Instructie voor de griffier gemeente Lopik 2024

Geldend van 06-12-2024 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de griffier gemeente Lopik 2024

De raad van de gemeente Lopik;

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

de ‘Instructie voor de griffier gemeente Lopik 2024’.

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1. De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en door de raad ingestelde commissie(s).

  • 2. Hij is het aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

Artikel 2. Agenda vergaderingen

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissie(s) bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 3. Voorbereiding en verloop vergaderingen

De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitter(s) van de door de raad ingestelde commissie(s) terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen.

Artikel 4. Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen

  • 1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan .

  • 2. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de raadscommissie(s) en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan.

  • 3. De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raads- c.q. commissieleden.

Artikel 5. Ondersteuning presidium

  • 1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan.

  • 2. Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier ervoor zorg dat deze gegeven wordt.

Artikel 6. Organisatie griffie

  • 1. De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

Artikel 7. Verhindering en vervanging

  • 1. Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een daartoe door de raad aangewezen plaatsvervanger.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de griffier, voor zover nodig in overleg met de voorzitter van de raad.iteertitel oude instructie] vervalt.

  • 2. Deze instructie treedt in werking op 1 december 2024 onder gelijktijdige intrekking van de ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Lopik’ zoals vastgesteld bij besluit van 18 maart 2003.

  • 3. Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de griffier gemeente Lopik 2024

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik op 26 november 2024.

de griffier,

MW. MR. G.M.G. DOLDERS

de voorzitter,

DR. L.J. DE GRAAF