Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam over de bevoegdheid tot ontheffingverlening parkeerschijfzones (Beleidsregels ontheffingverlening parkeerschijfzones Edam-Volendam)

Geldend van 12-12-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam over de bevoegdheid tot ontheffingverlening parkeerschijfzones (Beleidsregels ontheffingverlening parkeerschijfzones Edam-Volendam)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam;

gelet op de Parkeernota Edam-Volendam, de Parkeerverordening Edam-Volendam 2020, het Aanwijsbesluit parkeerschijfzones Edam-Volendam 2024 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat de gemeenteraad op 10 oktober 2019 kennis heeft genomen van de Evaluatienota parkeren Edam-Volendam van 27 augustus 2019 en dat de raad de aanbevelingen heeft overgenomen;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende Beleidsregels ontheffingverlening parkeerschijfzones Edam-Volendam.

Artikel 1 Parkeerschijfzone Edam

  • 1. Op grond van artikel 3, tweede lid van de parkeerverordening Edam-Volendam 2020 wordt voor de parkeerschijfzones in Edam per adres ten hoogste één ontheffing verleend.

  • 2. Voor Baandervesting 10 t/m 25 en ’t Marken 1, 4, 6 t/m 8, 11, 12, 14 t/m 16, 19 t/m 22, 24 en 28 t/m 44 wordt geen ontheffing verleend.

  • 3. Voor woningen die na de inwerkingtreding van deze beleidsregels aan de woningvoorraad worden toegevoegd door functiewijziging, splitsing of herontwikkeling wordt geen ontheffing verleend.

Artikel 2 Parkeerschijfzone Volendam

  • 1. Op grond van artikel 3, tweede lid van de Parkeerverordening Edam-Volendam 2020 wordt voor de parkeerschijfzone in Volendam per adres ten hoogste één ontheffing verleend.

  • 2. Voor Julianaweg 142 t/m 178B (even nummers) en Kielstraat 1 t/m 30 wordt geen ontheffing verleend.

  • 3. Voor woningen die na de inwerkingtreding van deze beleidsregels aan de woningvoorraad worden toegevoegd door functiewijziging, splitsing of herontwikkeling wordt geen ontheffing verleend.

Artikel 3 Overgangsrecht

  • 1. Het aantal verleende tweede parkeerontheffingen per adres binnen de parkeerschijfzone in Volendam wordt bevroren per 1 januari 2020.

  • 2. Voor de parkeerschijfzones in Volendam worden ten hoogste twee ontheffingen verleend op één adres, mits deze voor het adres:

    • a.

      al vóór 2020 zijn verleend, en

    • b.

      daarna niet zijn ingeleverd of ingetrokken.

  • 3. Nieuwe aanvragen voor een tweede ontheffing op één adres worden afgewezen, uitgezonderd kentekenwijzigingen van reeds verleende ontheffingen.

Artikel 4 Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Beleidsregels ontheffingverlening parkeerschijfzones Edam-Volendam 2024 van 21 november 2023 worden ingetrokken.

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels ontheffingverlening parkeerschijfzones Edam-Volendam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 3 december 2024,

het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,

de secretaris, de burgemeester,

C. Rijnberg. L.J. Sievers.

Toelichting

Artikel 1

Lid 2:

Adressen genoemd in dit lid komen niet in aanmerking voor een ontheffing voor de parkeerschijfzone vanwege één of beide van de hier genoemde redenen.

Voor sommige adressen genoemd onder dit lid is bij de ruimtelijke ontwikkelingen in de planfase bepaald dat ze niet aanmerking komen voor een ontheffing voor de parkeerschijfzone waarin ze zijn gelegen. Dat kan zijn omdat er parkeerplaatsen gerealiseerd zijn op particulier terrein bij de woningen. Om de instandhouding daarvan te waarborgen, is bepaald dat deze adressen waarvoor dat geldt geen ontheffing wordt verstrekt voor het geldende parkeerregime.

Voor andere adressen is bij de ruimtelijke ontwikkelingen in de planfase bepaald dat ze niet aanmerking komen voor een ontheffing voor de parkeerschijfzone waarin ze zijn gelegen, omdat de geconstateerde parkeerdruk in de omgeving daardoor boven de 85% zou uitkomen, of al gemeten was op 85% en verder zou stijgen.

Lid 3:

Verspreid over het centrum van Edam is een aantal locaties met een andere bestemming dan wonen. Door de ligging ten opzichte van meer geconcentreerde winkelgebieden en centra heeft een deel van die locaties onvoldoende draagvlak en potentie als detailhandel locatie. Er is sprake van veelvuldige en langdurige leegstand dan wel veel doorstroming in gebruik. In diverse gevallen is de bestaande bestemming niet toekomstbestendig.

Verzoeken tot herbestemming van deze locaties tot wonen komen tegemoet aan de dringende behoefte aan woonruimte binnen de gemeente als geheel. Dergelijke ontwikkelingen dikwijls niet voorzien in de parkeerbehoefte op eigen terrein. Omdat de parkeerdruk in de betreffende gebieden al hoger is dan de acceptabele grens van 85%, wordt gewerkt met een parkeerschijfzones met ontheffingenregeling voor bewoners. Toetsing van verzoeken tot herbestemming of herontwikkeling leiden echter tot strijdigheid met de geldende (parkeer)normering.

Vanwege het belang van de zorg voor een evenwichtige woningmarkt kan aan dit dilemma tegemoet worden gekomen door medewerking te verlenen aan bestemmingswijziging of herontwikkeling, in die gevallen welke ook anderszins ruimtelijk inpasbaar zijn, door de beleidsregels voor de ontheffingverlening van de parkeerschijfzones zo aan te passen dat er vanaf de datum van inwerkingtreding (12 december 2024) voor toegevoegde woningen geen ontheffing wordt verleend voor de parkeerschijfzones.

Er bestaan situaties waarbij het verlening van een ontheffing aan een nieuw adres, op basis van de geconstateerde parkeerdruk, niet voor een onacceptabele parkeerdruk zorgt. In die gevallen kan een ontheffing alsnog worden verstrekt.

Artikel 2

Lid 2:

Adressen genoemd in dit lid komen niet in aanmerking voor een ontheffing voor de parkeerschijfzone vanwege één of beide van de hier genoemde redenen.

Voor sommige adressen genoemd onder dit lid is bij de ruimtelijke ontwikkelingen in de planfase bepaald dat ze niet aanmerking komen voor een ontheffing voor de parkeerschijfzone waarin ze zijn gelegen. Dat kan zijn omdat er parkeerplaatsen gerealiseerd zijn op particulier terrein bij de woningen. Om de instandhouding daarvan te waarborgen, is bepaald dat deze adressen waarvoor dat geldt geen ontheffing wordt verstrekt voor het geldende parkeerregime.

Voor andere adressen is bij de ruimtelijke ontwikkelingen in de planfase bepaald dat ze niet aanmerking komen voor een ontheffing voor de parkeerschijfzone waarin ze zijn gelegen, omdat de geconstateerde parkeerdruk in de omgeving daardoor boven de 85% zou uitkomen, of al gemeten was op 85% en verder zou stijgen.

Lid 3:

Verspreid in de oude kom van Volendam is nog een beperkt aantal locaties met een andere bestemming dan wonen. Door de ligging ten opzichte van meer geconcentreerde winkelgebieden en centra heeft een deel van die locaties onvoldoende draagvlak en potentie als detailhandel locatie. Er is sprake van veelvuldige en langdurige leegstand dan wel veel doorstroming in gebruik. In diverse gevallen is de bestaande bestemming niet toekomstbestendig.

Verzoeken tot herbestemming van deze locaties tot wonen komen tegemoet aan de dringende behoefte aan woonruimte binnen de gemeente als geheel. Dergelijke ontwikkelingen dikwijls niet voorzien in de parkeerbehoefte op eigen terrein. Omdat de parkeerdruk in de betreffende gebieden al hoger is dan de acceptabele grens van 85%, wordt gewerkt met een parkeerschijfzones met ontheffingenregeling voor bewoners. Toetsing van verzoeken tot herbestemming of herontwikkeling leiden echter tot strijdigheid met de geldende (parkeer)normering.

Vanwege het belang van de zorg voor een evenwichtige woningmarkt kan aan dit dilemma tegemoet worden gekomen door medewerking te verlenen aan bestemmingswijziging of herontwikkeling, in die gevallen welke ook anderszins ruimtelijk inpasbaar zijn, door de beleidsregels voor de ontheffingverlening van de parkeerschijfzones zo aan te passen dat er vanaf de datum van inwerkingtreding (12 december 2024) voor toegevoegde woningen geen ontheffing wordt verleend voor de parkeerschijfzones.

Er bestaan situaties waarbij het verlening van een ontheffing aan een nieuw adres, op basis van de geconstateerde parkeerdruk, niet voor een onacceptabele parkeerdruk zorgt. In die gevallen kan een ontheffing alsnog worden verstrekt.

Artikel 3

Voor bewoners van de parkeerschijfzones in Volendam was het tot 2020 mogelijk om per adres twee ontheffingen voor de parkeerschijfzone per adres te verkrijgen. Ontheffinghouders met tweede ontheffingen waarvan er na 31 december 2019 minimaal één is ingeleverd, komen sindsdien niet meer in aanmerking voor een tweede ontheffing. Bij verhuizingen worden de ontheffingen ingeleverd door de ontheffinghouders. Een nieuwe bewoner heeft vanaf dat moment recht op maximaal 1 ontheffing per adres voor de parkeerschijfzone. Voor een gewijzigd kenteken kan nog wel een tweede ontheffing worden verstrekt, mits de ontheffinghouder op 31 december 2019 en op het moment van de kentekenwijziging in het bezit was van twee ontheffingen voor het woonadres.