Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728660
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728660/1
Reglement van orde bestuurscommissie gezondheid Veiligheidsregio Fryslân 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement van orde bestuurscommissie gezondheid Veiligheidsregio Fryslân 2025De bestuurscommissie gezondheid van Veiligheidsregio Fryslân
besluit:
- •
het Reglement van orde bestuurscommissie gezondheid Veiligheidsregio Fryslân 2025 vast te stellen.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
-
a. voorzitter: de voorzitter van de bestuurscommissie gezondheid of diens vervanger;
-
b. secretaris: degene die de bestuurscommissie gezondheid en de voorzitter bij de uitoefening van hun taak terzijde staat;
-
c. adviseur: functionarissen die conform de verordening op de bestuurscommissie als adviseur zijn aangewezen en overige door het bestuur als adviseur uitgenodigde personen;
-
d. amendement: voorstel tot wijziging van een voorgesteld besluit;
-
e. motie: verklaring over een onderwerp waarmee een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
-
f. voorstel van orde: voorstel over de orde van de vergadering;
-
g. initiatiefvoorstel: voorstel van een lid van de bestuurscommissie gezondheid.
Artikel 2 Voorzitter
-
1. De voorzitter is belast met:
-
a. het leiden van de vergadering;
-
b. het doen naleven van het reglement van orde.
-
2. De voorzitter verleent het woord, formuleert de conclusies van de beraadslagingen, geeft aan waarover zal worden gestemd en deelt de uitslagen van de stemmingen mede.
-
3. Indien de voorzitter dit nodig oordeelt, kan hij de vergadering voor een door hem te bepalen tijdschorsen ter handhaving van de orde op de publieke tribune.
Artikel 3 Secretaris
-
1. De secretaris van de commissie wordt door de directeur gezondheid aangewezen. De directeur gezondheid regelt de vervanging van de secretaris, indien deze verhinderd is als zodanig op te treden.
-
2. De secretaris kan, indien deze daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.
Artikel 4 Leden van de bestuurscommissie gezondheid
-
1. De bestuurscommissie gezondheid bestaat uit wethouders van de deelnemende gemeenten.
-
2. Bij verhindering of ontstentenis kan een wethouder zich laten vervangen door een wethouder uit het eigen college van burgemeester van wethouders.
-
3. De wethouders van de gemeenten Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland kunnen zich in de vergadering van de bestuurscommissie gezondheid door een wethouder uit hun midden laten vertegenwoordigen.
VERGADERINGEN
Artikel 5 Presentielijst
De secretaris zorgt voor het bijhouden van de lijst met ter vergadering aanwezig leden, adviseurs en andere genodigden (presentielijst).
Artikel 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen uit dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 7 Geheimhouding
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de bestuurscommissie gezondheid overeenkomstig artikel 25,eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De bestuurscommissie gezondheid kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 8 Opheffen geheimhouding
Indien de bestuurscommissie gezondheid op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, ineen besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 9 Notulen
-
1. De notulen worden opgesteld onder de zorg van de secretaris.
-
2. De ontwerpnotulen van de voorgaande vergadering worden uiterlijk met de agenda en stukken voor de volgende vergadering aan de leden toegezonden.
-
3. Bij het begin van de vergadering worden, al dan niet gewijzigd, de notulen van de vorige vergadering vastgesteld.
-
4. De leden hebben het recht een voorstel tot verandering aan de bestuurscommissie gezondheid te doen, indiende notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is.
-
5. De notulen moeten in elk geval inhouden:
-
a. de namen van de voorzitter, de secretaris en de ter vergadering aanwezige (plaatsvervangende) leden, aanwezige adviseurs alsmede van de leden die afwezig waren;
-
b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
-
c. het besluit of de conclusie van de voorzitter;
-
d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden;
-
e. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties en amendementen.
-
6. De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
Artikel 10 Notulen besloten vergadering
-
1. De notulen van een besloten vergadering zijn uitsluitend en vertrouwelijk beschikbaar voor de leden van de bestuurscommissie gezondheid.
-
2. De notulen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de bestuurscommissie gezondheid een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze notulen.
-
3. De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
STEMMINGEN
Artikel 11 Algemene bepalingen over stemmingen
-
1. Nadat de beraadslaging is gesloten of indien niemand het woord verlangt, brengt de voorzitter het voorstel tot besluitvorming.
-
2. De voorzitter vraagt of stemming wordt verlangd. Indien geen stemming wordt gevraagd en ook de voorzitter dit niet verlangt, stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder hoofdelijke stemming is aangenomen.
-
3. Indien door een of meer leden stemming wordt gevraagd, doet de voorzitter daarvan mededeling.
Artikel 12 Stemming over personen
-
1. Indien een lid dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.
-
2. Indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken beslist de voorzitter.
-
3. Onder de zorg van de secretaris worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.
Artikel 13 Overige stemmingen
-
1. De voorzitter roept de leden van de bestuurscommissie gezondheid bij naam op hun stem uit te brengen, naar volgorde van de presentielijst. De voorzitter brengt als laatste zijn stem uit.
-
2. Bij hoofdelijke stemming is ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet van deelneming aan de stemming moet onthouden verplicht zijn stem uit te brengen.
-
3. De leden brengen hun stem uit door het woord ‘voor’ of ‘tegen’ uit te spreken, zonder enige toevoeging.
-
4. Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening in de notulen vragen dat hij zich geeft vergist. In de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
-
5. De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mede, met vermelding van het aantal voor en het aantal tegen uitgebrachte stemmen. Hij doet daarbij tevens mededeling van het genomen besluit.
Artikel 14 Stemming over amendementen en moties
-
1. Indien een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt eerst over dat amendement gestemd.
-
2. Indien op een amendement een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en daarna over het amendement.
-
3. Indien twee of meer (sub)amendementen op een aanhangig voorstel zijn ingediend, bepaalt de voorzitter de volgorde waarover hierover zal worden gestemd. Daarbij geldt de regel, dat het meest verstrekkende (sub)amendement het eerst in stemming wordt gebracht.
-
4. Indien aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie.
RECHTEN VAN DE LEDEN
Artikel 15 Amendementen en moties
-
1. Ieder lid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen of moties indienen. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen en moties die ingediend zijn door leden die inde vergadering aanwezig zijn.
-
2. Ieder lid dat in de vergadering aanwezig is, is bevoegd op het amendement dat door een lid is ingediend, een wijziging voor te stellen (subamendement).
-
3. Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter – met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde – oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
-
4. Intrekking, door de indiener(s), van het (sub)amendement is mogelijk, totdat de besluitvorming door het algemeen bestuur heeft plaatsgevonden.
Artikel 16 Voorstellen van orde
-
1. De voorzitter en ieder lid van de bestuurscommissie gezondheid kan tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen.
-
2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.
-
3. Over een voorstel van orde beslist de bestuurscommissie gezondheid terstond.
Artikel 17 Initiatiefvoorstel
-
1. Een initiatiefvoorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend.
-
2. De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daarop volgende vergadering geplaatst.
-
3. De bestuurscommissie gezondheid kan voorwaarden stellen aan de indiening en behandeling van een voorstel.
TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 18 Toehoorders en pers
-
1. De toehoorder en vertegenwoordigers van de pers kunnen de openbare vergaderingen bijwonen.
-
2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
Artikel 19 Geluid en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering van het algemeen bestuur geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 20 Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de bestuurscommissie gezondheid op voorstel van de voorzitter.
Artikel 21 Inwerking treden
-
1. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Dit reglement wordt aangehaald als ‘Reglement van orde bestuurscommissie gezondheid Veiligheidsregio Fryslân 2025’.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie gezondheid op 20 november 2024.
Ondertekening
de secretaris, M.S. Kleefstra
de voorzitter, L. de Vries
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl