Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729220
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729220/1
Stimuleringsregeling Dorpen en Wijken
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2025
Intitulé
Stimuleringsregeling Dorpen en WijkenBehorende bij de Algemene subsidieverordening gemeente Emmen
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Emmen;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid en vitaliteit van de dorpen en wijken.
gelet op artikel 3, tweede en derde lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Emmen 2017
besluiten de navolgende “Stimuleringsregeling Dorpen en Wijken” vast te stellen.
Artikel 1: Definitiebepalingen
- a.
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Emmen 2017, of haar opvolgster;
- b.
Erkende overlegpartner (EOP): Overlegpartner zoals bedoeld in de ‘Verordening op de Overlegstructuren in de gemeente Emmen 2012’ van 22 december 2011.
Artikel 2: Doel en reikwijdte
Door middel van subsidie worden bewonersinitiatieven gestimuleerd en ondersteund die gericht zijn op het versterken van de leefbaarheid en vitaliteit van dorpen en wijken. Het doel is om ondersteuning te bieden bij initiatieven die binnen de volgende kaders vallen:
- a.
Verpaupering tegengaan;
- b.
Centrumvoorzieningen in stand houden en versterken;
- c.
Economische potenties van de dorpen benutten;
- d.
Behoud en verbetering van ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid.
Artikel 3: Te subsidiëren activiteiten
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor projecten in de dorpen en wijken in de gemeente Emmen waarmee de leefbaarheid en vitaliteit versterkt worden.
Er zijn vier richtinggevende kaders waarbinnen de projecten die ondersteund en gestimuleerd worden moeten vallen:
A. Verpaupering tegengaan
- -
Beheer en regelmatig onderhoud van braakliggende terreinen;
- -
Opruimen en/of (tijdelijk) inrichten van erven;
- -
Tijdelijk gebruik van terreinen.
Verloedering of verval in de leefomgeving treedt op door leegstand, braakligging, buiten gebruik stelling, ontbrekend onderhoudsbudget of ernstige nalatigheid. Hierdoor kunnen moeilijk oplosbare knelpunten ontstaan die van invloed zijn op de leefbaarheid in straat of buurt. Te denken valt aan situaties waarbij het niet mogelijk is om eigenaren op hun eigen verantwoordelijkheid aan te spreken. Indien met reguliere middelen geen duurzame aanpak kan worden gerealiseerd, kan een beroep worden gedaan op het stimuleringsfonds.
B. Centrumvoorzieningen in stand houden en versterken
- -
Aanpak leegstaande gebouwen door hergebruik, herbestemming of afbraak;
- -
Tijdelijk gebruik of tijdelijk inrichten ( bijv. etalages);
Het koopgedrag (onder meer aankopen via internet), de samenstelling van de bevolking (veroudering en vertrek jongeren) en de behoefte aan bedrijfs-huisvesting zijn veranderd. Daardoor staan winkelpanden vaker en langer leeg. Ook treedt soms achterstallig onderhoud op. Dit kan grote invloed hebben op de beleving en waardering van centrumgebieden, aanloopstraten en plekken die sterk beeldbepalend zijn. De gemeente steunt initiatieven en investeringen om leegstand en dreigende verloedering tegen te gaan. Het ontwikkelen van alternatieve gebruiksmogelijkheden wordt gestimuleerd.
- -
Herontwikkeling dorpshuizen, buurtcentra, clubhuizen en schoolgebouwen.
Maatschappelijke activiteiten veranderen. Buurt- en clubhuizen, scholen en andere maatschappelijke gebouwen beantwoorden vaak niet meer aan de behoefte. In dorpen en wijken wordt nagedacht over de mogelijkheden om deze gebouwen door aanpassing beter te laten aansluiten bij specifieke behoeften en omstandigheden. Ook worden andere gebruiksmogelijkheden onderzocht of wordt afbraak overwogen. De gemeente steunt hierop gerichte activiteiten en investeringen.
C. Economische potenties benutten
- -
Stimuleren bedrijfsontwikkeling langs de recreatievaart;
- -
Aanpassingen in dorpscentra ter ondersteuning nieuwe bedrijvigheid.
De Veenvaart biedt kansen voor nieuwe bedrijvigheid die ondernemers en particulieren graag willen benutten. Om deze economische initiatieven kansrijk te maken ondersteunt de gemeente daarmee samenhangende activiteiten en investeringen in de dorpscentra langs de vaarverbinding en in winkelgebieden met een bovenlokale functie.
D. Sociaaleconomische versterking
- -
Stimuleren maatschappelijke functies in (bestaande) bedrijven;
- -
Ontwikkelen leer- en stageprojecten voor toetreding tot de arbeidsmarkt;
- -
Bevorderen broedplaatsen voor ondernemerscreativiteit;
- -
Stimuleren / ondersteunen breedband als onderdeel van projecten die bijdragen aan sociale cohesie en leefbaarheid.
Door nadruk te leggen op het sociale domein kunnen economische initiatieven in wijken en dorpen een duurzame bijdrage leveren aan vitaliteit en samenhang. Ook helpt dit om vitale voorzieningen in stand te houden. Zo kan bijvoorbeeld de dorpswinkel een ontmoetingsplaats zijn voor de inwoners, maar ook een leer- en stageproject gericht op toetreding tot de arbeidsmarkt.
Om ondernemerschap vanuit creativiteit een kans te geven kunnen in dorpen en wijken broedplaatsen worden ingericht waar mensen elkaar stimuleren en mogelijkheden verkennen. Ook beschikbaarstelling en inrichting van startersplekken in (collectieve) bedrijfsruimten en ontwikkeling/aanleg van glasvezel, dragen bij aan een vitale samenleving.
Het totaal of een deel van de kosten zijn subsidiabel voor zover het project, of onderdelen daarvan, het hoofddoel dienen en binnen meer dan één van de bovengenoemde kaders vallen.
Artikel 4: Doelgroep
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die een activiteit of investering willen doen die bijdraagt aan de verwezenlijking van het doel volgens artikel 2 van deze subsidieregel.
Artikel 5: De aanvraag
-
1. Een aanvraag om subsidie op grond van deze subsidieregeling kan ingediend worden vanaf 1 februari tot en met 31 maart. Indien het subsidieplafond zoals beschreven staat in artikel 13 nog niet bereikt is, zal de subsidieregeling opnieuw opengesteld worden op 1 september tot en met 31 oktober.
-
2. Aanvrager maakt gebruik van het door het college voorgeschreven (digitaal) aanvraagformulier. Subsidieaanvragen die voor de termijnen zoals beschreven in artikel 5.1 binnenkomen, worden niet in behandeling genomen en zullen opnieuw ingediend moeten worden.
-
3. Uit de aanvraag moet blijken dat het plan vanuit het dorp of de wijk is voorbereid, welk draagvlak dit heeft van bewoners, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven en welk advies de erkende overlegpartner ten aanzien van het plan geeft. In het geval van optie D moet in het aanvraagformulier worden opgenomen dat de EOP meewerkt aan de plannen zoals beschreven in artikel 6.g.
-
4. Op het aanvraagformulier de vlakken dienen volledig ingevuld te worden met toevoeging van bewijsstukken zoals offertes. Wanneer dit niet het geval is, is de aanvraag onvolledig.
-
5. Bij onvolledigheid van een aanvraag dient deze aangepast te worden. De datum waarop de aangepaste en volledige aanvraag wordt ingediend, is de datum die geldt als indieningsdatum zoals beschreven in artikel 13.2.
Artikel 6: Toetsingscriteria
-
1. De activiteiten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd, worden getoetst aan de volgende criteria:
- a.
De activiteit of investering moet passen binnen de kaders zoals omschreven in artikel 3;
- b.
Subsidie wordt slechts verleend, indien andere financiële regelingen niet toereikend of niet beschikbaar zijn;
- c.
Subsidie moet aantoonbaar noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een initiatief waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;
- d.
De activiteit of investering heeft een aantoonbare meerwaarde voor de leefbaarheid van een wijk of dorp;
- e.
De activiteit of investering heeft een duidelijk draagvlak in wijk of dorp;
- f.
Minimaal 25% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen, is gedekt uit bijdragen van derden en/of door actieve deelname van vrijwilligers;
- g.
Voor initiatieven en projecten volgens kader D ‘sociaaleconomische versterking’ van artikel 3 moet er sprake zijn van cofinanciering door de erkende overlegpartner uit de hun ter beschikking staande middelen; tenzij dit de financiële reserves van de betreffende erkende overlegpartner overstijgt, is deze cofinanciering ten minste € 5.000. Dit moet in het aanvraagformulier aangegeven worden;
- h.
Bij de uitvoering van initiatieven en projecten volgens kader D van artikel 3 en indien nodig en mogelijk in de personele bezetting ná de totstandkoming van de activiteit, moeten medewerkers worden ingeschakeld van de ketenpartners in het domein van de Participatiewet. De mogelijkheid stagiaires c.q. leerlingen in te schakelen dient nadrukkelijk te worden bezien en waar mogelijk te worden gerealiseerd.
- a.
-
2. Voor zover niet of slechts gedeeltelijk wordt voldaan aan de criteria uit het vorige lid, kan de subsidie verlaagd of geweigerd worden.
Artikel 7: Weigeringsgronden
-
1. In aanvulling op de weigeringsgronden uit de Algemene wet bestuursrecht en de ASV kan een subsidie in ieder geval worden geweigerd, indien:
- a.
niet voldaan is aan de eisen en criteria in deze regeling;
- b.
de aanvrager al eerder subsidie heeft ontvangen (van de gemeente Emmen) voor dezelfde activiteit;
- c.
de beoogde initiatieven en resultaten onvoldoende meetbaar zijn geformuleerd;
- d.
de haalbaarheid van de beoogde aanpak onvoldoende aannemelijk is gemaakt;
- e.
de aanvrager in twee achtereenvolgende voorgaande jaren reeds voor een activiteit onder deze subsidieregeling subsidie heeft ontvangen;
- f.
als al met de activiteiten is begonnen voordat de subsidie is aangevraagd of toegekend;
- g.
de EOP of gebiedscoördinator gemotiveerd aangeven dat het initiatief niet voldoet, en/of niet gesteund wordt.
- a.
-
2. De toepassing van het Stimuleringsfonds is beperkt tot de dorpen en de woonwijken in de gemeente Emmen. De gebieden aangewezen voor industrie- en bedrijventerreinen, de (glas)tuinbouw, het agrarische gebied en Emmen centrum zijn van deze regeling uitgesloten.
Artikel 8: Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de in redelijkheid gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar ons oordeel noodzakelijk zijn voor en direct verband houden met de uitvoering van de activiteiten.
Artikel 9: Berekening van de subsidie
-
1. De subsidie voor de kaders A,B en C uit artikel 3 bedraagt 75 % van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 35.000,- per project;
-
2. De subsidie voor kader D uit artikel 3 bedraagt een maximum van € 15.000,- per project.
Artikel 10: Verplichtingen
-
1. Met inachtneming van het betreffende subsidieplafond in artikel 13 van deze regeling worden aanvragen binnen 8 weken beslist.
-
2. Binnen 6 maanden moet er een gereedmelding plaatsvinden met een verslag over de resultaten voor projecten boven de € 10.000.
Artikel 11: Verlening en vaststelling en verantwoording
Verlening, vaststelling en verantwoording vindt plaats conform de ASV.
Artikel 12: Betaling
-
1. Bij een bedrag vanaf € 10.000 wordt in afwijking van de ASV 90% van het bedrag bevoorschot. De overige 10% wordt uitbetaald bij gereedmelding;
-
2. Conform de ASV wordt een bedrag onder € 10.000 in een keer uitbetaald.
Artikel 13: Subsidieplafond en verdeelregels
-
1. Het subsidieplafond voor deze regeling wordt jaarlijks vastgesteld door het college;
-
2. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Artikel 14: Hardheidsclausule
-
1. Het college kan van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken, indien toepassing hiervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
-
2. In gevallen waarin deze stimuleringsregeling niet voorziet of onduidelijk is, besluit het college.
Artikel 15: Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2025;
-
2. De Stimuleringsregeling dorpen en Wijken 2021 wordt ingetrokken;
-
3. Deze regeling wordt aangehaald als: Stimuleringsregeling Dorpen en Wijken.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen, gehouden op 10 december 2024.
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Emmen,
de gemeentesecretaris,
M. Plantinga-Leenders
de burgemeester,
H.F. van Oosterhout
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl