Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727693
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727693/1
Instructie voor de secretaris
Geldend van 28-11-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 12-09-2023
Intitulé
Instructie voor de secretarisHet college van burgemeester en wethouders van gemeente Noordoostpolder
gelet op:
artikel 103 van de Gemeentewet
het Organisatiestatuut van gemeente Noordoostpolder
besluit vast te stellen de:
Instructie voor de secretaris
Artikel 1 Begrippen
-
1. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder.
-
2. Secretaris: de gemeentesecretaris/directeur.
Artikel 2 Algemene ondersteuning
-
1. De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.
-
2. Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.
Artikel 3 Ondersteuning burgemeester en wethouders
-
1. De secretaris draagt zorg voor:
- a.
onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester, een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college;
- b.
de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van het college;
- c.
een gedegen en tijdige advisering aan het college;
- d.
een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van het college;
- e.
het vastleggen van door het college genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.
- a.
-
2. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door het college ingestelde commissies.
Artikel 4 Ondersteuning burgemeester
-
1. De secretaris staat de burgemeester terzijde.
-
2. Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.
-
3. Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van het college als collegiaal bestuur.
Artikel 5 Ambtelijke organisatie
-
1. Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig overleg met de algemeen directeur en managers. De secretaris is voorzitter van dit overleg.
-
2. De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, in overleg met de algemeen directeur, voorstellen aan het college ter zake.
-
3. De secretaris kan in overleg met de algemeen directeur procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het college aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
-
4. De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.
-
5. Hij doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan het college tot het geven van aanwijzingen aan de algemeen directeur en managers om die samenwerking en samenhang te verzekeren.
Artikel 6 Verhindering, vervanging en toepassingsbereik
Indien de secretaris meer dan vijf dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan het college. Het Organisatiestatuut van gemeente Noordoostpolder is van toepassing op de afwezigheid en vervanging van de secretaris.
Artikel 7 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met het college of de burgemeester.
Artikel 8 Intrekking oude instructie
De instructie voor de secretaris gemeente Noordoostpolder zoals die op 2 juli 2019 is vastgesteld, wordt ingetrokken.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze instructie treedt in werking met terugwerkende kracht op 12 september 2023.
Artikel 10 Citeertitel
Deze Instructie kan worden aangehaald als Instructie voor de secretaris gemeente Noordoostpolder.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Noordoostpolder op 19 november 2024,
de secretaris,
de burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl