Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024

Geldend van 14-12-2024 t/m heden

Intitulé

Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024

De teammanager Burgerzaken:

Gelet op artikel 7 van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024 en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Heeft overwogen dat:

  • de teammanagers op grond van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024 ondermandaat kunnen verlenen aan medewerkers van hun team;

  • het wenselijk is het bestaande ondermandaatbesluit team Burgerzaken te vervangen, omdat de verguningplicht voor grafbedekkingen en grafkelders vervangen is door een melding waarvan de administratieve afhandeling bij team Burgerzaken ligt;

  • ondermandaatbesluiten en de daarbij behorende ondermandaatlijsten voorheen bekend werden gemaakt als bijlage bij het Mandaatbesluit;

  • het overzichtelijker is deze ondermandaatbesluiten en de ondermandaatlijsten voortaan afzonderlijk bekend te maken;

  • dit besluit in overleg met het team Juridische en Veiligheidszaken tot stand is gekomen;

  • de directie heeft ingestemd met dit besluit;

besluit:

vast te stellen

het Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024

Artikel 1 Ondermandaat

De teammanager Burgerzaken verleent ondermandaat aan medewerkers zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende ondermandaatlijst.

Artikel 2 Overgangsbepaling

De besluiten tot het instemmen en afwijzen van meldingen voor het aanbrengen of wijzigen van grafbedekking of voor het aanbrengen of wijzigen van grafkelders die in ondermandaat zijn genomen voorafgaand aan de dag van inwerkingtreding van dit besluit, gelden als besluiten die zijn genomen krachtens dit besluit.

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad in werking.

  • 2.

    Het Ondermandaatbesluit team Burgerzaken 2020, vastgesteld op 31 januari 2020, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 27 november 2024,

De teammanager Burgerzaken,

J.W. Steringa

ONDERMANDAATLIJST TEAM BURGERZAKEN

NR.

BESLISSINGS- EN ONDERTEKENINGSMANDAAT

ONDERMANDAAT AAN

BIJZONDERHEDEN

Algemeen

1.

Doorzenden geschriften

Alle medewerkers

Op grond van artikel 2:3 Algemene wet bestuursrecht

2.

Verstrekken van feitelijke informatie aan derden

Alle medewerkers

Voor zover noodzakelijk en passend binnen het HR-21 functieprofiel dat op de functie van de medewerker van toepassing is

Basisregistratie personen (BRP)

3.

Bijhouding van de BRP-persoonsgegevens

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

Medewerker Gegevens II

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP

4.

Het voornemen en het besluit tot ambtshalve inschrijving, dan wel ambtshalve opschorting van de bijhouding van persoonslijsten

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP

5.

Het besluiten over:

het niet of niet geheel gevolg geven aan een aangifte;

het afwijken van gegevens betreffende de burgerlijke staat;

het al dan niet aanmerken van een document als brondocument;

Het niet opnemen van gegevens over de nationaliteit;

het al dan niet accepteren van onjuiste gegevens of gegevens in strijd met de openbare orde;

verzoeken als bedoeld in de artikelen 2.54 t/m 2.58 Wet BRP;

verzoeken tot verwijdering van gegevens, verstrekkingsbeperking, verbetering, naamgebruik en inzage

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP

6.

Verstrekking van gegevens uit de BRP, waarbij inbegrepen de afgifte van gewaarmerkte uittreksels en verklaringen uit de basisregistratie

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

Medewerker Gegevens II

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP

7.

Verklaring omtrent gedrag en inwinning justitiële en strafvorderlijke gegevens

8.

Het in ontvangst nemen, onderzoeken op volledigheid en verzenden van een aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Medewerkers Beleidsuitvoering III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met verzoeken om een VOG

9.

Inwinning van gegevens uit de algemene documentatieregisters in verband met een verzoek tot verkrijging van het Nederlanderschap

Medewerkers Beleidsuitvoering III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. Rijkswet op het Nederlanderschap

Rijkswet op het Nederlanderschap

10.

Het in ontvangst nemen en behandelen van optieverklaringen, naturalisatieverzoeken en verklaringen van afstand in verband met de verkrijging of verlies van het Nederlanderschap, inclusief de advisering aan de Minister betreffende verzoeken tot verkrijging van het Nederlanderschap

Medewerkers Beleidsuitvoering III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden voortkomende uit de Rijkswet op het Nederlanderschap

Begraafplaatsadministratie

11.

Uitgifte van grafrechten en plaatsingsrechten alsmede ondertekening van bewijzen van uitgifte en verlenging

Medewerkers Beleidsuitvoering III

Medewerkers Beleidsuitvoering IV

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met administratie gemeentelijke begraafplaatsen

12.

Instemmen en afwijzen van meldingen voor het aanbrengen of wijzigen van grafbedekking

Instemmen of afwijzen van meldingen voor het aanbrengen of wijzigen van grafkelders

Medewerkers Beleidsuitvoering III

Medewerkers Beleidsuitvoering IV

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met administratie gemeentelijke begraafplaatsen

Rijbewijzen

13.

De uitvoering van rijbewijswetgeving, voor zover het de aan de burgemeester opgelegde taken en bevoegdheden betreft

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met taken voortvloeiende uit de Wegenverkeerswet en het Reglement rijbewijzen

Uitgezonderd is het nemen van een beslissing tot weigering van afgifte of de ongeldigverklaring van een rijbewijs zoals bedoeld in Hoofdstuk VI Wegenverkeerswet

Burgerlijke stand

14.

Het toetsen aan de voorwaarden en aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor een éénmalige voltrekking van een huwelijk, omzetting van partnerschap in huwelijk of registratie partnerschap in Súdwest-Fryslân

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht

15.

Het nemen van een aanwijzingsbesluit voor een éénmalige voltrekking van een huwelijk, omzetting van partnerschap in huwelijk of registratie partnerschap op een locatie binnen de gemeentegrens van Súdwest-Fryslân

Medewerkers Beleidsuitvoering I , II, III

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht

16.

Aangifte van geboorte (uitvoering artikel 1:19a vijfde lid, Burgerlijk Wetboek)

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht, niet zijnde de ambtenaar van de burgerlijke stand die de akte opmaakt

Wanneer tot de aangifte bevoegde of verplichte personen ontbreken of nalaten de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de geboorteakte moet worden opgemaakt

17.

Aangifte van overlijden (uitvoering artikel 1:19h, vijfde lid, Burgerlijk Wetboek)

Wanneer tot de aangifte bevoegde personen ontbreken of nalaten binnen de in de Wet op de lijkbezorging gestelde termijn voor de begraving of crematie de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de akte van overlijden moet worden opgemaakt

Medewerkers Beleidsuitvoering I , II, III

in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht, niet zijnde de ambtenaar van de burgerlijke stand die de akte opmaakt

Wanneer tot de aangifte bevoegde personen ontbreken of nalaten binnen de in de Wet op de lijkbezorging gestelde termijn voor de begraving of crematie de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de akte van overlijden moet worden opgemaakt

18.

Het besluiten op verzoeken om afwijking van de in artikel 12 Reglement burgerlijke stand Súdwest-Fryslân genoemde tijden

Medewerkers Beleidsuitvoering I en II

in het team Burgerzaken

Reisdocumenten

19.

Het behandelen en verwerken van aanvragen voor nationale paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, reisdocumenten voor vreemdelingen en vluchtelingen

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

20.

Het vaststellen van de identiteit van de aanvrager

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

21.

Uitreiking van reisdocumenten

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken

Medewerkers snelservice,

belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

22.

Inhouding van reisdocumenten als bedoeld in artikel 47, 54 en 55 Paspoortwet.

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

In het team Burgerzaken en

medewerkers snelservice,

belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

23.

Intrekking van reisdocumenten als bedoeld in artikel 48 Paspoortwet

Medewerkers Beleidsuitvoering I en II

in het team Burgerzaken belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

24.

Aanmelden van een nieuwe of vervallen uitgiftelocatie aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Medewerkers Beleidsuitvoering I en II

Medewerker Gegevens II

in het team Burgerzaken

25.

Vastleggen tijdstip waarop een zending waardedocumenten wordt afgeleverd

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

In het team Burgerzaken en

belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

Lijkbezorging

 

26.

Het afgeven van een laissez-passer voor internationaal lijkentransport

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand

27.

Het besluiten tot afwijking van de termijn voor lijkbezorging

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand

28.

Afgifte van een verlof tot ontleding (artikel 68 Wet op de lijkbezorging)

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken, zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand

Bestelling van materialen

29.

Het bestellen van specifiek voor de taken van het team Burgerzaken noodzakelijke drukwerken, kantoorartikelen etc.

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

in het team Burgerzaken

Uitsluitend na afstemming met de budgethouder binnen het team

30.

Bestellen Geneeskundige verklaringen CBR, bestemd voor de balieverkoop

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

in het team Burgerzaken

Uitsluitend na afstemming met de budgethouder binnen het team

Bestrijding document- en identiteitsfraude

31.

Het doen van aangifte van (een vermoeden) van fraude met documenten of identiteit die zich voordoet in het taakveld van team Burgerzaken

Medewerkers Beleidsuitvoering I en II in het team Burgerzaken

Uitsluitend na afstemming met de teammanager

Verkiezingen

32.

beoordeling kiesgerechtigdheid

indeling van stemdistricten en het instellen en bemensen van stembureaus, de registratie van politieke groeperingen,

de inlevering van kandidatenlijsten,

het organiseren van de stemming,

het doorgeleiden van verzoeken briefstemmers naar de burgemeester van ’s-Gravenhage

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

in het team Burgerzaken

33.

Het behandelen van en besluiten over verzoeken om te stemmen bij volmacht, per kiezerspas, per brief, en de afgifte van vervangende stempassen

Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III

Medewerkers Publiek II

in het team Burgerzaken