Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Dordrecht

Geldend van 11-12-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Dordrecht

Intitulé;

Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Dordrecht.

De raad van gemeente Dordrecht, gelet op

- Het besluit gemeenteraad 2024-0060998 benoemingsprocedure burgemeester d.d. 18 juni 2024

- De artikelen 61, 61a en 61 c van de Gemeentewet

- De circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

BESLUIT:

vast te stellen:

De Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Dordrecht

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad tot benoeming van de burgmeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • 1.

      De heer D.F.M. Schalken-den Hartog (voorzitter)

    • 2.

      Mevrouw J.F. van Vugt- Roose (plaatsvervangend voorzitter)

    • 3.

      De heer P.J.L. Groenewege

    • 4.

      De heer A. Gündogdu

    • 5.

      De heer R. Hartmeijer

    • 6.

      De heer R.C. den Heijer

    • 7.

      Mevrouw I. Koene

    • 8.

      De heer D.T.J. van Leeuwen

    • 9.

      Mevrouw R.J. Pichel

    • 10.

      De heer M. Safranti

    • 11.

      Mevrouw A.M. Schnabel

    • 12.

      De heer W. van der Spoel

    • 13.

      De heer B.C.M. Stam

    • 14.

      Mevrouw M.G. Stolk

    • 15.

      De heer L.C. Struijk

    • 16

      De heer A.E. Uysal

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de commissie houdt op indien het raadslidmaatschap wordt beëindigd.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier, mevrouw A.E.T. Wepster, is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris, de heer C.H.W.M. Post, wordt als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De heer M.P.P.M. Merx zijnde wethouder van de gemeente Dordrecht wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taken.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8 en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de (plaatsvervangend) voorzitter of tenminste 3 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De (plaatsvervangend) voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De (plaatsvervangend) voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden en adviseur van de commissie. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de tweede volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon en stukken

  • 1.

    De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van 'persoonlijk en geheim' door de (plaatsvervangend) voorzitter en de (plaatsvervangend) secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van 'geheim' verzonden aan de (plaatsvervangend) secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De (plaatsvervangend) voorzitter en (plaatsvervangend) secretaris zien erop toe dat de geheimhouding van de gehele procesgang wordt gegarandeerd.

  • 3.

    Aan diegenen die geen lid, (plaatsvervangend) secretaris of adviseur zijn van de commissie wordt volgens de wet geen informatie verstrekt over de inhoud van de stukken of wat in de vergadering of in het gesprek is besproken.

Artikel 8 informatie over en gesprek met sollicitant

De (plaatsvervangend) secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook is uitgesloten.

Artikel 9 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en geheime verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • b.

    een concept aanbeveling van twee personen met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie,

  • c.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12 Archivering

  • 1.

    De (plaatsvervangend) voorzitter en de (plaatsvervangend) secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als 'geheim' worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De (plaatsvervangend) secretaris van de commissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De leden, (plaatsvervangend) secretaris en adviseur van de commissie dragen direct na de benoemingsprocedure zorg voor dat alle gebruikte bescheiden en alle kopieën onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13 Werking verordening

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt van rechtswege op het moment dat de commissie wordt ontbonden (artikel 11).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2024,

De griffier, De voorzitter,

A.E.T. Wepster, P.A.C.M. van der Velden