Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727461
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727461/1
Beleidsregel eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Oldebroek
Geldend van 28-11-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024
Intitulé
Beleidsregel eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente OldebroekHet college van burgemeester en wethouders van Oldebroek,
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht en de wijziging van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO), de invoering van de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne (BooO) vanuit de Rijksoverheid die ervoor zorgen dat volwassen Oekraïense ontheemden met eigen inkomsten een eigen bijdrage betalen als zij gebruikmaken van gemeentelijke opvang;
overwegende dat het gewenst is om beleidsregels vast te stellen over de uitleg van de voornoemde wettelijke voorschriften;
Besluit:
vast te stellen de Beleidsregels eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Oldebroek.
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
1. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
De regeling: de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO).
- b.
Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO): een opvangvoorziening als bedoeld in artikel 1 sub h van de Regeling.
- c.
Leefgeld: geld om persoonlijke uitgaven te doen, zoals eten, drinken en kleding.
- a.
-
2. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO), de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne dan wel de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 2 Doelgroep
Deze beleidsregels gelden voor meerderjarige ontheemden uit Oekraïne die vallen onder het toepassingsbereik van Tijdelijke Wet opvang ontheemden Oekraïne en die in een gemeentelijke opvanglocatie binnen de gemeente Oldebroek (GOO) verblijven.
Artikel 3 Eigen bijdrage
-
1. Met ingang van 1 juli 2024 bestaat er een wettelijke verplichting tot het betalen van een bijdrage voor gas, water, elektra en catering voor de opvang in een gemeentelijke opvanglocatie (GOO).
-
2. Met ingang van 1 november 2024 zijn de ontheemden die verblijven in de gemeentelijke opvanglocaties binnen de gemeente Oldebroek bijdrage plichtig.
-
3. De verplichte eigen bijdrage wordt niet met terugwerkende kracht geïnd van 1 juli tot 1 november 2024.
-
4. De verplichting tot het betalen van een eigen bijdrage geldt voor de volgende ontheemden:
- a.
Ontheemden met inkomsten uit arbeid, in binnen- of buitenland. Meerderjarige kinderen worden gezien als aparte meerderjarige ontheemde.
- b.
Ontheemden die een loondervingsuitkering (op grond van de Werkloosheidswet, de Ziektewet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, alsmede een uitkering of inkomstenvoorziening op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, op grond van hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraaf 1, van de Wet arbeid en zorg aan de werknemer of gelijkgestelde, bedoeld in artikel 3:6, eerste lid, van die wet, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor militairen en de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen of toeslag op grond van de toeslagenwet ontvangen.
- c.
Ontheemden die de afgelopen maand getrouwd waren of een geregistreerd partnerschap hadden met een ontheemde die bijdrage plichtig is.
- a.
-
5. Voor het inkomen zoals bedoeld onder a en b van het vorige lid geldt een inkomensgrens voor de eigen bijdrage. Na het innen van de eigen bijdrage houdt een ontheemde tenminste een inkomen over dat gelijk is aan 115 % van de van toepassing zijnde leefgeld norm. Als het inkomen door het heffen van de eigen bijdrage onder de 115% van de van toepassing zijnde leefgeld norm uitkomt is er geen eigen bijdrage verplichting.
Artikel 4 Hoogte eigen bijdrage
-
1. De hoogte van de eigen bijdrage voor gas, water, elektra (GWE) en catering bedraagt € 347,48 per maand per volwassene.
-
2. In de onderstaande tabel worden de gezinssituaties gespecificeerd:
Gezinssituatie
Hoogte Leefgeld
Hoogte Leefgeld 115% (art.3.lid 5)
Eigen Bijdrage
De eigen bijdrage wordt opgelegd vanaf het volgende inkomen
1 volwassene
€ 62,66
€ 72,06
€ 347,48
€ 419,54
2 volwassenen
€ 125,32
€ 144,12
€ 694,96
€ 839,08
1 volwassene met 1 minderjarige
€125,32
€ 144,12
€ 347,48
€ 491,60
1 volwassene met 2 minderjarige
€ 187,98
€ 216,18
€ 347,48
€ 563,66
1 volwassene met 3 minderjarigen
€ 250,64
€ 288,24
€ 347,48
€ 635,72
2 volwassenen met 1 minderjarige
€ 187,98
€ 216,18
€ 694,96
€ 911,14
2 volwassenen met 2 minderjarigen
€ 250,64
€ 288,24
€ 694,96
€ 983,20
2 volwassenen met 3 minderjarigen
€ 313,30
€ 360,30
€ 694,96
€ 1.055,26
2 volwassenen met 4 minderjarigen
€ 375,96
€ 432,35
€ 694,96
€ 1.127,31
-
3. De in de tabel genoemde bedragen worden aangepast, overeenkomstig de door het Rijk vastgestelde indexeringen of wijzigingen. Voor deze aanpassingen zijn geen vaste momenten bepaald.
Artikel 5 Innen van de eigen bijdrage
-
1. De eigen bijdrage wordt maandelijks met ingang van 1 november 2024 geïnd doormiddel van een factuur. Peildatum is steeds de eerste dag van de daarop volgende maand.
-
2. Bij niet tijdig betalen van de eigen bijdrage wordt tweemaal een herinnering verzonden.
-
3. Na het versturen van een 1e herinnering volgt er een gesprek met de locatiemanager.
-
4. Na het versturen van een 2e herinnering volgt er geen gesprek op het gemeentehuis met een leidinggevende.
-
5. Na het verstrijken van de termijn van de 2e herinnering wordt de vordering overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder en wordt de civiele procedure gestart.
Artikel 6 Onevenredig nadeel
-
1. Indien na aftrek van de eigen bijdrage blijkt dat de ontheemde een besteedbaar inkomen heeft dat lager is dan het leefgeld dat zou zijn verstrekt als er geen sprake was van inkomsten, is er sprake zijn van onevenredig nadeel.
-
2. Indien de ontheemde na vaststelling van de eigen bijdrage stelt dat hij of zij onevenredig nadeel ondervindt als gevolg van andere aantoonbare financiële verplichtingen, kan op verzoek van betrokkene een aanvullende beoordeling plaatsvinden. Hierbij wordt bekeken of, en in hoeverre, deze financiële verplichtingen in redelijkheid aanleiding geven tot aanpassing van de eigen bijdrage. Hierbij wordt gekeken naar de volgende factoren:
- a.
Beschikbaar (gezins)budget na betaling van de eigen bijdrage.
- b.
Schulden of andere aantoonbare financiële verplichtingen.
- c.
Uitgaven als gevolge van aantoonbare of aannemelijke bijzondere persoonlijke omstandigheden.
- a.
-
3. Het onderzoek of er sprake is van een onevenredig nadeel volgt na ontvangst van een door een ontheemde ingediende zienswijze.
Artikel 7 Inlichtingenplicht
-
1. De ontheemden die onder de doelgroep van artikel 2 vallen zijn verplicht inlichtingen te verstrekken over de gezinssamenstelling, huisvestingssamenstelling, werk, inkomensveranderingen, inkomen elders, bankrekeningen, autokosten en ontvangen geldbedragen in contanten.
-
2. De ontheemde is verplicht om het college direct in te lichten als zich wijzigingen voordoen in zijn persoonlijke situatie die invloed kunnen hebben op de hoogte van het inkomen of de verschuldigde eigen bijdrage.
Artikel 8 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere en dringende gevallen een artikel of artikelen van deze beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van de belanghebbende, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 juli 2024.
-
2. Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Oldebroek’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 19 november 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek
de secretaris
P.H. Lensselink
burgemeester
T.H. Haseloop-Amsing
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl