Reglement voor de adviescommissie Agro&Food 2024-2027

Geldend van 23-11-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 22-10-2024

Intitulé

Reglement voor de adviescommissie Agro&Food 2024-2027

Gedeputeerde staten van Overijssel,

Gelet op het Investeringsvoorstel Agro&Food 2024-2027 (PS24-000170) van de provincie Overijssel; Voor de adviescommissie Agro&Food Overijssel als bedoeld in artikel 4.6.9 van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 is het reglement van toepassing.

Reglement voor de adviescommissie Agro&Food 2024-2027.

Hoofdstuk 1. Instelling, taken en samenstelling

Artikel 1. Instelling adviescommissie

Gedeputeerde Staten stellen de adviescommissie in.

Artikel 2. Taken

De adviescommissie heeft als taak:

  • 1.

    het uitbrengen van een gemotiveerd advies aan Gedeputeerde Staten over beleidskeuzes in het kader van het ‘Investeringsvoorstel Agro&Food 2024-2027’ van de provincie Overijssel;

  • 2.

    het uitbrengen van een gemotiveerd advies aan Gedeputeerde Staten over een aanvraag in het kader van de subsidieregeling ‘Stimulering toekomstbestendige verduurzaming Agro&Food sector’ in het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De adviescommissie bestaat uit minimaal 5 en maximaal 8 leden.

  • 2. Gedeputeerde Staten (her)benoemen de leden.

  • 3. Gedeputeerde Staten benoemen één van de leden van de commissie als (stemgerechtigd) voorzitter.

Artikel 4. Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsduur van een lid is tot het einde van het uitvoeringsprogramma Agro&Food 2024-2027.

  • 2. Indien een lid tussentijds zijn/haar functie neerlegt, wordt hij/zij door een nieuw benoemd lid vervangen.

  • 3. Het lidmaatschap van de commissie eindigt op verzoek van het vertrekkende lid of indien Gedeputeerde Staten hiertoe besluiten. Gedeputeerde Staten besluiten hiertoe op verzoek van een meerderheid van de leden.

Artikel 5. Voorzitter

  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het bewaken van de deugdelijkheid van de advisering in brede zin;

    • c.

      het ondertekenen van het advies.

  • 2. De voorzitter geeft, op uitnodiging van Gedeputeerde Staten, een toelichting aan Gedeputeerde Staten over de adviezen van de commissie.

Artikel 6. Commissisiesecretariaat

  • 1. Ter ondersteuning van de adviescommissie fungeert één commissiesecretaris die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.

  • 2. Het commissiesecretariaat zorgt voor:

    • a.

      het organiseren van de bijeenkomst van de adviescommissie en de tijdige verzending van de te beoordelen aanvragen voor de regeling ‘Stimulering toekomstbestendige verduurzaming Agro&Food sector’;

    • b.

      de verslaglegging van de vergadering van de adviescommissie;

    • c.

      het op verzoek van de adviescommissie uitnodigen van aanvragers om een toelichting in de vergadering van de adviescommissie te kunnen geven;

    • d.

      Inhoudelijke ondersteuning van de adviescommissie.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Artikel 7. Vergadering commissie

  • 1. Voor de beoordeling van aanvragen kan een fysieke, digitale of telefonische vergadering worden belegd.

  • 2. Voor de beoordeling van aanvragen dienen minimaal 3 leden ter vergadering aanwezig te zijn. De leden die niet aanwezig zijn tijdens een vergadering worden in de gelegenheid gebracht om hun advies schriftelijk uit te brengen.

  • 3. Voor het begin van de gezamenlijke vergadering tekenen de leden en de voorzitter de presentielijst.

  • 4. De door de commissie gegeven adviezen komen met gewone meerderheid van stemmen tot stand.

  • 5. De commissie brengt binnen één week na de laatste vergadering hun advies voor Gedeputeerde Staten uit. Het advies is vertrouwelijk totdat Gedeputeerde Staten een besluit genomen hebben op basis van het advies.

  • 6. Vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 8. Integriteit en onafhankelijkheid commissie

  • 1. Teneinde de onafhankelijkheid en integriteit te waarborgen dienen de leden van de commissie zich te onthouden van alle activiteiten die tot een verstrengeling van belangen zouden kunnen leiden.

  • 2. De leden van de commissie dienen bij directe of indirecte persoonlijke belangen of betrokkenheid bij één of meer aanvragen dit aan de voorzitter te melden.

  • 3. Het commissielid zoals bedoeld in lid 2 onthoudt zich van de beraadslagingen over de betreffende aanvraag of aanvragen. Bij twijfel over de aard van de betrokkenheid beslist de voorzitter over de deelname aan de beraadslagingen.

  • 4. De melding van een persoonlijk belang of betrokkenheid wordt expliciet opgenomen in het verslag van de vergadering.

  • 5. De voorzitter en de leden ondertekenen een geheimhoudingsverklaring en een integriteitsverklaring.

Artikel 9. Vergoedingen

  • 1. De commissieleden ontvangen voor het voorbereiden en bijwonen van een vergadering een vergoeding die gelijk staat aan driemaal een bijdrage conform artikel 2.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2. Voor een telefonische of digitale vergadering wordt een vergoeding verstrekt die gelijk staat aan éénmaal een bijdrage conform artikel 2.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. In afwijking hiervan wordt in geval van 3 of meer aanvraagformulieren die tijdens de vergadering besproken worden een vergoeding verstrekt die gelijk staat aan tweemaal een bijdrage conform artikel 2.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3. De commissieleden kunnen gemaakte reiskosten voor het bijwonen van een vergadering of het bezoeken van projecten, die door de commissie zijn beoordeeld, declareren bij de provincie Overijssel. Daarbij wordt uitgegaan van reizen per openbaar vervoer (1e klas). Indien reizen per openbaar vervoer niet mogelijk is, kan € 0,37 per kilometer gedeclareerd worden.

Artikel 10. Toelichting door de aanvrager

De adviescommissie kan, via het commissiesecretariaat, een aanvrager uitnodigen om toelichting in haar vergadering te geven.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 11. Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit reglement beslist de meerderheid der leden.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad en werkt terug tot en met 22 oktober 2024.

Ondertekening