Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729028
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729028/1
Regeling bezwaarschriften Ridderkerk
Geldend van 12-12-2024 t/m heden
Intitulé
Regeling bezwaarschriften RidderkerkHet college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ridderkerk;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op artikel 7, artikel 9, artikel 14, artikel 16 en artikel 20 van de Verordening bezwaarschriften Ridderkerk 2024;
besluiten de volgende regeling vast te stellen:
Regeling bezwaarschriften Ridderkerk
Hoofdstuk 1 Aanwijzing categorieën ambtelijke voorbereiding
Artikel 1 Aanwijzing categorieën ambtelijke voorbereiding
Als categorie bezwaren waarin de beslissing op bezwaar ambtelijk wordt voorbereid, worden aangewezen bezwaren gericht tegen besluiten op grond van of met betrekking tot:
- a.
dwangsom niet-tijdig beslissen;
- b.
gehandicaptenparkeerkaart;
- c.
gehandicaptenparkeerplaats, zonder derde belanghebbende;
- d.
leerlingenvervoer;
- e.
ongeldigverklaring rijbewijzen;
- f.
Participatiewet en daarop berustende bepalingen;
- g.
een verordening van de gemeente Ridderkerk met betrekking tot deelname aan maatschappelijke activiteiten voor personen met een laag inkomen (Regeling Meedoen);
- h.
urgentieverklaring woonruimte;
- i.
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);
- j.
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Artikel 2 Indicaties advisering Commissie bezwaarschriften
Uitgezonderd van de aanwijzing als bedoeld in artikel 1 zijn bezwaren waarin een van de volgende omstandigheden zich voordoet, tenzij de goede procesorde zich tegen deze uitzondering verzet, een en ander naar het oordeel van de secretaris van de Commissie bezwaarschriften:
- a.
er is sprake van complexe regelgeving, grote discretionaire ruimte, groot financieel risico, politiek-gevoelige besluiten, grote precedentwerking of om andere reden grote complexiteit;
- b.
een belanghebbende maakt deel uit van of werkt onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Ridderkerk of de BedrijfsvoeringsPartner;
- c.
een belanghebbende is bekend als fysiek of verbaal agressief;
- d.
een belanghebbende ervaart een dusdanig sterke emotie ten aanzien van het bestreden besluit of de bezwaarprocedure dat deze een zorgvuldige behandeling van het bezwaar belemmert;
- e.
er is samenhang met een ander bezwaar waarover de Commissie bezwaarschriften adviseert, zodat gevoegde behandeling wenselijk is;
- f.
een belanghebbende heeft te kennen gegeven dat hij gehoord wil worden door de Commissie bezwaarschriften.
Artikel 3 Verplichte advisering Commissie bezwaarschriften
Uitgezonderd van de aanwijzing als bedoeld in artikel 1 zijn bezwaren gericht tegen besluiten op grond van of met betrekking tot:
- a.
de volgende onderwerpen met betrekking tot de Participatiewet en daarop berustende bepalingen:
- i.
afwijzing aanvraag algemene bijstand;
- ii.
beëindiging algemene bijstand;
- iii.
besluiten op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004)
- iv.
boetes hoger dan het in artikel 5:53 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde bedrag;
- v.
fraude;
- vi.
krediethypotheek;
- vii.
maatregelen anders dan boetes;
- viii.
tegenprestatie;
- ix.
terugvordering bijstand;
- i.
- b.
de volgende onderwerpen met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015:
- i.
begeleiding;
- ii.
hulp in de huishouding;
- iii.
kortdurend verblijf;
- iv.
vervoersvoorziening en persoonsgebonden budget ten behoeve van vervoerskosten;
- v.
woonvoorzieningen.
- i.
Hoofdstuk 2 Overige nadere bepalingen
Artikel 4 Hoogte vergoedingen commissieleden
De factoren als bedoeld in artikel 7 van de Verordening bezwaarschriften Ridderkerk 2024 worden als volgt vastgesteld:
- a.
voor het bijwonen van een vergadering van de commissie voor het lid dat als voorzitter optreedt of aan wie het horen door de commissie is opgedragen: 2,15;
- b.
voor het bijwonen van een vergadering van de commissie voor de overige leden: 1,75;
- c.
voor de maandelijkse werkzaamheden van de voorzitter als bedoeld in artikel 4, derde lid, van de Verordening bezwaarschriften Ridderkerk 2024: 0,35.
Artikel 5 Aanwijzing (plaatsvervangend) secretarissen Commissie bezwaarschriften
De teamleider van team Juridische Dienstverlening van het cluster Financiën en Rechtmatigheid van De BedrijfsvoeringsPartner, of bij diens afwezigheid zijn hogere leidinggevenden, kan personen aanwijzen als secretaris of plaatsvervangend secretaris van de Commissie bezwaarschriften.
Artikel 6 Elektronische indiening bezwaarschriften
Het elektronisch indienen van een bezwaarschrift is alleen mogelijk via een voor dat doel bestemd formulier op de website van de gemeente Ridderkerk. Het formulier wordt ondertekend met behulp van DigiD of eHerkenning.
Artikel 7 Toestemming kosten advies, onderzoek
De budgethouder wordt gemandateerd toestemming te verlenen als bedoeld in artikel 20 van de Verordening bezwaarschriften Ridderkerk 2024 voor zover de kosten passen binnen het budget.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 8 Intrekken oude regelingen
-
1. De Regeling ambtelijk horen Ridderkerk 2020 (Gemeenteblad 2020, 28030) wordt ingetrokken.
-
2. Het besluit van 30 oktober 2018, houdende nadere eisen elektronische indiening bezwaarschriften (Gemeenteblad 2018, 242628) wordt ingetrokken.
-
3. Het besluit van 10 maart 2020, houdende aanwijzing organisatieonderdeel secretarissen Commissie bezwaarschriften (Gemeenteblad 2020, 71897) wordt ingetrokken.
-
4. Het besluit van 30 oktober 2018, nummer 1354794, tot vaststelling van de hoogte van de vergoedingen van de voorzitter en de leden van de Commissie bezwaarschriften wordt ingetrokken.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op na bekendmaking.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Regeling bezwaarschriften Ridderkerk.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk op 3 december 2024,
de secretaris,
mw. M. Kitselaar
de voorzitter,
dhr. C.A. Oosterwijk
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Ridderkerk op 3 december 2024,
de burgemeester,
dhr. C.A. Oosterwijk
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl