Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728569
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728569/1
Regeling vervalt per 31-12-2025
Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m 30-12-2025
Intitulé
Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Tytsjerksteradiel 2024;
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel 2025:
Hoofdstuk 1 Algemeen
Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a)
actief lid: een natuurlijk persoon die als lid van een vereniging actief meespeelt in de vereniging en hiervoor een eigen bijdrage betaalt;
- b)
amateurkunstbeoefening: de beoefening op amateurbasis door harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands.
- c)
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel.
- d)
culturele activiteit: een eenmalige openbaar toegankelijke gebeurtenis in de vorm van één of meer voorstellingen, één of meer uitvoeringen, een expositie of een presentatie op het gebied van podiumkunsten, beeldende kunst, literatuur, muziek of cultureel erfgoed.
- e)
sportevenement: elke voor publiek toegankelijke sportactiviteit die voldoet aan de nadere eisen als bedoeld in artikel 3.6.
Artikel 1.2 Algemene subsidieverordening
-
1. De Algemene subsidieverordening Tytsjerksteradiel 2024 is van toepassing op subsidies die op basis van deze regeling worden verstrekt.
-
2. Voor zover in deze regeling van de Algemene subsidieverordening Tytsjerksteradiel 2024 afwijkende bepalingen zijn opgenomen, geldt deze regeling.
Artikel 1.3 Aanvraag
Wanneer de aanvrager op grond van artikel 4:5 Awb de gelegenheid heeft gehad om zijn aanvraag aan te vullen, geldt voor het bepalen van de verdeling van de subsidie het moment waarop de subsidieaanvraag volledig is, als moment van binnenkomst.
Artikel 1.4 Doelgroep
De subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk.
Artikel 1.5 Te subsidiëren activiteiten
-
1. Het college kan activiteiten subsidiëren, voor zover deze betrekking hebben op:
- a)
cultuur;
- b)
sport;
- c)
samenlevingszaken.
- a)
-
2. De activiteiten bedoeld in het eerste lid kunnen gericht zijn op speciale categorieën van de bevolking en/of op bijzondere situaties.
Artikel 1.6 Weigeringsgronden
In aanvulling op het bepaalde in artikel 4:25, tweede lid en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Tytsjerksteradiel 2024 kan het college een subsidie weigeren wanneer:
- a)
de activiteit niet plaatsvindt in de gemeente Tytsjerksteradiel;
- b)
de activiteit naar hun mening niet of niet voldoende aansluit bij de initiatieven en de behoeften van de bevolking of groepen daaruit;
- c)
de subsidieaanvrager statutair buiten de gemeente Tytsjerksteradiel is gevestigd;
- d)
de activiteiten niet worden begeleid door, naar het oordeel van het college, deskundige leiding;
- e)
de activiteit niet voor iedereen toegankelijk is;
- f)
de gemeente voor dezelfde activiteit op een andere manier al subsidie heeft verstrekt;
- g)
de activiteit tijdens een dorpsfeest of op een nationale feestdag wordt georganiseerd;
- h)
de aanvrager eerder in het betreffende subsidiejaar een subsidie heeft ontvangen;
- i)
overwegend partijpolitieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke vorming of bewustwording wordt beoogd of feitelijk verricht;
- j)
het college kan afwijken van het derde lid, mits de activiteit waarvoor subsidie wordt verleend direct ten goede komt aan de inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel en de activiteit niet reeds in voldoende mate door een lokale instelling wordt verricht.
Paragraaf 1.2 Verplichtingen
Artikel 1.7 Eigen bijdrage en entreebedrag
-
1. De eigen bijdrage van de deelnemers dient in redelijke verhouding te staan tot de kosten van de activiteiten, waarbij de doelgroep en de aard van de activiteiten een rol kunnen spelen.
-
2. De subsidieontvanger is verplicht een redelijk entreebedrag te heffen, als de aard van de activiteiten dit toelaat.
-
3. Of een eigen bijdrage en een entreebedrag als bedoeld in het eerste en tweede lid in redelijke verhouding staat tot de kosten van de activiteiten, staat ter beoordeling van het college.
Artikel 1.8 Toegankelijkheid accommodaties
Als activiteiten plaatsvinden in een accommodatie, kan het college de subsidieontvanger verplichten ervoor te zorgen dat de accommodatie mede bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar is voor mensen met een lichamelijke beperking.
Hoofdstuk 2 Cultuur
Paragraaf 2.1 Amateurkunst
Artikel 2.1 Aanvraag
-
1. Een subsidieaanvraag voor amateurkunst moet worden ingediend voor 1 maart van het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt gevraagd.
-
2. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen na het verstrijken van de gehanteerde uiterste indieningsdatum.
Paragraaf 2.1.1 Harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands
Artikel 2.2 Te subsidiëren activiteiten
Het college kan een subsidie verstrekken voor harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands in de gemeente Tytsjerksteradiel.
Artikel 2.3 Nadere eisen
Een vereniging geeft ten minste twee openbare uitvoeringen per jaar in de gemeente Tytsjerksteradiel.
Artikel 2.4 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor de amateurkunstbeoefening is vastgesteld op € 41.000.
-
2. Het college verstrekt jaarlijks een basisbedrag per vereniging en een bedrag per actief lid.
-
3. Een actief lid mag slechts één keer per vereniging worden meegeteld.
-
4. Het beschikbare budget wordt als volgt verdeeld:
- -
basisbedrag van € 1.021 per vereniging met één zelfstandige eenheid, of
- -
basisbedrag van € 1.521 per vereniging met twee zelfstandige eenheden, of
- -
basisbedrag van € 1.909 per vereniging met drie zelfstandige eenheden, en
- -
bedrag per actief lid van € 85.
- -
-
5. Wanneer het totaal van de aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld.
Paragraaf 2.2 Culturele activiteiten
Artikel 2.5 Te subsidiëren activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor het organiseren van culturele activiteiten op het gebied van podiumkunsten, beeldende kunst, literatuur, muziek en cultureel erfgoed.
Artikel 2.6 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor het organiseren van culturele activiteiten is vastgesteld op € 15.000.
-
2. Maximaal de helft van de noodzakelijk gemaakte kosten wordt gesubsidieerd met een maximum van € 1.500 per activiteit, dit ter beoordeling van het college.
-
3. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Artikel 2.7 Weigeringsgronden
In aanvulling op het bepaalde in artikel 1.6 van deze subsidieregeling weigert het college een subsidieaanvraag voor:
- 1.
oprichting en vervaardiging van gedenktekens;
- 2.
uitgave van boekwerken en productie van beeld- en geluidsdragers;
- 3.
lustrumvieringen en jubilea.
Paragraaf 2.3 Friese taal en cultuur
Artikel 2.8 Te subsidiëren activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor het organiseren van activiteiten op het gebied van de Friese taal en cultuur.
Artikel 2.9 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor het organiseren van activiteiten op het gebied van de Friese taal en cultuur is vastgesteld op € 5.000.
-
2. Maximaal de helft van de noodzakelijk gemaakte kosten wordt gesubsidieerd met een maximum van € 1.500 per activiteit, dit ter beoordeling van het college.
-
3. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Hoofdstuk 3 Sport
Paragraaf 3.1 Sportactiviteiten
Artikel 3.1 Te subsidiëren activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor het organiseren van sportactiviteiten. De activiteiten worden als volgt verdeeld:
- a)
eenmalige activiteiten in het voorschools, basis- en voortgezet onderwijs, tijdens schooluren dan wel schoolgymlessen;
- b)
overige activiteiten.
Artikel 3.2 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor het organiseren van sportactiviteiten is vastgesteld op € 3.500.
-
2. Voor activiteiten genoemd in artikel 3.1, onder a, geldt dat maximaal de helft van de noodzakelijk gemaakte kosten wordt gesubsidieerd, met een maximum van € 150 per activiteit, dit ter beoordeling van het college.
-
3. Voor activiteiten genoemd in artikel 3.1, onder b, geldt dat maximaal de helft van de noodzakelijk gemaakte kosten wordt gesubsidieerd, met een maximum van € 750 per activiteit, dit ter beoordeling van het college.
-
4. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Artikel 3.3 Nadere eisen
Voor het organiseren van activiteiten in samenwerking met het onderwijs dient vooraf afstemming plaats te vinden met de medewerkers Sportstimulering High Five.
Artikel 3.4 Weigeringsgronden
In aanvulling op het bepaalde in artikel 1.6 van deze subsidieregeling weigert het college een subsidieaanvraag voor activiteiten waarbij tijdens de uitvoering begeleiding aanwezig is van de medewerkers Sportstimulering High Five, dan wel dat zij in grote mate betrokken zijn geweest bij de voorbereiding.
Paragraaf 3.2 Sportevenementen
Artikel 3.5 Te subsidiëren activiteiten
-
1. Het college kan sportevenementen subsidiëren.
-
2. De evenementen bedoeld in het eerste lid kunnen gericht zijn op speciale categorieën van de bevolking en/of op bijzondere situaties.
Artikel 3.6 Nadere eisen
Om voor een subsidie in aanmerking te kunnen komen dient het evenement te voldoen aan de volgende criteria:
- a)
het evenement draagt in positieve zin bij aan de vergroting van de naamsbekendheid van de gemeente Tytsjerksteradiel en;
- b)
het evenement heeft, naar het oordeel van het college, een bovengemeentelijke uitstraling en;
- c)
het evenement draagt bij aan het lokale welzijn van de bewoners van de gemeente Tytsjerksteradiel c.q. is van waarde voor de inwoners van Tytsjerksteradiel.
Artikel 3.7 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor de evenementen is vastgesteld op € 3.000.
-
2. Het beschikbare budget wordt als volgt verdeeld:
-
categorie ‘regionaal’ : € 300
-
categorie ‘nationaal’ : € 550
-
3. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Beoordelingsvragen
Aan de hand van de volgende vragen wordt beoordeeld in welke categorie een evenement thuishoort.
Op welke wijze komt het evenement door middel van een redactioneel verslag in de publiciteit?
- via regionale kranten |
1 punt |
- via provinciale dagbladen / radio / tv |
2 punten |
- via landelijke dagbladen / radio / tv |
3 punten |
Waar komen de deelnemers vandaan?
- uit de gemeente |
1 punt |
- uit de regio / provincie |
2 punten |
- uit heel Nederland / buiten Nederland |
3 punten |
Wat is het aantal bezoekers van het evenement?
- minder dan 5000 |
1 punt |
- tussen de 5000 en 8000 |
2 punten |
- meer dan 8000 |
3 punten |
Bij een totaal van 3 tot en met 6 punten komt het evenement in categorie 'regionaal'
Bij een totaal van 7 tot en met 9 punten komt het evenement in categorie 'nationaal'
Hoofdstuk 4 Samenlevingszaken
Paragraaf 4.1 Recreatie en toerisme
Artikel 4.1 Te subsidiëren activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor activiteiten ter stimulering van recreatie en toerisme in de gemeente Tytsjerksteradiel.
Artikel 4.2 Doelgroep
In afwijking van artikel 1.4, eerste lid, kan naast rechtspersonen zonder winstoogmerk ook aan ondernemers in de vrijetijdssector subsidie worden verstrekt.
Artikel 4.3 Nadere eisen
-
1. De activiteit dient in te zetten op de ambitie en de strategielijnen zoals genoemd in de beleidsnotitie inclusief uitvoeringsprogramma ‘Tytsjerksteradiel, folle mear om te ûntdekken’ en zich te richten op realisatie van de in de uitvoeringsagenda genoemde actiepunten bij deze strategielijnen.
-
2. Minimaal twee partijen binnen de doelgroep ondernemers participeren in de activiteit. Voor de doelgroep rechtspersonen zonder winstoogmerk is één partij voldoende.
Artikel 4.4 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor het organiseren van activiteiten op het terrein van recreatie en toerisme is vastgesteld op € 35.000.
-
2. Maximaal 60% van de noodzakelijk gemaakte kosten wordt gesubsidieerd met een maximum tot € 5.000 per activiteit, dit ter beoordeling van het college.
-
3. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Paragraaf 4.2 Leefbaarheid
Artikel 4.5 Te subsidiëren activiteiten
Het college kan jaarlijks een subsidie verstrekken voor activiteiten ter handhaving of verbetering van de leefbaarheid van een dorp dat deel uitmaakt van de gemeente Tytsjerksteradiel.
Artikel 4.6 Doelgroep
De subsidie wordt alleen verstrekt aan één vereniging per dorp die zich specifiek ten doel heeft gesteld het dorpsbelang te behartigen.
Artikel 4.7 Aanvraag
Een subsidieaanvraag moet worden ingediend voor 1 juni van het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 4.8 Nadere eisen
De bepalingen in de ‘Wurkwizer’, de werkovereenkomst tussen de verenigingen dorpsbelang en de gemeente Tytsjerksteradiel, blijven van kracht, met uitzondering van artikel 5.
Artikel 4.9 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 17.000.
-
2. Het beschikbare budget wordt als volgt verdeeld:
- -
een basisbedrag van € 620 per dorp;
- -
€ 0,20 per inwoner per dorp, gebaseerd op het inwoneraantal per 1 januari 2025.
- -
-
3. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Paragraaf 4.3 Armoedebestrijding
Artikel 4.10 Te subsidiëren activiteiten
-
1. Het college kan subsidie verstrekken voor activiteiten ter bestrijding en voorkoming van armoede.
-
2. Deze activiteiten moeten een bijdrage leveren aan het duurzaam ontwikkelen van de inwoners en ook stimulerend zijn voor het bevorderen van een volwaardige maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid.
Artikel 4.11 Nadere eisen
-
1. Aan de subsidie kan het college, afhankelijk van de activiteit, nadere resultaatafspraken verbinden. Deze resultaatafspraken hebben betrekking op een afname van het gebruik van de activiteit en worden in de subsidiebeschikking opgenomen.
-
2. Van de subsidieaanvragers verwachten wij dat zij zich conformeren aan de inspanningsverplichting om zoveel mogelijk met het college en andere organisaties die zich op het gebied van armoedebestrijding bezighouden samen te werken.
Artikel 4.12 Aanvraag
Een subsidieaanvraag voor armoedebestrijding moet vóór 1 november voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden bij het college zijn ingediend.
Artikel 4.13 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
-
1. Het subsidieplafond voor activiteiten ten behoeve van armoedebestrijding is vastgesteld op € 19.000.
-
2. De hoogte van de subsidie voor subsidieaanvragers die een structurele activiteit uitvoeren, bedraagt € 1 per inwoner met een lang (meer dan één jaar) laag inkomen (minder dan 130% van het sociaal minimum) volgens de meest recente publicatie van het CBS.
-
3. Als de subsidieaanvrager van mening is dat voor het uitvoeren van de activiteiten een aanvullende subsidie nodig is en kan aantonen dat hiervoor geen andere bronnen zijn, kan het college hiertoe besluiten.
-
4. De hoogte van de subsidie voor een eenmalige activiteit bedraagt maximaal de helft van de noodzakelijk gemaakte kosten met een maximum van € 500 per activiteit, dit ter beoordeling van het college.
-
5. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, subsidiëring vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 5.1 Hardheidsclausule
Voor zover de toepassing van deze subsidieregeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Artikel 5.2 Overgangsbepaling
Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze regeling zijn verstrekt, blijven de bepalingen zoals opgenomen in de Subsidieregeling Samenleving d.d. 14 november 2023 van toepassing.
Artikel 5.3 Inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2025 en eindigt op 31 december 2025.
Artikel 5.4 Citeertitel
Deze subsidieregeling kan worden aangehaald als 'Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel 2025’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 26 november 2024.
secretaris,
dhr. drs. J. Krul
burgemeester,
dhr. drs. L.J. Gebben
Toelichting Subsidieregeling Samenleving
Algemeen
De Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel geeft aan voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Het is een uitwerking van artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Tytsjerksteradiel 2024 (Asv). Daarin is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan vaststellen ter uitvoering van de Asv.
Hiermee wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin is voorgeschreven dat subsidie slechts wordt verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Het is overigens niet voorgeschreven om voor alle gemeentelijke subsidies afzonderlijke subsidieregelingen vast te stellen. Met name in die gevallen waarin de te subsidiëren activiteiten slechts door één of een zeer gering aantal subsidieontvangers worden verricht, kan worden volstaan met het vermelden van de naam van de subsidieontvanger en de maximumsubsidie per ontvanger in de begroting. Een voorbeeld is het bibliotheekwerk.
In de Subsidieregeling Samenleving zijn alleen die subsidies opgenomen waarbij meerdere subsidieontvangers zijn of kunnen zijn.
Artikelsgewijze toelichting
Van de artikelen die hieronder niet worden toegelicht, spreekt de inhoud voor zichzelf.
Artikel 1.2 Algemene subsidieverordening
Naast de Subsidieregeling Samenleving is ook de Asv van toepassing op de subsidiëring van activiteiten. Regelt de Subsidieregeling Samenleving iets anders dan de Asv, dan gaat de Subsidieregeling Samenleving voor.
Artikel 1.4 Doelgroep
In het eerste lid is bepaald dat subsidies alleen kunnen worden toegekend aan organisaties die volledige rechtspersoonlijkheid bezitten, met de mogelijkheid van ontheffing in bijzondere gevallen (tweede lid). Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat allerlei informele organisaties zonder duidelijke organisatiestructuur en bevoegdhedenverdeling aanspraak op subsidie kunnen maken.
Artikel 1.5 Te subsidiëren activiteiten
Diverse activiteiten worden van belang geacht voor het welzijn van de inwoners en de leefbaarheid van de gemeente Tytsjerksteradiel. De activiteiten zijn in de subsidieregeling onderverdeeld in cultuur, sport en samenlevingszaken. Deze onderdelen zijn uitgewerkt in de hoofdstukken 2 tot en met 4. Om ervoor te zorgen dat de subsidie daadwerkelijk voorziet in een behoefte moeten de activiteiten aansluiten bij de initiatieven en wensen van de inwoners van Tytsjerksteradiel.
Artikel 1.6 Weigeringsgronden
In aanvulling op de weigeringsgronden in de Awb bevat de subsidieregeling weigeringsgronden die moeten voorkomen dat subsidie wordt verleend ten behoeve van activiteiten die niet in het algemeen belang zijn van de inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel.
Hoofdstukken 2 tot en met 4 (algemeen)
De opbouw van de hoofdstukken waarin nadere bepalingen over de te subsidiëren activiteiten zijn uitgewerkt, is in grote lijnen steeds dezelfde. Aangegeven is welke specifieke activiteiten worden gesubsidieerd en aan welke nadere eisen voldaan moet zijn om in aanmerking te komen voor subsidiëring. Per hoofdstuk of paragraaf is het subsidieplafond opgenomen en de hoogte van de subsidiebedragen. Indien van toepassing zijn ook verdeelregels opgenomen.
Hoofdstuk 2 Cultuur
Paragraaf 2.1 Amateurkunst
De amateurkunst is onderverdeeld in harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands.
De verenigingen amateurkunst vergroten het saamhorigheidsgevoel, verstevigen de sociale structuur in de samenleving en dus ook de leefbaarheid van het platteland. Deze verenigingen vervullen een belangrijke rol binnen het culturele klimaat van onze gemeente.
Paragraaf 2.2 Culturele activiteiten
Cultuur kan bijdragen aan de ontplooiing en verrijking van individuele burgers, maar deelname aan culturele activiteiten heeft ook een belangrijke bindende werking voor de lokale samenleving. Door middel van het creëren van subsidiemogelijkheden willen we culturele activiteiten stimuleren.
Onder culturele activiteiten worden verstaan:
- -
podiumkunsten;
- -
beeldende kunst;
- -
literatuur;
- -
muziek;
- -
cultureel erfgoed.
Paragraaf 2.3 Friese taal en cultuur
Om het gebruik en behoud van de Friese taal en cultuur te stimuleren zijn er subsidiemogelijkheden voor het organiseren van activiteiten op dit terrein.
Hoofdstuk 3 Sport
Paragraaf 3.1 Sportactiviteiten
Sportbeoefening is in het belang van de gezondheid en het welzijn van de inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel. Sport heeft een preventieve rol en kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen binnen het sociaal domein. Met het verstrekken van subsidie willen we deelname aan sportactiviteiten door alle inwoners van Tytsjerksteradiel stimuleren. Uitdrukkelijk regelt de subsidieregeling dat het moet gaan om de vorming van lichaam en/of geest. Ook denksporten vallen onder de reikwijdte van de subsidieregeling.
De medewerkers Sportstimulering High Five werken op het gebied van sport nauw samen met het onderwijs. Daarom is het belangrijk dat bij sportactiviteiten georganiseerd door derden, in samenwerking met scholen, vooraf contact is met de medewerkers Sportstimulering High Five. Voor deze sportactiviteiten, waarbij onder schooltijd of schoolgym sportactiviteiten worden aangeboden, geldt een lager subsidiebedrag.
Paragraaf 3.2 Sportevenementen
Voor het stimuleren van sportevenementen met een bovengemeentelijke uitstraling zijn subsidiemogelijkheden gecreëerd. De sportevenementen moeten in positieve zin bijdragen aan de vergroting van de naamsbekendheid van de gemeente en bijdragen aan het welzijn van haar inwoners. Bovendien zal het bezoeken van een sportevenement burgers stimuleren tot bewegen en/of sportbeoefening.
Hoofdstuk 4 Samenlevingszaken
Paragraaf 4.1 Recreatie en toerisme
Recreatie en toerisme dragen bij aan de lokale economie: bestedingen en werkgelegenheid, maar ook aan de leefbaarheid voor inwoners omdat het prettig wonen is in een recreatieve gemeente. Aantrekkelijke routestructuren en evenementenprogrammering zorgen voor verbinding binnen en buiten de gemeente tussen landschappen, natuurgebieden, cultuur-, horeca-, recreatieaanbieders en de bezoekers. Vitale logiesaccommodaties zorgen jaarrond voor de stuwende gastenmotor. Ondernemers weten elkaar te vinden en werken krachtig samen.
De gemeente wil de ruimte bieden aan ondernemers en organisaties en hen stimuleren om met (innovatieve) ideeën te komen om de gastvrijheidssector een impuls te geven. De gemeente ziet daarvoor met name kansen wanneer ondernemers in de vrijetijdssector zich verbinden. Daarom beoogt de regeling de samenwerking tussen ondernemers te stimuleren en dat ondernemers projectmatig bij elkaar komen. Deze verbinding en samenwerking van ondernemers zien we als meerwaarde voor toerisme en recreatie in de gemeente met als resultaat een krachtige vrijetijdssector.
Paragraaf 4.2 Leefbaarheid
Om de leefbaarheid van de dorpen van gemeente Tytsjerksteradiel te handhaven of te verbeteren, verstrekt het college jaarlijks een subsidie aan de verenigingen die zich specifiek ten doel stellen het dorpsbelang te behartigen.
Paragraaf 4.3 Armoedebestrijding
De gemeente Tytsjerksteradiel staat een minimabeleid met aandacht voor de duurzame ontwikkeling van de burger voor, waarbij onder het aanspreken van de eigen verantwoordelijkheid iedere inwoner (vraaggericht) recht heeft op een individuele ondersteuning van de gemeente vanuit bijzondere bijstand en gemeentelijke voorzieningen waarbij individueel maatwerk de basis is.
Gelukkig staat de gemeente in de taak op het gebied van armoedebestrijding niet alleen en zijn er andere organisaties die ook een onderdeel hiervan voor hun rekening nemen. Op basis van wederkerigheid ligt het voor de hand dat wij dergelijke instanties kunnen subsidiëren. Met deze paragraaf zijn de criteria vastgelegd onder welke voorwaarden wij dat kunnen doen. Centraal staat dat gemeente en organisaties een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben en versterkend ten opzichte van elkaar moeten zijn. Vanwege deze reden is bepaald dat subsidieaanvragers zich conformeren aan een inspanningsverplichting om zoveel mogelijk met de gemeente en andere organisaties samen te werken.
Uitdrukkelijk speelt bij de vaststelling van de subsidie het aantal inwoners dat gebruik maakt van de diensten van de organisaties geen rol, omdat hieruit een stimulans zou kunnen uitgaan voor het in stand houden van de activiteit, terwijl het achterliggende doel van armoedebestrijding moet zijn dat men zichzelf op termijn ‘overbodig’ maakt.
Wij verwachten van de subsidieaanvragers dat deze alles doen om ook andere financieringsbronnen aan te boren.
Er wordt een onderscheid gemaakt in subsidieaanvragers die structurele activiteiten verrichten en subsidieaanvragers die een eenmalige activiteit willen uitvoeren. Onder structurele activiteiten verstaan wij dat de activiteiten gedurende het hele jaar binnen het grootste deel van de weken met een zekere regelmaat worden uitgevoerd. Een eenmalige activiteit kan een eendaags evenement zijn, zoals een thema-avond.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl