Beleidsregels evenementen gemeente Dalfsen 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels evenementen gemeente Dalfsen 2025

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

B E S L U I T E N :

vast te stellen de volgende regeling:

BELEIDSREGELS EVENEMENTEN GEMEENTE DALFSEN 2025

Hoofdstuk 1 Begripsbepaling

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak met in artikel 2:24 Algemeen Plaatselijke Verordening gemeente Dalfsen (hierna: APV) genoemde uitzonderingen van deze definitie en enkele activiteiten die eveneens vallen onder definitie evenement,

  • b.

    Vergunning: een evenementenvergunning voor het houden van een evenement.

  • c.

    Achtergrondmuziek: is muziek die bedoeld is om niet direct of bewust naar te luisteren maar tot doel heeft sfeer verhogend te werken.

  • d.

    dB(A): geluidsniveau in decibellen, gemeten met een genormeerd (A)filter dat corrigeert voor het menselijk gehoor.

  • e.

    dB(C): geluidsniveau in decibellen, gemeten met een genormeerd (C)filter dat speciaal geschikt is voor hoge geluidsniveaus in lage frequenties (bastonen).

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze beleidsregels geven een nadere invulling aan de artikelen 1:2 tot en met 1:8, artikel 2:24 en 2:25, artikel 4:6 en artikel 5:34 van de APV.

Hoofstuk 2 Categorie-indeling

Artikel 3 Categorie-indeling

Bij de beoordeling van een evenement wordt een onderscheid gemaakt tussen evenementen waar een meldingsplicht voor geldt en evenementen waar een evenementenvergunning voor moet worden aangevraagd. Evenementen worden onderverdeeld in de volgende categorieën:

  • 1.

    Meldingsplichtige evenementen zijn kleine eendaagse evenementen.

  • 2.

    Vergunningplichtige evenementen zijn evenementen onderverdeeld in drie categorieën:

    • -

      Categorie A-evenementen met weinig risico conform de Risicoanalyse van de Veiligheidsregio IJsselland;

    • -

      Categorie B-evenementen met beperkt risico conform de Risicoanalyse van de Veiligheidsregio IJsselland;

    • -

      Categorie C-evenement met hoog risico conform de Risicoanalyse van de Veiligheidsregio IJsselland.

  • 3.

    Aanvragen om een evenementenvergunning worden geclassificeerd volgens het classificatiesysteem van de Veiligheidsregio IJsselland.

Hoofdstuk 3 Meldingsplichtige evenementen

Artikel 4 Meldingsplichtige evenementen

  • 1.

    Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, als de organisator tenminste veertien werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester.

  • 2.

    Voorts is geen vergunning vereist voor de door de burgemeester in lid 4 nader aan te wijzen specifieke evenementen met een zeer laag risico voor aantasting van de openbare orde. De burgemeester kan hierbij voorwaarden stellen waaraan het evenement moet voldoen.

  • 3.

    Het tweede lid is niet van toepassing op een krachtens artikel 2:24, tweede lid, onder f APV, aangewezen categorie vechtsportwedstrijden of –gala’s.

  • 4.

    Gelet op artikel 2:25 lid 4 van de APV zijn de volgende evenementen aan te wijzen die eveneens onder meldingsplichtige evenementen vallen:

    • a.

      Lampionnenoptocht;

    • b.

      Wandel 3- of 4-daagse;

    • c.

      Rondritten met oude tractoren, motoren, auto’s e.d.;

    • d.

      Sponsorlopen;

    • e.

      Wandeltochten, fietstochten, scootertochten;

    • f.

      Toerevenementen, kaart lees ritten;

    • g.

      Droppings;

    • h.

      Crosslopen;

    • i.

      Streetwise/dode hoek project of vergelijkbare educatieve programma’s;

  • met hierbij de voorwaarden: dat de organisatie maatregelen treft ter bescherming van de veiligheid van de deelnemers en de overige verkeersdeelnemers en er geen afsluiting van wegen plaatsvindt.

    • j.

      Eiergooien;

  • met hierbij de voorwaarden: dat het evenement op eigen terrein plaats vindt en de zondagsrust/kerkdienst niet wordt verstoord.

    • k.

      Braderieën en rommelmarkten;

    • l.

      Openingen van winkels/bedrijven e.d.;

    • m.

      Open dagen bij winkels/bedrijven e.d.;

  • met hierbij de voorwaarden: voor zover op eigen terrein met inachtneming van de brandveiligheidsvoorschriften, nooduitgangen niet worden geblokkeerd en er voldoende parkeerruimte is zodat het doorgaand verkeer niet wordt belemmerd. Indien de veiligheid van het publiek dat vraagt worden er verkeersregelaars ingezet.

    • n.

      Sporttoernooien op eigen terrein dan wel op de evenemententerreinen;

    • o.

      Kinderspeelweek e.d. voor zover op een afgebakend terrein;

    • p.

      Auto’s wassen op parkeerterreinen;

    • q.

      Oud ijzer acties;

    • r.

      Landgoedconcerten;

    • s.

      Nacht zonder Dak op eigen terrein dan wel op de evenemententerreinen.

  • 5.

    Naast de specifieke voorwaarden, indien genoemd bij de evenementen, gelden voor alle meldingsplichtge evenementen de volgende voorwaarden:

    • a.

      Het aantal aanwezigen bedraagt niet meer dan 100 personen;

    • b.

      het evenement vindt plaats tussen 07:00 en 24:00 uur;

    • c.

      er wordt geen muziek ten gehore gebracht voor 07:00 of na 23:00 uur;

    • d.

      er maximaal achtergrond muziek ten gehore wordt gebracht;

    • e.

      het verkeer hoeft niet te worden stilgelegd of omgeleid en het evenement vormt geen belemmering voor de hulpdiensten;

    • f.

      er worden slechts kleine objecten geplaatst met een oppervlakte van minder dan 25 m² per object en een minimale onderlinge afstand van 5 meter;

    • g.

      er is een organisator: en

    • h.

      de organisator uiterlijk veertien werkdagen aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester met het hiervoor vastgestelde formulier.

  • 6.

    De burgemeester kan binnen zeven werkdagen na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van een evenement als bedoeld in dit artikel te verbieden, indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

  • 7.

    De burgemeester kan nadere voorschriften verbinden aan het meldingsplichtige evenement of besluiten dat een evenement valt onder een vergunningplichtig evenement.

Hoofdstuk 4 Evenementenvergunning

Artikel 5 Vergunningplichtige evenementen

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.

    Het verbod van het eerste lid geldt niet voor een wedstrijd op of aan de weg, voor zover hierin wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 6 Indieningsvereisten

  • 1.

    De aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 5 lid 1 is voorzien van de volgende gegevens:

    • a.

      Een volledig ingevuld aanvraagformulier die door de burgemeester is vastgesteld;

    • b.

      Situatietekening op schaal met daarop aangegeven:

      • i.

        te plaatsen voorwerpen;

      • ii.

        welke locatie;

      • iii.

        indien van toepassing: indelingstekening van de tent op schaal.

    • c.

      Bij het treffen van verkeersmaatregelen een verkeersplan;

    • d.

      Een veiligheidsplan wanneer er gebruik wordt gemaakt van gecertificeerde beveiligers en/of EHBO-ers;

    • e.

      In een veiligheidsplan moet in ieder geval het volgende worden beschreven:

      • i.

        Een risicoanalyse met een omschrijving van de organisatie, soort publiek, omgeving en de te organiseren activiteiten;

      • ii.

        Programmering;

      • iii.

        Hoe de organisatie zorgt voor ordehandhaving;

      • iv.

        Inzet beveiliging (bedrijfsnaam, taken, inzettijden en locaties, aantal beveiligers);

      • v.

        Publieksveiligheid;

      • vi.

        Beschrijving van mogelijke risico’s, scenario’s en de te nemen maatregen (b.v. risicovol weer, ontruiming etc.);

      • vii.

        Brandveiligheid;

      • viii.

        Medische zorg en hygiëne;

      • ix.

        Huisregels;

      • x.

        Hoe om te gaan met aanhoudingen.

  • 1.

    De in het eerste lid bedoelde aanvraag voor een vergunning moet worden ingediend:

    • a.

      voor A-evenementen geldt uiterlijk acht weken voorafgaand aan het evenement;

    • b.

      voor B-evenementen geldt uiterlijk twaalf weken voorafgaand aan het evenement;

    • c.

      voor C-evenementen geldt uiterlijk zestien weken voorafgaand aan het evenement.

Artikel 7 weigeringsgronden

  • 1.

    Op grond van artikel 1:8 van de APV kan een vergunning of ontheffing worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en/of de bescherming van het milieu. Naast deze genoemde zelfstandige weigeringsgronden, wordt bij de behandeling van de aanvraag eveneens rekening gehouden met de volgende elementen:

    • spreiding van soortgelijke grote publieksevenementen in eenzelfde dorpskern over het kalenderjaar;

    • ervaringen in voorgaande jaren en elders;

    • verwachte overlast;

    • locatie van het evenement;

    • advies politie en/of veiligheidsregio.

  • 2.

    Indien de vergunningaanvraag voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 6 lid 2 niet tijdig is gedaan.

  • 3.

    Indien door de burgemeester is geconstateerd dat de organisator van het evenement de aan de vergunning verbonden voorschriften één of meerdere keren heeft overtreden.

Artikel 8 Evenementenkalender

  • 1.

    Vóór 31 december van elk jaar kunnen organisatoren een evenement kenbaar maken voor plaatsing op de voorlopige evenementenkalender voor het jaar daarop.

  • 2.

    Aanmeldingen ná 31 december kunnen worden toegevoegd indien er niet meerdere grote evenementen tegelijkertijd plaatsvinden.

  • 3.

    Met het oog op de leefbaarheid en ruimtelijke aanvaardbaarheid (met name woon- en leefklimaat) worden grote evenementen zoveel mogelijk verspreid.

  • 4.

    Is de aanvraag in strijd met de evenementenkalender dan kan de volgende prioriteitsvolgorde worden gehanteerd:

    • a.

      Jaarlijks terugkerende evenementen hebben voorrang boven incidentele of nieuwe evenementen.

    • b.

      Evenementen van niet commerciële partijen, zoals lokale vrijwilligersorganisaties, hebben voorrang. Deze organisaties hebben binding met de plaats van de activiteit en dit bevordert de sociale samenhang en lokale kennis.

    • c.

      Evenementen met subsidies gaan voor.

    • d.

      Evenementen die op de evenementenkalender staan hebben voorrang.

    • e.

      Anders loting.

Artikel 9 Eindtijden

  • 1.

    Evenementen waarvoor een vergunning is vereist hebben een standaard eindtijd van 24.00 uur.

  • 2.

    De burgemeester kan de eindtijd, zoals gesteld in lid 1, verlengen tot 01.00 uur met een ontheffing.

  • 3.

    Evenementen die vallen onder de meldingsplicht hebben een standaard eindtijd van 24.00 uur. Voor een kermis geldt een uiterlijke eindtijd van 24.00 uur. Ontheffing als gesteld in lid 2 is niet mogelijk.

  • 4.

    Direct na afloop van het evenement mag er geen alcoholische drank meer worden verstrekt en uiterlijk een uur na afloop moeten alle bezoekers het terrein hebben verlaten.

Hoofdstuk 5 Beperkingen specifieke evenementen

Artikel 10 Circussen

  • 1.

    Circussen moeten uiterlijk vóór 1 november voorafgaand aan het jaar waarin de circusvoorstelling gehouden wordt, kenbaar maken dat zij in aanmerking willen komen voor een evenementenvergunning.

  • 2.

    De burgemeester verleent maximaal één vergunning per woonkern (Dalfsen, Lemelerveld en Nieuwleusen) per kalenderjaar en deze vergunning wordt zoveel mogelijk bij toerbeurt verleend.

  • 3.

    Uiterlijk 15 december voorafgaand aan het jaar waarvoor het circus in aanmerking wil komen voor een vergunning, deelt de burgemeester de beslissing aan het circus mee.

  • 4.

    Zoals geregeld in artikel 4.14 van het ‘Besluit houders van dieren is het niet toegestaan met andere zoogdieren dan die behoren tot de diersoorten, genoemd in bijlage IV van het Besluit, deel te nemen aan een circus of een ander optreden.

Artikel 11 Paasvuren

  • 1.

    Voor het organiseren van een paasvuur moeten organisatoren naast een evenementenvergunning een ontheffing aanvragen op grond van artikel 5:34 van de APV om vuur te mogen stoken.

  • 2.

    In de kernen Dalfsen, Hoonhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen en Ankum kan elk jaar een paasvuur georganiseerd worden. Per kalenderjaar wordt alleen voor de eerder genoemde kernen maximaal één ontheffing verleend voor een paasvuur.

  • 3.

    Alleen de aanvragen die worden ingediend door maatschappelijke organisaties worden in behandeling genomen. Aan particulieren en bedrijven worden geen ontheffingen verleend voor een paasvuur.

Artikel 12 Voetbalwedstrijden

  • 1.

    Op basis van een risico-inventarisatie zal de burgemeester beslissen of de (oefen)wedstrijden tussen twee betaalde voetbalorganisaties (hierna: BVO('s)) of tussen één BVO en een amateurteam op een amateurveld al dan niet kan plaatsvinden.

  • 2.

    Advies van de politie maakt onderdeel uit van de risico-inventarisatie.

  • 3.

    Indien de (oefen)wedstrijd kan plaatsvinden, kunnen er specifieke voorschriften worden verbonden aan het evenement.

Artikel 13 Vechtsportevenementen

  • 1.

    Niet gereglementeerde vechtevenementen, die niet zijn aangesloten bij een officiële vechtsportbond worden binnen de gemeente Dalfsen niet toegestaan en vergunningaanvragen zullen voor dergelijke evenementen worden geweigerd.

  • 2.

    De vechtsportevenementen moeten onderscheiden worden van de reguliere wedstrijden in de erkende vechtsporten.

  • 3.

    Vechtsporten, die plaatsvinden onder auspiciën van een koepelorganisatie worden in dit verband als sportwedstrijden gezien en vallen niet onder de vergunningplicht van de APV.

Hoofdstuk 6 Evenemententerreinen

Artikel 14 Nieuwleusen, Bosmanweg

  • 1.

    Op het evenemententerrein aan de Bosmanweg mogen maximaal vijf evenementen per jaar worden gehouden, zoals bijvoorbeeld tentoonstellingen, (jaar)markten, kermissen, sportmanifestaties en daarmee gelijk te stellen andere evenementen in de open lucht.

  • 2.

    Het terrein van de ijsbaan is tijdens evenementen uitsluitend te gebruiken voor parkeren en tijdens de jaarlijkse Oranjefeesten voor zowel parkeren als stalling ten dienste van uitsluitend (vracht-)auto’s en caravans van exploitanten.

  • 3.

    Het gedeelte ten zuiden van het evenemententerrein is uitsluitend te gebruiken voor parkeren en stalling tijdens en ten dienste van de jaarlijkse Oranjefeesten. Bij gebruik van dit terrein moet vooraf toestemming gekregen worden van de gemeente.

Artikel 15 Lemelerveld, Vilstersedijk

1. Bij gebruik van dit evenemententerrein moet vooraf zowel toestemming gekregen worden van de gemeente als van de Stichting Festiviteiten Lemelerveld.

Artikel 16 Oudleusen, Muldersweg

  • 1.

    Op het evenemententerrein mogen maximaal twaalf evenementen (exclusief op- en afbouwdagen) per kalenderjaar worden gehouden waarbij geldt dat er:

    • a.

      maximaal 1500 bezoekers per dag mogen komen;

    • b.

      per evenement voldoende parkeervoorzieningen aanwezig moeten zijn;

    • c.

      de omgeving van het evenement geen onevenredig geluidsoverlast mag ondervinden van het evenement.

  • 2.

    Bij gebruik van dit terrein moet naast toestemming van de gemeente ook vooraf toestemming gekregen worden van de Stichting Evenemententerrein.

Artikel 17 Dalfsen, Bruinleeuwstraat

  • 1.

    Op het activiteitenterrein naast het gemeentehuis mogen maximaal vijf B- of C evenementen per jaar georganiseerd worden.

  • 2.

    Op dit terrein geldt als richtlijn een geluidsnorm van 70 dB(A) en 80 dB(C) gemeten op de gevel van de eerste woningen.

  • 3.

    Gezien het terrein in slechte staat kan verkeren kan het evenemententerrein afhankelijk van de weersomstandigheden alleen vanaf het voorjaar tot het najaar worden ingenomen.

  • 4.

    Bij gebruik van het terrein moet vooraf toestemming gekregen worden van de gemeente.

Artikel 18 Overige gronden

  • 1.

    Naast de vier officiële evenemententerreinen zijn evenementen op gemeentegrond of particuliere gronden toegestaan indien deze gronden voldoen aan de vereisten die nodig zijn voor het houden van een evenement.

  • 2.

    Voor het in gebruik nemen van deze gronden is toestemming van de grondeigenaar(en) vereist.

Hoofstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 19 Slotbepalingen

  • 1.

    De burgemeester kan in bijzondere gevallen afwijken van deze beleidsregels;

  • 2.

    De beleidsregels treden in werking op 1 januari 2025;

  • 3.

    Op dat tijdstip worden ingetrokken:

    • -

      de beleidsregels evenementen gemeente Dalfsen 2016, vastgesteld op 12 oktober 2016;

    • -

      het aanwijzingsbesluit meldingsplichtige evenementen gemeente Dalfsen, vastgesteld op 27 januari 2017;

    • -

      beleidsregels nieuwjaarsfeesten gemeente Dalfsen, vastgesteld op 19 januari 2015.

Ondertekening

Aldus besloten door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 22 oktober 2024.

Het college voornoemd,

de burgemeester de gemeentesecretaris

H. Jager H.J. van der Woude

de burgemeester

H. Jager