Regeling vervalt per 01-01-2026

Reglement Draagvlakmeting BIZ Centrum Mijdrecht 2025 - 2029

Geldend van 10-12-2024 t/m 31-12-2025

Intitulé

Reglement Draagvlakmeting BIZ Centrum Mijdrecht 2025 - 2029

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    BIZ-rechtspersoon: Een persoon die namens de Stichting Koopcentrum Mijdrecht handelt

  • b.

    de verordening: de desbetreffende verordening op de heffing en de invordering van een BIZ-bijdrage en op de subsidie voor de Bedrijveninvesteringszone;

  • c.

    de wet: de Wet op de bedrijveninvesteringszones;

  • d.

    de WOZ: de Wet waardering Onroerende Zaken;

Artikel 2 Organisatie draagvlakmeting

Het college van burgemeester en wethouders draagt de organisatie en uitvoering van de draagvlakmeting BIZ op aan de teammanager Ruimte & Economie.

Artikel 3 Bijdrageplichtige

  • 1. Iedere tijdens de draagvlakmeting bij de gemeente bekende bijdrageplichtige in de betreffende BI-zone wordt in de gelegenheid gesteld zich schriftelijk voor of tegen inwerkingtreding van de verordening uit spreken.

  • 2. Als bijdrageplichtigen worden aangemerkt degenen die volgens de Verordening BIZ Centrum Mijdrecht 2025 - 2029 bijdrageplichtig zijn op het moment van de meting.

  • 3. Voorafgaande aan de draagvlakmeting wordt op de gemeentelijke website aangekondigd dat de draagvlakmeting wordt uitgevoerd. De straten binnen het afgebakende gebied worden vermeld. Ondernemers die geen stembiljet hebben ontvangen kunnen dat melden via bedrijven@derondevenen.nl

Artikel 4 Procedure draagvlakmeting

  • 1. Voor de peiling van het draagvlak wordt gebruik gemaakt van stembiljetten.

  • 2. De stembiljetten worden genummerd.

  • 3. De stembiljetten worden met een toelichting op de verordening en de strekking van de uitvoeringsovereenkomst persoonlijk overhandigd of per post bezorgd naar het verzendadres van de WOZ-beschikking.

  • 4. Bij overhandiging en toezending van het stembiljet en de overige bescheiden wordt een (gratis) antwoordenvelop meegestuurd.

  • 5. Het stembiljet moet in een gesloten envelop worden gezonden naar de team Ruimte & Economie, t.a.v. Economische Zaken van de gemeente De Ronde Venen of afgeleverd worden bij de receptie van het gemeentehuis op Croonstadtlaan 111, in Mijdrecht.

  • 6. Het stembiljet vermeldt de uiterlijke dag en het tijdstip waarop het biljet door de team Ruimte & Economie van de gemeente De Ronde Venen moet zijn ontvangen.

  • 7. Op grond van artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht is een ieder die betrokken is bij de uitvoering van het draagvlakonderzoek en daarbij de beschikking krijgt over gegevens met een vertrouwelijk karakter, verplicht tot geheimhouding.

  • 8. In aanvulling op lid 3 heeft de BIZ-rechtspersoon de mogelijkheid om de stemformulieren uit te reiken aan de ondernemers binnen het BIZ-gebied. De uitreiking vindt plaats voor de ingangsdatum van de draagvlakmeting.

Artikel 5 Periode stemming

De stemming heeft plaats in de periode tussen dinsdag 10 december en vrijdag 10 januari 2025.

Artikel 6 Ongeldigheid stembiljet

  • 1. Ongeldig is het stembiljet:

    • a.

      waaruit niet duidelijk de keuze van de bijdrageplichtige blijkt;

    • b.

      waaruit blijkt dat de bijdrageplichtige meer dan één of geen voorkeur heeft ingevuld;

    • c.

      dat blanco retour is gezonden;

    • d.

      dat anderszins foutief is ingevuld;

    • e.

      dat niet dan wel niet door de juiste persoon ondertekend is;

    • f.

      dat te laat wordt ingeleverd.

  • 2. Alleen met het originele door de gemeente aan de bijdrageplichtige opgestuurde stembiljet kan een geldige stem worden uitgebracht.

  • 3. Per belastingobject kan maximaal één stem worden uitgebracht.

Artikel 7 Uitslag draagvlakmeting

  • 1. Van voldoende steun is sprake indien blijkt dat:

    • a.

      tenminste de helft van de bijdrageplichtigen zich voor of tegen inwerkingtreding heeft uitgesproken,

    • b.

      tenminste tweederde deel daarvan zich vóór inwerkingtreding heeft uitgesproken, en

    • c.

      de som van de WOZ-waarden, bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Wet op de bedrijveninvesteringszones, van onroerende zaken in gebruik bij danwel in eigendom van bijdrageplichtigen die zich hebben uitgesproken vóór inwerkingtreding hoger is dan de som van de WOZ-waarden in gebruik bij danwel in eigendom van bijdrageplichtigen die zich hebben uitgesproken tegen inwerkingtreding.

  • 2. De stemmen worden geteld door drie medewerkers van de gemeente De Ronde Venen. Elke telling wordt tenminste eenmaal gecontroleerd. De telling vindt plaats onder leiding van teammanager Ruimte & Economie

  • 3. De teammanager Ruimte & Economie stelt het resultaat met inachtneming van artikel 5 van de wet de uitslag van de draagvlakmeting vast.

  • 4. Een BIZ-rechtspersoon kan een hertelling verzoeken, uit te voeren door een notaris. De eventuele kosten voor een hertelling komen voor rekening van de aanvrager (BIZ-rechtspersoon).

  • 5. De uitslag van de draagvlakmeting wordt, met inachtneming van artikel 5 van de wet, zo spoedig mogelijk na de sluitingsdatum vastgesteld.

Artikel 8 Bekendmaking uitslag

Het resultaat van de draagvlakmeting en eventueel de inwerkingtreding van de verordening wordt bekendgemaakt door publicatie in het elektronisch gemeenteblad en op de website van de gemeente De Ronde Venen.

Artikel 9 Niet voorziene gevallen

De teammanager Ruimte & Economie beslist over de betekenis van dit reglement en over de daarin niet voorziene gevallen.

Artikel 10 Citeertitel, bekendmaking en intrekking oude regeling

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement draagvlakmeting BI-zone Centrum Mijdrecht 2025 - 2029” en wordt in het elektronisch gemeenteblad op overheid.nl bekend gemaakt.

  • 2. Het Reglement draagvlakmeting BI-Zone Centrum Mijdrecht 2020 – 2024 wordt ingetrokken.

  • 3. Dit reglement vervalt op 1 januari 2026.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 3 december te Mijdrecht

Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen,

de secretaris

Marco Vonk

de burgemeester

Maarten Divendal