Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728325
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728325/1
Subsidieregeling cultuurhistorie Haarlemmermeer 2024
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-06-2025
Intitulé
Subsidieregeling cultuurhistorie Haarlemmermeer 2024Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;
overwegende dat het gemeentebestuur het belangrijk vindt dat inwoners en bezoekers kennis kunnen nemen van de betekenis van de cultuurhistorische kenmerken van de gemeente en het verstrekken van subsidies daaraan kan bijdragen;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling cultuurhistorie Haarlemmermeer 2024.
Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Asv: Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;
- b.
historische werkgroep: georganiseerde groep vrijwilligers die zich bezig houdt met de geschiedenis van een bepaald gebied in de gemeente Haarlemmermeer met het doel de geschiedenis daarvan levend te houden;
- c.
historisch object: geschiedkundig belangrijk bouwwerk of gebied in de gemeente Haarlemmermeer.
Artikel 2. Doel
Deze subsidieregeling heeft als doel het tonen van cultuurhistorische kenmerken aan inwoners en bezoekers van de gemeente en daarbij verbindingen leggen tussen die kenmerken en de huidige en toekomstige ontwikkelingen in onze gemeente.
Artikel 3. Aanvrager
-
1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.
-
2. In aanvulling op het eerste lid wordt een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder b, c en d, slechts verstrekt aan een historische werkgroep en een beheerder van een historisch object.
Artikel 4. Subsidievorm
-
1. Subsidie aan een historische werkgroep en een beheerder van een historisch object wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie voor de duur van een kalenderjaar.
-
2. Subsidie aan een ander dan in het eerste lid genoemd wordt verstrekt als een projectsubsidie voor de duur van maximaal een jaar.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
- a.
manifestaties en andere expressies over cultuurhistorie voor het algemene publiek, waaronder tentoonstellingen en lezingen, met uitzondering van publicaties;
- b.
educatieve activiteiten voor leerlingen en voor bezoekers;
- c.
het verzamelen en digitaliseren van informatie over de geschiedenis;
- d.
vergroting van het publieksbereik.
Artikel 6. Subsidiecriteria
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
de activiteit vindt plaats in de gemeente Haarlemmermeer;
- b.
als de aanvrager een historische werkgroep is of een beheerder van een historisch object, is deze gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer;
- c.
de aanvrager werkt samen met ten minste één andere cultuurhistorische organisatie in de gemeente Haarlemmermeer.
Artikel 7. Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
-
1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 5.
-
2. In aanvulling op artikel 6 van de Asv komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten van eten en drinken;
- b.
kosten voor huur van ruimten;
- c.
kosten waaraan de gemeente al op andere wijze bijdraagt.
- a.
Artikel 8. Subsidiehoogte
-
1. Een subsidie aan een historische werkgroep bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 2.500.
-
2. Een subsidie aan een ander dan in het eerste lid genoemd bedraagt maximaal 80% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 12.500.
Artikel 9. Subsidieplafond
Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast.
Artikel 10. Wijze van verdeling
-
1. Als het totaal te verlenen bedrag met de ingediende aanvragen van de beheerders van historische objecten, die aan de subsidiecriteria voldoen, het in artikel 9 bedoelde deelplafond overschrijdt, wordt de subsidie naar rato verdeeld over de te honoreren aanvragen.
-
2. In aanvulling op het eerste lid geldt dat aanvragen die na de indieningstermijn worden ingediend, terwijl het subsidieplafond nog niet is bereikt, en in behandeling worden genomen, op volgorde van binnenkomst worden verleend.
-
3. Subsidie aan andere aanvragers dan genoemd in het eerste lid wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.
-
4. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen als bedoeld in het tweede lid en derde lid, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Indieningsvereisten
-
1. Een aanvraag om subsidie wordt ingediend met een door het college vastgesteld aanvraagformulier.
-
2. Artikel 9, lid 2, van de Asv, is niet van toepassing.
Artikel 12. Aanvraagtermijn
In afwijking van artikel 10 van de Asv wordt een aanvraag om een subsidie door een historische werkgroep en door een beheerder van een historisch object ingediend in de periode van 1 juni tot en met 15 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 13. Beslistermijn
In afwijking van artikel 11 van de Asv beslist het college op aanvragen als bedoeld in artikel 12 binnen 13 weken nadat de termijn voor het indienen van een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 12 is verstreken.
Artikel 14. Bijzondere verplichtingen
In aanvulling op artikel 15 en 16 van de Asv gelden de volgende verplichtingen:
- a.
als de subsidieontvanger een historische werkgroep is:
- i.
verzorgt hij ten minste eenmaal per jaar een uitgave over de geschiedenis van de regio;
- ii.
heeft hij een actuele website;
- iii.
organiseert hij ten minste achtmaal per jaar een bijeenkomst waar de resultaten van eigen onderzoek worden besproken.
- i.
- b.
als de subsidieontvanger een cultuurhistorisch object beheert:
- i.
verzorgt hij ten minste eenmaal per jaar een uitgave over de geschiedenis van de regio;
- ii.
heeft hij een actuele website;
- iii.
bij een subsidie tot en met € 6.000 is het object ten minste 12 dagen per jaar geopend voor bezoekers;
- iv.
bij een subsidie van meer dan € 6.000 is het object ten minste 40 dagen per jaar geopend voor bezoekers.
- i.
Artikel 16. Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juni 2025.
-
2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling cultuurhistorie Haarlemmermeer 2024.
Ondertekening
Toelichting
Algemeen
Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat inwoners en bezoekers van de gemeente kennismaken met de cultuurhistorie van de gemeente, in het bijzonder met de zichtbare historische objecten die we tot het architectonisch en infrastructureel erfgoed rekenen. Van het verleden kunnen we leren en verbanden leggen tussen historische kenmerken en de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de gemeente.
Met deze subsidieregeling wil de gemeente organisaties ondersteunen die historische objecten beheren of zich anderszins bezig houden met de cultuurhistorie van de gemeente en zich inspannen de bekendheid van dit erfgoed vergroten.
Deze subsidieregeling is een nadere regeling van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024. Dat betekent dat de regels daarvan van toepassing zijn, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.
Per artikel
Artikel 6
Onder de onder a genoemde cultuurhistorische organisatie in de gemeente Haarlemmermeer wordt in dit geval ook Het Noord-Hollands Archief begrepen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl