Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem 2024

Geldend van 26-11-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem 2024

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;

Gelezen/overwegende het voorstel van 15 oktober 2024

gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet Bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Arnhem 2016;

BESLUIT:

Vast te stellen

Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem 2024

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1. ASV

  • De Algemene Subsidieverordening Arnhem.

  • 2. Awb

  • Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Beroepskracht voorschoolse educatie

  • Degene die als beroepskracht werkzaam is en belast is met VVE en die naast de wettelijke opleidingseisen en scholingseisen uit hoofde van de Wko aan de Arnhemse kwaliteitseisen in de Handreiking VVE voldoet.

  • 4. Geregistreerd kindercentrum

  • Een voorziening voor kinderopvang, die is ingeschreven in het landelijk register kinderopvang (LRK) en voldoet aan de wettelijke eisen uit hoofde van de Wko. Een locatie wordt aanvullend als een VVE- locatie in het LRK geregistreerd als deze voldoet aan de wet- en regelgeving van de kinderopvang en aan de aanvullend gestelde kwaliteitseisen voor VVE in Arnhem.

  • 5. Het College

  • Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem.

  • 6. Houder

  • De rechtspersoon aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een geregistreerd kindercentrum exploiteert in de gemeente Arnhem.

  • 7. Kinderopvangtoeslag

  • De vergoeding van het Rijk aan ouders op grond van de Wko bedoeld als gedeeltelijke bijdrage in de kosten van in het LRK geregistreerde kinderopvang.

  • 8. Ontwikkelrecht Peuters

  • Peuters zonder VVE-indicatie en van wie de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

  • 9. Ouderbijdrage

  • Het bedrag dat op grond van de Wko als vaste eigen bijdrage van de ouders verschuldigd is voor kinderopvang.

  • 10. Peuter

  • Kind van 2 tot 4 jaar, dat ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen(BRP) en woonachtig is in de gemeente Arnhem.

  • 11. VVE

  • Voor- en Vroegschoolse Educatie: uitvoering van een door het college gesubsidieerd programma dat gericht is op het verbeteren van de voorwaarden voor het met succes instromen in het basisonderwijs voor kinderen die nog niet tot een school kunnen worden toegelaten.

  • 12. VVE-peuters

  • Peuters met een VVE- indicatie afgegeven door het consultatiebureau waarbij er sprake is van risico op onderwijsachterstand:

    • a.

      peuters met ouders met opleidingsniveau:

      • max. basisonderwijs of (v)so-zmlk

      • max. lbo/vbo, praktijkonderwijs, vmbo-basis of kader beroepsgerichte leerweg.

    • b.

      peuters in een weinig (spraaktaal)ontwikkeling stimulerende thuisomgeving

    • c.

      peuters met een gesignaleerde spraaktaal/ontwikkelingsachterstand en of een achterstand in hun sociaal-emotionele en of cognitieve ontwikkeling.

    • d.

      risico's door gezinskenmerken en/of medisch/lichamelijke factoren

  • 13. VE-Monitor

  • Systeem waarmee op basis van de input van de kinderopvangaanbieders, de gemeente en

  • de VGGM de bekostiging per aanbieder kan worden berekend, waarbij rekening

  • wordt gehouden met het al dan niet hebben van een VVE-indicatie en het al dan niet recht

  • hebben op kinderopvangtoeslag. Het systeem geeft verder inzicht in het bereik van peuters in de gemeente en biedt input voor managementinformatie.

  • 14. Passende Kinderopvang

  • Een passend aanbod voor peuters die extra ondersteuning nodig hebben binnen de reguliere

  • opvang.

  • 15. Wko

  • Wet kinderopvang

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

  • 1. Het college kan aan een houder per kalenderjaar per peuter per uur subsidie verlenen voor voorschoolse opvang van ontwikkelrecht peuters.

  • 2. Het college kan aan een houder per kalenderjaar per peuter per uur subsidie verlenen voor voorschoolse opvang van VVE-peuters .

Artikel 3 Voorwaarden Aanbod

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt als:

  • 1. Het aanbod van voorschoolse opvang voor ontwikkelrecht peuters minimaal 320 tot maximaal 640 uren op jaarbasis is, verdeeld over minimaal 42 weken, waarvan 2 weken in de zomervakantie en verspreid over minimaal 2 dagen per week en maximaal 6 uren per dag.

  • 2. Het aanbod van voorschoolse opvang voor VVE-peuters van ouders die niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag 640 uren is, die worden besteed aan het VVE-aanbod volgens de vastgestelde kwaliteitseisen, verdeeld over minimaal 42 weken, waarvan 2 weken in de zomervakantie en verspreid over minimaal 3 dagen per week en maximaal 6 uren per dag.

  • 3. Het aanbod van voorschoolse opvang voor VVE-peuters van ouders die wel voor kinderopvangtoeslag in aanmerking komen 640 uren op jaarbasis is, verdeeld over minimaal 42 weken, waarvan 2 weken in de zomervakantie en verspreid over minimaal 3 dagen en maximaal 6 uren per dag. Voor de laatste 320 uur wordt subsidie verstrekt.

  • 4. Peuters die gebruik maken van een peuterplaats VVE zijn verplicht het totale aanbod van 640 uur op jaarbasis te volgen.

Artikel 4 De subsidieaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om een subsidie wordt met gebruikmaking van het door het college beschikbaar gestelde aanvraagformulier ingediend uiterlijk 1 november voorafgaand aan het jaar waarop deaanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    In aanvulling op de ASV moet de aanvraag om subsidie voorzien zijn van:

    • a.

      Een opgave per locatie met vermelding van het LRK nummer, het aantal ontwikkelrecht peuters en het aantal VVE-peuters voor wie de subsidiabele activiteiten worden uitgevoerd.

    • b.

      Een opgave van het aantal uren per peuter.

    • c.

      Een beschrijving van het VVE-aanbod, zoals dat is opgenomen in bijlage 2 behorende bij deze subsidieregeling, voorzien van informatie over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de voorwaarden van artikel 3.

      Uit deze beschrijving moet expliciet duidelijk zijn dat de ontwikkelrecht of de VVE-peuter een volledig en op de peuter aangepast maatwerk aanbod krijgt volgens de gestelde kwaliteitseisen zoals opgenomen in bijlage 2 behorende bij deze subsidieregeling.

    • d.

      De kopieën van certificaten van de beroepskrachten als er sprake is van een nieuwe locatie.

    • e.

      De exploitatiebegroting van de subsidieaanvrager.

Artikel 5 Hoogte subsidie per peuter

  • 1. De hoogte van de subsidie wordt berekend op basis van het aantal in aanmerking komende peuters vermenigvuldigd met het aantal daadwerkelijk aanwezige uren per peuter per jaar aan de hand van het uurtarief zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze subsidieregeling.

  • 2. Het uurtarief is gebaseerd op de maximum uurprijs voor dagopvang zoals jaarlijks door het Rijk wordt geïndexeerd en vastgesteld. Dit tarief wordt verhoogd met een bedrag per peuter per jaar voor extra taakuren (geïndexeerd volgens Cao kinderopvang) en voor huisvestingslasten (geïndexeerd volgens CPI van het voorafgaande subsidiejaar)

  • 3. Op het tarief wordt een ouderbijdrage in mindering gebracht, die ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag aan peuteropvang betalen. Deze is gebaseerd op de adviestabel ouderbijdrage van de VNG.

  • 4. Als een subsidieontvanger een hoger tarief hanteert dan het maximum uurtarief welke de gemeente subsidieert, betaalt de ouder het verschil tussen het hoger uurtarief en het maximumtarief altijd zelf. De gemeente subsidieert dit verschil dus niet aan de subsidieontvanger. De gemeente vordert dit verschil tussen het hoger uurtarief en het maximumtarief dan ook niet terug van de subsidieontvanger.

  • 5. Het subsidiebedrag wordt verhoogd met een bedrag voor extra taakuren VVE, per VVE-groep en per VVE-peuter met een ondersteuningsvraag. De subsidie bedraagt het aantal uren x het jaarlijks vastgestelde uurtarief zoals opgenomen in bijlage 3 (geïndexeerd volgens Cao kinderopvang).

  • 6. Alle ouders met een inkomen in de laagste inkomenscategorie (gezamenlijk toetsingsinkomen uit het Besluit kinderopvangtoeslag) krijgen bij een afname van een aanbod van 640 uur de laatste 320 uur gratis.

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op de ASV geldt dat subsidieverstrekking ook geweigerd wordt als gegronde reden bestaat aan te nemen dat:

    • a.

      de activiteiten zoals blijkt uit de ingediende begroting een onvoldoende betrouwbare financiële basis hebben;

    • b.

      het aanbod niet voldoet aan de door de gemeente Arnhem gestelde kwaliteitseisen;

    • c.

      de activiteiten een politiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter hebben.

  • 2. Subsidie wordt geweigerd als blijkt dat op één of meerdere locaties van de houder handhaving loopt zoals beschreven in het "Toezicht- en handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Arnhem".

Artikel 7 Subsidievaststelling

  • 1.

    In aanvulling op de ASV registreert de subsidieontvanger en legt hij bij de aanvraag om subsidievaststelling verantwoording af over:

    • a.

      het aantal peuters dat een plek heeft gekregen, onderscheiden naar VVE-peuters die wel/niet in aanmerking komen voor toeslag en/of ontwikkelrecht peuters;

    • b.

      het aantal Gelrepashouders;

    • c.

      het aantal bezette uren per peuter;

    • d.

      het totaal aan inkomsten uit ouderbijdrage van alle ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, op basis van de tarieven van de ouderbijdrage, die jaarlijks door het Rijk voor de kinderopvang voor het onderdeel dagopvang worden vastgesteld.

    • e.

      de uitvoering van het VVE-aanbod zoals bedoeld in artikel 4, sub c;

    • f.

      de wijze waarop invulling is gegeven aan de verplichtingen in artikel 10;

    • g.

      het aantal VVE-groepen waarvoor extra VVE-taakuren zijn gerealiseerd;

    • h.

      het aantal VVE-peuters met een traject ambulante begeleiding Passende Kinderopvang.

  • 2.

    De subsidie kan:

    • a.

      5% lager worden vastgesteld wanneer niet is voldaan aan één van de door de gemeente Arnhem gestelde kwaliteitseisen voor het VVE-aanbod zoals bedoeld in bijlage 2 bij deze regeling.

    • b.

      10% lager worden vastgesteld wanneer niet is voldaan aan meerdere door de gemeente Arnhem gestelde kwaliteitseisen voor het VVE-aanbod als bedoeld in bijlage 2 bij deze regeling.

  • 3.

    De accountantsverklaring wordt opgesteld volgens de 'Richtlijnen financieel verslag en accountantscontrole' en volgens de in de beschikking opgenomen voorwaarden.

  • 4.

    Voor de aanvraag tot subsidievaststelling wordt gebruik gemaakt van het door de gemeente voorgeschreven formulier.

Artikel 8 Begrotingsvoorbehoud

Subsidie wordt verleend onder voorbehoud dat de gemeenteraad van Arnhem hiervoor middelen beschikbaar stelt op de gemeentelijke begroting.

Artikel 9 Bevoorschotting

Het college verstrekt maandelijks een voorschot op basis van de verleende subsidie en op basis van de opgave zoals genoemd onder artikel 10 lid 6 en 7.

Artikel 10 Verplichtingen

Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:

  • 1.

    De subsidieontvanger en de invulling van het aanbod voldoen aan de kwaliteitseisen zoals vastgelegd in de Wko en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

  • 2.

    Het aanbod van de subsidieontvanger voldoet aan de Arnhemse kwaliteitseisen voor het VVE- aanbod zoals opgenomen in bijlage 2 behorende bij deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieontvanger verwezenlijkt het aanbod met inachtneming van de onder artikel 3. gestelde voorwaarden.

  • 4.

    De subsidieontvanger verleent medewerking aan een (on)aangekondigde toetsing op kwaliteit.

  • 5.

    Vier keer per jaar levert de subsidieontvanger de gegevens aan voor de VE- monitor op LRK niveau.

    Hieruit blijkt het aantal afgenomen uren per week, het aantal weken, het gehanteerde uurtarief ende hoogte van de ouderbijdrage.

  • 6.

    De subsidieontvanger is verantwoordelijk voor de volledigheid en juistheid van de gegevens voor de VE- monitor.

  • 7.

    De subsidieontvanger informeert het college over wijzigingen in aantallen peuters zoals genoemd in artikel 4, lid 2 voor 31 maart, 30 juni en 30 september. De te hanteren peildata bij deze wijzigingen zijn: 15 maart, 15 juni en 15 september.

  • 8.

    De subsidieontvanger meldt onmiddellijk iedere andere wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overgelegd.

Artikel 11 Toezicht op kwaliteit

De Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), De Onderwijsinspectie, de VVE- coördinator van Stichting PAS (PAS) en/of een externe VVE- deskundige houden in opdracht van de gemeente toezicht op de kwaliteit van het aanbod op basis van Wko en in het kader van deze subsidieregeling.

Artikel 12 Verlenging van plaatsing

De subsidieontvanger kan verlenging van plaatsing aanvragen voor:

  • a.

    een peuter die vlak voor de kerst- of zomervakantie 4 jaar wordt en voor wie het beter is de overstap naar het onderwijs na de kerst /zomervakantie te maken. De plaatsing kan met maximaal 6 weken worden verlengd,

  • b.

    een kind van 4 jaar voor wie nog niet duidelijk is wat een geschikte vervolgplek is qua opvang/onderwijs omdat daar nog onderzoeken naar lopen. De plaatsing kan maximaal 8 weken worden verlengd. Om voor verlenging in aanmerking te komen, moet er bij het kind aantoonbaar passende kinderopvang geboden zijn en moet helder zijn wat de noodzaak is van de verlenging. Deze noodzaak moet zijn gedocumenteerd door de coach Passende Kinderopvang. De manager doet de aanvraag voor verlenging bij de gemeente.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 14 Evaluatie en monitoring

Deze regeling wordt periodiek geëvalueerd. Eerst volgende keer medio 2029.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt op 15 oktober 2024 in werking.

  • 2. De Subsidieregeling Voorschools Aanbod Gemeente Arnhem 2021 vervalt per 15 oktober 2024.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem van 15 oktober 2024.

de secretaris, de burgemeester,

TOELICHTING

Relevant Kader voor de subsidieregeling

  • a.

    De Wet kinderopvang (Wko)

  • b.

    De Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (Wet OKE)

  • c.

    Het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie

  • d.

    Formulier en handleiding verwijzing VVE Kinderopvang (PAS) zie

    Bij praatplaat VVE indicatie – Stichting PAS

  • e.

    Stedelijk beleid en agenda Kansengelijkheid en Inclusie in de kinderopvang

  • f.

    Beleidsplan ouderbetrokkenheid ‘Alle ouders doen mee’ (PAS)

  • g.

    Toezicht- en handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Arnhem

Algemeen

De gemeente Arnhem werkt al jaren aan het neerzetten van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters vanaf 2 jaar om kansenongelijkheid zo vroeg mogelijk aan te pakken.

Tegen die achtergrond is de Subsidieregeling Voorschools Aanbod Gemeente Arnhem in 2015 vastgesteld.

Sinds 2017 betaalt de gemeente via deze regeling, naast de opvang van peuters met een risico op onderwijsachterstand, de doelgroeppeuters, ook mee aan de opvang van ontwikkelrecht peuters.

Zo krijgen alle peuters in Arnhem een gelijke kans zich spelenderwijs goed voor te kunnen bereiden op de basisschool.

Vanaf 1 augustus 2020 heeft iedere gemeente de wettelijke taak om voorschoolse educatie voor 960 uur in 1,5 jaar aan peuters van 2,5- 4 jaar met een risico op onderwijsachterstand te regelen.

De gemeente Arnhem zet hoger in en heeft een aanbod van voorschoolse educatie voor alle peuters van 2-4 jaar van 640 uur per jaar (Subsidieregeling Voorschools Aanbod Gemeente Arnhem 2021).

Met de wettelijke taak om een 100% VVE-aanbod voor peuters te regelen heeft de gemeente Arnhem ook een inspanningsverplichting om een zo hoog mogelijk bereik te halen.

Door hiervoor een monitor te gebruiken kan het bereik zo betrouwbaar mogelijk worden bepaald en geeft dit managementinformatie waar tot op wijkniveau gestuurd kan worden.

Arnhem stelt hoge kwaliteitseisen aan het VVE- aanbod. Met de taakuren is omschreven wat deze VVE- kwaliteit is en hoeveel extra tijd dit kost. Deze zogenoemde taakuren worden gesubsidieerd.

Het gaat hier om een vast bedrag per VVE- groep, aangevuld met een bedrag per VVE -peuter.

Sinds 2017 wordt op alle VVE- locaties inclusieve kinderopvang geboden- Passende Kinderopvang. Ook kinderen met een ondersteuningsvraag of zorgbehoefte krijgen een passend aanbod. Ook voor ieder kind met een ondersteuningsvraag zijn extra taakuren.

Artikelsgewijs

Artikel 5 Hoogte subsidie

Volgens dit artikel bedraagt de subsidie per kind per jaar het uurtarief (maximum uurprijs dagopvang Rijk + vast bedrag voor extra taakuren + vast bedrag huisvestingskosten - ouderbijdrage) vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters en vermenigvuldigd met het daadwerkelijk aantal aanwezige uren.

Het aantal uren is minimaal 320 uren en maximaal 640 uren afhankelijk van de betreffende groep peuters

Voor een subsidieplek van ontwikkelrecht peuters voor niet toeslagouders geldt een vermenigvuldigingsfactor van minimaal 320 uur en maximaal 640 uur.

Voor een subsidieplek van een VVE-peuter voor niet toeslagouders gaat het om een vermenigvuldigingsfactor van 640 uur. Voor een subsidieplek van VVE-peuters van toeslagouders geldt een vermenigvuldigingsfactor van 320 uur.

De uurtarieven per subsidiecategorie zijn opgenomen in de tabel in bijlage 1 bij deze regeling.

Taakuren

De inzet van de extra taakuren bestaat uit 4 lagen:

  • 1.

    Basistaken

  • 2.

    Een subsidiebedrag voor taakuren VVE per VVE- groep

  • 3.

    Een subsidiebedrag voor taakuren VVE per VVE- peuter

  • 4.

    Een subsidiebedrag voor taakuren VVE per peuter met een ondersteuningsvraag

Ad 1. De basistaken zijn de verantwoordelijkheid en bekostiging door de kinderopvangorganisatie zelf.

Ad 2. Opgave van het aantal groepen. Deze opgave komt overeen met het aantal opgenomen groepen in het overzicht om de uren coaching per locatie te kunnen bepalen.

Ad 3. Opgave van aantal VVE- peuters gebeurt met de VE- monitor.

Ad 4. Opgave van aantal peuters met een ondersteuningsvraag. Het gaat hierbij om het aantal peuters met een traject ambulante begeleiding Passende Kinderopvang. Deze kinderen worden gemonitord in de monitor Passende Kinderopvang. Het aantal trajecten van het voorafgaand jaar is hierbij uitgangspunt.

Het aantal gesubsidieerde extra taakuren is per laag (2+3+4) opgenomen in de tabel Taakuren 2025 in bijlage 1 bij deze regeling. Voor de uitgewerkte inzet van de extra taakuren en de toelichting erbij zie Taakuren definitief 2025.xlsx

De extra taakuren (2+3+4) zijn onderdeel van de subsidieaanvraag, die jaarlijks uiterlijk 1 november voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft moet worden ingediend op het door het college beschikbaar gestelde aanvraagformulier.

Artikel 7 Subsidievaststelling

De gegevens die van de subsidieontvanger worden gevraagd zijn nodig om de subsidie te kunnen vaststellen en om te kunnen beoordelen of de subsidieontvanger zich aan de subsidieverplichtingen heeft gehouden. De gegevens moeten betrekking hebben op het gehele subsidie vak of gelden per ultimo van dat subsidietijdvak, afhankelijk van de aard van de gevraagde gegevens.

Artikel 13 Hardheidsclausule.

Dit artikel regelt dat het college in bijzondere gevallen kan afwijken van bepalingen in deze regeling voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Hieronder zijn enkele zaken, waarop de hardheidsclausule van toepassing is, nader uitgewerkt.

Diensten Stichting PAS

PAS kan de locaties op verschillende wijze ondersteunen:

- Ondersteuning door logopedisten

- Deelname aan kwaliteitsaudits

- Deelname aan professionaliseringstrajecten, volgens de vastgestelde voorwaarden

- Ondersteuning en advies t.a.v. VVE of OAB-gerelateerde onderwerpen, bijvoorbeeld doorgaande lijn, samenwerking met ouders, maken van een scholingsplan

- Handreiking VVE

- Handreiking Stedelijk Beleid Kansengelijkheid en Inclusie

BIJLAGE 1 Subsidiebedragen peuteropvang 2024 en Taakuren 2025

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

BIJLAGE 2 Arnhemse kwaliteitseisen, als bedoeld in artikel 4 en 10 van de Subsidieregeling VSA

Aanbod VVE

Alle locaties moeten naast de landelijke eisen voldoen aan de onderstaande Arnhemse kwaliteitseisen.

In de Handreiking Stedelijk Beleid Kansengelijkheid en Inclusie van PAS staat nader beschreven hoe aan de kwaliteitseisen verdere invulling kan worden gegeven.

De missie en visie Kansengelijkheid en Inclusie is vastgelegd in de Stedelijke agenda Kansengelijkheid en Inclusie in de kinderopvang.

Voor de VE-aanbieder geldt:

De subsidieontvanger:

  • a.

    Onderschrijft het Arnhems beleid Kansengelijkheid en inclusie in de kinderopvang en draagt dit uit.

  • b.

    Levert aan PAS gegevens aan voor de monitor Kansengelijkheid en Inclusie/ Passende Kinderopvang.

  • c.

    Neemt deel aan de audits georganiseerd door de gemeente, PAS en/of de Onderwijsinspectie.

  • d.

    Neemt voor haar VE-locaties deel aan het stedelijk Uitvoeringsoverleg Kansengelijkheid en Inclusie.

  • e.

    Werkt ontwikkelingsgericht met de peuters van de locatie en beschrijft in het pedagogisch beleidsplan hoe dit aanbod gerealiseerd wordt.

  • f.

    Doet mee aan het bibliotheekprogramma BoekStart en stimuleert (voor)lezen op de locatie en thuis door middel van een voorleesplan.

  • g.

    Heeft een jaarlijks scholingsplan waarin gebruik gemaakt kan worden van het Arnhemse scholingsaanbod van PAS en waarin minimaal de volgende elementen staan beschreven:

    • Hoe wordt gezorgd dat pedagogisch medewerkers voldoen aan het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie;

    • Hoe wordt het werken aan Kansengelijkheid en Inclusie voor kinderen geborgd.

    • Op welke manier vindt verdieping en verrijking van VE continu plaats.

  • h.

    Zorgt dat op alle locaties het taakurenbeleid transparant is. Medewerkers weten voor welke taken zij extra tijd hebben en krijgen dit ook.

De pedagogisch medewerkers op de VE-locatie:

  • i.

    Dragen kansengelijkheid en Inclusie uit.

  • j.

    Staan open voor samenwerking met en coaching door de Coach Passende Kinderopvang, de ambulant begeleider Passende Kinderopvang en voor advisering/coaching door logopedistes.

  • k.

    Hebben aantoonbaar deelgenomen aan de introductie Masterclass Kansengelijkheid en Inclusie.

  • l.

    Nemen jaarlijks deel aan minimaal 2 Masterclasses die door PAS worden georganiseerd.

  • m.

    Werken samen met ouders en ondersteunen ouders om thuis (de taalontwikkeling van) hun kind te kunnen stimuleren.

  • n.

    Zorgen bij overgang van een kind naar school voor een overdracht met behulp van het Arnhemse Overdrachtsformulier: `Voor alle kinderen een goede overdracht`.

De manager van de VE-locatie:

  • o.

    Draagt kansengelijkheid en inclusie uit.

  • p.

    Staat open voor samenwerking met coach, ambulant begeleider en logopedistes.

  • q.

    Heeft aantoonbaar deelgenomen aan de introductie Masterclass Kansengelijkheid en Inclusie. Neemt deel aan iedere eerste bijeenkomst van de masterclasses.

  • r.

    Waarborgt de kwaliteit van het team pedagogisch medewerkers gericht op stedelijk beleid Kansengelijkheid en Inclusie.

Voor alle VE-locaties en -groepen geldt:

  • s.

    Er is een intensieve samenwerking en een aantoonbare doorgaande lijn met het basisonderwijs op gebied van educatief aanbod, educatief handelen, samenwerking met ouders, pedagogisch-didactisch klimaat begeleiding en zorg. De afspraken over deze doorgaande lijn zijn vastgelegd.

  • t.

    De locatie werkt met een kindvolgsysteem dat voldoet aan de vastgestelde criteria in de Handreiking.

  • u.

    De locatie maakt met de samenwerkende school/scholen een afspraak over het te gebruiken kindvolgsysteem.

  • v.

    De locatie gebruikt Met Woorden in de Weer en LOGO 3000 als woordenschatmethodiek.

  • w.

    De locatie biedt een ouderarrangement aan passend bij de behoeften van de ouderpopulatie en maakt afspraken met ouders over deelname en wederzijdse verwachtingen.

  • x.

    De preventieve logopedistes van PAS komen volgens de samenwerkingsafspraken (te vinden op de VVE- Handreiking) op de groep voor signalering en advisering.

  • y.

    De locatie op de hoogte is van en werkt met het formulier en handleiding verwijzing VVE Kinderopvang (PAS)

Passende Kinderopvang

Op alle VVE-locaties wordt gewerkt aan inclusieve kinderopvang, Passende Kinderopvang.

Passende Kinderopvang heeft als doel om alle kinderen, ook de kinderen met een extra ondersteuningsvraag, in de eigen wijk in de reguliere kinderopvang een passend aanbod te kunnen bieden. Met Passende Kinderopvang kunnen deze kinderen eerder, sneller en meer voorliggend ondersteund worden. Hiervoor zijn volgende drie bouwstenen ontwikkeld. Allereerst is dat een team van coaches Passende Kinderopvang en een team van ambulant begeleiders Passende Kinderopvang.

Team coaches Passende Kinderopvang

Aan iedere VVE- locatie is een coach Passende Kinderopvang verbonden. Deze coach wordt door de gemeente bekostigd. In de taakuren is de benodigde tijd voor coaching opgenomen van de pedagogisch medewerker. De coach heeft uren voor groepsobservatie, kind besprekingen en voor coaching per medewerker. Deze uren worden als volgt berekend:

Berekening inzet structurele uren per locatie per week:

- 2 uur per groep per maand voor kind-/groepsbespreking

- 0,5 uur per pedagogisch medewerker per maand voor coaching

- 1 uur per groep per maand voor groepsobservatie

Totaal: 4 weken = aantal uren structurele inzet per week.

Berekening inzet kindgebonden uren per locatie per week: Het gemiddeld aantal kinderen met VVE op jaarbasis per locatie op basis van jaarcijfers PAS x 10: 52 = aantal uren kindgebonden inzet per week.

Team Ambulante begeleiders Passende Kinderopvang

Daarnaast is aan iedere VVE- locatie een ambulant begeleider Passende Kinderopvang verbonden. Deze jeugdzorgwerkers leveren voorliggend (zonder beschikking) en op maat de specialistische expertise die nodig is om ieder kind een passend aanbod te kunnen bieden. Dit gebeurt op de groep en thuis. Deze ambulante begeleiding wordt door de gemeente bekostigd. In de taakuren is voor de pedagogisch medewerker extra tijd opgenomen voor een ambulant traject.

Extra pedagogisch medewerker

Een derde bouwsteen van Passende Kinderopvang is de mogelijkheid tot het inzetten van een extra pedagogisch medewerker. Deze extra pedagogisch medewerker kan het kind meer individuele ontwikkelingsstimulering en begeleiding bieden. Voor de inzet van deze extra medewerker is een aanvraagformulier beschikbaar. Met het formulier kan deze extra inzet voor een periode van maximaal 8 weken en 16 uur per week worden aangevraagd. De aanvraag wordt ingediend door de manager, met input van de coach Passende Kinderopvang.

Gemengd aanbod VVE en behandelgroep

Een peuter blijft recht op een VVE-plek houden wanneer het tegelijkertijd ook naar een behandelgroep gaat van bijvoorbeeld Kentalis of Driestroom en daarom niet 16 uur per week aan de VVE- peuteropvang kan deelnemen. De peuter moet minimaal 2 dagdelen naar de VVE- peuteropvang komen, om voor een VVE-plek in aanmerking te (blijven) komen.