Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728820
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728820/1
Verordening op de rekenkamer Arnhem 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening op de rekenkamer Arnhem 2025DE RAAD VAN DE GEMEENTE ARNHEM;
gelezen het voorstel van Auditcommissie van 23 september 2024, nummer: 4373159;
gelet op de artikelen 81a, 81k en 149 van de Gemeentewet;
B E S L U I T:
Vast te stellen de
VERORDENING OP DE REKENKAMER ARNHEM 2025
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
auditcommissie: de commissie als bedoeld in de Verordening op de auditcommissie gemeente Arnhem
- b.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;
- c.
lid: een lid van de rekenkamer van de gemeente Arnhem;
- d.
raad: gemeenteraad van Arnhem;
- e.
rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Arnhem
- f.
secretaris: secretaris van de rekenkamer van de gemeente Arnhem.
- g.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer van de gemeente Arnhem.
Artikel 2 Rekenkamer
Er is een Rekenkamer bestaande uit drie leden.
Artikel 3 Benoeming leden
-
1. De raad (her)benoemt de leden van de Rekenkamer op voordracht van de Auditcommissie.
-
2. De auditcommissie voegt bij de voordracht de volgende documenten:
- a.
de mededeling van het kandidaat lid dat deze de benoeming aanvaardt;
- b.
een overzicht van alle nevenfuncties die de kandidaat bekleedt;
- c.
een verklaring omtrent gedrag
- a.
-
3. De selectiecommissie bestaat uit een vertegenwoordiging van de auditcommissie, waarbij een vertegenwoordiging van de Rekenkamer als adviseur(s) aan de commissie deelneemt.
-
4. De rekenkamer wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan.
-
5. De leden van de rekenkamer kunnen één keer worden herbenoemd.
Artikel 4 Ontslag en non-activiteit
De auditcommissie adviseert de raad over een beslissing wanneer er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 81c, leden 6 en 7, van de wet en artikel 81d, van de wet.
Artikel 5 Openbaarheid
-
1. De rekenkamer vergadert in beslotenheid.
-
2. De rekenkamer kan besluiten in openbaarheid te vergaderen.
Artikel 6 Gedragscode en onderzoeksprotocol
-
1. De raad stelt een gedragscode voor de leden van de Rekenkamer vast.
-
2. De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol voor de uitvoering van haar onderzoeken vast en informeert de raad hierover.
Artikel 7 Onderzoeksprogramma
-
1. De rekenkamer stelt jaarlijks vóór 1 april een onderzoeksprogramma vast.
-
2. De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast en informeert de raad hierover.
-
3. Op een verzoek van de raad aan de rekenkamer om een onderzoek in te stellen wordt door de rekenkamer binnen vier weken geantwoord. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor gronden aanvoeren.
-
4. De de leden van de Auditcommissie fungeren als klankbordgroep bij het opstellen van het onderzoeksprogramma.
Artikel 8 Vergoeding werkzaamheden
-
1. De leden ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
-
2. De vergoeding per maand bedraagt voor de voorzitter 65% en voor een lid 55% van de vergoeding voor raadsleden
Artikel 9 Budget
-
1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar werkzaamheden.
-
2. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, vierde lid, van de wet.
Artikel 10 Ambtelijk medewerkers rekenkamer
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris;
-
2. Het college wijst op voordracht van de voorzitter van de Rekenkamer de ambtelijk secretaris aan;
-
3. Rechtpositionele besluiten ten aanzien van de medewerkers van de Rekenkamer worden door of namens het college genomen. Het college kan de raadsgriffier hiervoor een mandaat verlenen.
-
4. De voorzitter van de Rekenkamer geeft de functionele leiding aan de ambtelijke medewerkers.
Artikel 11 Overleg en Evaluatie
-
1. Jaarlijks vindt een voortgangsoverleg plaats tussen de rekenkamer en de auditcommissie.
-
2. De auditcommissie neemt eenmaal per zittingsperiode van de raad initiatief tot het evalueren van de werking van deze verordening en het functioneren van de Rekenkamer en betrekt raad, college en Rekenkamer hierbij.
Artikel 12 Monitoring doorwerking aanbevelingen
-
1. Het college rapporteert jaarlijks aan de raad, gelijktijdig met de jaarstukken, over de stand van zaken van de uitvoering van aanbevelingen gericht aan het college die bij raadsbesluit zijn vastgesteld. De informatie over de voortgang van de uitvoering wordt op een overzichtelijke en uniforme wijze opgenomen in een paragraaf ‘Uitvoering aanbevelingen rekenkameronderzoeken”.
-
2. De auditcommissie rapporteert jaarlijks, gelijktijdig met het verschijnen van de jaarstukken, aan de raad over de stand van zaken van de uitvoering van aan de raad gericht en door de raad aangenomen aanbevelingen.
Artikel 13 Intrekkingsbepaling
De "Verordening op de rekenkamer Arnhem 2016" wordt ingetrokken.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 15 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de rekenkamer Arnhem 2025”.
Ondertekening
De griffier,
De voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl