Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729019
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR729019/1
Vaststelling Verordening werkgeverscommissie griffie Den Haag 2024
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Vaststelling Verordening werkgeverscommissie griffie Den Haag 2024De raad van de gemeente Den Haag,
gelet op:
- artikel 87, 89, 107 en 149 van de Gemeentewet,
- afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit:
vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie griffie Den Haag 2024:
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
griffie: |
de ambtelijke organisatie werkzaam voor de raad; |
griffier: |
de ambtenaar als bedoeld in artikel 107 en 107a van de Gemeentewet; |
raad: |
de raad van de gemeente Den Haag; |
werkgeverscommissie: |
de werkgeverscommissie voor de griffie Den Haag. |
Artikel 1.2 Reikwijdte verordening
De raad delegeert aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de Gemeentewet en het Burgerlijk Wetboek betreffende het werkgeverschap voor de griffier en de medewerkers van de griffie Den Haag.
Artikel 1.3 Doel van de verordening
Deze verordening regelt de samenstelling, taken, bevoegdheden en werkwijze van de werkgeverscommissie in relatie tot de raad.
Hoofdstuk 2 De werkgeverscommissie
Artikel 2.1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
-
1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige bij de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier.
-
2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.
-
3. De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het personeel van de griffie aan de griffier. De regeling inzake de mandatering van personele beslissingsbevoegdheden ten aanzien van de ambtenaren van de griffie is daarbij onverkort van toepassing.
Artikel 2.2 Samenstelling werkgeverscommissie
-
1. De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden, waarvan tenminste één of twee leden van het presidium. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
-
2. De raad benoemt een van de leden tot voorzitter.
-
3. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de voorzitter vervangen door de plaatsvervangend voorzitter, door de werkgeverscommissie uit haar midden aan te wijzen. Bij afwezigheid van zowel de voorzitter als de plaatsvervangend voorzitter wijst de werkgeverscommissie uit haar midden een vervanging aan.
-
4. Bij het einde van het raadslidmaatschap eindigt ook het werkgeverscommissielidmaatschap.
-
5. De raad kan aan een lid op diens verzoek ontheffing uit zijn lidmaatschap van de werkgeverscommissie verlenen.
-
6. In een vacature voorziet de raad zo spoedig mogelijk.
-
7. Degene die ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature tot lid van de commissie wordt benoemd, heeft zitting voor de resterende zittingsduur van de raad.
Artikel 2.3 Einde lidmaatschap
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen schriftelijk verzoek van het lid aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
Indien de raad gemotiveerd van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
Hoofdstuk 3 Taken werkgeverscommissie
Artikel 3.1 Taken voorzitter
De voorzitter van de werkgeverscommissie:
- a.
roept tijdig en periodiek de werkgeverscommissie bijeen;
- b.
leidt als technisch voorzitter de interne vergaderingen van de werkgeverscommissie;
- c.
zorgt voor het naleven van deze verordening;
- d.
ondertekent de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, en zorgt voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;
- e.
onderneemt tijdig stappen voorafgaand aan het benoemen of het beëindigen van een benoeming van een lid of een voorzitter om een nieuw lid of een nieuwe voorzitter te werven.
Artikel 3.2 Ambtelijke ondersteuning van de werkgeverscommissie
Een functionaris van Mens en Organisatie staat de werkgeverscommissie terzijde, en draagt zorg voor het secretariaat.
Hoofdstuk 4 Besluitvorming en verslaglegging
Artikel 4.1 Besluitvorming
- a.
Besluiten van de werkgeverscommissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.
- b.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- c.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 4.2 Beslotenheid van vergaderingen
-
1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn besloten zoals bedoeld in artikel 87 en 89 Gemeentewet en artikel 5.1, tweede lid, onder e of artikel 5.1, vierde lid, van de Wet open overheid.
-
2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, hierop of op een deel daarvan geheimhouding wordt gelegd.
-
3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.
-
4. De voorzitter wijst het verzoek gemotiveerd af, indien het verzoek in strijd is met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4.3 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 4.4 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 4.2, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Hoofdstuk 5 Slotartikelen
Artikel 5.1 Hardheidsclausule
De werkgeverscommissie kan in bijzondere en dringende gevallen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van de belanghebbende, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 5.2 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 5.3 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie griffie Den Haag.
Ondertekening
Aldus besloten in de raadsvergadering van 28 november 2024.
De griffier, Lilianne Blankwaard-Rombouts en de voorzitter, Jan van Zanen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl