Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727849
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727849/1
Regeling vervalt per 01-01-2026
Subsidieregeling veiligheid rondom basisscholen Lelystad
Geldend van 05-12-2024 t/m 31-12-2025
Intitulé
Subsidieregeling veiligheid rondom basisscholen LelystadHet college van de gemeente Lelystad;
gelet op:
- -
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en
- -
artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende ‘Subsidieregeling veiligheid rondom basisscholen Lelystad’.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze subsidieregeling verstaat onder:
- a.
ASVL: Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad.
- b.
Basisschool: een basisschool als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs.
Artikel 2. Reikwijdte
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten, onverminderd hetgeen is bepaald in de ASVL, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.
Artikel 3. Doel(groep)
-
1. Deze regeling heeft tot doel om een impuls te geven tot het nemen van fysieke maatregelen ter voorkoming van vandalisme rondom schoolpleinen van bassischolen in gemeente Lelystad.
-
2. De subsidie als bedoeld in deze regeling kan door een basisschool gevestigd binnen de gemeente Lelystad worden aangevraagd.
Artikel 4. Activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het nemen van aanvullende fysieke veiligheidsmaatregelen als bedoeld in Bijlage 1, zijnde:
Inzet van privaatrechtelijk cameratoezicht
Camera’s die worden geplaatst door de school, zijn toegestaan op grond van zaakbescherming en hebben daarnaast een afwerende werking op jongeren die uit zijn op het plegen van vernielingen. Uitgangspunt hierbij is dat de school deze camera’s zelf beheert en zorgdraagt voor het uitlezen van beelden. Vanuit privacy overwegingen is dit een voorwaarde.
Het aanbrengen van extra verlichting
Verlichting draagt bij aan vermindering van overlast van overlast en vernielingen. Mogelijke daders willen niet gezien worden en donkere, onoverzichtelijke plekken rondom school nodigen uit tot heimelijke activiteiten.
Het aanbrengen van klimwering
Klimwering zorgt ervoor dat men niet op het dak van de school of in de buurt van geplaatste attributen kan komen die vernield kunnen worden.
Het uitvoeren van bouwtechnische aanpassingen
Door een bouwtechnische aanpassing bij de ingang(en) van een school, kan de overkapping worden weggehaald. Daarmee wordt een hangplek weggenomen, de veelal tot overlast leidt. Mede door de akoestiek op een schoolplein, wordt het hangen onder een overkapping als zeer overlast gevend ervaren. Een alternatief kan zijn om de overkapping intact te laten, en een sluis te maken door een hek voor de overkapping te plaatsen.
Artikel 5 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd artikel 11 van de ASVL kan de aanvraag om verlening van subsidie worden geweigerd als:
- 1.
De basisschool op het moment van indienen van een aanvraag, als bedoeld in deze regeling, niet langer dan een halfjaar overlast en vandalisme ervaart en daartoe ook een onderbouwing kan aanleveren. Het gaat hierbij onder andere om vernielingen, achtergelaten (drugs)afval op het terrein van de basisschool of intimiderend gedrag van groepen.
- 2.
De signalen en meldingen ten aanzien van de in het vorige lid bedoelde overlast en vandalisme op het moment van indienen van de aanvraag, als bedoeld in deze regeling, niet bekend bij politie en Stadstoezicht.
- 3.
De basisschool op het moment van het indienen van een aanvraag, als bedoeld in deze regeling, niet is opgenomen als hotspot locatie en niet in surveillance wordt meegenomen.
- 4.
De procesregisseur groepsaanpak op het moment van indienen van een aanvraag, als bedoeld in deze regeling, niet de locatie van de basisschool vanuit de integrale aanpak kent, zijnde het Jeugd in de Openbare Ruimte overleg (hierna: JOR-overleg).
- 5.
De directeur van de basisschool niet is betrokken bij het JOR-overleg.
- 6.
Vanuit het JOR-overleg op het moment van het indienen van een aanvraag, als bedoeld in deze regeling, niet is bevestigd dat inzet van fysieke maatregelen als bedoeld in Bijlage 1 gewenst is om de integrale aanpak te versterken.
Artikel 6. Aanvullende verplichtingen
Onverminderd het bepaalde in de ASVL gelden de volgende verplichtingen:
- 1.
De met de in deze regeling bedoelde subsidie te financieren fysieke maatregelen moeten blijvend voldoen aan alle in wet- en regelgeving gestelde technische en veiligheidsvoorschriften. Installatie, realisatie en onderhoud van de fysieke maatregelen dienen door daartoe voldoende bekwame personen en/of organisaties te geschieden.
- 2.
Voor zover specifieke wet- en regelgeving geldt voor het toepassen van een fysieke maatregel, zoals de regelgeving inzake privacy, dient aan deze specifieke wet- en regelgeving te worden voldaan.
- 3.
De fysieke maatregelen die met een subsidie, als bedoeld in deze regeling, zijn gefinancierd, moeten ten minste gedurende een periode van 1 jaar in stand worden gehouden.
- 4.
De gesubsidieerde activiteiten dienen binnen 8 maanden na toekenning van de subsidie te zijn afgerond en volledig zijn betaald;
- 5.
De basisschool aan wie een subsidie als bedoeld in deze regeling is verleend, is verplicht mee te werken aan een eventuele evaluatie en/of effectmeting van deze regeling.
Artikel 7. Subsidiabele kosten en uitbetaling
-
1. Voor subsidie komen alleen de kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de installatie, realisatie en/of oplevering van de fysieke maatregelen als bedoeld in artikel 4.
-
2. De te maken kosten dienen aantoonbaar te zijn middels bewijsstukken zoals genoemd in artikel 13 van deze subsidieregeling.
-
3. Uitbetaling van de verleende subsidiebedragen geschiedt nadat de fysieke maatregel geïnstalleerd, gerealiseerd dan wel opgeleverd is, op basis van ingediende facturen.
Artikel 8. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen in ieder geval:
- 1.
kosten in verband met personeel en eigen uren;
- 2.
kosten die al op andere wijze zijn of worden gesubsidieerd;
- 3.
de aan de subsidie-aanvrager in rekening gebrachte BTW die door de aanvrager kan worden teruggevorderd.
Artikel 9. Hoogte van de subsidie
-
1. De subsidie bedraagt 40% van de subsidiabele kosten;
-
2. het maximale subsidiebedrag bedraagt € 10.000,- per aanvraag
Artikel 10. Aanvraag
-
1. de verplichtingen zoals opgenomen in artikel 8, lid 3, 4 en 5 van de ASVL zijn niet van toepassing;
-
2. de aanvrager maakt gebruik van het door het college vastgestelde algemene aanvraagformulier;
-
3. dij de aanvraag moeten de navolgende bijlagen worden ingediend:
- a.
Offerte van een maatregel als bedoeld in artikel 4.
- a.
Artikel 11. Aanvraagtermijnen
-
1. Een subsidieaanvraag moet worden ingediend vóórdat een opdracht is verstrekt voor de aanschaf van een maatregel als bedoeld in artikel 4.
-
2. De subsidieaanvraag moet uiterlijk op 31 december 2025 door het college zijn ontvangen.
Artikel 12. Subsidieplafond en wijze van verdeling
-
1. Voor het verlenen van subsidies op grond van deze subsidieregeling is er een subsidieplafond vastgesteld van € 50.000,00.
-
2. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschieden in volgorde van de datum van ontvangst bij het college en met inachtneming van artikel 9 lid 2, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
-
3. Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen. Indien een onvolledige aanvraag is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet Bestuursrecht een redelijke hersteltermijn geboden om de aanvraag te completeren. Wordt binnen de hersteltermijn het gevraagde niet aangeleverd, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
-
4. Indien de aanvrager met toepassing van het derde lid van dit artikel de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, is bepalend voor de datum van ontvangst, het moment waarop de aanvraag compleet is.
-
5. Indien er op dezelfde dag meerdere aanvragen zijn ontvangen, geschiedt honorering op het tijdstip van binnenkomst.
-
6. Indien het moment van indiening niet objectief kan worden vastgesteld, kan het college het op dat moment beschikbare budget door middel van loting verdelen over de aanvragen van dat moment.
Artikel 13. Eindverantwoording
-
1. Binnen 6 weken na installatie, realisatie dan wel oplevering van de maatregel dient het verzoek tot vaststelling met eindverantwoording worden ingediend door de subsidieaanvrager.
-
2. In afwijking van artikel 19 van de ASVL dient de subsidieontvanger bij de eindverantwoording in ieder geval te overleggen:
- a.
De getekende opdrachtbevestigingen, facturen, bankafschriften, foto’s van alle voor subsidie opgevoerde werkzaamheden en kosten.
- a.
-
De definitieve hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten.
Artikel 14. Hardheidsclausule
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen, met uitzondering van de artikelen 1 t/m 5, artikel 6 lid 1 t/m 3 en artikelen 7 t/m 10 van deze regeling gelet op het belang van een aanvrager, artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, naar oordeel van het college, leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.
-
2. Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in de subsidiebeschikking.
Artikel 15. Slotbepalingen
- 1.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling veiligheid rondom basisscholen Lelystad.
- 2.
Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag nadat deze regeling bekend is gemaakt.
- 3.
Deze subsidieregeling heeft een looptijd tot 1 januari 2026 en treedt daarna uit werking;
- 4.
Indien een aanvraag wordt ingediend vóór de in artikel 11 lid 2 van deze regeling genoemde datum en tijdstip, maar de uitvoering vindt plaats na deze datum, wordt deze aanvraag beoordeeld en verantwoord op grond van deze regeling.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl