Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728199
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR728199/1
Uitvoeringsagenda Volkshuisvestingsprogramma De Fryske Marren 2024 -2028
Geldend van 04-12-2024 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsagenda Volkshuisvestingsprogramma De Fryske Marren 2024 -2028Team: Ruimtelijke ontwikkeling
Datum: 23 oktober 2024
Programmasturing en samenwerking
Het volkshuisvestingprogramma De Fryske Marren kent een programmatische opbouw. De uitvoering daarvan krijgt vorm via deze uitvoeringsagenda die aansluit bij de verschillende programmalijnen.
Met de voorgenomen invoering van de Wet versterking regie volkshuisvesting, wordt het volkshuisvestingsprogramma onderdeel van de Omgevingsvisie. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de woonopgave blijft primair bij de gemeente liggen. Wat duidelijk wordt uit het volkshuisvestingprogramma is dat deze integraal en omvangrijk is.
We zetten als gemeente stevig in op wonen de komende periode. Wij moeten aan de slag met ontwikkelaars, corporaties, zorgaanbieders, netbeheerders en onze inwoners. Met de visie en de uitvoeringsagenda ligt er daarom ook een uitnodiging aan hen om met elkaar de handschoen op te pakken.
Werk in uitvoering
In deze uitvoeringsagenda noemen we heel concreet datgene wat we gaan doen de komende jaren. Er is letterlijk sprake van 'werk in uitvoering', waar sommige werkzaamheden of projecten al zijn opgestart, staan anderen nog aan het begin. Ook wisselt de aard van de acties: soms is er sprake van realisatie van woningen, soms van voorbereiden van het beleid of het doen van onderzoek, maar tezamen vormen alle onderdelen een bouwsteen van de woonopgave. Ook kunnen er gedurende de looptijd van deze uitvoeringsagenda zaken wijzigen, door plannen van het nieuwe kabinet of wijzigingen in beleid.
Prioriteren, kiezen en uitvoeren
Net als bij andere gemeenten en organisaties is het beschikbaar hebben van voldoende handen om het werk te doen, een realiteit waarmee we te maken hebben. Dit betekent dat we meer dan ooit moeten kiezen, prioriteren en dan consequent alle energie moeten richten op de uitvoering.
Door de focus aan te brengen en realisme in de beschikbare capaciteit te onderkennen, kunnen we ook waarmaken wat we beloven. Bij het plannen van de verschillende acties wordt aan de hand van de beschikbare capaciteit en eventuele prioritering in de Lange Termijn Agenda aangegeven op welke moment in de raad een onderwerp wordt geagendeerd.
Samen werken als één overheid
We werken al intensief samen met medeoverheden op het gebied van de woonopgave. Dit doen we als één overheid, met oog voor ieders rol en verantwoordelijkheid. Waar er kansen zijn om meer samen te werken, pakken we die. Met name beleidsmatige vraagstukken en uitwerking van beleid via verordeningen met een landelijk karakter kunnen we samen met andere gemeenten oppakken.
Dit zorgt voor effectieve inzet van capaciteit en vermeerderd ook onze denkkracht. We opereren daarbij als één overheid, gemeente, provincie, Rijk en Wetterskip Fryslân. Onze goede samenwerking binnen de Woonregio Zuidwest Friesland, de samenwerking met de F4 gemeenten, de corporaties en huurdersverenigingen zetten we voort. Met partners in de keten die we nodig hebben bij het realiseren van woningen, zoals bijvoorbeeld netbeheerders, blijven we intensief samenwerken.
De inwoners als samenwerkingspartner
Het zijn onze inwoners waarvoor we het doen. Daarom blijven we inzetten op het betrekken van onze inwoners bij de uitvoering: toegankelijk en dichtbij. Inwoners hebben in toenemende mate een belangrijke rol in de agendering, de voorbereiding, de totstandkoming, de uitvoering en de beoordeling van beleid. In 2023 heeft de gemeenteraad de Participatie- en inspraakverordening gemeente De Fryske Marren vastgesteld. Op basis hiervan werken we met inwoners samen.
Kennisuitwisseling en leren van marktpartijen
De ontwikkelingen volgen elkaar in steeds sneller tempo op. Daarom investeren we in kennisuitwisseling, via netwerkbijeenkomsten en reguliere overleggen met de markt. Met de kennisinstituten als het Fries Sociaal Planbureau, Circulair Fryslân en marktpartijen blijven we kennis uitwisselen. Ook lokaal versterken we het netwerk. We organiseren in samenwerking met de corporaties één keer per jaar een themagerichte bijeenkomst. Ook zetten we in op het organiseren van een halfjaarlijks overleg met de belangrijkste lokale spelers in de woningmarkt.
Capaciteit voor uitvoering
Voor de uitvoering van de uitvoeringsagenda is substantiële inzet nodig de komende jaren. Binnen het taakveld wonen is in 2024, 1,8 fte aan formatie beschikbaar voor beleid en uitvoering daarvan. De verwachting is dat dit in 2024 met 1 fte structureel uitgebreid wordt. Zo kan op adequate wijze invulling worden gegeven aan de invoering van de Wet versterking regie volkshuisvesting.
Voor de uitvoering van de woningbouwprojecten wordt een grote inzet verwacht. Bij alle projecten is een veelheid aan expertise nodig zoals, projectleiders, stedenbouwkundigen, verkeerskundigen, planologen, adviseurs duurzaamheid groen, water en openbare ruimte. Uit de capaciteitsanalyse van de diverse woningbouwprojecten blijkt dat er een grote druk ligt op het beschikbaar krijgen van deze capaciteit. Op voorhand is duidelijk dat er gekozen en geprioriteerd zal moeten worden tussen de diverse projecten en opgaven. We kunnen via een andere manier van werken, of via het voeren van regie op het resultaat, of via het stroomlijnen van werkprocessen, ook effectiever projecten aansturen. Inzet is dat bij de start van elk project geborgd is dat alle specialisme hun bijdrage kunnen leveren.
Financiën
Het beschikbaar hebben van financiën is cruciaal. Voor het taakveld wonen is jaarlijks een structureel bedrag beschikbaar van € 40.000. Dit bedrag wordt ingezet voor beleidsvorming en reguliere werkzaamheden. Daarnaast zijn er incidentele middelen beschikbaar.
Bij de Perspectiefnota 2022 is voor de uitvoering van de Nationale Woon- en Bouwagenda voor 2023 een krediet van € 250.000 en voor het jaar 2024 een krediet van € 250.000 door de raad beschikbaar gesteld.
Voor de uitvoering van de Wet versterking regie volkshuisvesting zijn bij de Perspectiefnota 2025 middelen aangevraagd om uitvoering te geven aan de taken die bij de nieuwe wet horen. En tevens zijn deze middelen gericht op de uitvoering van het volkshuisvestingsprogramma en de uitvoeringsagenda voor de periode 2024-2028. Het gaat hier om een aanvraag van € 500.000 voor 2025 en € 375.000 voor het jaar 2026.
Externe middelen
Het nieuwe kabinet kan mogelijk extra middelen beschikbaar stellen voor structurele taken op het gebied van wonen. Ook is de verwachting dat het Rijk incidentele subsidies beschikbaar zal stellen. De gemeente zal actief inzetten op het beschikbaar krijgen van die middelen.
De provincie Fryslân heeft voor het jaar 2024 nog een bedrag van 1,3 miljoen beschikbaar uit de Flexpoolmiddelen van het Rijk. Daarnaast heeft de provincie voor de gehele periode een bedrag van € 5.000.000 gereserveerd voor wonen. De inzet is deze middelen zoveel mogelijk op de uitvoering te richten. Ook kijken we actief of er Europese middelen beschikbaar zijn voor wonen.
Monitoring
De uitvoeringsagenda monitoren we via een programmatische aanpak. Via de reguliere planning en control cyclus wordt de gemeenteraad geïnformeerd. De voortgang van de woningbouwprojecten is inzichtelijk via ons dashboard woningbouw. We maken voor het meten van de prestaties gebruik van zoveel mogelijk bestaande methodieken en evaluaties die beschikbaar zijn, zowel op landelijk als provinciaal niveau.
Sociaal Development Goals
Via de uitvoeringsagenda werken we aan duurzame steden en gemeenschappen. En we zetten ons in voor goed leven op het land. Via de sociale pijlers zetten we in op het verminderen van de ongelijkheid en armoede. Dit doen we in partnerschap met anderen.
Beschrijving activiteiten per programmalijn
Binnen elke programmalijn hebben we onze strategische doelen geformuleerd. Deze vertalen zich in het maatschappelijke effect wat nagestreefd wordt. Waar er een relatie is met andere gemeentelijke visies of programma's is dat omschreven. Vervolgens zijn per programmalijn de inspanningen vermeld die nodig zijn om het resultaat te behalen.
Nadere besluitvorming door college en/of raad
Per programmalijn is aangegeven op welke onderdelen er besluitvorming van de raad en het college gevraagd wordt. In de Lange Termijn Agenda wordt aangegeven in welke periode een onderwerp aan de raad wordt aangeboden.
Programmalijn 1: Voldoende woningen voor onze inwoners
Strategische doelen
- •
Een woningmarkt in De Fryske Marren die kansen biedt voor alle inwoners
- •
Een evenwichtige groei van de gemeente passend bij de opgave in zowel de kernen als dorpen
- •
Een toekomstbestendig woningaanbod rekening houdend met lange termijn ontwikkelingen zoals de mogelijke komst van de Lelylijn en de mogelijke vestiging van een ziekenhuis in Joure
Maatschappelijk effecten
- •
Een woningaanbod dat bijdraagt aan ons economische vestigingsklimaat
- •
Voldoende huisvesting die bijdraagt aan sociale rechtvaardigheid
- •
Het toegang bieden van huisvesten voor alle groepen in gemeente
- •
Voldoende aanbod helpt woningprijzen en huurprijzen stabiel te houden, waardoor wonen betaalbaar blijft voor een bredere groep mensen
Relatie met de overige programma's / beleidsdocumenten
- •
Toekomstvisie De Fryske Marren
- •
Regionale woondeal Regio Zuidwest Friesland 2022 t/m 2023
- •
Omgevingsvisie De Fryske Marren (2022)
Wat leggen we aan het college / de gemeenteraad voor
- •
Diverse omgevingsplannen en BOPA's voor de ontwikkeling van individuele woningbouwprojecten
- •
Strategische grondverwerving en positionering woningmarkt (Wet voorkeursrecht gemeenten)
- •
Instrumenten ter bevordering van de woonruimteverdeling via huisvestingsverordening en/of doelgroepenverordening
- •
Grondbeleid De Fryske Marren 2024 - 2028
- •
Beleidsregels splitsen van woningen
- •
Beleidskader herbestemmen Vrijkomende Agrarische Bestemmingen
- •
Regionale woondeal Zuidwest Friesland 2.0
- •
Beleidskader woonunits
Welke inspanningen doen we hiervoor
- •
Realiseren woonwijk Wyldehoarne 4 te Joure
- •
Realiseren woonwijk Park Sevenwolden te Joure
- •
Realiseren woonwijk Hof fan Lemmer te Lemmer
- •
Realiseren woningbouwproject Lemsterkade te Lemmer
- •
Realiseren woningbouwproject De Polle te Lemmer
- •
Realiseren woonwijk Tramdijk-Oost fase 3 te Lemmer
- •
Realiseren uitbreiding Ouwsterhaule
- •
Realiseren uitbreiding Sintjohannesga/Rotsterhaule
- •
Realiseren uitbreiding Tjerkgaast
- •
Realiseren inbreidingslocatie Oudehaske
- •
Herstructurering woongebied De Scharcamp/De Finne te Joure
- •
Herstructurering woongebied Zuiderzeestraat te Lemmer
- •
Herstructurering woongebied Parkstraat te Lemmer
- •
Herstructurering woonwijk Lemmer-West te Lemmer
- •
Herontwikkeling woongebied Kade 5/7 te Sint Nicolaasga
- •
Herontwikkeling voormalige brandweerkazerne te Lemmer
- •
Herontwikkeling voormalige KMBO-locatie te Joure
- •
Opstellen ontwikkelperspectief herontwikkeling voormalige Rabobank en omgeving te Joure
- •
Opstellen ontwikkelperspectief herontwikkeling De Treemter te Balk
- •
Opstellen ontwikkelperspectief vrijkomende schoollocaties in onder meer Oosterzee, Lemmer en Haskerhorne
- •
Verwerken nieuwe regels voor herbestemmen Vrijkomende Agrarische Bestemmingen en bedrijfsgebouwen in Omgevingsplan
- •
Opstellen Beleidsregels voor woningomzetting en woningsplitsing De Fryske Marren
- •
Opstellen Beleid collectieve wooninitiatieven in De Fryske Marren
- •
Implementeren Programmasturing Woningbouw in combinatie met versnellingsaanpak
- •
Standaardisering Projectmatige Aanpak Woningbouwprojecten De Fryske Marren
- •
Versterken bestuurlijke lobby richting provincie Fryslân, Rijk en Europa op thema wonen met woonregio Zuidwest Friesland en F4
- •
Onderzoek Inrichten (digitaal) informatieloket wonen
- •
Verkoop nieuwbouw richten op woningzoekenden in De Fryske Marren en regio Zuidwest Friesland via lijn van externe profilering van de gemeente
- •
Opstellen Beleidskader woonunits
Programmalijn 2: Een thuis voor iedereen
Strategische doelen
- •
Voldoende en passende woningen voor aandachtsgroepen
- •
Het ondersteunen van inwoners die niet op eigen kracht in huisvesting kunnen voorzien
- •
Een evenwichtige verdeling van aandachtsgroepen over de provincie Fryslân
- •
Het zorgen voor rechtvaardige verdeling van woningen voor aandachtsgroepen en reguliere woningzoekenden op de sociale huurmarkt
Maatschappelijke effecten
- •
Minder druk op en een evenwichtige draaglast voor buurten en wijken
- •
Huisvesting van arbeidsmigranten die in balans is met de gewenste economische doelen en van goede kwaliteit is
- •
Een passend aanbod voor kwetsbare groepen op de woningmarkt
- •
Een evenwichtige druk van de aandachtsgroepen in de kernen Joure, Lemmer en Balk
- •
Het verminderen van de overlast in wijken en buurten
Relatie met de overige programma's / beleidsdocumenten
- •
Beleidsplan Wet Inburgering "Welkom in de Fryske Marren" 2022 – 2025
- •
Wmo Beleidsplan
- •
Vergunningen, Toezicht en Handhavingsbeleid 2024-2027
Wat leggen we aan het college / de gemeenteraad voor
- •
Urgentieverordening De Fryske Marren
- •
Beleidskader en Uitgangspuntennotitie Arbeidsmigranten
- •
Wonen, Welzijn, Zorgvisie De Fryske Marren
- •
Uitvoeringsagenda Wonen, Welzijn, Zorgvisie De Fryske Marren
- •
Vergunningstelsel Certificering van uitzendbureau voor arbeidsmigranten
Welke inspanningen doen we hiervoor
- •
Opstellen Friese Urgentieverordening samen met de Friese gemeenten
- •
Uitvoeren Convenant "Weer Thuis"
- •
Opstellen Wonen-Welzijn-Zorg-visie De Fryske Marren
- •
Uitgangspuntennotitie arbeidsmigranten
- •
Opstellen ontwikkelperspectief voormalige Miks-locatie te Joure voor aandachtsgroepen
- •
Uitwerking Plan van Aanpak Statushouders De Fryske Marren
- •
Verbreding van de huidige meerjarenprestatieafspraken met corporaties naar zorgpartijen
- •
We onderzoek de realisatie van een locatie voor 'onconventioneel wonen' in samenwerking met onze buurgemeenten
- •
Opstellen van een zorgvastgoedstrategie De Fryske Marren samen met de zorgaanbieders in De Fryske Marren
- •
We onderzoeken of bij vrijkomende c.q. veranderende zorg en gemeentelijk vastgoed dit benut kan worden voor wonen
- •
We vertalen het Wetsvoorstel Verplichte certificering voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten in lokaal beleid
- •
We onderzoeken de implementatie Wet toeristische verhuur ter bestrijding van onrechtmatige verhuur woningen
- •
We huisvesten statushouders op grond van taakstelling huisvesting statushouders vanuit de visie zoals vastgesteld in het Beleidsplan Wet inburgering "Welkom in de Fryske Marren" 2022 – 2025
- •
We geven uitvoering aan de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen
- •
We geven uitvoering aan de opvang en huisvesting van Oekraïense ontheemden via de opgave vanuit het Rijk en in coördinatie met Provinciale Regietafel (PRT)
Programmalijn 3: Betaalbaar wonen voor inwoners
Strategische doelen
- •
Het in lijn brengen van de betaalbaarheid van het woningbouwprogramma met de Wet versterking regie volkshuisvesting binnen de context van De Fryske Marren
- •
Inzet op een langjarig streefgemiddelde van 30% sociale huur in de totale nieuwbouwopgave
- •
Het versterken van het middensegment van de woningmarkt via een grote inzet op middenhuur en betaalbare koopwoningen in het nieuwbouwprogramma
- •
Het voorkomen en tegengaan van ongewenste verhuurpraktijken
- •
Het vergroten van de kansen voor koopstarters op de woningmarkt
Maatschappelijke effecten
- •
Een toename van betaalbare woningen helpt helpen de druk op de woningmarkt te verlichten en extreme prijsschommelingen te voorkomen
- •
Betaalbare woningen zorgen voor kansengelijkheid op de woningmarkt
- •
Betaalbare woningen dragen bij aan een redelijke woonlast voor inwoners
Relatie met de overige programma's / beleidsdocumenten
- •
Grondbeleid De Fryske Marren 2024 – 2028
Wat leggen we aan het college / de gemeenteraad voor
- •
Verordening Starterslening gemeente De Fryske Marren
- •
Huisvestingsverordening De Fryske Marren
- •
Verordening Vereveningsfonds Sociale huurwoningen
- •
Nota Kostenverhaal 2024
- •
Nota Wet Goed Verhuurderschap De Fryske Marren
- •
Nota Wooncoöperaties De Fryske Marren
Wat gaan we daarvoor doen
- •
Uitvoering geven aan de meerjarige prestatieafspraken 2024 – 2027
- •
Realisatie van gemiddeld 130 woningen per jaar tot en met 2030
- •
Implementatie van de Wet betaalbare huur
- •
Actieve inzet instrumentenkoffer ter voorkoming van betalingsproblemen en huisuitzettingen
- •
Onderzoek naar de invoering van het vergunningstelsel voor verhuurders onder de regels van de Wet goed verhuurderschap
- •
Opstellen van een nota wooncoöperaties ter stimulering betaalbaar wonen door het opzetten van wooninitiatieven
- •
Woonruimteverdeling voor doorstroming bevorderen door betere benutting bestaande sociale huurvoorraad door voorrang voor zittende huurders
- •
Het inzetten op een conceptueel en modulair bouwen in samenwerking met de corporaties via een bouwstroom aanpak
- •
Het handhaven van de huidige gemeentelijke achtervang voor borging door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw voortzetten voor de beide corporaties
- •
Gemeente en corporaties zetten de samenwerking rondom de instrumentenkoffer betaalbaarheid voort
Programmalijn 4: Een duurzaam (t)huis in een duurzame omgeving
Strategische doelen
- •
We richten onze woningbouwprojecten klimaatadapatief, natuurinclusief in en stimuleren de inrichting en het beheer daarvan
- •
In 2030 koopt de gemeente 100% circulair in
- •
De gebouwde omgeving is in 2030 voor 20% aardgasvrij en uiterlijk in 2050 voor 100% aardgasvrij
- •
Het vergroten van de biodiversiteit in de gemeente
Maatschappelijke effecten
- •
Inwoners ervaren geen hittestress en genieten van een groene, gezonde omgeving
- •
Vergroten van de biodiversiteit in wijken en buurten
- •
Vergroten van de gezondheid en het welzijn in onze buurten en wijken
- •
Data over natuurwaarden en -inclusiviteit, laten in 2029 een zichtbare verbetering zien
Relatie met de overige programma's / beleidsdocumenten
- •
Duurzaamheidsprogramma De Fryske Marren
- •
Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2023-2026
- •
Gezondheidsbeleid De Fryske Marren 2020-2024
- •
Programma Economie 2024-2028
- •
Uitvoeringsplan Groenvisie De Fryske Marren
- •
Nationaal Klimaatakkoord (2019)
- •
Uitvoeringsprogramma Sociale Duurzaamheid
- •
Maatregelenpakket Klimaatadaptatie en Operatie Steenbreek
Wat leggen we aan het college / de gemeenteraad voor
- •
Uitvoeringsprogramma Toekomstbestendige Omgeving 2023-2026
Wat gaan we daarvoor doen
- •
Doorontwikkeling Tûk Wenjen richting een 2.0 versie
- •
Inzet van Fixteams om energiebesparende maatregelen in woningen aan te brengen in minimaal 600 woningen
- •
Inzet van de energiecoaches voor inwoners
- •
Hanteren van de aangepaste Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) waar de actuele eisen voor klimaatadaptie en biodiversiteit in zijn opgenomen
- •
Stimulering no-regret maatregelen voor particuliere woningeigenaren via Loket Tûk Wenjen
- •
We geven uitvoering aan de Groenvisie in onze woningbouwprojecten
- •
We sluiten aan bij de eisen uit het Regionaal Waterprogramma 2022/2027 (RWP) van de provincie Fryslân aangaande de eisen voor waterrobuust bouwen
- •
We stellen een gezamenlijk afsprakenkader op voor industrieel en circulair bouwen in De Fryske Marren met corporaties en marktpartijen
- •
We starten vijf pilots in de gemeente in 2025 voor circulaire bouwprojecten, waarbij we de ervaringen uit andere gemeenten op het gebied van klimaat en adaptief bouwen meenemen
- •
We onderzoeken de mogelijkheden om houtbouw verder te stimuleren in ons woonprogramma
- •
Gemeentelijke Grond, Weg en Waterbouw en bouwprojecten bevatten standaard maatregelen ten aanzien van toekomstbestendigheid in 2025
- •
In 2028 zijn woningen met de energielabel (E, F, G) verduurzaamd tot minimaal label D
- •
We geven ruimte aan corporaties voor het versneld vernieuwen van het bestaande bezit, in combinatie met verdichting van plannen
- •
Gebiedsgerichte aanpak op basis van Transitievisie Warmte met partners aan energietransitie werken op basis van Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW)
- •
Opstellen van wijkuitvoeringsplannen samen met corporaties Dynhus en Accolade
Programmalijn 5: Veilige en leefbare buurten en wijken
Strategische doelen
- •
Inwoners doen mee in de maatschappij en voelen zich goed in de omgeving waarin ze leven
- •
Leefbaarheid en woonkwaliteit in kwetsbare wijken vergroten
- •
Blijvend goed scoren op de Leefbaarometer voor wat betreft de leefbaarheid in De Fryske Marren
- •
Tegengaan van woonoverlast, klachten en ondermijning
Maatschappelijke effecten
- •
Inwoners voelen zich veilig in hun buurten en wijken
- •
Inwoners voelen zich verbonden en verantwoordelijk voor hun buurt
Relatie met de overige programma's / beleidsdocumenten
- •
Vergunningen, Toezicht en Handhavingsbeleid 2024-2027
- •
Notitie "Dorpen, stads en wijkenbeleid, Mééér dan stenen (2015)"
- •
Nota Gezondheidsbeleid 2020 t/m 2024
Wat leggen we aan het college / de gemeenteraad voor
- •
Uitwerking gebiedsgericht werken
- •
Uitvoeringsplan Ondermijningsbeleid
Wat gaan we daarvoor doen
- •
We sturen actief op een gedifferentieerd woningbouwprogramma binnen projecten
- •
We ontwikkelen gebiedsgericht werken in samenwerking met corporaties, welzijns- en zorgpartijen voor alle buurten en wijken
- •
We monitoren de leefbaarheid periodiek aan de hand van de Leefbaarometer van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en of burgerpeiling
- •
We betrekken inwoners van de wijken actief en vragen hen oplossingen met ons vorm te geven met betrekking tot vitaliteit en bewegen
- •
We benutten de kennis van het Fries Sociaal Planbureau bij het uitvoeren van leefbaarheidsvraagstukken in wijken en buurten en monitoren de situatie op basis van de Leefbaarometer en onze eigen Veiligheidsmonitor
- •
We stemmen leefbaarheidsactiviteiten in kernen en buurten op elkaar af met Sociaal Werk De Kear en de corporaties
- •
Vanuit bestaande organisaties en overlegstructuren bepalen we met samenwerkingspartners en bewoners in welke wijken en buurten welke inzet op het vlak van fysieke en sociale leefbaarheid gewenst is
Programmalijn 6: Wonen, zorg en ouderen
Strategische doelen
- •
Het zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen van de ouderen in de eigen omgeving
- •
Stimuleren van nieuwe vormen van wonen en gemengde woonvormen
- •
Zorgen voor meer woonmogelijkheden voor jongeren die zorg nodig hebben
Maatschappelijke effecten
- •
Ouderen behouden hun onafhankelijkheid en autonomie, wat bijdraagt aan hun welzijn en zelfrespect
- •
Door in hun vertrouwde omgeving te blijven, behouden ouderen hun sociale netwerken, wat eenzaamheid vermindert en sociale betrokkenheid bevordert
Relatie met de overige programma's / beleidsdocumenten
- •
Toekomstvisie Sociaal Domein
- •
Beleidsplan Mantelzorg 2021-2025
- •
Nota Gezondheidsbeleid 2020-2024
Wat leggen we aan het college / de gemeenteraad voor
- •
Wonen, Welzijn, Zorgvisie De Fryske Marren
- •
Uitvoeringsprogramma Wonen, Welzijn Zorg De Fryske Marren
- •
Zorgvastgoedstrategie De Fryske Marren
Wat gaan we daarvoor doen
- •
Het ontwikkelen van wonen-welzijn-zorg concepten met inwoners, aanbieders en bedrijfsleven
- •
We inventariseren de concrete opgave met betrekking tot de passende woonplekken voor verschillende doelgroepen
- •
We gaan inventariseren hoe we nieuwbouwwoningen volgens het concept "aanpasbaar bouwen" kunnen laten ontwikkelen en gaan hierover in gesprek met ontwikkelaars
- •
We geven ondersteuning aan inwoners die een verhuizing overwegen via een verhuiscoach
- •
Het voorlichten van inwoners die een kavel kopen over levensloopgeschikt bouwen
- •
Het clusteren van woonvormen voor Wlz-zorg rond de bestaande zorginfrastructuur in Lemmer, Joure en Balk
- •
We verkennen de mogelijkheden om de voormalige locatie van Miks Welzijn te ontwikkelen tot een complex voor bijzondere doelgroepen, waaronder jongeren en andere aandachtsgroepen
- •
We vertalen de landelijke opgave voor geschikte woningen, nultredenwoningen en geclusterde woningen in een lokale zorgvastgoedstrategie voor de grotere kernen en dorpen.
- •
We stellen beleidsregels op voor pré-mantelzorgwoningen
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl