Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728240
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728240/1
Verordening ambtelijke bijstand gemeente Lopik 2024
Geldend van 06-12-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening ambtelijke bijstand gemeente Lopik 2024De raad van de gemeente Lopik;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen:
de ‘Verordening ambtelijke bijstand gemeente Lopik 2024’.
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;
- •
bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.
Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of bijstand
Artikel 2. Verzoek om informatie
-
1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.
-
2. De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die, voor zover mogelijk, de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.
Artikel 3. Verzoek om bijstand
-
1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.
-
2. De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.
-
3. De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:
- a.
naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden of;
- b.
dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden of;
- c.
het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.
- a.
-
4. Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit - met redenen omkleed - mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris, en zo nodig het raadslid, in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand
-
1. Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.
-
2. Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris, en zo nodig het raadslid, in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand
Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Paragraaf 3. Slotbepalingen
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 december 2024 onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2014’, zoals vastgesteld bij besluit van 22 april 2014.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening ambtelijke bijstand gemeente Lopik 2024’
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik op 26 november 2024
de griffier,
MW. MR. G.M.G. DOLDERS
de voorzitter,
DR. L.J. DE GRAAF
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl