Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728754
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728754/1
Aanvullende voorziening 7 Brugfunctionaris in het onderwijs als bedoeld in artikel 1.6 van de Verordening financiële en materiele gelijkstelling onderwijs Delft 2022
Geldend van 11-12-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-08-2024
Intitulé
Aanvullende voorziening 7 Brugfunctionaris in het onderwijs als bedoeld in artikel 1.6 van de Verordening financiële en materiele gelijkstelling onderwijs Delft 2022I Aanduiding van de aanvullende voorziening
De aanvullende voorziening is een financiële bijdrage voor schoolbesturen voor de inzet van een brugfunctionaris in de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026. Het doel van deze aanvullende voorziening is het bevorderen van gelijke onderwijs- en ontwikkelkansen voor iedere leerling. Het achterliggende maatschappelijke doel van de aanvullende voorziening is een optimale ontwikkeling van de leerling door een laagdrempelige en passende ondersteuning voor ouders in hun thuissituatie en door het stimuleren van partnerschap tussen school, thuis en de wijk.
II Indieningsdatum
In afwijking van artikelen 10 eerste en tweede lid en artikel 12 derde lid onder h van de ASV, kan een aanvraag voor deze voorziening eenmalig worden ingediend, voor 1 november 2024.
III Tijdvak waarvoor de aanvullende voorziening wordt toegekend
Voor de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026.
IV Doelgroep en toekenningscriteria
IVa Schoolsoort
Basisscholen, speciale scholen voor basisonderwijs, scholen voor speciaal onderwijs, scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs.
IVb Overige criteria op basis waarvan het schoolbestuur van een school in aanmerking komt voor een voorziening
Het college verstrekt uitsluitend subsidie voor de inzet van personele uren voor een brugfunctionaris.
De brugfunctionaris heeft als hoofdtaak:
- a.
het laagdrempelig en zo veel mogelijk preventief ondersteunen en versterken van ouders en leerlingen bij vragen en signalen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn;
Daarnaast kan de brugfunctionaris de volgende taken hebben:
- b.
het toeleiden van ouders en leerlingen naar andere instanties en professionals;
- c.
het vergroten van betrokkenheid van ouders bij school;
- d.
het samenwerken met en versterken van leraren en andere medewerkers van het schoolteam bij vragen en signalen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn;
- e.
het verbeteren van de verbinding en de samenwerking tussen de school en andere instanties en professionals;
- f.
het verbeteren van de verbinding en samenwerking tussen de school, thuis en de wijk;
- g.
het delen van kennis en expertise met de leraren, onderwijsondersteunend personeel en directeur op een school over het eigen vakgebied.
De school dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- a.
de school heeft een aanvraag gedaan voor de Rijkssubsidie Brugfunctionaris, gepubliceerd in Staatcourant 2023, 33466 (zie:Subsidieregeling brugfunctionaris | Passend onderwijs | Rijksoverheid.nl) en een besluit ontvangen dat de Rijkssubsidie niet verleend is;
- b.
de school neemt deel aan netwerk- en intervisiebijeenkomsten voor brugfunctionarissen, begeleid door een door het college aangestelde partij;
- c.
de school neemt actief deel aan het monitor- en effectonderzoek dat wordt uitgevoerd gedurende het tijdvak, en levert tijdig adequate informatie aan ten behoeve van jaarlijkse tussenrapportages in het kader van het monitor- en effectonderzoek.
V Hoogte van de subsidie
-
1. De hoogte van de subsidie voor een school voor basisonderwijs in Delft West (Voorhof, Buitenhof en Tanthof-West) bedraagt € 80.000,- per aanvraag (€ 40.000,- voor schooljaar 2024-2025 en € 40.000,- voor schooljaar 2025-2026);
-
2. De hoogte van de subsidie voor overige basisscholen, speciale scholen voor basisonderwijs, scholen voor speciaal onderwijs en scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs bedraagt € 30.000,- per aanvraag (€ 15.000,- voor 2024-2025 en € 15.000 voor schooljaar 2025-2026).
VI Wijze van verantwoorden
-
1. De subsidieontvanger brengt uiterlijk 31 oktober 2025 een rapportage uit bij het college over de inhoudelijke voortgang van de activiteiten. Het gaat hierbij om het schooljaar 2024-2025.
-
2. De subsidieontvanger dient, in afwijking van het bepaalde in artikel 20, eerste lid, van de ASV, uiterlijk 31 oktober 2026 een aanvraag tot subsidievaststelling in bij het college. Het gaat hierbij om de gehele subsidieperiode.
-
3. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 21, 22 en 23 van de ASV bevat de aanvraag tot subsidievaststelling in ieder geval:
- a.
een bewijs dat de subsidie is ingezet voor personele uren brugfunctionaris als bedoeld in artikel I;
- b.
een inhoudelijk verslag waaruit kan worden vastgesteld in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten, als bedoeld in artikel IVb, door de brugfunctionaris zijn verricht, de aan de activiteiten verbonden doelstellingen zijn bereikt en aan de verplichtingen is voldaan;
- c.
een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden lasten en baten met toelichting (financieel verslag);
- d.
jaarrekening (balans en verlies- en winstrekening) van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop;
- e.
een bestuursverklaring, waarmee van het bestuur van de subsidieontvanger wordt verlangd dat zij verklaren getrouw en rechtmatig te hebben gehandeld.
- a.
VII Inwerkingtreding
Deze aanvullende voorziening wordt van kracht op de dag na datum van publicatie en werkt terug tot 1 augustus 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft in de vergadering van 15 oktober 2024,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl