Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728528
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728528/1
Geldend van 13-12-2024 t/m heden
1 Samenvatting
In navolging van de Europese Richtlijn Omgevingslawaai heeft de gemeente Westland de EU-geluidsbelastingskaart 2021 vastgesteld. Op deze kaart is de geluidssituatie ten gevolge van het wegverkeer gepresenteerd. Blootstelling aan geluid kan diverse nadelige gezondheidseffecten veroorzaken. Naast het opstellen van een geluidsbelastingkaart is in de Europese Richtlijn Omgevingslawaai de verplichting opgenomen voor het opstellen van een actieplan geluid, waarin aangegeven wordt hoe de grootste knelpunten ten aanzien van geluidshinder kunnen worden aangepakt.
In het actieplan is voor de geluidsbelasting op een geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen, onderwijs- en zorggebouwen, een plandrempel opgenomen. Deze plandrempel treedt niet in de plaats van de vigerende wettelijke grenswaarden voor het geluid van het wegverkeer, maar geeft aan welke geluidsbelasting in het kader van dit actieplan geluidsreducerende maatregelen overwogen worden.
In voorliggend actieplan 2024-2029 is gekozen voor een plandrempel van 65 dB Lden en 65 dB Lnight. Geluidsgevoelige bestemmingen met een geluidsbelasting hoger dan 65 dB komen hiermee in aanmerking voor nader onderzoek naar de toepassing van maatregelen.
Op basis van de resultaten uit de EU-geluidskaart 2021 is bepaald welke geluidsgevoelige
bestemmingen een geluidsbelasting hoger dan 65 dB kennen. In totaal zijn binnen de
gemeente Westland circa 3.700 overschrijdingslocaties geconstateerd. Deze overschrijdingslocaties
zijn met name verdeeld over de verschillende woonkernen binnen de gemeente. Per locatie
is de mogelijke toepassing van geluidsreducerende maatregelen beschouwd. Daarbij is
de relatie gelegd met de onderhoudsplanning voor de komende planperiode. Voor een
zevental wegen met overschrijdingslocaties is de toepassing van een geluidsreducerend
wegdek een kansrijke maatregel.
De gevolgen van de maatregelen op het aantal ernstig geluidsgehinderden, ernstig slaapverstoorden
en aantal inwoners met hartziekten als gevolg van wegverkeersgeluid is samengevat
in tabel S.1.
2 Inleiding
2.1 Actieplan geluid
2.1.1 Actieplan geluid
In navolging van de Europese Richtlijn Omgevingslawaai heeft de Westland een EU-geluidsbelastingskaart over het jaar 2021 vastgesteld. Op deze kaart is de geluidssituatie ten gevolge van het wegverkeer, railverkeer en luchtvaartverkeer gepresenteerd. Blootstelling aan geluid kan diverse nadelige gezondheidseffecten veroorzaken. Hierbij kan het gaan om (ernstige) hinder en (ernstige) slaapverstoring. Bij hogere geluidsniveaus kan het risico op hart- en vaatziekten toenemen.
Naast het opstellen van een geluidsbelastingkaart is in de Europese Richtlijn Omgevingslawaai de verplichting opgenomen voor het opstellen van een actieplan geluid, waarin aangegeven wordt hoe de grootste knelpunten ten aanzien van geluidshinder kunnen worden aangepakt.
In het actieplan is aangegeven met welke maatregelen de geluidsbelasting en de daarmee samenhangende gezondheidseffecten door het wegverkeer op de gemeentelijke wegen willen verminderen in de periode vanaf de vaststelling van het actieplan in 2024 tot en met 2029 [De vaststelling zou oorspronkelijk in 2023 plaatsvinden. De deadline is uitgesteld naar 2024. Het actieplan geluid van de 4e tranche moet uiterlijk 18 juli 2024 zijn vastgesteld. Dat is geregeld via de Verordening (EU) 2019/1010 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019. Voor de daaropvolgende ronden zal de periode van 5 jaar worden hervat]. Voorliggend actieplan geluid 2024-2029 is daarmee de opvolger van het Actieplan geluid 2018-2023 uit de derde tranche Europese richtlijn Omgevingslawaai [‘Actieplan Geluid gemeente Westland’ met kenmerk M.2017.1248.01 R001-BK d.d. september 2018.]
2.1.2 Afbakening
Voorliggend actieplan geluid richt zich op de geluidssituatie langs de gemeentelijke wegen binnen de gemeente Westland. De gemeentelijke wegen vormen slechts een beperkt onderdeel van de totale geluidssituatie binnen de gemeente. Ook geluidsbronnen van andere beheerders, zoals de rijkswegen en provinciale wegen en spoorwegen, stellen in het kader van de Europese Richtlijn Omgevingslawaai een actieplan geluid op.
Bij het opstellen van de geluidsbelastingskaarten en het actieplan is conform het Besluit kwaliteit leefomgeving aandacht besteed aan geluidgevoelige bestemmingen en stiltegebieden.
2.1.3 Geluidsgevoelige bestemmingen
Als geluidgevoelige bestemmingen worden aangemerkt woningen, andere geluidgevoelige
gebouwen en geluidgevoelige terreinen. Met andere geluidsgevoelige gebouwen worden
scholen (basisscholen, voortgezet-, hoger- en beroepsonderwijs), kinderdagverblijven
en ziekenhuizen (incl. verpleeghuizen en andere gezondheidszorggebouwen) bedoeld.
Geluidsgevoelige terreinen zijn terreinen die behoren bij gezondheidszorggebouwen,
voor zover deze zijn bestemd of worden gebruikt voor de in die gebouwen verleende
zorg, woonwagenstandplaatsen en ligplaatsen bestemd voor woonschepen.
De geluidssituatie voor de geluidsgevoelige bestemmingen is gebaseerd op de EU-geluidskaart
2021 [‘EU-geluidsbelastingskaart 2021 - Gemeente Westland’ met kenmerk 011189.20220830.R1.02
d.d. 12 september 2022]. De EU-geluidskaart beschrijft de geluidssituatie in 2021.
Figuur 2.1 geeft een voorbeeld van de geluidsbelasting op pandniveau.
2.1.4 Stille gebieden
Binnen de gemeente Westland is één gebied aangewezen als stiltegebied. Dit betreft
het “Monster” (Duingebied Solleveld) dat deels in de Gemeente Westland en deels in
de Gemeente Den Haag ligt. Direct aan de gemeentegrens liggen in de Gemeente Midden-Delfland
ook een aantal als stiltegebied aangewezen gebieden.
In stiltegebieden milieubeschermingsgebieden geniet het milieu bijzondere bescherming.
Figuur 2.2 geeft de stiltegebieden in de gemeente Westland weer.
Voor stiltegebieden geldt een streefwaarde van 40 dB. Dit is echter geen harde norm. De geluidssituatie in het stiltegebied Monster is nader in beeld gebracht middels geluidscontouren. Tevens zijn maatregelen voor het verlagen van de geluidsbelasting afgewogen voor dit gebied. De situatie in stiltegebieden is een verantwoordelijkheid van de Provincies, in dit geval betreft dit de Provincie Zuid-Holland.
2.2 Leeswijzer
In hoofdstuk 3 wordt het wettelijk kader voor het actieplan beschreven en wordt inzichtelijk gemaakt welke stappen zijn doorlopen om te komen tot dit actieplan. Hoofdstuk 4 beschrijft de huidige geluidssituatie in de gemeente Westland. Aangegeven is op welke wegen het actieplan betrekking heeft, waar in het verleden al geluidsmaatregelen getroffen zijn en wat de resultaten zijn van de EU-geluidsbelastingskaart 2021, waarop de omvang van de geluidsbelasting in de gemeente Westland is aangegeven. In Hoofdstuk 5 is ingegaan op de vastgestelde plandrempel en is ingegaan op de overschrijdingslocaties. Hoofdstuk 6 geeft inzicht in de maatregelen waarvoor in het kader van dit actieplan gekozen is en in het verwachte effect van die maatregelen. Hoofdstuk 7 gaat in op de inspraakmogelijkheden op het ontwerp actieplan geluid.
3 Wettelijk kader
3.1 Wettelijk kader
Voorliggend Actieplan geluid 2024-2029 geeft invulling aan de Europese Richtlijn Omgevingslawaai (nr. 2002/49/EG). In Nederland is de richtlijn verder uitgewerkt in het besluit kwaliteit leefomgeving. Om de schadelijke gevolgen van omgevingslawaai te bestrijden, worden volgens de Richtlijn de volgende instrumenten toegepast:
Inventariseren van de blootstelling aan omgevingslawaai door middel van geluidsbelastingkaarten;
Vaststellen van actieplannen om omgevingslawaai te voorkomen en/of te beperken vanwege de schadelijke effecten voor de gezondheid van de mens. De richtlijn richt zich daarbij op de bescherming van “geluidgevoelige objecten”. Dit zijn woningen en andere geluidgevoelige gebouwen en terreinen zoals ziekenhuizen. De richtlijn beoogt stille gebieden te beschermen en maakt een onderscheid tussen stille gebieden op het platteland en stille gebieden in een agglomeratie;
Voorlichten van het publiek over omgevingslawaai en de effecten daarvan; daarbij hoort het publiceren van de geluidsbelastingkaarten en het houden van inspraak over de actieplannen.
Wettelijk kader Omgevingswet
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van toepassing. Daarmee is sprake van een
nieuw wettelijk kader voor geluid. Tot 2024 werd het wettelijk kader voor geluid hoofdzakelijk
opgenomen in de Wet milieubeheer en de Wet geluidhinder.
Voor geluid langs gemeentelijke wegen dient een basisgeluidsemissie te worden vastgelegd.
Hiervoor dienen gegevens te worden aangeleverd over (naar verwachting) uiterlijk het
jaar 2026. De basisgeluidsemissie vormt in de toekomst de basis voor het toetsen van
geluidssituaties langs gemeentelijke wegen. Eens in de vijf jaar dient de basisgeluidsemissie
te worden gemonitord (in lijn met de cyclus voor het opstellen van de EU-geluidsbelastingskaarten
en actieplannen geluid).
Voor geluidssituaties langs provinciale wegen dienen, in lijn met de reeds vigerende
systematiek voor rijkswegen, geluidsproductieplafonds te worden vastgelegd. Op deze
punten wordt jaarlijks de geluidssituatie gemonitord en waar nodig worden geluidsreducerende
maatregelen overwogen. De brondata behorend bij de geluidsproductieplafonds geldt
in beginsel als basis voor het beschouwen van geluidsituaties langs provinciale wegen
en rijkswegen. Ook voor railverkeersgeluid wordt reeds gewerkt met geluidsproductieplafonds.
Voor geluidssituaties langs wegen zijn in het Besluit kwaliteit leefomgeving normen
opgenomen. Per geluidsbronsoort geldt een standaardwaarde. Dit is de waarde waarbij
in beginsel sprake is van een acceptabele geluidssituatie. Wanneer de geluidsbelasting
bij nieuwe of gewijzigde situaties hoger is dan de standaardwaarde, dient de toepassing
van geluidsreducerende maatregelen te worden afgewogen. Wanneer geluidsreducerende
maatregelen niet kunnen worden toegepast, of onvoldoende effect sorteren, kan een
hogere geluidsbelasting worden toegestaan. Daarbij gelden per geluidsbronsoort grenswaarden
voor het toelaten van nieuwe geluidsgevoelige gebouwen en de aanleg of aanpassing
van geluidsbronnen. Tabel 3.1 geeft de standaardwaarden en grenswaarden weer per geluidsbronsoort.
De Gemeente Westland heeft een eigen geluidsbeleid, waarbij in bepaalde gevallen toegestaan
kan worden dat de standaardwaarde onder voorwaarden kan worden overschreden. Het beleid
is beschreven in de rapportage “Hogere grenswaarden geluid en Omgevingswet” d.d. 12
december 2023.
3.2 Proces Actieplan geluid
Het proces voor het opstellen van het Actieplan geluid 2024-2029 is schematisch weergegeven in figuur 3.1. Hierna zijn de stappen kort beschreven.
Stap 1: Vaststellen plandrempel
Volgens de Europese richtlijn moeten de maatregelen in het bijzonder gericht zijn
op ‘prioritaire problemen’. Van een prioritair probleem is sprake als een ‘relevante
grenswaarde’ is overschreden. Bij implementatie in de Nederlandse wetgeving is het
begrip ‘relevante grenswaarde’ vertaald in het begrip ‘plandrempel’. De plandrempel
is de basis voor het beleid in de planperiode 2024-2029. De hoogte van deze plandrempel
is niet voorgeschreven, maar een bestuurlijke keuze. Elke wegbeheerder is vrij om
zelf de hoogte van de plandrempel te kiezen. De plandrempel moet dus gezien worden
als het ambitieniveau voor het actieplan en treedt niet in de plaats van de wettelijke
grenswaarden uit het Besluit kwaliteit leefomgeving. Deze blijven van kracht.
Stap 2 en 3: Inventarisatie maatregelen en kosten-batenanalyse
In situaties waar de geluidsbelasting hoger is dan deze plandrempel worden maatregelen
overwogen om de overschrijding terug te dringen. Of maatregelen ook daadwerkelijk
in het actieplan worden opgenomen hangt af van de uitkomsten van de kosten en baten
van de maatregelen en het voor de uitvoering van het actieplan beschikbare budget.
De verhouding tussen kosten en baten wordt uitgedrukt als de ‘doelmatigheid’ van de
maatregelen. Alleen maatregelen die doelmatig zijn worden in het actieplan opgenomen.
Ook wordt rekening gehouden met de onderhoudsplanning voor wegen. Wanneer groot onderhoud
plaatsvindt aan wegen, kan mogelijk met relatief lage extra kosten een geluidsreducerend
wegdek worden aangelegd. Anderzijds is het inefficiënt (en hinderlijk voor weggebruikers)
om een geluidsreducerend wegdek aan te leggen op wegen waar recent nog groot onderhoud
toegepast is.
Stap 4: Ontwerp actieplan
In artikel 4.23 van het Besluit kwaliteit leefomgeving staan de elementen genoemd
die in een actieplan beschreven moeten worden. Kortweg komt het neer op een beschrijving
van de relevante wetgeving, het betrokken gebied, de resultaten van de geluidskaart,
het voorgenomen beleid dat gevolgen kan hebben voor de geluidskwaliteit in de komende
jaren, de voorgenomen maatregelen ter verbetering van de geluidskwaliteit in de komende
jaren en de reacties uit de inspraakprocedure. Al deze elementen komen aan de orde
in dit actieplan.
Stap 5: Inspraak en publicatie
Afdeling 3.2 van de Omgevingswet beschrijft de procedure voor de vaststelling van
het actieplan. De voorbereiding gebeurt met toepassing van de in Afdeling 3.4 van
de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geregelde procedure. Het bevoegd gezag geeft voor
de terinzagelegging kennis van het ontwerpbesluit in het voor het bestuursorgaan aangewezen
publicatieblad (artikel 3:12 Awb). De termijn voor het indienen van zienswijzen bedraagt
6 weken met ingang van de dag waarop het ontwerpplan ter inzage is gelegd (artikel
3:16 Awb). Eenieder kan zienswijzen naar voren brengen (artikel 16.23, lid 1, Omgevingswet).
Belanghebbenden kunnen hun zienswijze over het ontwerpbesluit schriftelijk of mondeling
naar voren brengen (artikel 3:15 Awb).
Er is geen mogelijkheid tot beroep. Het ontwerp-actieplan wordt in ontwerp door het
college van burgemeester en wethouders vastgesteld en gepubliceerd, waarna eenieder
in de gelegenheid wordt gesteld op het ontwerp in te spreken. In het definitieve actieplan
zal een inspraakrapport worden bijgevoegd, waarin een overzicht wordt gegeven van
de inspraakreacties en hoe hiermee is omgegaan.
Stap 6: Vaststelling actieplan en verzending aan ministerie Infrastructuur en Waterstaat
Het college van burgemeester en wethouders stelt het definitieve actieplan vast. Binnen
één maand na de vaststelling wordt het actieplan ter beschikking gesteld aan ‘eenieder’.
Daarnaast wordt het actieplan, verstuurd naar het ministerie. Het ministerie is ervoor
verantwoordelijk dat de gegevens elke vijf jaar worden verzameld, gecategoriseerd
en verzonden naar de Europese Commissie.
4 Geluidssituatie Gemeente Westland
4.1 Ligging en geluidsbronnen
De Gemeente Westland grenst aan de gemeenten ’s-Gravenhage, Rijswijk, Midden-Delfland
Maassluis en Rotterdam. De enige Rijksweg op het grondgebied van de Gemeente Westland
betreft de Rijksweg A20 aan de zuidkant van de gemeente, nabij Maasdijk. De Rijksweg
A4 ligt net buiten het grondgebied van de Gemeente Westland, nabij Wateringen.
Diverse provinciale wegen doorkruisen de Gemeente Westland. Dit betreffen:
N211 tussen Wateringen en Hoek van Holland;
N213 tussen Poeldijk en Maasdijk;
N220 tussen ’s-Gravenzande en Maasdijk;
N222 tussen Wateringen en Naaldwijk;
N223 tussen Maasdijk en Den Hoorn;
N464 nabij Poeldijk;
N465 nabij Naaldwijk;
N466 tussen Naaldwijk en Kwintsheul;
N467 tussen ’s-Gravenzande en Naaldwijk.
Voorliggend actieplan geluid heeft echter betrekking op de geluidssituatie langs de
gemeentelijke wegen. De Rijksoverheid en Provincie Zuid-Holland stellen een eigen
actieplan op voor geluidsbelaste situaties langs hun wegen. Het wegennet van de Gemeente
Westland is weergegeven in figuur 4.1.
Andere geluidsbronsoorten
Binnen de Gemeente Westland spelen industriegeluid en wegverkeersgeluid een rol. Ten
aanzien van industriegeluid kader zijn de bedrijventerrein Honderdland (fase 2) en
bedrijventerrein Maasvlakte-Europoort (gelegen in Gemeente Rotterdam) relevant. Er
is echter geen sprake van gezoneerde industrieterreinen met een geluidsbelasting groter
dan 55 dB.
Voor de Gemeente Westland is geen sprake van andere relevante geluidsbronnen. Er liggen
geen spoorwegen binnen de gemeente. Ook vallen de relevante geluidscontouren van Rotterdam-The
Hague Airport niet binnen de gemeentegrenzen.
4.2 Ruimtelijke ontwikkelingen en geluidsreducerende maatregelen
4.2.1 Gerealiseerde geluidsreducerende maatregelen
Op diverse locaties in de Gemeente Westland zijn reeds geluidsreducerende maatregelen getroffen in de vorm van bronmaatregelen (geluidsreducerend wegdek) en/of overdrachtsmaatregelen zoals geluidswallen en geluidsschermen. Figuur 4.2 geeft een overzicht van toegepaste bron- en overdrachtsmaatregelen in de gemeente. De maatregelen kunnen zijn getroffen vanwege ruimtelijke of infrastructurele projecten, in het kader van de geluidssanering of vanuit eerdere actieplannen geluid. Wanneer bron- en of overdrachtsmaatregelen niet kunnen worden toegepast of onvoldoende effect sorteren, kunnen ook ontvangermaatregelen (maatregelen aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen) getroffen zijn.
4.2.2 Actieplan geluid 2018-2023
In het actieplan geluid 2018-2023 is een plandrempel van 65 dB gehanteerd voor wegverkeersgeluid. Voor circa 900 woningen was daarmee sprake van een overschrijding van de plandrempel. Deze woningen zijn onderverdeeld naar acht clusters waarvoor maatregelen afgewogen zijn. Concreet werden de volgende maatregelen beoogd en uitgevoerd:
Geluidsreducerend asfalt ter plaatse van de provinciale wegen N213 (tussen Middel Broekweg en Poeldijk) en de N467 (Galgeweg) onder uitvoering van de Provincie Zuid-Holland;
Verhogen geluidsschermen ter plaatse van de N213 Burgemeester Elsenweg (tussen Middel Broekweg en Dijkweg) onder uitvoering van de Provincie Zuid-Holland;
Geluidsreducerend asfalt op de gemeentelijke wegen Heulweg (tussen Wateringen en Kwintsheul), de Kruisbroekweg (tussen Secretaris Verhoeffweg en Kruisweg) in Naaldwijk en de Sportlaan (tussen de N233 en Diepenbrug) in De Lier.
De kosten van bovengenoemde maatregelen zijn geschat op circa 2,9 miljoen euro. Onderverdeeld
naar 2,2 miljoen euro voor de Provinciale maatregelen en 0,7 miljoen euro voor de
gemeentelijke maatregelen. Ten behoeve van het opstellen van de EU-geluidsbelastingskaart
2021 zijn de toegepaste maatregelen geactualiseerd een doorgevoerd in de resultaten.
4.2.3 Lopende ruimtelijke en infrastructurele projecten
In de komende planperiode 2024-2029 zijn diverse nieuwe ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen beoogd. Dit gaat ondermeer om de volgende ontwikkelingen:
Woningbouwlocaties:
Westlandse Zoom tussen Monster en Den Haag. Nieuwbouw van circa 1500 woningen;
Poeldijk/OBWZ. Nieuwbouw van circa 300 woningen;
Wateringen-Noord. Nieuwbouw van circa 800 woningen;
Liermolen De Lier. Nieuwbouw van circa 600 woningen.
Wegenprojecten:
Per project vindt toetsing van de geluidssituatie plaats aan het geldende wettelijk
kader. Daarmee staan de ontwikkelingen in beginsel los van het Actieplan Geluid.
4.3 Geluidssituatie 2021
Rekenmethode CNOSSOS-EU
De EU-geluidsbelastingskaart 2021 is berekend volgens de voorgeschreven Europese rekenmethode CNOSSOS-EU. Daarmee wijkt de rekenmethode af van de eerder opgestelde geluidskaarten. De geluidsbelastingskaart uit 2016 is echter doorgerekend met de Standaard Rekenmethode 2 (SRM2) uit het Reken- en Meetvoorschrift (RMG 2012). Om een zuivere vergelijking te kunnen uitvoeren tussen 2021 en 2016 is de 2021 situatie tevens doorgerekend op basis van SRM2.
In tabel 4.1 wordt inzicht gegeven in de rekenresultaten van 2016 en 2021, waarbij voor 2021 de resultaten van zowel de oude als nieuwe rekenmethode inzichtelijk gemaakt zijn.
Uit de resultaten blijkt dat het aantal geluidsgevoelige adressen met een geluidsbelasting
is toegenomen tussen 2016 en 2021. Dit is het gevolg van ondermeer het toename van
het aantal woningen en een toename van het aantal verkeersbewegingen.
Uit de tabel valt eveneens op te maken dat de geluidsbelasting op basis van rekenmethode
CNOSSOS-EU sterk afwijkt van de eerder gehanteerde rekenmethode. Het aantal gevoelige
adressen met een geluidsbelasting groter dan 55 dB is circa 6.900 adressen hoger.
Uit een vergelijking van de resultaten blijkt dat voor circa 45.000 van de ruim 47.000
adressen de geluidsbelasting op basis van de CNOSSOS-EU berekening 2 dB of meer hoger
is dan de berekening op basis van SRM2. Daarmee is sprake van een grote verschuivingen
in het aantal adressen per geluidsbelastingsklasse.
Geluidshinder en slaapverstoring
Op basis van het aantal geluidsgevoelige adressen per geluidsklasse kan het aantal
ernstig geluidsgehinderden, ernstig slaapverstoorden en het voorkomen van ischemische
hartziekten worden bepaald. Hoe hoger de geluidsbelasting is, hoe meer mensen hinder
en verstoring ervaren. Deze gezondheidsaspecten zijn berekend volgens bijlage XIX
uit de Omgevingsregeling. Daarbij is gebruik gemaakt van de rekentool [Notitie ‘Toelichting
bij de berekening van gezondheidseffecten door geluid zoals aangegeven in Bijlage
XIX van de Omgevingsregeling’ versie 1.0.] van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Toelichting GGD Haaglanden
Hart- en vaatziekten worden veroorzaakt door verschillende factoren. Langdurige blootstelling aan geluid is één van die factoren. Het gaat dan om effecten als hartinfarct (ischemische hartziekten) en beroertes (Van Kempen et al., 2005a en 2017), evenals om risicofactoren voor hart- en vaatziekten zoals hoge bloeddruk (hypertensie). Hoge bloeddruk of hypertensie is een effect van blootstelling aan geluid. Bovendien is het een risicofactor voor het krijgen van een hartinfarct of beroerte. Er wordt verondersteld dat deze gezondheidseffecten het gevolg zijn van chronische (fysiologische) stressreacties op geluid, ook door blootstelling tijdens de nacht (invloed op cortisolgehalte).
Tabel 4.2 geeft het aantal geluidsgevoelige bestemmingen per geluidsbelastingsklasse weer. Tabel 4.3 geeft inzicht in hinder en verstoring ten gevolge van wegverkeersgeluid. De gegevens zijn gebaseerd op de resultaten uit de EU-geluidsbelastingskaart 2021, berekend met rekenmethode CNOSSOS-EU.
Op basis van de resultaten uit de EU-geluidsbelastingskaart 2021 ondervindt circa
8,8% van de inwoners ernstige geluidshinder als gevolg van het verkeer op de gemeentelijke
wegen. Circa 1,6% van de inwoners ondervindt ernstige slaapverstoring. Circa 0,01%
van de inwoners heeft last van hart- en vaatzieken, gerelateerd aan wegverkeersgeluid.
Uit de resultaten blijkt dat voor circa 200 geluidsgevoelige adressen sprake is van
een geluidsbelasting groter dan 70 dB. Dit zijn adressen waarop de grenswaarde uit
het Besluit kwaliteit leefomgeving wordt overschreden. De grenswaarde voor gemeentewegen
is 70 dB. Figuur 4.3. geeft de situering van de betreffende adressen weer. Opgemerkt
wordt dat de geluidsbelastingen berekend zijn volgens de Europese rekenmethode CNOSSOS-EU.
De geluidsbelastingen liggen circa twee decibel hoger ten opzichte van de Nederlandse
rekenmethode.
Geluidssituatie stille gebieden
Binnen de Gemeente Westland ligt het stiltegebied “Monster”. Dit gebied ondervindt
met name een geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Haagweg. Figuur 4.4
geeft de geluidscontouren van deze weg weer voor het gebied [O.b.v. SRM2-berekening
met geluidsmodel EU-geluidsbelastingskaart 2021].
Uit de figuur valt op te maken dat voor een deel van het plangebied niet wordt voldaan aan de streefwaarde van 40 dB. De 40 dB-contour ligt op circa 300 meter vanaf de wegrand.
4.4 Geluid en gezondheid in Gemeente Westland
De GGD Haaglanden heeft onderzoek uitgevoerd naar geluid en gezondheid binnen de regio
Haaglanden. De resultaten zijn gepresenteerd in de Gezondheidsmeter 2020 [GGD Gezondheidsmeter
2020 – Factsheet geluidshinder Westland – GGD Haaglanden]. Dit onderzoek betreft een
landelijk onderzoek dat eens in de vier jaar wordt uitgevoerd door alle GGD’s in Nederland,
in samenwerking met het CBS en RIVM.
In de Gemeente Westland ervaart 45% van de inwoners van 18 jaar en ouder matige tot
ernstige geluidshinder. Voor de rest van de regio Haaglanden ligt dit percentage op
59%. Daarmee scoort de Gemeente Westland dus positiever ten opzichte van de rest van
de regio. In deze cijfers is gekeken naar alle vormen van geluidshinder. Figuur 4.5
geeft een samenvatting van geluidshinder per bron.
Specifiek voor wegverkeersgeluid ervaart 20% van de inwoners van de Gemeente Westland
geluidshinder. Voor de rest van de regio Haaglanden ligt dit percentage op 30%.
Uit de berekening op basis van de EU-geluidsbelastingskaart blijkt circa 9% van de
inwoners last te hebben van ernstige geluidshinder. De weergegeven percentages in
de GGD-gezondheidsmeter betreffen alleen wegen met een maximum snelheid van 50 km/h
of lager. Het aandeel ernstig geluidsgehinderden ligt op circa 4%. Hierin zijn de
buitenstedelijke wegen (60 km/h en 80 km/h) niet meegenomen. Ook kan sprake zijn van
een definitieverschil van (ernstige) geluidshinder.
5 Plandrempel
5.1 Keuze plandrempel
In het vorige actieplan 2018-2022 is een plandrempel van 65 dB gehanteerd. Op basis van de resultaten uit de EU-geluidsbelastingskaart 2021 heeft de Gemeente Westland opnieuw gekozen voor het handhaven van de plandrempel van 65 dB Lden. Omdat de EU-geluidsbelastingskaart 2021 is opgesteld volgens de rekenmethode CNOSSOS-EU, is hiermee sprake van een strengere plandrempel ten opzichte van het vorige actieplan. De geluidsbelastingen berekend met CNOSSOS-EU liggen circa 2 dB hoger ten opzichte van de geluidsbelastingen berekend volgens de oude rekenmethode uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluid (RMG 2012).
Een plandrempel van 65 dB betekent dat geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen,
zorg- en onderwijsgebouwen, met een geluidsbelasting hoger dan 65 dB als ‘overschrijdingslocatie’
worden gezien. In voorliggend actieplan is bepaald voor welke bestemmingen sprake
is van een overschrijding van de plandrempel en zijn de mogelijkheden voor het toepassen
van geluidsreducerende maatregelen voor deze overschrijdingslocaties beschouwd.
Geluidsbelasting nachtperiode Lnight
Het actieplan geluid dient een plandrempel te bevatten voor de geluidsbelasting over
een etmaal (Lden) en specifiek voor de nachtperiode Lnight. De nachtperiode betreft de periode tussen 23 uur en 7 uur. De geluidsbelasting in
de nachtperiode maakt reeds onderdeel uit van de geluidsbelasting Lden over het totale etmaal. Daarbij wordt voor de geluidsbelasting in de nachtperiode
met een toeslag van +10 dB gerekend, omdat geluid in de nachtperiode als meer storend
kan worden ervaren.
De Gemeente Westland kiest voor de Lnight-periode eveneens voor een plandrempel van 65 dB. De focus van het actieplan ligt
daarmee bij het aanpakken van de geluidsbelasting over het gehele etmaal. De in het
actieplan beschouwde geluidsreducerende maatregelen hebben effect op de etmaalperiode
en daarmee ook op de nachtperiode.
5.2 Overschrijdingslocaties
Op basis van de resultaten uit de EU-geluidsbelastingskaart 2021 van de Gemeente Westland is bepaald voor welke geluidsgevoelige adressen sprake is van een geluidsbelasting groter dan 65 dB Lden ten gevolge van het verkeer op de gemeentewegen. Figuur 5.1 geeft een beeld van de situering van overschrijdingslocaties.
In totaal is sprake van 3.707 geluidsgevoelige bestemmingen met een geluidsbelasting
groter dan 65 dB. In geen geval is sprake van een overschrijding van de 65 dB Lnight.
De overschrijdingslocaties kunnen worden verdeeld in verschillende deelgebieden. Daarbij
is gekozen om per woonkern de situatie nader te beschouwen:
1. Wateringen
2. Kwintsheul
3. Poeldijk
4. Honselersdijk
5. Monster
6. 's-Gravenzande
7. Naaldwijk
8. De Lier
9. Maasdijk
Hierna is de situatie per deelgebied beschreven. In hoofdstuk 6 is per deelgebied een afweging van de mogelijke toepassing van geluidsreducerende maatregelen gemaakt.
Deelgebied 1: Wateringen
De overschrijdingslocaties in en nabij Wateringen zijn weergegeven in figuur 5.2.
De overschrijdingslocaties groter dan 65 dB zijn blauw gekleurd op de kaart. De rode
punten geven een overschrijding groter dan 67 dB aan. Op deze punten is de geluidsbelasting
dus 2 of meer dB hoger dan de plandrempel van 65 dB. Tevens zijn op de kaart de wegen
gekleurd waarop elementen (rood), stil asfalt (paars) of stille elementen (lichtblauw)
toegepast is. De 30 km/h-wegen zijn groen weergegeven. Bij de analyse van maatregelen
(hoofdstuk 6) is nader ingegaan op deze situaties.
De overschrijdingslocaties binnen Wateringen zijn met name gesitueerd langs de Poeldijkseweg-Noordweg, Kerklaan-Plein, Heulweg-Herenstraat, Dorpskade, Harry Hoekstraat. Er is sprake van een relatief hoog aantal overschrijdingslocaties met een geluidsbelasting groter dan 67 dB. Op de Heulweg is in het kader van het vorige actieplan geluidsreducerend asfalt toegepast. Met de nieuwe plandrempel (op basis van de nu voorgeschreven rekenmethodiek CNOSSOS-EU) blijkt dat opnieuw sprake is van overschrijdingslocaties langs deze weg.
Tabel 5.1 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer. Daarbij is tevens de toegepaste wegdekverharding en geldende maximum snelheid opgenomen. Deze gegevens zijn relevant voor het afwegen van geluidsreducerende maatregelen (hoofdstuk 6).
Deelgebied 2: Kwintsheul
Figuur 5.3 geeft de overschrijdingslocaties in deelgebied Kwintsheul weer.
Zoals hiervoor beschreven is in het kader van het vorige actieplan geluid een geluidsreducerend wegdek toegepast op de Heulweg. Ook nabij Kwintsheul is nu opnieuw sprake van overschrijdingslocaties. Naast de Heulweg is ook langs de Kerklaan sprake van diverse overschrijdingslocaties. De Kerklaan betreft een 30 km/h-weg. Tabel 5.2 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 3: Poeldijk
Figuur 5.4 geeft de overschrijdingslocaties in deelgebied 3 Poeldijk weer.
De overschrijdingslocaties zijn met name gesitueerd langs de Jan Berendsenlaan. Dit betreft de doorgaande route door Poeldijk. Ten oosten van Poeldijk zijn diverse overschrijdingslocaties gesitueerd langs de Arckelweg. Tabel 5.3 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 4: Honselersdijk
Ook in en rond Honselersdijk is sprake van diverse overschrijdingslocaties. Figuur
5.5 geeft de situatie weer.
De overschrijdingslocaties zijn hoofdzakelijk gesitueerd langs het Poeldijksepad, de Molenlaan, Dijkstraat en Vogelaer. Tabel 5.4 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 5: Monster
Figuur 5.6 geeft de overschrijdingslocaties in en rond Monster weer.
Met name langs de Molenweg en Zwartendijk, ten oosten/zuidoosten van Monster is sprake van een groot aantal overschrijdingslocaties. De geluidsbelasting ligt voor diverse woningen hoger dan 67 dB. Naast de Molenweg-Zwartendijk valt ook de noordzuid-verbinding door Monster op. Dit gaat om de Haagweg en Molenstraat. Tabel 5.5 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 6: 's-Gravenzande
De geluidssituatie voor ’s-Gravenzande is gepresenteerd in figuur 5.7.
In ’s-Gravenzande zijn de overschrijdingslocaties gesitueerd langs de noordzuid-verbinding Woutersweg-Koningin Julianaweg. Op deze verbinding is deels al een geluidsreducerend wegdek toegepast. Daarnaast zijn de overschrijdingslocaties gesitueerd langs ondermeer de Vestdijklaan-Zuidwind-Oudelandstraat, Vondellaan, Beukenlaan, Zandeveltweg, Naaldwijkseweg en Rijnvaartweg-Poelkade. Tabel 5.6 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 7: Naaldwijk
Voor deelgebied 7 Naaldwijk is de situatie gepresenteerd in figuur 5.8.
Op diverse wegen binnen Naaldwijk is reeds een geluidsreducerend wegdek toegepast. Ondanks deze maatregel is nog steeds sprake van overschrijdingslocaties. Tabel 5.7 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 8: De Lier
De overschrijdingslocaties nabij De Lier zijn weergegeven in figuur 5.9.
Voor De Lier valt met name de route aan de zuidzijde op. Dit betreft de Hoogweg en de Burgerweg. Daarnaast is sprake van een relatief groot aantal overschrijdingslocaties langs de Michiel Adriaanszoon de Ruijterstraat. Dit betreft deels een appartementencomplex dat als overschrijdingslocatie aangemerkt is. Tabel 5.8 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Deelgebied 9: Maasdijk
Figuur 5.10 geeft de overschrijdingslocaties in en nabij Maasdijk weer.
De overschrijdingslocaties zijn gesitueerd lang de Korte Kruisweg, Maasdijk en Lange Kruisweg. Tabel 5.9 geeft de diverse wegen met overschrijdingslocaties weer.
Overige locaties
Naast de hiervoor beschreven locaties is in sommige gevallen nog sprake van enkele
solitair gelegen locaties. Het treffen van bron- en overdrachtsmaatregelen is voor
dergelijke locaties niet doelmatig (zie hoofdstuk 6). Eventueel kunnen voor dergelijke
locaties gevelmaatregelen worden overwogen.
6 Maatregelen
6.1 Maatregelen
In hoofdstuk 5 zijn de diverse deelgebieden met overschrijdingen van de plandrempel van 65 dB beschreven. Het aantal overschrijdingslocaties is samengevat in tabel 6.1. In de verdere analyse van maatregelen is het aantal adressen afgerond op 10-tallen.
Per deelgebied is een afweging gemaakt van de mogelijke toepassing van geluidsreducerende maatregelen. In paragraaf 6.2 is nader ingegaan op de diverse soorten geluidsreducerende maatregelen.
6.2 Mogelijkheden geluidsreducerende maatregelen
6.2.1 Mogelijkheden geluidsreducerende maatregelen
Voor het terugdringen van de geluidsbelasting zijn diverse maatregelen toepasbaar. Geluidsreducerende maatregelen zijn onder te verdelen in drie categorieën. In volgorde van prioriteit in toepasbaarheid zijn dit:
Tabel 6.2 geeft een overzicht van mogelijke toepassingen van maatregelen per categorie.
6.2.2 Bronmaatregelen
De diverse soorten maatregelen kennen allemaal hun voor- en nadelen. Doorgaans wordt
in eerste instantie bekeken in hoeverre het geluid bij de bron (de weg en het wegverkeer)
kan worden aangepakt. Bronbeleid, in de vorm van het beperken van het motor- en bandengeluid
kent echter een lange tijd voordat de gevolgen van de maatregelen merkbaar zijn, omdat
het lang duurt voordat het gehele wagenpark aan de eisen uit dit beleid voldoet. De
gemeente heeft weinig tot geen invloed op Europese regelgeving omtrent bronbeleid.
Maatregelen ten aanzien van de hoeveelheid, samenstelling en snelheid van het verkeer
zijn doorgaans van invloed op de doorstroming van verkeer en kunnen ten koste gaan
van de bereikbaarheid. Dergelijke maatregelen zijn daarom niet nader beschouwd in
voorliggend Actieplan geluid.
Ten aanzien van bronmaatregelen is de toepassing van een geluidsreducerend wegdektype
nader uitgewerkt. Door het toepassen van (geluidsreducerend) asfalt kan de geluidsbelasting,
afhankelijk van de situatie, met ten hoogste circa 3 worden teruggebracht. Wel dient
bij de toepassing van een geluidsreducerend wegdek rekening te worden gehouden met
een beperktere slijtvastheid ten opzichte van een standaard asfaltverharding. Door
wringingskrachten van optrekkend en afremmend verkeer zijn dergelijke wegdektypes
niet eenvoudig inpasbaar op kruispuntvlakken, rotondes of scherpe bochten.
30 km/h-wegen
Bij 30 km/h-wegen zijn bronmaatregelen niet altijd reëel inpasbaar. Doorgaans wordt
bij 30 km/h-wegen gekozen voor een elementenverharding. Een asfaltverharding is niet
altijd passend in een woonstraat. Bovendien is verkeer geneigd harder te rijden bij
een asfaltverharding. Bij een lage rijsnelheid overheerst het motorgeluid ten opzichte
van het bandengeluid, waardoor een geluidsreducerend wegdek een beperkt effect sorteert.
De Gemeente Westland heeft aangegeven om in beginsel geen bronmaatregelen te treffen
bij 30 km/h-wegen, omdat deze beperkt effect sorteren.
6.2.3 Overdrachtsmaatregelen
Overdrachtsmaatregelen in de vorm van de realisatie van geluidswallen of -schermen
kunnen van grote invloed zijn op de geluidssituatie en gelden daarmee als zeer effectieve
maatregelen. Dergelijke elementen ontmoeten echter doorgaans bezwaren vanuit stedebouwkundig
oogpunt. Daarnaast zorgen afwegingen ten aanzien van bereikbaarheid (de toegang tot
percelen) en verkeersveiligheid vaak voor beperkingen of bezwaren in de toepasbaarheid.
Het vergroten van de afstand tussen bron (de weg) en ontvanger (de woning) behoort
ook tot een mogelijke overdrachtsmaatregel. In de praktijk zal een dergelijke impactvolle
ingreep in de ruimte alleen plaatsvinden bij de bouw van nieuwe woningen of de aanpassing
of realisatie van een weg, zodat de maatregelen goed kunnen worden ingepast in de
omgeving. Daarom zijn overdrachtsmaatregelen niet nader beschouwd in voorliggend actieplan.
6.2.4 Ontvangersmaatregelen
De derde categorie van maatregelen betreffen maatregelen aan de ontvanger (de woning). Hierbij moet gedacht worden aan het vergroten van het geluidsisolerende vermogen van de gevel. Naast het isoleren van de gevel kan hierbij gedacht worden aan maatregelen aan de beglazing, het toepassen van suskasten of afschermende constructies aan de gevel. Bij het toepassen van gevelisolatie dient nader onderzoek plaats te vinden naar het huidige geluidsisolerende vermogen van de gevel. Daarnaast dient de relatie te worden gelegd met saneringswoningen (hoogbelaste geluidssituaties vanuit het verleden). Bewoners kunnen geluidsreducerende maatregelen weigeren wanneer zij deze niet wenselijk achten.
6.3 Prioritering van maatregelen
Het zal gezien het aantal overschrijdingslocaties niet mogelijk zijn om voor alle
adressen een passende oplossing te vinden. Het aanpakken van alle overschrijdingslocaties
kent aanzienlijke kosten, terwijl het budget voor het treffen van maatregelen beperkt
is. Daarom dient een prioritering van de maatregelen te worden gemaakt. Daarbij is
rekening gehouden met de onderhoudsplanning van wegen. Er wordt gekozen om “werk met
werk te maken”. Wanneer een wegvak met overschrijdingslocaties in aanmerking komt
voor maatregelen, is bekeken in hoeverre het wegvak in de komende planperiode 2024-2029
op de rol staat voor groot onderhoud. Indien dit niet het geval is, komt een wegvak
in beginsel niet in aanmerking voor het toepassen van een geluidsreducerend wegdek.
Daarnaast wordt alleen een geluidsreducerend wegdek toegepast wanneer dit ook financieel
doelmatig is. Dat wil zeggen dat de meerkosten van een geluidsreducerend wegdek op
moeten wegen tegen de verlaging van de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen.
6.4 Oplossingsrichtingen
Deelgebied 1: Wateringen
De overschrijdingslocaties in en nabij Wateringen zijn nader geanalyseerd. Tabel 6.3
beschrijft de situatie per weg. Daarbij is gekeken naar de maximum snelheid en het
type asfaltverharding in de huidige situatie. Vervolgens is ingegaan op de mogelijke
toepassing van geluidsreducerende maatregelen. Daarbij is de relatie gelegd met de
onderhoudsplanning.
Diverse wegvakken zijn opgenomen in de onderhoudsplanning voor de komende planperiode.
Op de Herenstraat is voor 2026 onderhoud voorzien. Deze weg is reeds deels voorzien
van stille elementen. Overwogen kan worden ook het resterende deel van de Herenstraat
(tussen Plein en Het Tolland) te voorzien van stille elementen. Langs dit deel van
de Herenstraat zijn circa 130 overschrijdingslocaties gesitueerd. Bij de geldende
maximum snelheid van 30 km/h levert dit echter een geluidsreductie van maar circa
1 dB op. Hiermee is geen sprake van een significante, waarneembare afname van de geluidsbelasting.
De maatregel levert daarmee alleen rekenkundig een beperkte verbetering van de geluidssituatie
op.
Voor de geluidssituatie langs de Kerklaan geldt dat de weg voorzien is van een elementenverharding.
Omdat langs nagenoeg de gehele Kerklaan een maximum snelheid van 30 km/h geldt, sorteert
de toepassing van stille elementen een beperkt effect.
De Poeldijkseweg-Noordweg staat op de onderhoudsplanning voor 2026. Met de toepassing
van een geluidsreducerend wegdek over een lengte van circa 1.500 meter, kan voor circa
100 overschrijdingslocaties de geluidsbelasting worden teruggebracht. Een geluidsreducerend
wegdek kan naar verwachting doelmatig worden ingepast (zie ook paragraaf 6.5).
Ook de Dorpskade is in de komende planperiode onderhoud voorzien (2025). Langs deze
weg is sprake van een groot aantal overschrijdingslocaties. Dit komt mede doordat
langs de weg diverse appartementencomplexen gesitueerd zijn. De hoogst berekende geluidsbelasting
langs deze weg bedraagt 69 dB. Met de toepassing van een geluidsreducerend wegdek
kan de geluidsbelasting met circa 3 dB worden teruggebracht. Daarmee sorteert de maatregel
niet altijd voldoende effect voor het terugbrengen van de geluidsbelasting tot onder
de plandrempel. Wel is sprake van een significante, waarneembare afname van de geluidsbelasting.
Een geluidsreducerend wegdek kan naar verwachting doelmatig worden ingepast (zie ook
paragraaf 6.5).
Na toepassing van mogelijke bronmaatregelen is nog voor circa 660 gevoelige adressen
sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op
de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 2: Kwintsheul
In Kwintsheul zijn de overschrijdingslocaties met name gesitueerd langs de Heulweg
en de Kerkstraat. De resterende overschrijdingslocaties zijn relatief solitair gelegen.
Tabel 6.4 geeft de situatie weer.
De Heulweg is reeds voorzien van een geluidsreducerend wegdek. Daarmee zijn bronmaatregelen reeds getroffen. De Kerkstraat betreft een 30 km/h-weg. Hier sorteren bronmaatregelen beperkt effect. Omdat bronmaatregelen reeds zijn toegepast of onvoldoende effect sorteren, blijft voor circa 170 gevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 3: Poeldijk
De overschrijdingslocaties in Poeldijk zijn met name gesitueerd langs de Jan Berendsenlaan.
Omdat dit een 30 km/h-weg betreft, sorteren bronmaatregelen onvoldoende effect. Enkele
overschrijdingslocaties zijn gesitueerd langs de Arckelweg. De adressen zijn solitair
gelegen, waarmee bronmaatregelen niet doelmatig zijn. De situatie is samengevat in
tabel 6.5.
Omdat bronmaatregelen niet reëel inpasbaar zijn en onvoldoende effect sorteren, blijft voor circa 170 gevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 4: Honselersdijk
De wegen met overschrijdingslocaties in en nabij Honselersdijk zijn samengevat in
tabel 6.6.
Het Poeldijksepad en de Molenlaan staan niet op de onderhoudsplanning voor de komende
planperiode. Daarmee komen deze wegen niet in aanmerking voor bronmaatregelen. De
Dijkstraat betreft een 30 km/h-weg, waarmee bronmaatregelen onvoldoende effect sorteren.
Tot slot is sprake van enkele solitair gelegen overschrijdingslocaties, waarmee bronmaatregelen
niet doelmatig zijn.
Omdat bronmaatregelen niet reëel inpasbaar zijn en onvoldoende effect sorteren, blijft
voor circa 190 gevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel.
In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 5: Monster
De maatregelenanalyse voor Monster en nabije omgeving is samengevat in tabel 6.7.
Voor de Molenweg is in de komende planperiode geen onderhoud voorzien. Daarmee vallen
bronmaatregelen op deze weg af. Daarnaast is sprake van diverse 30 km/h-wegen, waarop
bronmaatregelen onvoldoende effect sorteren.
Voor de Haagweg is in 2025 onderhoud voorzien. Langs het deel van de Haagweg tussen
de Molenweg en de Rijnweg zijn circa 10 overschrijdingslocaties gesitueerd. Daarmee
kan een geluidsreducerend wegdek naar verwachting doelmatig worden ingepast.
Ten noorden van de Haagweg ligt het stiltegebied “Monster”, ook wel bekend als duingebied
Solleveld. Door ook op het resterende deel van de Haagweg stil asfalt toe te passen,
kan de geluidsbelasting in het stiltegebied eveneens worden teruggebracht. Langs dit
deel van de Haagweg zijn nog enkele overschrijdingslocaties gesitueerd. Figuur 6.1
geeft de geluidssituatie voor het stiltegebied weer na toepassing van een geluidsreducerend
wegdek. Daarbij is uitgegaan van een wegdek met een geluidsreducerend vermogen van
3 dB ten opzichte van een standaard asfaltverharding van dichtasfaltbeton.
Na toepassing van een geluidsreducerend wegdek ligt de 40 dB-contour op circa 220 meter vanaf de wegrand. Het gebied met een geluidsbelasting niet hoger dan de streefwaarde van 40 dB wordt daarmee aanzienlijk groter.
Het aantal overschrijdingslocaties langs dit deel van de Haagweg is beperkt. Echter is wel sprake van een groot aantal woningen in de geluidsklasse 60-65 dB. Met het toepassen van een geluidsreducerend wegdek wordt de geluidssituatie voor deze woningen verbeterd.
Voor de Zwartendijk-Grote Woerdlaan is in de komende planperiode geen groot onderhoud voorzien. Echter wordt er in deze omgeving gewerkt aan de aanleg van een warmtenet. Hoe deze plannen exact vormgegeven worden is momenteel nog niet bekend. Wanneer voor de aanleg van het warmtenet aan de weg gewerkt wordt, kan dit mogelijk gecombineerd worden met het toepassen van een geluidsreducerend wegdek. Daarom is deze weg als kansrijke oplossingsrichting opgenomen in voorliggend actieplan geluid. Langs de Zwartendijk-Grote Woerdlaan circa 120 overschrijdingslocaties gesitueerd. Dit betreffen locaties met relatief hoge geluidsbelastingen. Daarmee kan een geluidsreducerend wegdek naar verwachting doelmatig worden ingepast.
Na het toepassen van bovenstaande bronmaatregelen is voor nog circa 250 geluidsgevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 6: 's-Gravenzande
Binnen ’s-Gravenzande zijn diverse wegen waarlangs sprake is van overschrijdingslocaties.
Tabel 6.8 geeft de analyse weer.
Op de Woutersweg-Koningin Julianaweg is reeds een geluidsreducerend wegdek toegepast.
Daarmee zijn bronmaatregelen reeds getroffen. Op het noordelijk deel van de Koningin
Julianaweg (ten noorden van de Hoflaan) is nog geen geluidsreducerend wegdek toegepast.
Dit wegvak staat voor 2024 in de onderhoudsplanning. Mogelijk kan hier een geluidsreducerend
wegdek worden toegepast. Voor circa 10 woningen levert dit een geluidsreductie op.
Naar verwachting is een geluidsreducerend wegdek doelmatig inpasbaar.
Diverse andere wegen zijn niet opgenomen in de onderhoudsplanning voor de komende
jaren. Daarom blijft voor circa 650 gevoelige adressen sprake van een overschrijding
van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 7: Naaldwijk
De analyse voor de wegen in en rond Naaldwijk is weergegeven in tabel 6.9.
Bij de analyse voor deelgebied 5 Monster is de situatie langs de route Zwartendijk-Grote Woerdlaan reeds beschreven. Vanwege de aanleg van een warmtenet kan de toepassing van een geluidsreducerend wegdek worden overwogen. Voor de Grote Woerdlaan staat in 2027 groot onderhoud op de planning. Daarom wordt de toepassing van een geluidsreducerend wegdek hier als kansrijke maatregel gezien. Langs de weg zijn binnen Naaldwijk (tussen rotonde Verspeycklaan en rotonde Bosweg) circa 170 overschrijdingslocaties gesitueerd. Daarmee kan een geluidsreducerend wegdek naar verwachting doelmatig worden ingepast.
Op diverse andere wegvakken is reeds een geluidsreducerend wegdek toegepast. Dit is ondermeer het geval langs de Kruisbroekweg. Dit wegdek is toegepast naar aanleiding van het vorige Actieplan Geluid. Diverse andere wegen zijn niet opgenomen in de onderhoudsplanning voor de komende jaren. Daarom blijft voor circa 760 gevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 8: De Lier
De overschrijdingslocaties in deelgebied 8 De Lier zijn nader geanalyseerd in tabel
6.10.
Op de Hoogweg is eind 2023 asfaltonderhoud toegepast. Daarmee komt de weg voorlopig niet in aanmerking voor het toepassen van een geluidsreducerend wegdek. Ook voor de overige wegen wordt een geluidsreducerend wegdek niet als reëel inpasbaar beschouwd. Daarmee blijft voor de circa 130 gevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 9: Maasdijk
Voor deelgebied 9 Maasdijk is de situatie samengevat in tabel 6.11.
De betreffende wegen staan niet in de onderhoudsplanning voor de komende planperiode. Wel worden plannen onderzocht voor het autoluw maken van de Maasdijk. De gevolgen van dit project zijn nog niet bekend. Een lager aantal verkeersbewegingen heeft een positief effect op de geluidsbelasting langs die weg. Voor de overige wegen wordt een geluidsreducerend wegdek niet als reëel inpasbaar beschouwd. Daarmee blijft voor de circa 160 gevoelige adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. In paragraaf 6.5 is ingegaan op de mogelijke toepassing van gevelmaatregelen.
Deelgebied 10: overige overschrijdingslocaties
De overige overschrijdingslocaties betreffen relatief solitair gelegen locaties, veelal
in het buitengebied. Het toepassen van een geluidsreducerend wegdek wordt om die reden
niet als doelmatige en reëel inpasbare maatregel gezien.
6.5 Inpassing maatregelen
Geluidsreducerend wegdek
Samenvattend wordt voor de volgende locaties een geluidsreducerend wegdek als reëel
inpasbare maatregel beschouwd:
Dorpskade Wateringen:
stil asfalt over ca. 1.200 meter t.b.v. ca. 220 overschrijdingslocaties;Poeldijkseweg-Noordweg Wateringen
Stil asfalt over ca. 1.500 meter t.b.v. ca. 100 overschrijdingslocaties;Haagweg Monster:
stil asfalt over een lengte van ca. 400 meter t.b.v. ca. 10 overschrijdingslocaties
eventueel uit te breiden met ca. 2.000 meter t.b.v. stiltegebied Monster;Zwartendijk-Grote Woerdlaan Monster-Naaldwijk:
stil asfalt over een lengte van ca 2.500 meter t.b.v. ca. 120 overschrijdingslocaties;Koningin Julianaweg (noord) ’s-Gravenzande:
stil asfalt over een lengte van ca. 400 meter t.b.v. 10 overschrijdingslocaties;Grote Woerdlaan, binnenkom Naaldwijk:
Stil asfalt over een lengte van ca. 1.300 meter t.b.v. ca. 170 overschrijdingslocaties.
Doelmatigheid
De maatregelen zijn beoordeeld op doelmatigheid. Daarbij is aangesloten bij het doelmatigheidscriterium
uit de Omgevingsregeling en het Besluit kwaliteit leefomgeving. De Gemeente Westland
verwijst in haar geluidsbeleid naar het Besluit doelmatigheid Wet geluidhinder. Het
doelmatigheidscriterium uit de Omgevingsregeling werkt op hoofdlijnen gelijk aan dit
Besluit. Per situatie is het aantal maatregelpunten bepaald op basis van het benodigde oppervlak stil asfalt. Daarbij is uitgegaan van
het toepassen van een asfaltverharding met een geluidsreducerend vermogen van ten
minste 3 dB. Gerekend is met het type Dunne deklagen. Dit levert 9 maatregelpunten
per 10 vierkante meter stil asfalt op [In het Besluit doelmatigheid Wet geluidhinder
was het aantal maatregelpunten voor een dunne deklaag 16 per 10 m2].
Voor de reductiepunten is gekeken naar de geluidsbelasting per overschrijdingslocatie. Hoe hoger de geluidsbelasting,
hoe hoger het aantal reductiepunten. De reductiepunten zijn ontleend aan bijlage Va
bij artikel 3.51 uit het Besluit kwaliteit leefomgeving. Gerealiseerd moet worden
dat de maatregelen ook van invloed zijn op geluidsgevoelige adressen met een geluidsbelasting
onder de plandrempel. Daarmee zal het aantal maatregelpunten in de praktijk hoger
liggen.
Wanneer het aantal maatregelpunten lager is dan het aantal reductiepunten, kan een
maatregel als doelmatig inpasbaar worden beschouwd. Dat wil zeggen dat de kosten van
een maatregel opwegen tegen de winst in geluidsbelasting. Tabel 6.12 geeft de doelmatigheidsafweging
per locatie weer.
In de tabel zijn tevens de indicatieve kosten van de maatregel opgenomen. Daarbij
is uitgegaan van een meerprijs van €40,- per vierkante meter stil asfalt, ten opzichte
van een standaard asfaltverharding (Dit bedrag is gebaseerd op het doelmatigheidscriterium
van het Interprovinciaal overleg. Voor een dunne deklaag wordt daarin gerekend met
een bedrag van €35 per vierkante meter. Aangezien dit criterium in 2011 opgesteld
is, is het bedrag gecorrigeerd naar €40 per vierkante meter, omdat het prijspeil tegenwoordig
hoger ligt). In totaal komen de kosten voor de aanpak van overschrijdingslocaties
op circa €1.844.000,-. Wanneer ook op het resterende deel van de Haagweg een geluidsreducerend
wegdek toegepast wordt, zijn de aanvullende kosten circa €480.000,- en komt de totale
investering op €2.324.000,-.
Prioritering van bronmaatregelen
Naar verwachting zal een budget van circa €900.000,- beschikbaar komen voor het realiseren
van maatregelen. Daarmee kunnen niet alle beoogde asfaltmaatregelen worden getroffen.
Daarbij kan gekeken worden naar het aantal overschrijdingslocaties dat kan worden
aangepakt voor een bepaald bedrag. De Dorpskade (220 overschrijdingslocaties) en Grote
Woerdlaan (170 overschrijdingslocaties) zouden daarmee de hoogste prioriteit krijgen.
Gevelmaatregelen
Na toepassing van geluidsreducerend asfalt, is nog voor een groot aantal geluidsgevoelige
adressen sprake van een overschrijding van de plandrempel. Tabel 6.13 geeft een overzicht
van het resterend aantal overschrijdingslocaties.
Voor dergelijke locaties is mogelijk in de volgende planperiode sprake van groot onderhoud. In dat geval komen de locaties voor het volgende actieplan geluid mogelijk in aanmerking van het toepassen van geluidsreducerend asfalt. Een andere optie is het toepassen van gevelmaatregelen. Per woning moet daarbij rekening gehouden worden met een bedrag van ten minste €15.000,-, uitgaande van een te behalen geluidsreductie van ten minste 30 dB. Het zal onmogelijk zijn om voor de meer dan 3.000 adressen dergelijke maatregelen uit te voeren. Overwogen kan worden om de meest hoogbelaste locaties als eerste aan te pakken.
6.6 Gevolgen maatregelenpakket op geluidshinder en slaapverstoring
Het toepassen van geluidsreducerend asfalt zorgt voor een afname van het overschrijdingslocaties.
Daarnaast zorgt de maatregel voor een verbetering van de geluidssituatie voor geluidsgevoelige
bestemmingen met een geluidsbelasting die niet hoger is dan de plandrempel. De situatie
met het toepassen van een geluidsreducerend wegdek is doorgerekend. Daarbij is opnieuw
het aantal ernstig geluidsgehinderden, ernstig slaapverstoorden en aantal inwoners
met hartziekten als gevolg van wegverkeersgeluid bepaald. Tabel 6.14 geeft het aantal
geluidsgevoelige bestemmingen per geluidsklasse weer.
Tabel 6.15 geeft een samenvatting van de resultaten weer.
Uit de resultaten valt op te maken dat het aantal geluidsbelastingen in de hoogste
geluidsbelastingsklasse afneemt als gevolg van de maatregel. Dit komt ook omdat de
maatregelen in beginsel gericht zijn op het aanpakken van de geluidsbelastingen groter
dan 65 dB. De betreffende adressen verschuiven naar de lagere geluidklassen, waardoor
in die klassen een toename te zien is.
De maatregelen zorgen voor een afname van het aantal ernstig geluidsgehinderden van
129 personen. Het aantal ernstig slaapverstoorden neemt af met 50 personen. Het aantal
gevallen van ischemische hartziekten als gevolg van wegverkeersgeluid blijft onveranderd.
6.7 Advies GGD Haaglanden
De GGD Haaglanden is betrokken in het proces voor het opstellen van het Actieplan
Geluid. Ten aanzien van de prioritering van maatregelen is het volgende advies gegeven:
Omgevingslawaai is één van de grootste milieugerelateerde gezondheidsrisico’s. Hinder
kan al optreden vanaf geluidsniveaus van 40 dB, afhankelijk van het soort geluid en
de context van het geluid. Bij een geluidsbelasting van meer dan 60 dB neemt het risico
op hart- en vaatziekten aantoonbaar toe. Daarnaast zijn de belangrijkste gezondheidseffecten
van blootstelling aan geluid in de woonomgeving (ernstige) hinder en (ernstige) slaapverstoring.
Blootstelling aan geluid kan ook leiden tot een verminderd prestatievermogen en leerproblemen
bij kinderen.
Vanuit gezondheid is het beste om te prioriteren op locaties waarbij het hoogst aantal overschrijdingslocaties zijn. Puur vanuit gezondheidskundig perspectief zal dan ook de locatie “Dorpskade Wateringen” als voorkeurslocatie worden aangewezen om geluidsreducerende maatregelen te treffen. Enkel omdat deze locatie in relatie tot de andere vier onderdelen een hoger aantal overschrijdingslocaties bevat.
7 Inspraak
Het ontwerp actieplan geluid is ter inzage gelegd voor commentaar, in de periode van 7 augustus 2024 tot en met 17 september 2024 (Gemeenteblad 2024, 339158 Gemeente Westland). Eenieder had daarmee een mogelijkheid voor het indienen van een zienswijze. Figuur 7.1 geeft de weergave op het Omgevingsloket weer.
Op het ontwerp actieplan geluid zijn geen zienswijzen ingebracht. Ook de gemeenteraad
is de mogelijkheid geboden om te reageren, maar ook dit heeft niet geleid tot zienswijzen
op het ontwerp actieplan geluid.
Omdat geen zienswijzen ingebracht zijn, is er geen aanleiding om wijzigingen door
te voeren in het actieplan geluid. Er zijn nog slechts enkele tekstuele aanpassingen
doorgevoerd in voorliggend actieplan geluid 2024-2029. Dit betreft de volgende nuancering:
onder industriegeluid is bedrijventerrein Honderdland als gezoneerd industrieterrein
aangemerkt. Dit betreft het deel Honderdland fase 2. De paragraaf “andere geluidsbronsoorten”
in hoofdstuk 4 is hierop aangepast.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl