Regeling adviescommissie straatnaamgeving Montfoort

Geldend van 12-12-2024 t/m heden

Intitulé

Regeling adviescommissie straatnaamgeving Montfoort

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010;

besluiten vast te stellen de:

Regeling adviescommissie straatnaamgeving Montfoort

Artikel 1 De commissie

Er is een adviescommissie straatnaamgeving die het college van burgemeester en wethouders adviseert, hierna te noemen “de commissie”.

Artikel 2 Taak

De commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte.

Artikel 3 Uitgangspunten

Bij de advisering toets de commissie aan de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    De naamgeving vindt plaats op basis van samenhangende categorieën. Bij de naamgeving van openbare ruimten wordt daarom eerst de categorie gekozen;

  • 2.

    De namen zijn goed uitspreekbaar en niet te moeilijk te schrijven. Het gebruik van cijfers in de naam en vooral aan het einde van de naam wordt zoveel mogelijk vermeden;

  • 3.

    Het gebruik van achtervoegsels (-straat, -laan, -plein, -hof e.d.) geniet de voorkeur;

  • 4.

    De te geven naam mag niet te lang zijn, bij voorkeur niet langer dan 24 tekens (NEN-norm 5825 van september 2002);

  • 5.

    Nieuwe namen mogen niet gelijk zijn aan of veel lijken op reeds bestaande namen;

  • 6.

    Geen namen die zich gemakkelijk laten verbasteren naar belachelijke of dubbelzinnige namen;

  • 7.

    Bij voorkeur worden nog levende personen niet vernoemd, met uitzondering van de leden van het Koninklijk Huis.

  • 8.

    Bedrijven worden niet vernoemd. Een uitzondering kan worden gemaakt voor die bedrijven die op grond van historie/traditie door naamsbekendheid op een speciale manier aan stad of streek verbonden zijn of waren;

  • 9.

    Het wijzigen van een reeds beslaande naam in de openbare ruimte wordt zoveel mogelijk vermeden.

Artikel 4 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De commissie bestaat uit:

    a. Een vertegenwoordiger van de Stichting Oud Montfoort;

    b. Een vertegenwoordiger van de Vereniging Oud Linschoten;

    c. Een vertegenwoordiger van uit de directe omgeving van de betrokken deel van de openbare ruimte;

    d. Een jongere in de leeftijd van 18 tot en met 30 jaar uit Linschoten;

    e. Een jongere in de leeftijd van 18 tot en met 30 jaar uit Montfoort.

  • 2.

    De leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor een periode van maximaal vier jaren.

  • 3.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter

  • 4.

    Voor de personen als bedoeld in lid 1 vervalt hun benoeming als lid van de commissie op het moment dat zij de hoedanigheid verliezen op grond waarvan zij lid zijn van de commissie.

Artikel 5 Ambtelijk secretaris

De functie van secretaris en plaatsvervangend secretaris worden door de twee ambtelijke leden vervuld.

Artikel 6 Tekenen van stukken

  • 1.

    De stukken van de commissie worden getekend door de voorzitter.

  • 2.

    De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 7 Deskundigen

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan één of meer agendapunten van een vergadering van de commissie.

  • 2.

    De personen als bedoeld in het eerste lid zijn geen lid van de commissie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt bijeen wanneer de voorzitter dit nodig acht of op verzoek van het college van burgemeester en wethouders. Indien de vergadering op verzoek van het college van burgemeester en wethouders wordt gehouden, wordt de vergadering belegd binnen drie weken na ontvangst van een verzoek daartoe.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en de vergaderstukken worden tenminste een week voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De commissie vergadert slechts indien tenminste 3 leden, waaronder de (plaatsvervangend) voorzitter, aanwezig zijn.

  • 4.

    Wanneer het aantal leden als bedoeld in lid 3 niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen een week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan schriftelijk in kennis.

  • 5.

    In de vergadering als bedoeld in lid 4 kunnen, indien ten minste twee leden aanwezig zijn, besluiten worden genomen over alle punten die zowel op de agenda van deze, als de niet plaatsgevonden hebbende vergadering zijn geplaatst.

  • 6.

    Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 7.

    De commissie vergadert en besluit in het openbaar. Artikel 23 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.

  • 8.

    Het advies van de commissie aan het college bevat, voor zover relevant, de zienswijzen van de leden van de commissie en wordt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering, doch uiterlijk binnen vier weken na de dag van de vergadering van de commissie waarin het advies tot stand is gekomen, schriftelijk ter kennis gebracht van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders, gehoord de commissie.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag volgend op die van de bekendmaking.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling adviescommissie straatnaamgeving Montfoort”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 3 december 2024

Burgemeester en wethouders van Montfoort,

De secretaris, M.H. van der Veer

De burgemeester, mr. P.J. van Hartskamp - de Jong