Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728889
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728889/1
Subsidieregeling karakteristieke evenementen provincie Groningen
Geldend van 12-12-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling karakteristieke evenementen provincie GroningenGEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Overwegende dat:
- -
Wij met één subsidieregeling willen voortbouwen op de resultaten van het evenementenbeleid uit het uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie 'Werken aan de basis' 2021-2023 en daarmee een stevig en aantrekkelijk fundament willen houden van karakteristieke evenementen (voorheen de subsidieregelingen "Grote terugkerende evenementen' en 'Evenementen en Arrangementen');
- -
Evenementen eraan bijdragen dat bezoekers langer in onze provincie blijven, meer besteden en vaker terugkomen;
- -
Evenementen een bijdrage leveren aan de promotionele waarde en het imago van de provincie Groningen;
- -
Wij evenementen willen inzetten als poort naar de omgeving.
Gelet op:
- -
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Artikel 3, derde lid, van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- -
De Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
- -
De Strategische Visie Vrijetijdseconomie provincie Groningen 2021-2030;
- -
Het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie provincie Groningen 'Groeiend Gastvrij' 2024-2027.
Besluiten:
Vast te stellen de:
Subsidieregeling karakteristieke evenementen provincie Groningen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- b.
Provincie Groningen: het karakteristieke evenement vindt plaats binnen de provinciegrenzen van de provincie Groningen;
- c.
Karakteristiek evenement: Een publieke, verplaatsbare, georganiseerde gebeurtenis, een gesloten of openlucht manifestatie van één/ meerdere dag(en) of een periode. Een evenement is karakteristiek wanneer deze bijdraagt aan de promotionele waarde en het imago van Groningen, de Groningse merkwaarden uitdraagt en voor een positieve nalatenschap in de omgeving zorgt;
- d.
Bovenlokaal: het effect van het karakteristieke evenement gaat over de gemeentegrenzen van de gemeente waar het evenement wordt georganiseerd heen. Het evenement trekt niet alleen bezoekers uit de eigen gemeente of lokale omgeving;
- e.
Besloten karakter: een evenement heeft een besloten karakter als deze niet voor iedereen openbaar toegankelijk is en eventuele tickets niet voor iedereen beschikbaar worden gesteld;
- f.
De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352);
- g.
DNA van Groningen: Onze identiteit die bestaat uit drie ontegenzeggelijke Groningse kernwaarden: ruimte, pioniersgeest en karakter;
- h.
Kaderverordening: Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- i.
Nalatenschap: de impact die een evenement heeft op de directe lokale omgeving door samen te werken met lokale ondernemers, organisaties en activiteiten waardoor de bezoekers ook de omgeving leert kennen. Hiermee dragen de evenementen aan lokale samenwerking en langere verblijftijd van bezoekers;
- j.
Poort naar de omgeving: verbinding van een evenement met de omgeving, een evenement kan een startpunt zijn voor de bezoeker om de omgeving verder te verkennen;
- k.
Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
- l.
Winstoogmerk: een evenement wordt georganiseerd met het doel om winst te maken.
Artikel 2 Doel
Doel van de regeling is om met karakteristieke evenementen bij te dragen aan de ontwikkeling van de provincie Groningen als een belangrijke toeristische bestemming voor mensen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de combinatie van cultuur, erfgoed en bijzondere landschappen. Hiermee dragen de karakteristieke evenementen bij aan de promotionele waarde en het imago van Groningen, de lokale leefbaarheid en een positieve nalatenschap.
Artikel 3 Doelgroep
Subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen.
Artikel 4 Subsidievorm
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het organiseren van een karakteristiek evenement dat bijdraagt aan de promotionele waarde en het imago van Groningen, de lokale leefbaarheid, een positieve nalatenschap en fungeert als poort naar de lokale omgeving.
Artikel 6 Weigeringsgronden
-
1. Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd als:
- a.
subsidie wordt aangevraagd voor het organiseren van een evenement waarbij de hoofdactiviteit uitsluitend gericht is op een kermis, circus, beurs, congres, lokale carnavalsoptochten, braderie, week-jaar-streek-vrij- beestenmarkt, buurt-wijk- dorpsfeest, fair en rommelmarkt, avondvierdaagse, koopzondag, Sinterklaasintocht, kerstmarkt, nieuwjaarsduik, toernooi, dancefestival, Koningsdag, lokale 4 mei-herdenking, lokale 5 mei-viering, uitsluitend een demonstratie of workshop, uitsluitend een concert of voorstelling in een theater/schouwburg, planten- dierenshow, tentfeest, oktoberfeest, feestweek, paasvuren, tentoonstelling, tijdelijke kunstijsbaan, (stijl)danswedstrijd, piratenfeest;
- b.
het totaal aan kosten voor het organiseren van het karakteristieke evenement minder dan €50.000 bedraagt;
- c.
het aangevraagde subsidiebedrag minder dan €4.000 bedraagt;
- d.
er voor het karakteristieke evenement reeds een subsidie is verleend dan wel verstrekt op grond van het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028;
- e.
er geen bijdrage wordt ontvangen van tenminste één gemeente voor het karakteristieke evenement;
- f.
het karakteristieke evenement een besloten karakter heeft;
- g.
het karakteristieke evenement wordt georganiseerd met winstoogmerk;
- h.
de aangevraagde subsidie niet kan worden verstrekt met toepassing van de de-minimisverordening;
- i.
de aanvraag bij de verdeling van het subsidieplafond volgens artikel 13 niet minstens 35 punten scoort;
- j.
niet is voldaan aan de bepalingen, verplichtingen en vereisten zoals die zijn gesteld in deze regeling.
- a.
-
2. De weigeringsgrond van artikel 2.5, eerste lid onder e, van de Procedureregeling is niet van toepassing.
Artikel 7 Subsidievereisten
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
het karakteristieke evenement vindt plaats in de provincie Groningen;
- b.
voor het karakteristieke evenement draagt tenminste één gemeente minimaal 25% van het gevraagde subsidiebedrag bij aan cofinanciering;
- c.
voor karakteristieke evenementen in de gemeente Groningen geldt dat er minimaal hetzelfde bedrag als het aangevraagde subsidiebedrag aan cofinanciering wordt bijgedragen;
- d.
een karakteristiek evenement met een begroting van €50.000 tot €100.000 moet een publieksbereik hebben van tenminste 1.000 personen, waarbij het gaat om zowel vrijwilligers als bezoekers;
- e.
een karakteristiek evenement met een begroting boven de €100.000 moet een publieksbereik hebben van tenminste 3.000 personen, waarbij het gaat om zowel vrijwilligers als bezoekers;
- f.
het evenement heeft een bovenlokale uitstraling en overstijgt lokale belangen.
Artikel 8 Subsidiabele kosten
-
1. Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen alle kosten die worden gemaakt voor het evenement zoals genoemd in artikel 5 voor subsidie in aanmerking.
-
2. In afwijking van artikel 1.5, eerste lid onder a, van de Procedureregeling worden kosten die zijn gemaakt tot een jaar voor de datum van indiening van de subsidieaanvraag wel subsidiabel geacht.
Artikel 9 Indieningsvereisten
-
1. Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een aanvraagformulier.
-
2. Een aanvraag bevat:
- a.
Een projectplan met in ieder geval de volgende informatie:
- i.
een omschrijving van het karakteristieke evenement;
- ii.
een korte terugblik met behaalde resultaten indien het karakteristieke evenement eerder is georganiseerd;
- iii.
een visie op de ontwikkeling en ambitie van het karakteristieke evenement;
- iv.
een omschrijving van hoe het karakteristieke evenement bijdraagt aan de toeristische promotie van de provincie Groningen en aansluit op het DNA van Groningen/regionale identiteit.
- i.
- b.
Een marketing en communicatieplan (of paragraaf in het projectplan), met daarin in ieder geval:
- i.
de verwachting van het aantal bezoekers en de herkomst van de bezoekers;
- ii.
de wijze waarop gedurende het karakteristieke evenement het aantal bezoekers en de herkomst van bezoekers wordt gemonitord;
- iii.
het verwachte mediabereik voor het karakteristieke evenement en hoe deze wordt vergroot;
- iv.
de inzet voor de versterking van de promotie van de provincie Groningen, inzicht in met welke partijen wordt samenwerkt en hoe aan deze samenwerking invulling wordt gegeven.
- i.
- c.
Een sluitende begroting met inzicht in:
- i.
de totale kosten van het karakteristieke evenement;
- ii.
de kosten voor marketing en promotie;
- iii.
vanuit welke andere provinciale subsidieregelingen subsidie is verkregen dan wel subsidie is aangevraagd;
- iv.
een sluitend dekkingsplan met vermelding van het gevraagde subsidiebedrag van de provincie Groningen en uitsplitsing van andere inkomsten waaronder de cofinanciering van tenminste één gemeente waar het karakteristieke evenement plaats zal vinden.
- i.
- d.
Een volledig ingevulde de-minimisverklaring.
- a.
Artikel 10 Openstelling
-
1. Gedeputeerde Staten kunnen één of meer openstellingsbesluiten vaststellen.
-
2. Een openstellingsbesluit bevat een aanvraagperiode en een subsidieplafond.
Artikel 11 Subsidiehoogte
De hoogte van de subsidie bedraagt 25% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 35.000.
Artikel 12 Verdeelsystematiek
-
1. Het beschikbare budget wordt volgens de tendersystematiek verdeeld in volgorde van rangschikking van de aanvragen, waarbij een aanvraag hoger wordt gerangschikt naarmate deze meer voldoet aan de wegingsfactoren genoemd in artikel 13.
-
2. Als er onvoldoende budget beschikbaar is voor het honoreren van alle volledige aanvragen en blijkt dat het subsidieplafond bereikt wordt binnen aanvragen met hetzelfde aantal punten, dan wordt door middel van loting de rangorde bepaald van de aanvragen met dezelfde score.
Artikel 13 Verdeelcriteria
-
1. Bij de verdeling van de beschikbare middelen gelden de volgende verdeelcriteria voor activiteiten zoals benoemd onder artikel 5. Er zijn maximaal 45 punten te behalen:
- a.
De kwaliteit van het karakteristieke evenement, af te leiden uit;
- -
Het concept en de programmering van het evenement en de mate van uitwerking hiervan;
- -
De professionele organisatie van het karakteristieke evenement;
- -
De eventuele vernieuwing van het karakteristieke evenement of onderdelen ervan;
- -
Het aantal (verwachte) bezoekers voor het karakteristieke evenement;
- -
- b.
De wijze waarop het karakteristieke evenement de koppeling legt met het DNA van Groningen/regionale identiteit en aansluiting zoekt bij bijvoorbeeld Marketing Groningen of de regiomarketingorganisatie. Denk hierbij aan de uniciteit en/of het specifiek authentieke karakter van het evenement en of dit aansluit bij de regionale identiteit.
- c.
De mate waarin het karakteristieke evenement verbonden is met de omgeving en een positieve nalatenschap heeft af te leiden uit:
- -
Het aantal vrijwilligers;
- -
De betrokkenheid van het lokale/regionale bedrijfsleven maatschappelijke organisaties en verenigingen;
- -
Arrangementen met lokale ondernemers en/of (culturele) organisaties;
- -
Gemeentelijke cofinanciering;
- -
- d.
De mate van provinciale dan wel (inter)nationale uitstraling van het karakteristieke evenement en Groningen promotioneel op de kaart zet, af te leiden uit:
- -
De kwaliteit van het media- en communicatieplan en het verwachte mediabereik;
- -
De (verwachte) herkomst van bezoekers/deelnemers van/aan het karakteristieke evenement;
- -
- e.
De mate van duurzaamheid van het karakteristieke evenement af te leiden uit een opgenomen duurzaamheidsparagraaf in het projectplan, waarbij wordt aangetoond welke (nieuwe) maatregelen de organisatie neemt om het evenement te verduurzamen.
- a.
-
2. De weging van de criteria als bedoeld in het eerste lid is in totaal 45 punten:
-
Onderdeel a: maximaal 15 punten
-
Onderdeel b: maximaal 5 punten
-
Onderdeel c: maximaal 10 punten
-
Onderdeel d: maximaal 10 punten
-
Onderdeel e: maximaal 5 punten
-
3. Indien toepassing van het eerste en tweede lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
- 1.
Het project wordt uitgevoerd overeenkomstig het projectplan.
- 2.
Substantiële wijzigingen in het project worden zo spoedig mogelijk schriftelijk gemeld aan Gedeputeerde Staten.
Artikel 15 Vaststelling en verantwoording
-
1. Subsidies tot € 25.000 worden direct vastgesteld.
-
2. Bij subsidies van € 25.000 of meer wordt bij de aanvraag tot vaststelling een activiteitenverslag overgelegd, waaruit genoegzaam blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, overeenkomstig het besluit tot subsidieverlening zijn verricht en aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan. In het activiteitenverslag moet in ieder geval het volgende naar voren komen:
- a.
een overzicht van de bereikte resultaten;
- b.
een overzicht van het bereik van het karakteristieke evenement, waarbij indien mogelijk ook inzicht wordt gegeven in de herkomst van de bezoekers;
- c.
een overzicht van de gerealiseerde cofinanciering.
- a.
Artikel 16 Intrekking
De Subsidieregeling grote terugkerende evenementen provincie Groningen en de subsidieregeling evenementen en arrangementen provincie Groningen worden ingetrokken.
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad.
Artikel 18 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling karakteristieke evenementen provincie
Groningen.
Ondertekening
Groningen, 3 december 2024
Gedeputeerde Staten van Groningen:
René Paas
Hans Schrikkema
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepalingen
c. Karakteristieke evenementen
In de subsidieregeling wordt in artikel 1 (Begripsbepalingen) onder onderdeel c verwezen naar het begrip karakteristieke evenementen. De aanvullende toelichting hierop is dat het om evenementen gaat die specifiek en herkenbaar voor Groningen zijn en bijdragen aan de merkwaarden: karakter, ruimte en pioniersgeest. Karakteristieke evenementen kunnen verschillen in grootte maar dragen allemaal het DNA van Groningen uit. Ze zorgen voor samenwerking met lokale ondernemers, activiteiten en organisaties, waardoor de bezoeker van het karakteristieke evenement ook de omgeving leert kennen. Hiermee vormen karakteristieke evenementen een poort naar de lokale omgeving en zorgen ze voor een positieve nalatenschap. Karakteristieke evenementen dragen hiermee bij aan langere verblijftijd en meer bestedingen van bezoekers, die vaker terugkomen.
g. DNA van Groningen
In de subsidieregeling wordt in artikel 1 (Begripsbepalingen) onder onderdeel g verwezen naar het DNA van Groningen. Het DNA bestaat uit drie ontegenzeggelijke Groningse kernwaarden: ruimte, pioniersgeest en karakter. Deze kernwaarden staan uitgelegd in de merkgids van Marketing Groningen. Marketing Groningen heeft hierin handvaten benoemd om het verhaal van Groningen herkenbaar en beleefbaar te maken. Dit vergemakkelijkt het doorvertellen van dit verhaal. Dit is opgenomen in een praktische handleiding Merk Groningen. Het wordt gewaardeerd wanneer het karakteristieke evenement dat subsidie ontvangt aangemeld wordt voor de agenda bij Marketing Groningen.
Artikel 2 Doel
De Subsidieregeling karakteristieke evenementen is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie 2024-2027 'Groeiend Gastvrij' van de provincie Groningen. Deze regeling is de uitwerking van wat onder opgave 3 ('Evenementen als poort naar de lokale omgeving') van dit programma staat: 'deze uitvoeringsperiode willen we werken met één brede subsidieregeling voor evenementen, in plaats van de twee regelingen uit de vorige uitvoeringsperiode ('Grote terugkerende evenementen' en 'Evenementen en arrangementen')'. Hiermee dragen we bij de volgende doelen van de Strategische Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030:
- a.
Een kwalitatief aantrekkelijk evenementenaanbod voor de provincie behouden en ontwikkelen;
- b.
Evenementen inzetten als poort naar de omgeving. Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van arrangementen, de inzet van lokale ondernemers, het wijzen van bezoekers op Groningse bezienswaardigheden, routes en/of andere evenementen. Evenementen dragen bij aan het bereiken van bezoekers die langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen;
- c.
Evenementen leveren (waar mogelijk) een bijdrage aan de promotionele waarde en het imago van de provincie Groningen; organisatoren zoeken waar mogelijk de koppeling met het DNA van Groningen;
- d.
Gesubsidieerde evenementen worden evenwichtig verspreid tussen stad en provincie.
Artikel 12 Verdeelsystematiek
De Subsidieregeling karakteristieke evenementen werkt met een zogenaamde tendersystematiek. In het geval van een tenderregeling moeten subsidieaanvragen worden ingediend vóór een bepaalde datum of binnen een bepaald tijdvak. Alle aanvragen die tijdig zijn ingediend en voldoen aan de basiscriteria en voorwaarden van de regeling, worden in principe in behandeling genomen. Bij een tenderregeling is belangrijk dat de aanvraag zo volledig mogelijk ingediend wordt. De subsidieaanvragen worden met elkaar vergeleken en gerangschikt op een prioriteitenlijst. Als het subsidieplafond is bereikt en er zijn meerdere aanvragen met een gelijk puntenaantal dan worden die aanvragen gerangschikt op basis van loting. De criteria voor deze rangschikking zijn opgenomen in de subsidieregeling. Op basis van de prioriteitenlijst wordt het beschikbare subsidiebedrag verdeeld over de hoogst scorende aanvragen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl