Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2025

Het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân:

overwegende:

dat het besluit om de topstructuur van de ambtelijke organisatie te wijzigen het noodzakelijk maakt de Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 2 december 2021 te wijzigen,

dat op grond van artikel 13 gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân een organisatieverordening moet zijn vastgesteld,

B E S L U I T

de organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 2 december 2021 te wijzigen, waarmee de verordening als volgt komt te luiden:

Artikel 1 Algemene begripsbepalingen

  • 1. Gemeenschappelijke regeling: gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân, datum inwerkingtreding: 1 januari 2019;

  • 2. Veiligheidsregio Fryslân: openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 3. Algemeen bestuur: het bestuur als bedoeld in artikel 3 lid 1 jo artikel 7 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 4. Dagelijks bestuur: het bestuur als bedoeld in artikel 3 lid 1 jo artikel 10 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 5. Voorzitter: zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 jo artikel 14 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 6. Directeur veiligheid: functionaris als bedoeld in artikel 25 lid 3 van de Wet veiligheidsregio’s;

  • 7. Directeur gezondheid: functionaris als bedoeld in artikel 14 lid 3 van de Wet publieke gezondheid;

  • 8. Directeur bedrijfsvoering: functionaris belast met de leiding van het organisatieonderdeel bedrijfsvoering;

  • 9. Directie: de directeur veiligheid en de directeur gezondheid;

  • 10. Directieteam: de directeur bedrijfsvoering, de directeur gezondheid, directeur veiligheid en de directiesecretaris;

  • 11. Agendacommissie Veiligheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub b van de gemeenschappelijke regeling;

  • 12. Agendacommissie Gezondheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub a van de gemeenschappelijke regeling;

  • 13. Bestuurscommissie Veiligheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub d van de gemeenschappelijke regeling;

  • 14. Bestuurscommissie Gezondheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub c van de gemeenschappelijke regeling.

Hoofdstuk 1: Organisatiestructuur Veiligheidsregio Fryslân

Artikel 2 Organisatiestructuur

  • 1. De ambtelijke organisatie omvat de volgende organisatieonderdelen (zie bijlage A voor het organogram):

  • a. organisatieonderdeel crisisbeheersing;

  • b. organisatieonderdeel Brandweer Fryslân;

  • c. organisatieonderdeel GGD Fryslân;

  • d. organisatieonderdeel bedrijfsvoering.

  • 2. Het dagelijks bestuur kan organisatieonderdelen instellen binnen de ambtelijke organisatie.

  • 3. Het dagelijks bestuur kan tijdelijke organisatorische verbanden instellen tussen de organisatieonderdelen van de ambtelijke organisatie.

Artikel 3 Leiding en dagelijks beheer

  • 1.

    Onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur, berust de algemene leiding over de ambtelijke organisatie bij de directie.

  • 2.

    De directieleden worden benoemd door het algemeen bestuur.

  • 3.

    De directieleden hebben gelijke bevoegdheden. De directeur veiligheid en de directeur gezondheid zijn gezamenlijk en met gelijke bevoegdheden verantwoordelijk voor de ambtelijke organisatie als geheel. De directie is belast met de aansturing van de ambtelijke organisatie. De directie is als zodanig bevoegd aanwijzingen te geven aan de directeur bedrijfsvoering, teneinde de kwaliteit en samenhang van het uit te voeren beleid te waarborgen.

  • 4.

    Elke directeur is afzonderlijk verantwoordelijk voor de organisatieonderdelen die aan zijn specifieke zorg zijn toevertrouwd.

  • 5.

    De directie bepaalt welke organisatieonderdelen aan de specifieke zorg van ieder van de leden wordt toebedeeld; daarbij is de aanstelling leidend.

  • 6.

    Beide directieleden zijn verantwoordelijk voor het functioneren van ondersteunende diensten en de directiestaf.

  • 7.

    De directie geeft direct leiding aan de directeur bedrijfsvoering en de directiesecretaris.

  • 8.

    De directie legt verantwoording af over de uitgevoerde werkzaamheden aan het bestuur.

  • 9.

    De leden van de directie:

    • a.

      treden op als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden;

    • b.

      voeren namens de Veiligheidsregio het overleg met de vakbonden in het technisch beraad.

  • 10.

    Een van de directieleden treedt op als secretaris van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.

  • 11

    De directie vertegenwoordigt de ambtelijke organisatie naar de bestuursorganen met inachtneming van de eigenstandige verantwoordelijkheid van de directieleden.

Hoofdstuk 2: Hoofdtaken en verantwoordelijkheden organisatieonderdelen

Artikel 4 Uitwerking en vaststelling taken en verantwoordelijkheden

  • 1. Conform de taken en bevoegdheden zoals deze in artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling uiteen gezet zijn, richt het dagelijks bestuur de hoofdtaken en bevoegdheden in, zoals aangehaald in artikel 2 lid 1 van dit besluit.

  • 2. De directie kan in overleg met het directieteam de (hoofd)taken en de toedeling daarvan aan organisatieonderdelen nader preciseren en daartoe aanwijzingen geven. Voorts is de directie bevoegd taken te wijzigen en de organisatorische inbedding daarvan te regelen.

  • 3. De directie richt functieboeken in op basis van de organisatiestructuur en de te verrichten taken en bevoegdheden.

  • 4. Het dagelijks bestuur stelt de functieboeken vast.

Artikel 5 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel crisisbeheersing

Het organisatieonderdeel crisisbeheersing is verantwoordelijk voor de multidisciplinaire voorbereiding op planvorming rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Daarnaast heeft het onderdeel ook tot taak:

  • a. het coördineren van de gemeentelijke maatregelen op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing;

  • b. het doen opstellen van bijhouden van de geregionaliseerde draaiboeken voor de gemeentelijke processen;

  • c. het opzetten en beheren van gemeenschappelijke pools (expertteams) van ambtenaren voor met name benoemde functies ten behoeve van de lokale uitvoering van de gemeentelijke processen;

  • d. de bevordering van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;

  • e. het aanbieden van een opleidings- en oefenprogramma en het registreren van de geoefendheid van de ambtenaren die in de hiervoor aangehaalde pools participeren;

  • f. het aanbieden van een opleidings- en oefenprogramma ten behoeve van de medewerkers van de deelnemende gemeenten met een taak in de bevolkingszorg;

  • g. het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.

Artikel 6 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Brandweer Fryslân

De taak van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân is gericht op het zorg dragen voor:

  • a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;

  • b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen, anders dan bij brand;

  • c. het waarschuwen van de bevolking voor gevaarlijke situaties (brand, giftige stoffen);

  • d. het verkennen van gevaarlijke stoffen en het ontsmetten van de omgeving;

  • e. het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van brandpreventie en brandbestrijding, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand (en al hetgeen daarmee verband houdt) en de preventie en bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;

  • f. het uitvoeren van taken bij rampen en crises in het kader van rampenbestrijding en crisisbeheersing;

  • g. het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.

Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel GGD Fryslân

Met uitzondering van de taak, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder h van de Wet publieke gezondheid voert het organisatieonderdeel GGD Fryslân alle bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan gemeenten opgedragen taken uit. Het organisatieonderdeel GGD Fryslân is daarmee belast met:

  • a. de bevordering van de zorg voor de totstandkoming en de continuïteit van en de samenhang binnen de publieke gezondheidszorg;

  • b. de bevordering van de afstemming tussen publieke en curatieve gezondheidszorg;

  • c. de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg;

  • d. de uitvoering van de ouderengezondheidszorg;

  • e. de uitvoering van de algemene infectieziektebestrijding;

  • f. het schouwen van lijken overeenkomstig artikel 4 van de Wet op de lijkbezorging;

  • g. het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.

Artikel 8 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Bedrijfsvoering

De taak van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering is gericht op het verzorgen van ondersteunende diensten ten aanzien van de uitvoering van de taken van de overige organisatieonderdelen binnen de veiligheidsregio (het secundaire arbeidsproces).

Hoofdstuk 3: Functies

Artikel 9 De directeur gezondheid

  • 1. Is eindverantwoordelijk voor de juiste en eenduidige werking van de ambtelijke organisatie. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de ambtelijke organisatie.

  • 2. Maakt met de directeur bedrijfsvoering, het afdelingshoofd crisisbeheersing (voor wat betreft de GHOR-taken) en de directiesecretaris afspraken over de invulling, de uitvoering en de verantwoording van de aan hen opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 3. Stemt af met de partners van de veiligheidsregio ten behoeve van de taken met betrekking tot de rampen- en crisisbeheersing.

  • 4. Borgt verbinding met de deelnemende gemeenten en is eindverantwoordelijk voor de bestuurlijke contacten.

  • 5. Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van de beslissingen van het dagelijks bestuur.

  • 6. Is eindverantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur.

  • 7. Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Gezondheid.

  • 8. Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Gezondheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Gezondheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Gezondheid.

  • 9. Is eindverantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking van het organisatieonderdeel GGD Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel GGD Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 10. Kan optreden als opdrachtgever als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 11.

    Is medisch eindverantwoordelijk. Dienaangaande is de directeur gezondheid bevoegd nadere regels te stellen over de verantwoordelijkheden voor het geneeskundig handelen binnen een of meer afdelingen.

  • 12.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van het dagelijks bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.

  • 13.

    Is eindverantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.

  • 14.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Gezondheid met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.

  • 15.

    Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Gezondheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Gezondheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Gezondheid.

Bevoegdheden

  • 16. De directeur gezondheid verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken middels de mandaatbesluiten van het dagelijks bestuur en van de agendacommissie Gezondheid.

  • 17. De aan de directeur gezondheid gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd, vast te leggen in separate besluiten, aan de directeur bedrijfsvoering adjunct-directeur gezondheid en aan het afdelingshoofd crisisbeheersing.

  • 18. Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de directeur gezondheid bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van – of het aangaan van – een verplichting van € 100.000,- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).

  • 19.

    De directeur gezondheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel.

  • 20.

    De directeur gezondheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

Vervanging

  • 21. De directeur gezondheid wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur veiligheid voor wat betreft de gezamenlijke eindverantwoordelijkheid voor de organisatie en door de adjunct-directeur gezondheid voor het organisatieonderdeel GGD Fryslân. .

  • 22. Bij afwezigheid van zowel de directeur gezondheid als de directeur veiligheid wordt de directeur gezondheid vervangen door de directeur bedrijfsvoering als het de gezamenlijke eindverantwoordelijkheid voor de organisatie betreft.

Artikel 10 Directeur veiligheid

Verantwoordelijkheden en taken

  • 1. Is eindverantwoordelijk voor de juiste en eenduidige werking van de ambtelijke organisatie. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de ambtelijke organisatie (met inbegrip van de ontwikkeling van de organisatie).

  • 2. Maakt met de directeur bedrijfsvoering en de directiesecretaris afspraken over de invulling, de uitvoering en de verantwoording van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 3. Stemt af met de partners van de veiligheidsregio ten behoeve van de taken met betrekking tot de rampen- en crisisbeheersing.

  • 4. Borgt verbinding met de deelnemende gemeenten en is eindverantwoordelijk voor de bestuurlijke contacten.

  • 5. Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van de beslissingen van het dagelijks bestuur.

  • 6. Is eindverantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur.

  • 7. Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Veiligheid.

  • 8. Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Veiligheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Veiligheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Veiligheid.

  • 9.

    Is eindverantwoordelijk voor de juiste, eenduidige, werking van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en crisisbeheersing. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en crisisbeheersing (met inbegrip van de ontwikkeling van de organisatieonderdelen).

  • 10.

    Kan optreden als opdrachtgever als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 11.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van het dagelijks bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en het organisatieonderdeel crisisbeheersing.

  • 12.

    Is eindverantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en het organisatieonderdeel crisisbeheersing.

  • 13.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Veiligheid met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en het organisatieonderdeel crisisbeheersing.

Bevoegdheden

  • 14. De directeur veiligheid verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken rechtstreeks uit de wet en middels de mandaatbesluiten van het dagelijks bestuur en van de agendacommissie Veiligheid.

  • 15. De aan de directeur veiligheid gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd, vast te leggen in separate besluiten, aan de directeur bedrijfsvoering, adjunct-commandant brandweer en aan het afdelingshoofd crisisbeheersing.

  • 16. Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de directeur veiligheid bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van – of het aangaan van – een verplichting van € 100.000,- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).

  • 17.

    De directeur veiligheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 18.

    De directeur veiligheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

Vervanging

  • 19. De directeur veiligheid wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur gezondheid voor wat betreft de gezamenlijke eindverantwoordelijkheid voor de organisatie, door de adjunct-commandant brandweer voor het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en door het afdelingshoofd crisisbeheersing voor het organisatieonderdeel crisisbeheersing.

  • 20. Bij afwezigheid van zowel de directeur veiligheid als de directeur gezondheid wordt de directeur veiligheid vervangen door de directeur bedrijfsvoering als het de gezamenlijke eindverantwoordelijkheid voor de organisatie betreft.

Artikel 11 Directeur bedrijfsvoering

Verantwoordelijkheid en taken

  • 1. Is verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking van het organisatieonderdeel bedrijfsvoering. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel bedrijfsvoering (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2. Kan optreden als opdrachtnemer als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 3. Is lid van het directieteam en ondersteunt de directie als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.

  • 4. De directeur bedrijfsvoering geeft leiding aan de concerncontroller.

Bevoegdheden

  • 5.

    De directeur bedrijfsvoering is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 6.

    De directeur bedrijfsvoering is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

Vervanging

  • 7. De directeur bedrijfsvoering wordt bij diens afwezigheid vervangen door een afdelingshoofd.

Artikel 12 Adjunct-commandant Brandweer

Verantwoordelijkheden en taken

  • 1. Is mede verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking, van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management mede leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2. Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

Bevoegdheden

  • 3. De adjunct-commandant Brandweer verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het ‘Mandaatbesluit adjunct-commandant brandweer’.

  • 4. De adjunct-commandant Brandweer is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 5. De adjunct-commandant Brandweer is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

Vervanging

  • 6. Bij afwezigheid van de adjunct-commandant Brandweer wordt deze vervangen door een afdelingshoofd.

Artikel 13 Adjunct-directeur Publieke Gezondheid

Verantwoordelijkheden en taken

  • 1. Is mede verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking, van het organisatieonderdeel GGD Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management mede leiding aan het organisatieonderdeel GGD Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2. Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

Bevoegdheden

  • 3. De adjunct-directeur Publieke Gezondheid verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het ‘Mandaatbesluit adjunct-directeur Publieke Gezondheid’.

  • 4. De adjunct-directeur Publieke Gezondheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 5. De adjunct-directeur Publieke Gezondheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

Vervanging

  • 6. Bij afwezigheid van de adjunct-directeur Publieke Gezondheid wordt deze vervangen door een afdelingshoofd.

Artikel 14 Afdelingshoofd

Verantwoordelijkheid en taken

  • 1. Is verantwoordelijk voor de juiste werking van het onder hem ressorterende afdeling. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de onder hem ressorterende afdeling (met inbegrip van de ontwikkeling van de afdeling).

  • 2. Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van afdelingsoverstijgende programma’s/projecten.

  • 3. Toetst voorstellen op tijdigheid, juistheid, volledigheid, juridische- en financiële rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en haalbaarheid.

Bevoegdheden

  • 4. Is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn afdeling binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

  • 5. Is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn afdeling opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

Vervanging

  • 6. Bij afwezigheid van de afdelingshoofden is horizontale vervanging het uitgangspunt. Het afdelingshoofd crisisbeheersing wordt vervangen door een clusterhoofd.

Artikel 15 Taken en verantwoordelijkheden directiesecretaris

  • 1. Stukken die worden aangeboden ter besluitvorming door de directie toetst de directiesecretaris op bestuurlijke en juridische juistheid. Ook toetst hij de consistentie met eerdere besluiten.

  • 2. Aan het einde van het ambtelijke vaststellingsproces denkt en schrijft de directiesecretaris mee, ter ondersteuning van de directie.

  • 3. De directiesecretaris toetst alle bestuursstukken en zorgt ervoor dat de stukken geheel bestuurlijk verantwoord zijn.

  • 4. Voor juridische zaken is de directiesecretaris het aanspreekpunt.

  • 5. De directiesecretaris is procesverantwoordelijk voor de opstelling van het (overkoepelende) meerjarenbeleidsplan Veiligheidsregio Fryslân.

  • 6. De directiesecretaris geeft leiding aan de directiestaf.

Artikel 16 Taken en verantwoordelijkheden concerncontroller

  • 1. De concerncontroller houdt toezicht op de administratieve organisatie en op de uitvoering van de interne controle.

  • 2. De concerncontroller is verantwoordelijk voor de inrichting en executie van risicomanagement. Hiervoor ontwerpt en implementeert hij een proces om bedrijfsrisico’s te inventariseren, te duiden en te beheersen. Het uitvoeren van interne audits maakt hiervan onderdeel uit.

  • 3. De concerncontroller heeft tot taak het opstellen en actueel houden van de controleverordening, het controleplan, de verordening op de auditscommissie en de nota weerstandsvermogen.

  • 4. De concerncontroller voorziet de voorstellen aan het directieteam, het dagelijks bestuur en de agendacommissies van een advies betreffende rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid. Hij voert daartoe zo nodig overleg met de verantwoordelijk ambtena(a)r(en).

  • 5. In de advisering aan het bestuur neemt de concerncontroller een eigenstandige positie in. Deze eigenstandige positie wordt opgenomen in de aanstelling als concerncontroller.

Artikel 17 Taken en verantwoordelijkheden functionaris gegevensbescherming

  • 1. De functionaris gegevensbescherming informeert en adviseert de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker over hun verplichtingen.

  • 2. De functionaris gegevensbescherming houdt toezicht op de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming en andere bepalingen omtrent gegevensbescherming

  • 3. De functionaris gegevensbescherming ziet toe op de naleving van beleid met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

  • 4. De functionaris gegevensbescherming ziet toe op de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en het opleiden van personeel dat betrokken is bij verwerkingsactiviteiten, en de bijbehorende audits.

  • 5. De functionaris gegevensbescherming geeft advies met betrekking tot de Privacy Impact Assessment (PIA) en ziet toe of de uitvoering daarvan in overeenstemming is met de algemene verordening gegevensbescherming.

  • 6. De functionaris gegevensbescherming werkt samen met de toezichthoudende autoriteit en treedt op als contactpersoon voor de toezichthoudende autoriteit over eventuele problemen in verband met de verwerking.

Hoofdstuk 4 Overleg- en adviesgremia

Artikel 18 Directie

  • 1. De directie bestaat uit twee directeuren, een directeur veiligheid en een directeur gezondheid, zoals vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s en de Wet publieke gezondheid.

  • 2. Het algemeen bestuur benoemt de directeur veiligheid en de directeur gezondheid.

  • 3. De directie heeft periodiek overleg in het directieteam en overlegt vanuit het principe van collegialiteit en collectief leiderschap.

  • 4. De leden van de directie zijn ten opzichte van elkaar gehouden tot actieve informatie en overleg.

  • 5. De directie kan andere functionarissen uitnodigen om deel te nemen aan het directieteam.

  • 6. De directie besluit in overeenstemming met de gevoelens van beide directeuren. Wanneer bij een directieteamvergadering blijkt dat een agendapunt niet tot overeenstemming leidt, wordt het agendapunt in een daaropvolgende vergadering opnieuw geagendeerd. Ingeval een gezamenlijk besluit ook dan niet mogelijk blijkt, wordt het onderwerp geagendeerd in het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur wordt over de verschillende zienswijzen en overwegingen schriftelijk geïnformeerd. Daarnaast ontvangt het dagelijks bestuur een onafhankelijk advies van een externe adviseur over het onderwerp.

Artikel 19 Directieteam

  • 1.

    De leden van het directieteam zijn:

    • 1.

      directeur veiligheid;

    • 2.

      directeur gezondheid;

    • 3.

      directeur bedrijfsvoering; en

    • 4.

      de directiesecretaris

  • 2.

    Het directieteam ondersteunt de directie bij de uitvoering van de opgedragen taken waaronder:

    • a.

      voorbereiden bestuurlijke vaststelling visie en strategie Veiligheidsregio Fryslân;

    • b.

      Voorbereiden/afstemmen bestuurlijke vaststelling (meerjaren-)beleidsplan en beleidsbegroting;

    • c.

      Voorbereiden/afstemmen vaststelling van organisatieonderdeel overstijgende voorstellen;

    • d.

      Voorbereiden/afstemmen bestuurlijke vaststelling verantwoordingsdocumenten;

    • e.

      Afstemmen/toetsen agenda en vergaderstukken van het dagelijks bestuur en de agendacommissie Gezondheid en Veiligheid;

    • f.

      Afstemmen voortgang uitvoering opgedragen taken Veiligheidsregio Fryslân.

  • 3.

    Het directieteam stelt in gezamenlijk overleg de agenda voor de vergaderingen vast.

  • 4.

    Van de vergadering van het directieteam wordt een besluitenlijst vastgesteld.

  • 5.

    Een van de directieleden is voorzitter van het directieteam.

Hoofdstuk 5 Bevoegdheidstoedeling en besluitvormingsproces

Artikel 20 De directie ten opzichte van de organisatieonderdelen

  • 1. De bevoegdheden zoals de directie deze heeft verkregen worden middels mandaatbesluiten zo laag mogelijk in de ambtelijke organisatie neergelegd.

  • 2. In de in lid 1 van dit artikel aangehaalde mandaten leggen de bevoegdheden van de directeur veiligheid en directeur gezondheid neer bij de directeur van het organisatieonderdeel bedrijfsvoering, de adjunct-directeur publieke gezondheid, de adjunct-directeur commandant brandweer en het afdelingshoofd crisisbeheersing.

  • 3. Uitgaande stukken van de directie worden door een van beide directieleden ondertekend.

  • 4. Uitgaande stukken worden ondertekend conform het mandaatbesluit.

Artikel 21 Voorwaarden en bevoegdheidsverdeling

De voorwaarden waaronder de bevoegdheidsverdeling plaatsvindt, zijn in de betreffende mandaatbesluiten opgenomen.

Artikel 22 Volmacht en machtiging

Volmacht en machtiging zijn als zodanig niet in de mandaatbesluiten ten behoeve van de bevoegdheidsverdeling te onderscheiden, maar maken daar wel onderdeel van uit.

Artikel 23 Agendavorming

Alle voorstellen, waarvoor een bestuurlijk besluit noodzakelijk is, worden besproken in het directieteam en van daaruit doorgeleid naar het bestuur.

Hoofdstuk 6 Budgettoedeling en verantwoording

Artikel 24 Budgettoedeling

Op basis van de door het algemeen bestuur vastgestelde programmabegroting (met beoogde maatschappelijke effecten) en de vastgestelde (meerjaren)beleidsplannen stellen de afdelingshoofden, in afstemming met de overige afdelingen van het betreffende organisatieonderdeel, uitvoeringsplannen op.

Artikel 25 Verantwoording en decharge

  • 1. De directie legt per vier maanden een conceptbestuursrapportage voor aan de agenda- en bestuurscommissies voor een inhoudelijke toetsing en vervolgens aan het dagelijks bestuur.

  • 2. Na vaststelling legt het dagelijks bestuur verantwoording af aan het algemeen bestuur met het aanbieden van de bestuursrapportage met daarin opgenomen een prognose van het resultaat van het betreffende jaar.

  • 3. Het dagelijks bestuur biedt, in overeenstemming met de door het algemeen bestuur gegeven richtlijnen en de relevante wettelijke bepalingen, na afloop van het boekjaar (twaalf maanden) aan het algemeen bestuur de jaarrekening en het jaarverslag aan.

  • 4. Met de vaststelling van de jaarrekening verleent het algemeen bestuur het dagelijks bestuur decharge met betrekking tot het gevoerde beleid en beheer.

Hoofdstuk 7 Juridische rechtmatigheid

Artikel 26 Juridische rechtmatigheid

De directiesecretaris treedt op als juridische controller en draagt, onder de eindverantwoordelijkheid van de directie (onverminderd de verantwoordelijkheid van de overige leden van het directieteam) de zorg voor:

  • a. Het toetsen van voorstellen richting het dagelijks bestuur en de agendacommissie en overeenkomsten van de Veiligheidsregio met derden op juridische rechtmatigheid.

  • b. Het gevraagd en ongevraagd geven van (bestuursrechtelijk) advies aan het bestuur en de leden van het directieteam en de afdelingen.

  • c. Het opstellen van richtlijnen ten behoeve van de afdelingen voor het toetsen van voorstellen aan het dagelijks bestuur en de agendacommissie en het toetsen van door de Veiligheidsregio te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.

  • d. Het actueel houden van de gemeenschappelijke regeling en de daarbij behorende bestuurlijke verordeningen.

  • e. Het ontwerpen en actueel houden van de mandaatbesluiten (en het bijhouden van een register).

  • f. De behandeling van bezwaar- en beroepsschriften.

Hoofdstuk 8 Citeertitel, overgangs- en slotbepalingen

Artikel 27 Citeertitel

Dit organisatiebesluit kan worden aangehaald als ‘Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2025’.

Artikel 28 Overgangsbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 2. Op dat moment wordt de ‘Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022’ ingetrokken.

Artikel 29 Slotbepaling

In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur.

Ondertekening

Leeuwarden, 28 november 2024

Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân,

De voorzitter, S. van Haersma Buma

De secretaris, W.K. Kleinhuis