Regeling vervalt per 01-01-2026

Subsidieregeling Ontwikkelfonds Staphorst

Geldend van 01-01-2025 t/m 31-12-2025

Intitulé

Subsidieregeling Ontwikkelfonds Staphorst

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst;

Gelet op:

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Staphorst 2021

Overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen voor het verstrekken van subsidie voor initiatieven van inwoners ter vergroting en versterking van de leefbaarheid, de sociale vitaliteit, de sociale infrastructuur en/of het sociaal domein van (een dorp binnen) de gemeente Staphorst.

BESLUIT

de navolgende Subsidieregeling Ontwikkelfonds Staphorst vast te stellen:

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Gemeente Staphorst 2021;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst;

  • d.

    dorps- en wijkraden: een niet-politieke vereniging, die zich ten doel stelt om op te komen voor het algemene belang van de inwoners van de dorpen en wijkraden in de gemeente Staphorst en de dorpen naar buiten toe te vertegenwoordigen;

  • e.

    initiatief: eerste actie waarmee een activiteit of project in gang wordt gezet of tot stand wordt gebracht;

  • f.

    leefbaarheid: de waardering door inwoners van hun dagelijkse woonomgeving;

  • g.

    materiële zaken: onroerende en roerende zaken;

  • h.

    sociaal domein: het veld dat uitvoering geeft aan de zorg, hulp voor kind en gezin en ondersteuning op het gebied van werk en inkomen. Het brede terrein van activiteiten op sociaal cultureel en sportief gebied en participatie van inwoners valt ook onder dit domein.

  • i.

    sociale infrastructuur: geheel van voorzieningen, verenigingen en activiteiten in de (woon)omgeving;

  • j.

    sociale vitaliteit: de energie en veerkracht die voortkomen uit sociale interacties en relaties;

  • k.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidie ten behoeve van bepaalde initiatieven.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft als doel om de participatie van inwoners van de gemeente Staphorst te vergroten door meer ruimte te bieden aan initiatieven van inwoners. De initiatieven dienen de leefbaarheid, de sociale vitaliteit, de sociale infrastructuur en/of het sociaal domein van (een dorp binnen) de gemeente Staphorst te vergroten dan wel te versterken.

Artikel 3 Aanvraag en beslistermijn

  • 1. In afwijking van de Asv kunnen de aanvragen het hele jaar door worden ingediend bij het college. De indieningstermijnen om voor beoordeling in aanmerking te komen zijn: 1 februari, 1 mei, 1 september en 1 november.

  • 2. De aanvraag voor een subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college met behulp van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3. Volledige aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 4. Het college beslist op een aanvraag binnen acht weken na afloop van de indieningstermijnen als bedoeld in het eerste lid.

  • 5. Het college kan de beslistermijn als bedoeld in het vierde lid met ten hoogste vier weken verlengen. De verlenging wordt schriftelijk en gemotiveerd aan de subsidieaanvrager bekend gemaakt.

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 200.000,-.

  • 2. Overgebleven middelen van een kalenderjaar worden overgeheveld naar het volgende kalenderjaar.

Artikel 5 Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt maximaal € 25.000,- per initiatief.

Artikel 6 Subsidieaanvraag

Aanvragen voor een subsidie op grond van deze subsidieregeling kunnen uitsluitend worden ingediend door rechtspersonen die maatschappelijke, niet-commerciële doelen nastreven.

Artikel 7 Subsidiabele initiatieven

Voor subsidie komen in aanmerking:

  • a.

    initiatieven die bijdragen aan de sociale cohesie;

  • b.

    initiatieven die bijdragen aan het vergroten dan wel versterken van de participatie van inwoners;

  • c.

    initiatieven die bijdragen aan de zorg en vitale gezondheid;

  • d.

    initiatieven die bijdragen aan het vergroten dan wel versterken van de relatie en samenwerking tussen inwoners en instellingen;

  • e.

    initiatieven die bijdragen aan het vergroten dan wel versterken van de bestaande voorzieningen;

  • f.

    culturele initiatieven;

  • g.

    sportieve initiatieven;

  • h.

    initiatieven voor een specifieke doelgroep zoals kinderen, gezinnen en /of ouderen;

  • i.

    initiatieven in de openbare ruimte, gericht op het vergroten van de leefbaarheid welke direct zichtbaar zijn;

  • j.

    overige initiatieven die bijdragen aan het doel van de subsidieregeling als bedoeld in artikel 2.

Artikel 8 Subsidievoorwaarden

Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    er is aantoonbaar draagvlak van een brede groep inwoners voor het initiatief;

  • b.

    het initiatief mag niet ten goede komen aan een besloten groep; het dient een algemeen belang;

  • c.

    door de subsidieaanvrager wordt aangegeven hoe de financiële duurzaamheid van het initiatief zal worden gewaarborgd na afloop van de subsidie:

    • i.

      indien er sprake is van een project dat bestaat uit materiele zaken, gaat het om de vraag hoe het beheer en onderhoud is geregeld. Nadat de economische levensduur is bereikt van de materiele zaken, kan er opnieuw een aanvraag worden ingediend;

    • ii.

      indien er sprake is van een activiteit gaat het om de vraag hoe het in de toekomst gecontinueerd kan worden zonder subsidie vanuit het Ontwikkelfonds Staphorst;

  • d.

    er moet sprake zijn van cofinanciering. De subsidie vanuit deze regeling bedraagt maximaal 50% van de totale kosten van het initiatief.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de Asv kan het college de subsidie weigeren indien:

  • a.

    het initiatief niet bijdraagt aan het doel van de subsidieregeling als bedoeld in artikel 2;

  • b.

    er sprake is van reguliere beheer- en onderhoudsbudgetten van de gemeente Staphorst waaruit het initiatief kan worden bekostigd;

  • c.

    er sprake is van de mogelijkheid om gebruik te maken van algemene en voorliggende (gemeentelijke) voorzieningen.

Artikel 10 Verplichtingen subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte administratie, dat daaruit altijd de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen evenals de betalingen en de ontvangsten kunnen worden nagegaan.

  • 2. In afwijking van de Asv legt de subsidieaanvrager binnen acht weken na afronding van het initiatief verantwoording af over de activiteiten en financiën middels het door het college vastgestelde Verantwoordingsformulier Ontwikkelfonds Staphorst.

  • 3. Bij veranderingen in initiatieven informeert de subsidieaanvrager de gemeente Staphorst.

Artikel 11 Terugvordering

  • 1. Het college vordert onverschuldigd betaalde subsidiebedragen en voorschotten terug.

  • 2. Het college kan onverschuldigd betaalde subsidiebedragen aanmerken als voorschot op de subsidie voor nieuwe initiatieven.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van deze subsidieregeling voor zover de toepassing van de regeling, gelet op het belang van de subsidieaanvrager of -ontvanger, leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2025 en geldt tot en met 31 december 2025.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ontwikkelfonds Staphorst.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders gemeente Staphorst op 26 november 2024 en ondertekend op 2 december 2024,

Burgemeester J. ten Kate

secretaris M.T. van de Wetering