Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728822
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728822/1
Verordening op de auditcommissie 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening op de auditcommissie 2025DE RAAD VAN DE GEMEENTE ARNHEM;
gelezen het voorstel van Auditcommissie van 14 oktober 2024, nummer: 4373162;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
B E S L U I T:
Vast te stellen de
VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE 2025
Artikel 1 De commissie
Er is een commissie van advies aan de raad, genaamd de auditcommissie.
Artikel 2 Taken auditcommissie
-
1. De auditcommissie is belast met advisering aan en overleg namens de raad over de activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid en het kunnen vervullen van zijn controlerende rol
-
2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
- a.
de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole;
- b.
het vaststellen van het jaarlijkse controleprotocol zoals bedoeld in artikel 2 lid van de Controleverordening;
- c.
het aandragen van onderzoeksonderwerpen ten behoeve van de controle door de externe accountant;
- d.
tussentijdse rapportages en andere verslagen van de onder a. bedoelde accountant;
- e.
de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag;
- f.
de opbouw en kwaliteit van de documenten behorend bij de planning en control cyclus (als financiële en controlerende sturingsinstrumenten voor de raad);
- g.
het monitoren van de door het college aangekondigde en uitgevoerde onderzoeken in het kader van artikel 213a Gemeentewet;
- h.
de uitwerking en naleving door het college van de Financiële Verordening (artikel 212 Gemeentewet);
- i.
het benoemen of ontslaan van de leden van de rekenkamer als bedoeld in artikel 81c en 81d van de Gemeentewet;
- a.
-
3. De auditcommissie fungeert als klankbordgroep voor de rekenkamer.
-
4. Onder de taak in het derde lid wordt in ieder geval begrepen:
- a.
het voeren van overleg met de rekenkamer over een door de raad aan de rekenkamer gedaan verzoek een onderzoek in te stellen;
- b.
het voeren van een jaarlijks voortgangsgesprek met de rekenkamer;
- c.
het bespreken van het jaarlijkse onderzoeksprogramma van de rekenkamer.
- a.
Artikel 3 Samenstelling auditcommissie
-
1. De auditcommissie bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven raadsleden of fractievolgers.
-
2. De raad bevordert bij de samenstelling van de auditcommissie een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties.
-
3. De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.
-
4. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van hoedanigheid van raadslid of fractievolger door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.
-
5. In tussentijds in de auditcommissie opengevallen plaatsen, wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
-
6. Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid niet vervangen.
Artikel 4 Voorzitter
De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan.
Artikel 5 Secretariaat
Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.
Artikel 6 Bevoegdheden auditcommissie
-
1. De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een advies over door de raad te nemen besluiten.
-
2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de rekenkamer en de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a.
-
3. De auditcommissie kan advies inwinnen bij een extern deskundige.
-
4. De auditcommissie is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2 onder a en de leden van de rekenkamer als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder i.
-
5. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, leden van de rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a., ambtenaren, belanghebbende en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.
-
6. Indien de auditcommissie ambtenaren uitnodigt informeert zij het college hierover.
Artikel 7 Vergaderingen
-
1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of als ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.
-
2. De oproeping wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste een week voor de aanvang van de vergadering verstuurd. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden toegezonden.
-
3. Een vergadering vindt alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
-
4. De vergaderingen van de auditcommissie worden in het openbaar gehouden, tenzij een onderwerp beslotenheid vereist.
-
5. De deuren worden gesloten als ten minste een vijfde deel van de aanwezige leden of de voorzitter dit nodig oordeelt. Vervolgens besluit de auditcommissie of met gesloten deuren vergaderd zal worden.
-
6. In geval er sprake is van een besloten vergadering wordt de procedure gevolgd die hieromtrent is vastgelegd in het 'Protocol geheimhouding gemeente Arnhem 2023';
-
7. De secretaris maakt een beknopt verslag van het besprokene in de vergadering en draagt zorg voor agendering van dit verslag in de eerstvolgende vergadering van de auditcommissie;
-
8. De verslagen van de auditcommissie zijn openbaar.
Artikel 8 Advisering raad
-
1. In haar adviezen en voorstellen aan de raad streeft de commissie naar consensus. Indien er een minderheidsstandpunt is, wordt daarvan (met redenen omkleed) melding gemaakt.
-
2. Op verzoek van de raad geeft namens de auditcommissie de voorzitter (of een lid) in een vergadering van een raadskamer een toelichting m.b.t. tot het in lid 1 genoemde advies of voorstel van de auditcommissie.
Artikel 9 Intrekkingsbepaling
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Op de dag van inwerkingtreding vervalt de “Verordening op de Auditcommissie 2011” zoals deze werd vastgesteld op 27 november 2024.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de Auditcommissie gemeente Arnhem 2025”.
Ondertekening
De griffier,
De voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl