Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729288
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729288/1
Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024
Geldend van 14-12-2024 t/m heden
Intitulé
Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024De teammanager Burgerzaken:
Gelet op artikel 7 van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024 en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
Heeft overwogen dat:
- •
de teammanagers op grond van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024 ondermandaat kunnen verlenen aan medewerkers van hun team;
- •
het wenselijk is het bestaande ondermandaatbesluit team Burgerzaken te vervangen, omdat de verguningplicht voor grafbedekkingen en grafkelders vervangen is door een melding waarvan de administratieve afhandeling bij team Burgerzaken ligt;
- •
ondermandaatbesluiten en de daarbij behorende ondermandaatlijsten voorheen bekend werden gemaakt als bijlage bij het Mandaatbesluit;
- •
het overzichtelijker is deze ondermandaatbesluiten en de ondermandaatlijsten voortaan afzonderlijk bekend te maken;
- •
dit besluit in overleg met het team Juridische en Veiligheidszaken tot stand is gekomen;
- •
de directie heeft ingestemd met dit besluit;
besluit:
vast te stellen
het Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024
Artikel 1 Ondermandaat
De teammanager Burgerzaken verleent ondermandaat aan medewerkers zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende ondermandaatlijst.
Artikel 2 Overgangsbepaling
De besluiten tot het instemmen en afwijzen van meldingen voor het aanbrengen of wijzigen van grafbedekking of voor het aanbrengen of wijzigen van grafkelders die in ondermandaat zijn genomen voorafgaand aan de dag van inwerkingtreding van dit besluit, gelden als besluiten die zijn genomen krachtens dit besluit.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad in werking.
- 2.
Het Ondermandaatbesluit team Burgerzaken 2020, vastgesteld op 31 januari 2020, wordt ingetrokken.
- 3.
Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit team Burgerzaken Súdwest-Fryslân 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 27 november 2024,
De teammanager Burgerzaken,
J.W. Steringa
ONDERMANDAATLIJST TEAM BURGERZAKEN
NR. |
BESLISSINGS- EN ONDERTEKENINGSMANDAAT |
ONDERMANDAAT AAN |
BIJZONDERHEDEN |
Algemeen |
|||
1. |
Doorzenden geschriften |
Alle medewerkers |
Op grond van artikel 2:3 Algemene wet bestuursrecht |
2. |
Verstrekken van feitelijke informatie aan derden |
Alle medewerkers |
Voor zover noodzakelijk en passend binnen het HR-21 functieprofiel dat op de functie van de medewerker van toepassing is |
Basisregistratie personen (BRP) |
|||
3. |
Bijhouding van de BRP-persoonsgegevens |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III Medewerker Gegevens II Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP |
|
4. |
Het voornemen en het besluit tot ambtshalve inschrijving, dan wel ambtshalve opschorting van de bijhouding van persoonslijsten |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP |
|
5. |
Het besluiten over: het niet of niet geheel gevolg geven aan een aangifte; het afwijken van gegevens betreffende de burgerlijke staat; het al dan niet aanmerken van een document als brondocument; Het niet opnemen van gegevens over de nationaliteit; het al dan niet accepteren van onjuiste gegevens of gegevens in strijd met de openbare orde; verzoeken als bedoeld in de artikelen 2.54 t/m 2.58 Wet BRP; verzoeken tot verwijdering van gegevens, verstrekkingsbeperking, verbetering, naamgebruik en inzage |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP |
|
6. |
Verstrekking van gegevens uit de BRP, waarbij inbegrepen de afgifte van gewaarmerkte uittreksels en verklaringen uit de basisregistratie |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III Medewerker Gegevens II Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. de BRP |
|
7. |
Verklaring omtrent gedrag en inwinning justitiële en strafvorderlijke gegevens |
||
8. |
Het in ontvangst nemen, onderzoeken op volledigheid en verzenden van een aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (VOG) |
Medewerkers Beleidsuitvoering III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met verzoeken om een VOG |
|
9. |
Inwinning van gegevens uit de algemene documentatieregisters in verband met een verzoek tot verkrijging van het Nederlanderschap |
Medewerkers Beleidsuitvoering III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden m.b.t. Rijkswet op het Nederlanderschap |
|
Rijkswet op het Nederlanderschap |
|||
10. |
Het in ontvangst nemen en behandelen van optieverklaringen, naturalisatieverzoeken en verklaringen van afstand in verband met de verkrijging of verlies van het Nederlanderschap, inclusief de advisering aan de Minister betreffende verzoeken tot verkrijging van het Nederlanderschap |
Medewerkers Beleidsuitvoering III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden voortkomende uit de Rijkswet op het Nederlanderschap |
|
Begraafplaatsadministratie |
|||
11. |
Uitgifte van grafrechten en plaatsingsrechten alsmede ondertekening van bewijzen van uitgifte en verlenging |
Medewerkers Beleidsuitvoering III Medewerkers Beleidsuitvoering IV Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met administratie gemeentelijke begraafplaatsen |
|
12. |
Instemmen en afwijzen van meldingen voor het aanbrengen of wijzigen van grafbedekking Instemmen of afwijzen van meldingen voor het aanbrengen of wijzigen van grafkelders |
Medewerkers Beleidsuitvoering III Medewerkers Beleidsuitvoering IV Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met administratie gemeentelijke begraafplaatsen |
|
Rijbewijzen |
|||
13. |
De uitvoering van rijbewijswetgeving, voor zover het de aan de burgemeester opgelegde taken en bevoegdheden betreft |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met taken voortvloeiende uit de Wegenverkeerswet en het Reglement rijbewijzen |
Uitgezonderd is het nemen van een beslissing tot weigering van afgifte of de ongeldigverklaring van een rijbewijs zoals bedoeld in Hoofdstuk VI Wegenverkeerswet |
Burgerlijke stand |
|||
14. |
Het toetsen aan de voorwaarden en aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor een éénmalige voltrekking van een huwelijk, omzetting van partnerschap in huwelijk of registratie partnerschap in Súdwest-Fryslân |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht |
|
15. |
Het nemen van een aanwijzingsbesluit voor een éénmalige voltrekking van een huwelijk, omzetting van partnerschap in huwelijk of registratie partnerschap op een locatie binnen de gemeentegrens van Súdwest-Fryslân |
Medewerkers Beleidsuitvoering I , II, III in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht |
|
16. |
Aangifte van geboorte (uitvoering artikel 1:19a vijfde lid, Burgerlijk Wetboek) |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II, III in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht, niet zijnde de ambtenaar van de burgerlijke stand die de akte opmaakt |
Wanneer tot de aangifte bevoegde of verplichte personen ontbreken of nalaten de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de geboorteakte moet worden opgemaakt |
17. |
Aangifte van overlijden (uitvoering artikel 1:19h, vijfde lid, Burgerlijk Wetboek) Wanneer tot de aangifte bevoegde personen ontbreken of nalaten binnen de in de Wet op de lijkbezorging gestelde termijn voor de begraving of crematie de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de akte van overlijden moet worden opgemaakt |
Medewerkers Beleidsuitvoering I , II, III in het team Burgerzaken, belast met werkzaamheden in het cluster personen- en familierecht, niet zijnde de ambtenaar van de burgerlijke stand die de akte opmaakt |
Wanneer tot de aangifte bevoegde personen ontbreken of nalaten binnen de in de Wet op de lijkbezorging gestelde termijn voor de begraving of crematie de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de akte van overlijden moet worden opgemaakt |
18. |
Het besluiten op verzoeken om afwijking van de in artikel 12 Reglement burgerlijke stand Súdwest-Fryslân genoemde tijden |
Medewerkers Beleidsuitvoering I en II in het team Burgerzaken |
|
Reisdocumenten |
|||
19. |
Het behandelen en verwerken van aanvragen voor nationale paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, reisdocumenten voor vreemdelingen en vluchtelingen |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
|
20. |
Het vaststellen van de identiteit van de aanvrager |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
|
21. |
Uitreiking van reisdocumenten |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken Medewerkers snelservice, belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
|
22. |
Inhouding van reisdocumenten als bedoeld in artikel 47, 54 en 55 Paspoortwet. |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II In het team Burgerzaken en medewerkers snelservice, belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
|
23. |
Intrekking van reisdocumenten als bedoeld in artikel 48 Paspoortwet |
Medewerkers Beleidsuitvoering I en II in het team Burgerzaken belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
|
24. |
Aanmelden van een nieuwe of vervallen uitgiftelocatie aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens |
Medewerkers Beleidsuitvoering I en II Medewerker Gegevens II in het team Burgerzaken |
|
25. |
Vastleggen tijdstip waarop een zending waardedocumenten wordt afgeleverd |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II In het team Burgerzaken en belast met taken voortvloeiende uit de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
|
Lijkbezorging |
|
||
26. |
Het afgeven van een laissez-passer voor internationaal lijkentransport |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
27. |
Het besluiten tot afwijking van de termijn voor lijkbezorging |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
28. |
Afgifte van een verlof tot ontleding (artikel 68 Wet op de lijkbezorging) |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken, zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
Bestelling van materialen |
|||
29. |
Het bestellen van specifiek voor de taken van het team Burgerzaken noodzakelijke drukwerken, kantoorartikelen etc. |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III in het team Burgerzaken |
Uitsluitend na afstemming met de budgethouder binnen het team |
30. |
Bestellen Geneeskundige verklaringen CBR, bestemd voor de balieverkoop |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III in het team Burgerzaken |
Uitsluitend na afstemming met de budgethouder binnen het team |
Bestrijding document- en identiteitsfraude |
|||
31. |
Het doen van aangifte van (een vermoeden) van fraude met documenten of identiteit die zich voordoet in het taakveld van team Burgerzaken |
Medewerkers Beleidsuitvoering I en II in het team Burgerzaken |
Uitsluitend na afstemming met de teammanager |
Verkiezingen |
|||
32. |
beoordeling kiesgerechtigdheid indeling van stemdistricten en het instellen en bemensen van stembureaus, de registratie van politieke groeperingen, de inlevering van kandidatenlijsten, het organiseren van de stemming, het doorgeleiden van verzoeken briefstemmers naar de burgemeester van ’s-Gravenhage |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III in het team Burgerzaken |
|
33. |
Het behandelen van en besluiten over verzoeken om te stemmen bij volmacht, per kiezerspas, per brief, en de afgifte van vervangende stempassen |
Medewerkers Beleidsuitvoering I, II en III Medewerkers Publiek II in het team Burgerzaken |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl