Nadere regels verlengde private aansluitingen Amersfoort

Geldend van 30-11-2024 t/m heden

Intitulé

Nadere regels verlengde private aansluitingen Amersfoort

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort

O V E R W E G E N D E D A T:

het neerleggen van een laadkabel voor het opladen van elektrische voertuigen in sommige situaties aanvaardbaar is en het daarom wenselijk is om in een algemeen verbindend voorschrift vast te leggen wanneer het verbod op het leggen van zulke kabels niet geldt;

de gemeenteraad op 14 maart 2023 een motie heeft aangenomen om het opladen van elektrische voertuigen in de openbare ruimte met verlengde private aansluitingen mogelijk te maken;

de gemeenteraad in een peiling op 25 mei 2024 heeft aangegeven verlengde private aansluitingen met gebruik van kabelmatten mogelijk te willen maken;

de gemeenteraad op 12 november 2024 de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort heeft vastgesteld;

G E L E T O P:

dat het op grond van artikel 2.19a van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort is verboden om een laadkabel voor het opladen van elektrische voertuigen boven, op, naast of in de weg te leggen. Op grond van het derde lid kan het college in nadere regels bepalen wanneer en onder welke voorwaarden het verbod niet geldt;

dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur volop in ontwikkeling zijn. Met deze nadere regels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het gebruik van verlengde private aansluitingen voor het opladen van een voertuig in de openbare ruimte door het gebruik van een particuliere netaansluiting.

B E S L U I T E N :

vast te stellen de ‘Nadere regels verlengde private aansluitingen Amersfoort’

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrisch voertuig: elk voertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden;

  • b.

    verlengde private aansluiting: particuliere netaansluiting die wordt gebruikt voor het opladen van een elektrisch voertuig op een openbare parkeerplaats met een laadkabel vanaf particulier terrein;

  • c.

    laadkabel: fysieke verbinding tussen het laadpunt en het elektrische voertuig bestemd voor de overbrenging van elektrische energie, zoals geleverd bij de auto of gelijkwaardig daaraan;

  • d.

    opladen: het gedurende een aaneengesloten periode overbrengen van elektrische energie van een laadpunt naar een elektrische auto;

  • e.

    kabelmat: mat bedoeld om kabels veilig af te dekken in de openbare ruimte;

  • f.

    verordening: Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort.

Artikel 2 Uitzondering op verbodsbepaling

Het verbod in artikel 2:19a, eerste lid, van de verordening geldt niet voor een verlengde private aansluiting als wordt voldaan aan de volgende voorschriften voor het gebruik en eisen:

  • a.

    Algemene eisen

    • 1.

      de eigenaar van de verlengde private aansluiting beschikt niet over een parkeerplaats op eigen terrein, zoals bedoeld in artikel 1, aanhef en onder 16, van de Parkeerverordening Amersfoort;

    • 2.

      het oplaadpunt dat wordt gebruikt voor het opladen van een elektrisch voertuig op een openbare parkeerplaats, bevindt zich op het eigen, particuliere terrein van de gebruiker/bezitter van het elektrische voertuig;

  • b.

    Voorschriften voor het gebruik van de verlengde private aansluiting

    • 1.

      de laadkabel wordt over de gehele lengte waar deze de stoep raakt afgedekt door een kabelmat die voldoet aan het bepaalde in artikel 2, aanhef en onder d;

    • 2.

      de laadkabel en kabelmat veroorzaken geen hinder of gevaar;

    • 3.

      de laadkabel en kabelmat liggen niet over een rijbaan of fietspad of door of over openbaar groen;

    • 4.

      de laadkabel wordt op de kortst mogelijke manier van het oplaadpunt naar het elektrische voertuig over de stoep gelegd;

    • 5.

      eventuele extra kabellengte wordt op eigen terrein opgeborgen;

    • 6.

      tussen 06:00 uur en 22:00 uur worden de laadkabel en de kabelmat zo snel als mogelijk na het opladen van het voertuig verwijderd uit de openbare ruimte;

    • 7.

      laadkabels worden niet over elkaar heen gelegd, ook niet als er een kabelmat overheen wordt geplaatst;

    • 8.

      de geldende parkeerregels worden nageleefd;

  • c.

    Eisen aan de laadkabel

    • 1.

      de laadkabel heeft een CE-markering, verkeert in goede staat en heeft een maximale totale lengte van tien meter;

    • 2.

      het gedeelte van de laadkabel dat zich in de openbare ruimte bevindt, bestaat uit één ononderbroken deel;

  • d.

    Eisen aan de kabelmat

    • a.

      de kabelmat heeft een antislipprofiel;

    • b.

      de kabelmat heeft een maximale dikte van vijf millimeter;

    • c.

      de kabelmat heeft geelzwarte strepen als markering van de langste zijden van de mat.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking. In het eerste kwartaal van 2026 vindt er een evaluatie van dit besluit plaats.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Nadere regels verlengde private aansluitingen Amersfoort’.

Ondertekening

Toelichting

Parkeerplaats op eigen terrein

Met een adres met parkeren op eigen terrein (POET) wordt bedoeld: adres met een (voormalige) parkeerplaats op eigen terrein al dan niet in een garage of garagebox die volgens een raadsbesluit, bouwvergunning, omgevingsvergunning, erfpachts- of splitsingsakte of huur- of koopovereenkomst toebehoort aan een specifiek adres. Dit staat in artikel 1, aanhef en onder 16, van de Parkeerverordening Amersfoort.

Laadkabel

Voor het opladen dient gebruik gemaakt te worden van een kabel die is ontwikkeld en bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen en is voorzien van een CE-markering. De laadkabel dient in goede staat te zijn. De kabel mag bijvoorbeeld niet beschadigd zijn en het stroom geleidende deel van de kabel moet beschermd en niet zichtbaar zijn. Het gedeelte van de laadkabel dat zich in de openbare ruimte bevindt, dient uit één ononderbroken deel te bestaan. Dat betekent zonder verlengsnoeren, koppelstukken, adapters, enzovoorts. De laadkabel moet op de kortst mogelijke manier van het oplaadpunt naar het elektrische voertuig over de stoep worden gelegd. Dat is in de meeste gevallen haaks op de stoeprand. Na het opladen van het voertuig moeten de kabelmat en de laadkabel uit de openbare ruimte worden verwijderd. Tussen 06.00 uur en 22.00 uur dient dit zo snel als mogelijk te gebeuren. Tussen 22:00 uur en 6:00 geldt deze eis niet.

Als meerdere buren tegelijkertijd willen laden met behulp van een verlengde private aansluiting, mogen kabels niet over elkaar heen worden gelegd. Ook niet als hier een kabelmat overheen wordt gelegd. Kabels die op elkaar liggen vormen een extra verhoging ten opzichte van een enkele kabel. Ook kunnen de kabels over elkaar heen gaan glijden of rollen. Dit vormt een extra obstakel. Hiermee wordt de toegankelijkheid en veiligheid van de stoep verminderd en gevaarzetting vergroot.

De kosten voor de aanschaf van een laadkabel zijn voor de eigenaar van de verlengde private aansluiting.

Kabelmat

De kabelmat is gemaakt van een robuust materiaal, bijvoorbeeld rubber maar een andere (duurzame) variant is ook denkbaar. Het is belangrijk dat de mat een antislipprofiel heeft en niet dikker is dan vijf millimeter. Ook is het van belang dat de kabelmat een geelzwarte markering heeft aan ten minste de langste zijden van de mat. Hierdoor is de mat ook bij minder licht en door slechtzienden te herkennen.

De kosten voor de aanschaf van een kabelmat zijn voor de eigenaar van de verlengde private aansluiting.

Parkeren en verlengde private aansluiting

Bij het gebruik van een verlengde private aansluiting blijven de geldende parkeer- en verkeersregels van kracht. Zo blijven openbare parkeerplaatsen waarnaar een laadkabel wordt gelegd openbaar. Andere auto’s mogen ook op deze plek parkeren. Er geldt voor openbare parkeerplaatsen geen voorrang voor de eigenaar van een verlengde private aansluiting. Dit geldt ook voor gereserveerde parkeerplaatsen bij openbare laadpalen. Er kunnen ook geen parkeerrechten worden ontleend aan het hebben van een verlengde private aansluiting.

(Weg)werkzaamheden en onderhoud en verlengde private aansluiting

Op verzoek van uitvoerders van bijvoorbeeld onderhoud aan de openbare ruimte dienen de laadkabel en kabelmat gedurende de werkzaamheden verwijderd te worden.

Het kan voor komen dat de eigenaar van de verlengde private aansluiting door herinrichting, onderhoud of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte, wegafzettingen of wijzigingen in de verkeerssituatie (tijdelijk) geen gebruik kan maken van het eigen laadpunt. De eigenaar van de verlengde private aansluiting kan geen rechten ontlenen aan het parkeren bij de openbare parkeerplaats bij of in de buurt van de verlengde private aansluiting in het geval van (tijdelijke) beperkingen in de toegang tot het laadpunt door noodzakelijke herinrichtingen of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte.

Als door onderhoud of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte, wegafzetting, herinrichting, verandering in de parkeer- of verkeerssituatie of verandering in beleid, de verlengde private aansluiting tijdelijk of blijvend niet gebruikt kan worden, kan de gemeente hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld en kunnen in dit kader geen kosten of gederfde inkomsten op de gemeenten worden verhaald.

Aansprakelijkheid en ongevallen

De eigenaar van de laadkabel en kabelmat is verantwoordelijk voor de veiligheid hiervan. Indien een ongeval plaatsvindt door de laadkabel of kabelmat en daardoor schade of letsel aan een derde ontstaat, is de eigenaar van de laadkabel of kabelmat aansprakelijk. De gemeente kan voor schade aan derden als gevolg van de laadkabel of kabelmat niet aansprakelijk worden gesteld.

Hinder en gevaar

Een belangrijk doel van deze regels is om hinder en gevaar bij het gebruik van een verlengde private aansluiting in combinatie met het gebruik van een kabelmat te voorkomen. Het opvolgen van deze regels zorgt er voor dat gevaar en hinder worden weggenomen. Toch kan het in sommige gevallen zo zijn dat de kans op hinder en gevaar toeneemt, ook als de regels worden opgevolgd. Bijvoorbeeld bij bepaalde weersomstandigheden. Dit vraagt om extra aandacht of (voorzorgs-)maatregelen bij het gebruik van de verlengde private aansluiting en de kabelmat in deze situaties. Bijvoorbeeld in geval van harde wind, waarbij de kabelmat kan wegwaaien. Of bij sneeuwval waardoor de kabelmat onzichtbaar kan worden, of de kans op het wegglijden van de mat groter is. Het is belangrijk dat de kabelmat altijd goed herkenbaar en zichtbaar is. En dat anderen geen hinder ondervinden van het gebruik van een verlengde private aansluiting en het gebruik van een kabelmat.

Evaluatie

Dit besluit wordt in het eerste kwartaal van 2026 geëvalueerd. Bij die evaluatie kijken we naar de effecten en neveneffecten van deze nadere regels. Als onderdeel van de evaluatie kijken we bijvoorbeeld naar incidenten, meldingen, handhavingsverzoeken en geregistreerde overtredingen. Motie 2023-018M, ligt aan de grondslag van het opstellen van deze nadere regels. Indien mogelijk worden de initiatiefnemers van de motie bij de evaluatie betrokken. Op die manier kan worden bepaald of deze nadere regels hebben bijgedragen aan het behalen van het met de motie beoogde doel. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie wordt bepaald of aanpassing of intrekking van nadere regels wenselijk is. We communiceren doormiddel van een collegebericht over de uitkomsten van de evaluatie en de vervolgstappen.