Verordening werkgeverscommissie gemeente Schagen

Geldend van 23-11-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie gemeente Schagen

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    • 1.

      De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige leden op de griffie werkzame ambtenaren.

    • 2.

      Onder het vorige lid vallen de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, het Burgerlijk Wetboek, de voor de gemeenten geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107 a, tweede lid (instructie van de griffier). 107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107 e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie) van de Gemeentewet.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3. De commissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en vier leden

  • 2. De voorzitter en de leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en op te treden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning in het geval van evaluatie-, functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

Artikel 7 Openbaarheid van vergaderingen en stukken

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid onder e off van de Wet openbaarheid van bestuur in principe geheim, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat geen sprake is van een dergelijk belang.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste één maal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding nieuwe en vervallen oude verordeningen

Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking waarbij de 'Verordening werkgeverscommissie Schagen 2013' vastgesteld in de openbare vergadering van 29 januari 2013 komt te vervallen.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie Schagen 2024'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 7 februari 2024

De gemeenteraad van de gemeente Schagen,

De griffier,

G.E.P. Meijer

de voorzitter,

M.J.P. van Kampen-Nouwen