FDMA) is een tegemoetkoming voor sociale, culturele, educatieve en sportieve activiteiten, zoals een dagje naar een dierentuin of pretpark en een abonnement voor het zwembad. De afgelopen jaren zijn de prijzen om deel te nemen aan dit soort activiteiten flink gestegen. Door de sterke inflatie kan er daardoor met hetzelfde bedrag minder dan voorheen ondernomen worden. Daarom is besloten om de basisbedragen FDMA per 1 januari 2025 eenmalig te verhogen, met 15%. De tegemoetkoming voor kinderen stijgt hiermee van € 100,- naar € 115,- en voor volwassen van € 150,- naar € 172,50. Daarnaast zal per 1 januari 2026 het FDMA jaarlijks geïndexeerd worden met het inflatiepercentage dat voor dat jaar van toepassing is. Een jaarlijkse indexatie is noodzakelijk om het FDMA te laten meegroeien met de inflatie. |
Bijdrage |
Meer kinderen en jongeren die opgroeien in armoede hebben gelijke(re) kansen en doen mee in de samenleving. Meer volwassenen doen mee in de samenleving. Meer inwoners doen een beroep op de minimaregelingen. |
Waar |
Het FDMA kan worden aangevraagd bij de gemeente. |
3.2 Laptopregeling
Verhoging inkomensgrens laptopregeling |
|
Wie |
Gemeente en Stichting Leergeld |
Wanneer |
Vanaf Q1 2025 |
Inhoud |
Stichting Leergeld voert de laptopregeling uit voor de gemeente. De laptopregeling houdt in dat ouders een vergoeding kunnen aanvragen voor hun schoolgaande kind(eren) tot 18 jaar op het voortgezet onderwijs. De vergoeding is bedoeld voor de aanschaf van een laptop, tot een bedrag van maximaal € 400,-. De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor deze laptopregeling wordt per 1 januari 2025 verhoogd van 110% naar 120% van de bijstandsnorm. Op deze manier worden de voorwaarden als het gaat om de laptopregeling en de participatieregeling schoolgaande kinderen (vergoeding voor vrijwillige ouderbijdrage, schoolreis en excursie) gelijk getrokken. |
Bijdrage |
Meer kinderen en jongeren die opgroeien in armoede hebben gelijke(re) kansen en doen mee in de samenleving. Meer inwoners doen een beroep op de minimaregelingen. |
Waar |
De vergoeding kan worden aangevraagd bij Stichting Leergeld. |
3.3 Vindbaarheid en toegankelijkheid minimaregelingen
Vindbaarheid minimaregelingen gemeentelijke website |
|
Wie |
Gemeente |
Wanneer |
Q4 2024 |
Inhoud |
Om de digitale toegang tot minimaregelingen via de gemeentelijke website te verbeteren is er op de pagina waarop de minimaregelingen te vinden zijn een link geplaatst. Deze link verwijst naar datgeldtvoormij.nl van de Voorzieningenwijzer. Daarnaast zal als op een minimaregeling wordt geklikt, onderaan de pagina dezelfde link zichtbaar zijn. Op deze manier kunnen inwoners door op de link te klikken en de check te doen, in één oogopslag zien voor welke (gemeentelijke) regelingen en toeslagen zij in aanmerking komen. In geval van gemeentelijke minimaregelingen kunnen deze vervolgens op de gemeentelijke website worden aangevraagd. |
Bijdrage |
De vindbaarheid en toegankelijkheid van de minimaregelingen is vereenvoudigd en daarmee ook vergroot. |
Waar |
Toegankelijkheid gemeentelijke website |
|
Wie |
Gemeente |
Wanneer |
Q2 2025 |
Inhoud |
Om de digitale toegang tot minimaregelingen via de gemeentelijke website te verbeteren wordt de website in zijn geheel onder de loep genomen, zowel qua indeling als tekstueel. Dit maakt het voor inwoners eenvoudiger en gebruiksvriendelijker om de pagina te vinden waarop de minimaregelingen staan. Daarnaast zal de informatie beter te begrijpen zijn, doordat de teksten op B1-niveau geschreven zullen worden. |
Bijdrage |
De vindbaarheid en toegankelijkheid van de minimaregelingen is vereenvoudigd en daarmee ook vergroot. |
Waar |
Gemeentelijke website. |
Digitalisering toegankelijkheid minimaregelingen gemeentelijke website |
|
Wie |
Gemeente |
Wanneer |
2025 |
Inhoud |
In september 2023 is gestart met het project digitalisering, waarbij het resultaat wat binnen dit project opgeleverd moet worden als volgt is: een inwoner kan digitaal een aanvraag doen (bijvoorbeeld voor een minimaregeling), digitaal zijn/of haar aanvraag volgen en krijgt een beschikking in de berichtenbox van Mijn Overheid. De inrichting om een aanvraag te kunnen doen is inmiddels gereed, maar de daadwerkelijke uitvoering ervan nog niet. Stappen die nog gezet moeten worden zijn het ontwikkelen van e-formulieren en de digitale afhandeling, zodat de inwoner de aanvraag kan volgen. In 2025 zal dit proces worden afgerond. |
Bijdrage |
De vindbaarheid en toegankelijkheid van de minimaregelingen wordt vereenvoudigd en daarmee ook vergroot. |
Waar |
Gemeentelijke website. |
4. Hulp bij schulden
De inzet op preventie wordt steeds meer een volwaardig onderdeel van ons armoede- en schuldenbeleid en neemt een belangrijke(re) plaats in. Dit betekent echter niet dat schulden altijd (kunnen) worden voorkomen. Onze inwoners, zowel particulieren als ondernemers, proberen we op een zo goed mogelijke manier te helpen als er (beginnende of problematische) schulden zijn.
De komende jaren willen we met ons aanbod de volgende doelen behalen:
- 1.
Meer ondernemers met (beginnende of problematische) schulden doen een beroep op ons hulpaanbod.
- 2.
De samenwerking met de tweedelijns schuldhulpverlening voor ondernemers wordt geïntensiveerd en doorontwikkeld.
- 3.
Het proces van minnelijke schuldhulpverlening voor ons als lokale overheid is efficiënter ingericht.
In het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 is uiteengezet wat ons hulpaanbod is. Hier valt onder andere de inzet van de consulent Geldzorgen en de tweedelijns schuldhulpverlening voor particulieren en ondernemers onder. De schuldhulpverlening voor onze particuliere inwoners is belegd bij de Gemeentelijke Kredietbank Drenthe. Deze vorm van dienstverlening is goed ingericht en onze inwoners weten dit – met name via tussenkomst van onze consulent Geldzorgen – goed te vinden. De dienstverlening voor ondernemers is belegd bij Zuidweg Schuldhulp. Hoewel de dienstverlening goed is ingericht, blijft het bereik achter. Dit is ook de reden om hier concrete(re) doelen op te formuleren.
Hieronder volgt een uiteenzetting van de tot stand gekomen activiteiten of het proces van doorontwikkeling.
4.1 Schuldhulpverlening aan ondernemers
Schuldhulpverlening aan ondernemers |
|
Wie |
Zuidweg Schuldhulp en gemeente |
Wanneer |
Q3 2024 |
Inhoud |
Voor de tweedelijns schuldhulpverlening aan ondernemers werken we al geruime tijd samen met Zuidweg Schuldhulp. Zij worden ingeschakeld vanaf het moment van de intake. Samen met Zuidweg Schuldhulp is de huidige manier van werken onderzocht en zijn vervolgens de werkafspraken en de werkprocessen geoptimaliseerd/doorontwikkeld. Het bereiken van de ondernemers heeft continu aandacht. In gezamenlijk zijn we aan het bekijken wat nog ontwikkeld zou kunnen worden op dit vlak. |
Bijdrage |
Meer ondernemers met (beginnende of problematische schulden) doen een beroep op ons hulpaanbod. De samenwerking met de tweedelijns schuldhulpverlening voor ondernemers wordt geïntensiveerd en doorontwikkeld. |
Waar |
Zuidweg Schuldhulp en soms op het Stadhuis. |
4.2 Inrichting proces minnelijke schuldhulpverlening
Convenant Lokale Overheid |
|
Wie |
Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) en gemeente |
Wanneer |
2025 |
Inhoud |
Het proces van minnelijke schuldhulpverlening voor ons als lokale overheid kan efficiënter worden ingericht. Dit is ook van belang voor onze inwoners die te maken hebben met (problematische) schulden. Een manier om dit proces eenvoudiger in te richten is om als gemeente aan te sluiten bij het Convenant Lokale Overheid en daar vervolgens uitvoering aan te geven. Het convenant regelt het proces van de minnelijke schuldhulpverlening, waarbij de deelnemende partij (gemeente) aangeeft in geval van problematische schulden mee te werken aan een minnelijke regeling. Het aangaan van het convenant betekent dat alle domeinen van de gemeente akkoord gaan met (nieuwe) afspraken over het sociaal incasseren van vorderingen. Momenteel zijn we aan het oriënteren of deze manier ook voor ons en onze inwoners een passende manier is. |
Bijdrage |
Het proces van minnelijke schuldhulpverlening voor ons als lokale overheid is efficiënter ingericht. |
Waar |
Gemeente (sociaal domein, belastingdomein, privaatrechtelijk domein). |
5. Financiën, monitoring en evaluatie
5.1 Financiële kader
We hebben een gedegen basis gelegd voor wat betreft de reguliere taken voor armoede en schulden. Voor ons huidige aanbod en regelingen op dat vlak zijn structurele middelen beschikbaar. Zoals uit het uitvoeringsplan volgt willen wij een aantal aanvullende activiteiten uitvoeren, met name in het kader van armoedepreventie. Onze huidige middelen zijn toereikend genoeg voor deze doorontwikkeling.
5.1.1 Begroting
In het overzicht hieronder is uiteengezet welke middelen beschikbaar zijn op het gebied van armoede en schulden.
Middelen |
2025 |
2026 |
2027 |
Armoedepreventie |
€ 139.994 |
€ 139.994 |
€ 139.994 |
Armoederegelingen FDMA en Individuele inkomenstoeslag Collectieve zorgverzekering Kwijtscheldingen Subsidies minimaregelingen |
€ 1.084.320 € 405.450 € 149.270 € 319.600 € 210.000 |
€ 1.084.320 € 405.450 € 149.270 € 319.600 € 210.000 |
€ 1.084.320 € 405.450 € 149.270 € 319.600 € 210.000 |
Schuldhulpverlening |
€ 493.847 |
€ 493.547 |
€ 493.847 |
Uit het budget voor armoedepreventie worden verschillende activiteiten bekostigd. Hierbij kan gedacht worden aan onder andere de Voorzieningenwijzer, het Geldloket, subsidies aan verschillende samenwerkingspartners en supermarktbonnen voor inwoners.
Het budget voor de armoederegelingen is onderverdeeld door de verschillende bestaande regelingen en die verdeling is terug te vinden in het overzicht.
Het budget voor schuldhulpverlening dient voor de bekostiging van de tweedelijns schuldhulpverlening voor particuliere inwoners als ondernemers, waarvan de uitvoering bij de Gemeentelijke Kredietbank Drenthe en Zuidweg Schuldhulp ligt.
5.1.2 Nieuwe uitgaven binnen het budget
In dit overzicht is uiteengezet wat de verwachte (extra) kosten van de aanvullende activiteiten of de doorontwikkelingen zullen zijn. Vooralsnog kunnen deze kosten worden opgevangen binnen de budgetten.
Voor het Geldloket, de aanpak Vroegsignalering, het FDMA en de Laptopregeling worden vanuit de huidige budgetten al middelen gereserveerd. In de onderstaande tabel is ten aanzien van deze onderdelen aangegeven welke middelen extra nodig zijn ten opzichte van de oorspronkelijk gereserveerde middelen.
Nieuwe uitgaven |
Extra kosten (excl. BTW) |
Doorontwikkeling Geldloket |
Nader te bepalen |
Financiële educatie op scholen: MoneyWays |
€ 29.000 per jaar |
Financiële educatie op scholen: samenwerking met VOMEO |
€ 5.000 per jaar |
Doorontwikkeling aanpak Vroegsignalering |
€ 2.500 (eenmalig bedrag voor automatisering matchingsproces) € 5.000 per jaar |
Verhoging FDMA |
€ 31.000 per jaar De bedragen FDMA worden met ingang van 1 januari 2026 jaarlijks geïndexeerd. |
Verhoging Laptopregeling |
€ 3.200 per jaar |
Schuldhulpverlening aan ondernemers |
Nader te bepalen |
Het is onze insteek om met deze extra activiteiten en doorontwikkelingen onze inwoners nog effectiever en gerichter te helpen, alles met het oog op het terugdringen van armoede, het bieden van de juiste ondersteuning aan onze inwoners en een samenleving te creëren waar onze inwoners zo optimaal mogelijk mee kunnen doen. We vinden het belangrijk dat onze inwoners de weg naar het hulpaanbod goed weten te vinden, én dat we inzetten op het voorkomen van (problematische) schulden. De inzet op preventie zal op termijn een besparing van de kosten opleveren.
Voor nu past ons huidige aanbod, inclusief de extra activiteiten binnen de bestaande middelen en is er ook (geringe) ruimte om nog verder door te ontwikkelen. Maar het eerlijke verhaal is wel dat niet alles kan. De huidige keuzes en de keuzes die de komende jaren zullen worden gemaakt, moet daarom weloverwogen plaatsvinden met altijd ook een financiële toets.
5.2 Monitoring en evaluatie
Het is goed om te weten of ons beleid werkt; wat we met elkaar hebben beoogt te bereiken, ook daadwerkelijk wordt bereikt. Daarom sturen we op onze activiteiten en ons hulpaanbod op het gebied van armoede en schulden, monitoren en evalueren we deze. Dit zullen we op verschillende manieren doen, zoals nu grotendeels ook al gebeurt:
- •
Door het voeren van voortgangs- en eindgesprekken met onze samenwerkingspartners;
- •
Door het duiden en analyseren van de beschikbare landelijke cijfers;
- •
Door het duiden en analyseren van onze lokale cijfers (inzicht in gebruik regelingen; toename/afname e.d.);
- •
Door de voortgang van de nieuw ingezette investeringen te bewaken;
- •
Door ervaringen onder inwoners op te halen over ons beleid, onze activiteiten en ons hulpaanbod.
Door op een goede en gedegen manier te monitoren en te evalueren, maakt het tussentijds bijsturen of verbeteren van ons bestaand beleid mogelijk.
Het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027, inclusief dit uitvoeringsplan, wordt geëvalueerd in 2026. We kijken dan in hoeverre de beoogde doelen behaald zijn en/of we op koers liggen met de beoogde doelen. Ondanks dit formele evaluatiemoment zullen we altijd kritisch zijn op ons beleid en oog hebben voor (landelijke) ontwikkelingen. Als blijkt dat het noodzakelijk is om een extra investering te doen, dan zullen we hierop inzetten. Andersom geldt uiteraard hetzelfde. Als activiteiten of voorzieningen niet aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, dan zullen we daar ook afscheid van nemen. Ons aanbod moet continu passend zijn en in lijn met de tijd waarin we leven. Op basis van de evaluatie wordt vervolgens een nieuw beleidsplan opgesteld voor de periode 2028 en verder.
Ondertekening
Bijlage I. Overzicht aanbod voorzieningen
Omdat een deel van het aanbod terug te vinden is in het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 en een deel van het aanbod in dit plan, is ervoor gekozen om het volledige aanbod van de voorzieningen in één overzicht weer te geven. Hieronder is dat inzichtelijk gemaakt per thema.
Armoedepreventie |
|
Meedoen in de samenleving |
|
Hulp bij schulden |
|
Bijlage II Minimaregelingen
De gemeente Meppel biedt verschillende minimaregelingen om inwoners te ondersteunen. Deze regelingen helpen mensen met een laag inkomen om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Hieronder is een overzicht te vinden van de beschikbare minimaregelingen.
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
|
Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten (FDMA) |
|
Individuele inkomenstoeslag (IIT) |
|
Bijzondere bijstand |
|
Laptopregeling |
|
Regeling participatie schoolgaande kinderen |
|
Jeugdfonds Sport & Cultuur |
|
Collectieve zorgverzekering – Zilveren Kruis |
|
* Hoogte maximaal toegestane eigen vermogen verschilt per situatie. Er wordt o.a. gekeken naar bank- en spaartegoeden, auto en overwaarde woning.
** Jaarlijks verandert de vermogensgrens.
*** De bedragen FDMA worden met ingang van 1 januari 2026 jaarlijks geïndexeerd.
Bijlage III Organisaties
Naast hulp en ondersteuning die geboden wordt vanuit de gemeente zijn er verschillende organisaties waar een inwoner aan kan kloppen. Hieronder is een overzicht te vinden van deze organisaties, wordt kort beschreven wat de organisaties doen en hoe de organisaties kunnen worden bereikt.
Arme Kant van Meppel
Is een werkgroep bestaande uit vrijwilligers. Op verschillende manieren komt zij op voor de belangen van de minima in de gemeente Meppel, zoals het organiseren van een kerstactie en het organiseren van activiteiten. www.armekantmeppel.nl
Voedselbank Zuidwest- Drenthe
Verstrekt kosteloos levensmiddelen verstrekt aan hen die financieel niet of nauwelijks in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzien. De norm om in aanmerking te komen voor de Voedselbank hangt af van de grootte van het gezin. www.voedselbankzuidwestdrenthe.nl/uitdeelpunten/uitdeelpunt-meppel
Welzijn MensenWerk (WMW)
WMW zet zich in om mensen mee te laten doen in de samenleving en biedt op verschillende vlakken ondersteuning aan inwoners. www.welzijnmw.nl/gemeente-meppel/
Zorgweb
Via de Voorzieningenwijzer van Zorgweb kunnen inwoners zelf via checken of via een persoonlijk gesprek met een adviseur, of zij in aanmerking komen voor gemeentelijke en landelijke regelingen en toeslagen en daarbij of de zorgverzekering en energiecontract nog passend zijn. Voor meer info: https://datgeldtvoormij.nl/gemeente/meppel/
Geldfit
Op de website kan via een online test (bellen of chatten voor persoonlijk advies is mogelijk) inzichtelijk worden gemaakt hoe de financiële situatie van een inwoner is en welke tappen gezet kunnen worden om weer grip te krijgen op zijn of haar geld (inclusief lokale organisaties). www.geldfit.nl
Kindsupport Meppel
Samenwerkingsverband tussen Stichting Leergeld Meppel, Jeugdfonds Sport & Cultuur Drenthe, Nationaal Fonds Kinderhulp, Stichting Jarige Job en de gemeente Meppel. Doel is ervoor zorgen dat kinderen van 0 tot 21 jaar, waarvan de ouder(s) niet veel geld te besteden hebben, mee kunnen doen met binnen- en buitenschoolse activiteiten. www.kindsupportmeppel.nl
Stichting leergeld Meppel
Voert namens de gemeente de participatieregeling schoolgaande kinderen (de vrijwillige ouderbijdrage, schoolreis en excursie vallen hieronder) en de laptopregeling uit. www.leergeldmeppel.nl
Jeugdfonds sport en cultuur
Maakt het mogelijk dat kinderen tot 18 jaar die opgroeien in gezinnen met weinig geld of geldzorgen, kunnen sporten en/of aan een culturele activiteit kunnen deelnemen. www.jeugdfondssportencultuur.nl/fondsen/drenthe
Stichting Jarige Job
Helpt kinderen tot 18 jaar die hun verjaardag niet kunnen vieren,
omdat hier thuis geen geld voor is door het geven van een verjaardagsbox t.w.v. €35,-. www.stichtingjarigejob.nl
Nationaal Fonds Kinderhulp
Helpt kinderen van 0 tot 21 jaar die opgroeien in een gezin die van weinig geld moeten zien rond te komen. www.kinderhulp.nl
Stichting Grote Broer
Helpt kinderen met een droom, talent of beperking die extra onders¬teuning nodig hebben. www.stichtinggrotebroer.nl
Stichting krijg een kans
Het project ‘Krijg een Kans’ vanuit Stichting krijg een Kans, heeft tot doel om vrouwen (die zich in een sociaal isolement bevinden) individueel of in groepsverband te stimuleren in hun ontwikkeling en zelfontplooiing. Met als beoogd resultaat dat ze weer het gevoel hebben dat ze meedoen, dat ze erbij horen. https://krijgeenkans.nl/
Humanitas Zuidwest-Drenthe
De vrijwilligers van Humanitas helpen inwoners uit de gemeente Meppel die het alleen even niet redden op het gebied van eenzaamheid, opgroeien, opvoeden, verlies en thuisadministratie. www.humanitas.nl/zwd
Stichting Schuldhulp Meppel
Richt zich op het helpen van inwoners met (problematische) schulden en focust zich daarbij op drie fasen van schuldenproblematiek: de preventieve-, de schuldhulp en de nazorgfase. www.schuldhulpmaatje.nl/meppel
Gemeentelijke Kredietbank Drenthe (GKB Drenthe)
Particulieren die schulden hebben kunnen terecht bij de GKB Drenthe, voor andere een schuldhulpverleningstraject, budgetbeheer en beschermingsbewind. www.degkb.nl
Zuidweg schuldhulp
Helpt ondernemers die hulp nodig hebben bij schulden. www.zuidweg-partners.nl
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl