Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727127
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727127/1
NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN 2024 GEMEENTE BRUMMEN
Geldend van 21-11-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN 2024 GEMEENTE BRUMMENKenmerk Z101607/D436717
DE RAAD VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 09 juli 2024 met kenmerk D436646;
Gehoord het behandeladvies van het Forum van 05 september 2024;
HEEFT BESLOTEN:
- 1.
De nota Reserves en Voorzieningen 2024 (D436715) vast te stellen.
INHOUDSOPGAVE
1. INLEIDING
1.1 Algemeen
1.2 Doelstelling
1.3 Leeswijzer
2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENINGEN
2.1 Wettelijk kader
2.2 Functies reserves en voorzieningen
2.3 Vorming en aanwending
2.4 Rente
3. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN
3.1 Algemene Reserve
3.2 Bestemmingsreserves
3.3 Voorzieningen
1. INLEIDING
Algemeen
Voor u ligt de nota reserves en voorzieningen 2024.
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) staan de regels voor de verantwoording van reserves en voorzieningen vermeld. Het instellen van bestemmingsreserves en de hoogte van de toevoegingen en onttrekkingen is voorbehouden aan de raad.
De raad kan aanvullende regels stellen en doet dit ook, namelijk via de Financiële verordening en deze nota reserves en voorzieningen.
Deze nota geeft het kader weer voor het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen. De huidige nota reserves en voorzieningen dateert van 2023 en wordt geactualiseerd met deze nota. Reden voor deze actualisatie is dat er de afgelopen jaren een aantal nieuwe reserves en voorzieningen zijn gevormd. Daarnaast schrijft het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) voor dat de bestemmingsreserves jaarlijks worden geëvalueerd.
Met deze nota leggen we de kaders voor de nieuwe reserves en voorzieningen vast.
Daarnaast achten wij het noodzakelijk om richtlijnen in handen te hebben waaraan bestemmingsreserves en voorzieningen moeten voldoen. Tenslotte maken de verkrappende budgettaire kaders het noodzakelijk, dat zo effectief mogelijk met de beschikbare budgetten wordt omgegaan, zonder dat het weerstandsvermogen onder een kritiek niveau daalt.
De nota reserves en voorzieningen 2024 treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024.
Doelstelling
De belangrijkste doelstelling van deze nota is om het beleid voor reserves en voorzieningen vast te leggen.
Leeswijzer
In hoofdstuk 2 zijn de begrippen, kaders en functies van reserves en voorzieningen weergegeven. Paragraaf 2.3 gaat over de vorming en onttrekking van reserves en voorzieningen en paragraaf 2.4 over hoe we omgaan met rente. In hoofdstuk 3 volgt een beschrijving per reserve en voorziening.
2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENNGEN
2.1 Wettelijk kader
Algemeen
Het belangrijkste verschil tussen de reserves en voorzieningen is dat de raad bij reserves een grote vrijheid heeft om de bestemming te wijzigen. De reserves behoren daarmee tot het eigen vermogen.
Bij voorzieningen is deze beleidsvrijheid er niet Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen.
Schematisch ontstaat het volgende beeld:
Reserve |
Voorziening |
- is gevormd door bestemming van het resultaat |
- is (verplicht) gevormd door het nemen van een last bij het bepalen van het resultaat |
- is vrij besteedbaar voor de raad |
- heeft een verplichte bestedingsrichting. Het college is bestedingsbevoegd |
- behoort tot het eigen vermogen |
- behoort tot het vreemd vermogen |
Reserves
De reserves kennen, op basis van artikel 43 BBV, de volgende onderverdeling:
- a.
algemene reserves
- b.
bestemmingsreserves.
Deze tweedeling wordt in alle Planning & Control documenten gehanteerd. Bij de jaarstukken wordt het rekeningsaldo van het voorgaand jaar onder de algemene reserves apart inzichtelijk gemaakt.
De algemene reserve vormt, samen met de behoedzaamheidsreserve het vrij besteedbare eigen vermogen en kent geen specifieke bestemming.
Een bestemmingsreserve is eigen vermogen waar de raad een gerichte bestemming aan heeft gegeven. De bestemming kan alleen door een raadsbesluit gewijzigd worden. Belangrijk is dat bestemmingsreserves niet negatief mogen zijn.
Voorzieningen
Artikel 44 BBV bepaalt de wijze waarop voorzieningen worden gevormd.
Binnen het BBV worden twee soorten voorzieningen onderscheiden. De eerste soort gaat over risico’s die de waarde van een bezitting nadelig kunnen beïnvloeden. Voorbeelden zijn de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening risico’s bouwgrond exploitatie. Deze voorzieningen vallen niet onder het vreemd vermogen maar zijn correcties op de activazijde van de balans (de bezittingen). Deze voorzieningen vormen geen onderdeel van de kaders in deze nota.
De tweede soort zijn voorzieningen aan de passivazijde (de schulden). Deze voorzieningen maken onderdeel uit van het vreemd vermogen. Ze zijn nodig als dekking voor de kosten van aangegane verplichtingen en/of risico’s. Deze voorzieningen maken wel onderdeel uit van deze nota.
2.2 Functies reserves en voorzieningen
Reserves en voorzieningen kennen een aantal functies die hieronder worden toegelicht.
De financieringsfunctie
Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel omdat ze onderdeel uitmaken van het totale vermogen van de gemeente.
De bufferfunctie
Er wordt een “spaarpot” gecreëerd om onvoorziene toekomstige uitgaven op te kunnen vangen en bestaande risico’s te kunnen dekken.
De bestedingsfunctie
Bestemmingsreserves hebben een bestedingsfunctie.
De inkomensfunctie
Er is sprake van een inkomensfunctie als er structureel gelden aan reserves worden onttrokken ter dekking van structurele lasten, bijvoorbeeld zoals bij de reserve recreatie en toerisme.
De egalisatiefunctie
Reserves kunnen worden gevormd om baten en lasten over de jaren geen gelijkmatig te verdelen.
Extreme pieken en dalen in de exploitatiebegroting kunnen zo worden vermeden. Ongewenste schommelingen in tarieven die aan derden in rekening worden gebracht kunnen met een egalisatiereserve worden opgevangen. Er is ook sprake van een egalisatiefunctie als structureel gelden aan reserves worden onttrokken als dekking van de kapitaallasten van investeringen; Bij reserves met een egalisatiefunctie geldt dat er een actueel inhoudelijk plan behoort te zijn op basis waarvan ramingen in meerjarenperspectief worden gemaakt. Deze kunnen per jaar flink fluctueren waardoor bijv. een te grillig effect op exploitatie en/of tarieven zou ontstaan.
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Voorzieningen voor de verplichtingen, verliezen en risico’s zijn qua tijdstip en omvang onzeker, maar de omvang is redelijkerwijs wel te schatten.
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven
Voorzieningen waarvoor een heffing wordt geheven hebben een egalisatiefunctie. Dat betekent dat tegenvallers bij de inkomsten kunnen gedekt worden uit deze voorziening dan wel grote verwachte stijgingen van de dotatie kunnen worden afgevlakt.
2.3 Vorming en aanwending
Reserves
Het instellen van een reserve vindt plaats met een raadsbesluit.
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve mogen gedurende het jaar plaatsvinden op basis van het betreffende doel van de reserve. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve moeten zijn goedgekeurd door middel van een raadsbesluit. Dit kan expliciet bij resultaatbestemming in het kader van de jaarrekening of de bestuursrapportages, maar ook vooraf bij de vaststelling van de begroting. Deze besluiten moeten tijdig, voor het einde van het begrotingsjaar, via een begrotingswijziging zijn verwerkt.
Het college is gemachtigd om tot een bedrag van telkens € 25.000 uitgaven te doen, die gedekt worden uit een bestemmingsreserve. De uitgaven moeten passen binnen de doelstelling en de hoogte van deze reserve. Het college legt over deze uitgaven achteraf in een bestuursrapportage en/of in de jaarstukken verantwoording af. Daardoor is de onttrekking rechtmatig. De reserve wordt opgeheven op het moment dat het doel vervalt of wanneer de vastgestelde einddatum is verstreken. Het saldo van de bestemmingsreserve valt vrij en wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Het opheffen van een reserve kan alleen door een raadsbesluit.
Uitgangspunt van beleid is om het aantal reserves zo beperkt mogelijk te houden. In beginsel betekent dit dat er alleen een algemene reserve is en een behoedzaamheidsreserve die tezamen deel uitmaken van het weerstandsvermogen en een beperkt aantal duidelijk omlijnde bestemmingsreserves.
Voorzieningen
Voorzieningen worden ingesteld om aan een reeds bekende verplichting te kunnen voldoen. De hoogte van deze verplichting is van tevoren vast te stellen. Waar bij reserves de toevoegingen en onttrekkingen via de resultaatbestemming plaatsvinden, is dat bij voorzieningen anders. De vorming van een voorziening gebeurt ten laste van de exploitatie. Onttrekkingen aan de voorzieningen komen niet ten laste van de exploitatie, maar direct ten laste van de gevormde voorziening. Concreet betekent dit dat de raad door het toevoegen van bedragen aan voorzieningen, instemt met deze voorzieningen en daarmee ook met de aanwending.
In de begroting en de jaarstukken wordt de raad geïnformeerd over de uitvoering van de betreffende activiteiten. Indien een verplichting wegvalt, vallen de nog resterende middelen vrij ten gunste van de exploitatie. Dit heeft een positief effect op het rekeningresultaat. Mocht de hoogte van de verplichting alsnog hoger zijn dan eerder verwacht, komt de verhoging via het rekeningresultaat ten laste van de algemene reserve.
Iedere voorziening moet de omvang hebben van de betreffende verplichting of het betreffende risico. De voorziening mag dus niet groter of kleiner zijn.
Beheersplannen zijn een instrument om het niveau van een onderhoudsvoorziening te bepalen. Deze hebben vooral betrekking op het periodiek terugkerend onderhoud van kapitaalgoederen, zoals wegen, riolering en gebouwen. Met het onderhoud van kapitaalgoederen is een substantieel deel van de begroting gemoeid. Een helder en volledig inzicht is daarom van belang voor een goed inzicht in de financiële positie.
Voor het instellen en opheffen van een voorziening is een collegebesluit (dus geen raadsbesluit) nodig, evenals voor onttrekkingen en dotaties aan deze voorziening.
2.4 Rente
Conform het BBV is het toegestaan om rente toe te rekenen aan reserves. In Brummen wordt geen rente toegerekend. Het toerekenen van rente aan reserves creëert een fictieve rentelast. Dit gaat ten koste van de eenvoud en transparantie, en belast bovendien de begroting.
Op basis van artikel 45 BBV zijn rentetoevoegingen aan voorzieningen niet toegestaan.
3. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN
Algemene Reserve
Algemene Reserve |
|
Doel |
Opvangen van risico’s en dekken van incidentele uitgaven als het weerstandsvermogen ruim voldoende is. |
Functie |
Bufferfunctie |
Dotatie |
Een positief jaarrekeningresultaat wordt in deze reserve gestort, tenzij de raad het resultaat ander bestemt. |
Onttrekkingen |
Een negatief jaarrekeningresultaat wordt aan de reserve onttrokken. Incidentele uitgaven kunnen bij afzonderlijk raadsbesluit onttrokken worden als het weerstandsvermogen ruim voldoende is (weerstandsratio is 1,8 of meer) |
Plafond |
Geen, richtlijn is 1,8 * benodigd weerstandsvermogen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Behoedzaamheidsreserve |
|
Doel |
Opvangen van risico’s en tegenvallers als gevolg van scherper ramen in de begroting. Opvangen onvoorziene schokken bij de algemene uitkering |
Functie |
Bufferfunctie |
Dotatie |
Deze reserve wordt bij bestemming van het jaarresultaat jaarlijks aangevuld tot het plafond. |
Onttrekkingen |
Tekorten die niet in de lopende begroting kunnen worden opgevangen, mogen worden gedekt via een onttrekking aan de behoedzaamheidsreserve. Dat geldt ook voor tegenvallers uit het Gemeentefonds. |
Plafond |
€ 3.000.000 |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven, maakt deel uit van het weerstandsvermogen van de gemeente |
Bestemmingsreserves
Toerisme en Recreatie |
|
Doel |
De reserve wordt gebruikt om de kosten voor het versterken van de toeristisch-recreatieve sector te dekken, zoals infrastructurele maatregelen, lokaal gastheerschap, promotie en marketing en de (co)financiering van passende initiatieven. |
Functie |
Inkomensfunctie, bestedingsfunctie |
Dotatie |
De dotatie aan de reserve bedraagt jaarlijks een door de raad nader te bepalen percentage van de toeristenbelasting, vast te stellen in de begroting. |
Onttrekkingen |
De bestaande jaarlijks structurele lasten voor het versterken van het toeristisch karakter van de gemeente worden aan de reserve onttrokken. Daarnaast kunnen incidentele lasten ten behoeve van het doel uit deze reserve worden gedekt. |
Plafond |
€ 1.000.000 |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven. |
Grondexploitatie |
|
Doel |
Reservering van de latere afdrachten van de Ligt op Groen gelden aan de reserve Ligt op Groen. Daarnaast dient deze reserve als een buffer voor de niet voorziene verliezen binnen de grondexploitaties |
Functie |
Bufferfunctie, bestedingsfunctie |
Dotatie |
Via winstneming /-bestemming. Naar rato van verkoop van een aantal woningen of bij bedrijventerreinen het aantal te verkopen m2 op een grondcomplex wordt een dotatie gedaan van de gerealiseerde winst aan deze reserve. Daarnaast kan een dotatie aan deze reserve worden gedaan via winstbestemming, bij voorbeeld wanneer de vrees bestaat c.q. rekening moet worden gehouden met verslechtering van het financiële perspectief van grondexploitaties. |
Onttrekkingen |
Bij afsluiting van grondcomplexen vindt een dotatie plaats aan de Bestemmingsreserve Ligt op Groen ten laste van deze bestemmingsreserve. Dat gaat om een bedrag per woning of bij bedrijventerreinen per m2 bij winstneming. Onttrekkingen vinden ook plaats bij geraamde verliezen in grondcomplexen, die in één keer moeten worden genomen. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend. |
Voorstel |
Handhaven. |
Klimaat en Duurzaamheid |
|
Doel |
De reserve is bedoeld voor dekking van de incidentele kosten van duurzaamheidsprojecten. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
De reserve wordt gevoed met een structureel bedrag vanuit de begroting. |
Onttrekkingen |
Zijn gericht op projecten in het kader van klimaat en duurzaamheid. Hierbij moet op de eerste plaats worden gedacht aan kosten zoals warmtetransitie, CO2-reductie, wateropgave en ruimtelijke adaptatie, lokale initiatieven en circulariteit. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Ligt op Groen |
|
Doel |
De reserve is bedoeld voor dekking van de kosten voor versterking van landschapskenmerken en de verbetering van omgevingswaarden |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
De reserve wordt gevoed door bijdrages uit woningbouwinitiatieven. We innen deze bijdrages via grondexploitaties. Tot en met 2020 waren de afdrachten van de Ligt op Groen gelden als een kostenpost in de bouwcomplexen opgenomen. Dat mag niet meer binnen het BBV. Daarom zal in het vervolg bij afsluiting van een grondcomplex een bedrag worden toegevoegd aan deze bestemmingsreserve. |
Onttrekkingen |
Zijn gericht op de groene kwaliteit van ons gebied. Hierbij moet op de eerste plaats worden gedacht aan kosten voor versterking van landschapskenmerken en verbetering van omgevingswaarden. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030 |
|
Doel |
De reserve wordt ingezet voor incidenteel procesgeld en voor cofinanciering en investeringen in het kader van het programma. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Inkomsten vanuit subsidies en cofinanciering. Op regionaal, provinciaal, landelijk en Europees niveau. Subsidies voor de organisatie van het programma en subsidies voor daadwerkelijke investeringen in de gebiedsopgaven. Als bij de jaarstukken blijkt dat er vanuit de exploitatie budgetten voor Ruimte voor Eerbeek en/of Eerbeek Loenen 2030 niet volledig besteed zijn kan de raad besluiten om deze toe te voegen aan de reserve. |
Onttrekkingen |
Op basis van het programmaplan worden beschikbare middelen ingezet voor procesgeld (zoals kosten onderzoeken, advies, personeel, bestemmingsplan en deskundigheid) en voor (co)financiering en investeringen in het kader van het programma. De reserve kan ook aangewend worden om verliezen binnen het programma Ruimte voor Eerbeek te dekken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Corona |
|
Doel |
Doelmatige besteding van de rijksmiddelen voor Corona ten behoeve van inwoners en organisaties. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Toevoeging van ontvangen rijksgelden |
Onttrekkingen |
Subsidies en bijdragen die betrekking hebben op de gevolgen voor inwoners en organisaties van de Coronapandemie |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Tot en met 31 december 2028, afsluiten bij de jaarstukken 2028. |
Voorstel |
Op 20 juni 2024 heeft de raad besloten gedurende de periode 2025-2028 het resterende bedrag uit de Bestemmingsreserve Corona te bestemmen voor uitwerking van de Cultuurvisie “Cultuur verbindt ons allemaal” |
Centrum Brummen |
|
Doel |
Ontwikkeling centrumgebied van het dorp Brummen. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Dotaties vinden plaats uit de positieve saldi van de grondexploitaties en verkopen van onroerende goederen welke onderdeel zijn van het Plan van Aanpak Kern Brummen. |
Onttrekkingen |
Onttrekkingen bestaan uit investeringen en bijdragen aan de diverse deelgebieden, openbare ruimte in het centrum van Brummen en negatieve grondexploitaties, welke onderdeel zijn van het Plan van Aanpak Kern Brummen. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Hervormingsagenda jeugdzorg |
|
Doel |
Deze reserve wordt ingezet voor een pakket maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Uit de niet bestede gelden voor Jeugdzorg uitvoering bestuursakkoord Rijk-VNG |
Onttrekkingen |
Voor maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Tot en met 31 december 2027 |
Voorstel |
Handhaven |
Onderwijshuisvesting |
|
Doel |
Dekking kapitaallasten investeringen onderwijshuisvesting |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Dotaties vinden plaats uit het verschil tussen de gelden voor onderwijshuisvesting die via het gemeentefonds worden ontvangen en de geraamde uitgaven voor onderwijshuisvesting |
Onttrekkingen |
Dekking lasten investeringen in onderwijshuisvesting. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Beschermd Thuis |
|
Doel |
Voortzetting beleid beschermd wonen. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Er is een convenant binnen het sociale domein van de regio Apeldoorn. Dat convenant houdt in dat overschotten op de budgetten voor Beschermd Wonen gereserveerd blijven. Om te anticiperen op toekomstige kortingen op het budget maatschappelijke opvang en beschermd wonen is het noodzakelijk om de komende jaren te gaan investeren in een goed lokaal netwerk van voorzieningen beschermd thuis. |
Onttrekkingen |
Onttrekkingen bestaan uit lasten die bestemd zijn voor Beschermd wonen als de rijksuitkering niet voldoende is on deze lasten te dekken |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
t/m 31 december 2030 |
Voorstel |
Wordt bij de behandeling van de jaarstukken 2023 ingesteld |
Toekomstige kosten Opvang Ontheemden |
|
Doel |
Opvangen kosten vluchtelingen en statushouders, waarvoor geen of onvoldoende rijksuitkering wordt ontvangen. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Dotatie vindt plaats uit het verschil tussen de rijksuitkering en de kosten die aan de opvang en huisvesting van vluchtelingen en statushouders wordt besteed |
Onttrekkingen |
Onttrekking vindt plaats uit het verschil tussen de rijksuitkering en de kosten die aan de opvang, begeleiding en huisvesting van vluchtelingen en statushouders wordt besteed |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Voorzieningen
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Pensioenaanspraken wethouders |
|
Doel |
Voorziening voor pensioenverplichtingen van pensioengerechtigde wethouders die per 31 december 2009 de pensioenleeftijd nog niet hadden bereikt en overige (oud)-wethouders vanaf 2020. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Toevoeging op basis van jaarlijks te maken actuariële berekening. |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Wachtgeld Bestuurders |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van wachtgeld van bestuurders. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Toevoeging op basis van jaarlijks te maken doorrekening. |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven. |
WW uitkeringen werknemers |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van WW uitkeringen van werknemers. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Toevoeging conform de jaarlijkse realisatie. |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. Als overheidswerkgever zijn wij voor het ambtelijk personeel eigen risicodrager in het kader van de Werkloosheidwet. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven. |
Afloopkosten complex Elzenbos |
|
Doel |
Voorziening voor de kosten van de nog te verkopen gronden van het afgesloten deel grondexploitatie Elzenbos. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Niet voorzien. |
Onttrekkingen |
Kosten Bouwrijp maken van de nog te verkopen gronden. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Tot einde complex Elzenbos |
Voorstel |
Handhaven. |
Voorziening verlofsparen |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van vervanging bij het opnemen van langdurig verlof als gevolg van de mogelijkheid tot verlofsparen door medewerkers met ingang van 2022. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Toevoeging op basis van de jaarlijks werkelijk gespaarde uren. |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse opname van de uren. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen
Onderhoud gemeentelijke gebouwen |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van groot onderhoud van gemeentelijk onroerend goed. |
Functie |
Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan. |
Onttrekkingen |
De werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven. |
Voedselbos |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van diverse (aanleg)kosten in het project. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Vanuit de bouwgrondexploitatie Elzenbos is een bijdrage aan dit project geleverd. |
Onttrekkingen |
Diverse (aanleg)kosten vanuit dit project. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Tot uitputting |
Voorstel |
Handhaven. |
Wegenonderhoud |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van groot onderhoud van de asfalt- en elementverhardingen en oppervlaktebehandelingen. |
Functie |
Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan. |
Onttrekkingen |
De werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Onderhoud Lantaarnpalen |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten voor het schilderen van de lantaarnpalen. |
Functie |
Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De voorziening wordt gevoed ten laste van de exploitatiebegroting, op basis van het actuele beheersplan |
Onttrekkingen |
Alle werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Opheffen met ingang van 31 december 2024. Eventueel resterend saldo storten in de algemene reserve. |
Voorziening waarvoor heffing wordt geheven
Afvalstoffenheffing |
|
Doel |
Egalisatie van de kosten/tarieven van de huishoudelijke afvalverwijdering. |
Functie |
Egalisatiefunctie |
Dotatie |
Bij overdekking (meer baten dan lasten bij het bepalen van de jaarrekening) wordt er toegevoegd aan de voorziening. |
Onttrekkingen |
De voorziening wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Doorlopend. |
Voorstel |
Bestemmingsreserve afvalstoffenheffing omzetten in een voorziening afvalstoffenheffing. Handhaven |
Rioolrenovaties |
|
Doel |
Voorziening om een gelijkmatige belasting van de exploitatie te verkrijgen en daarmee een gelijkmatige ontwikkeling van de rioolheffing. Het doel is het opvangen van investerings- en kapitaallasten van de riolering. |
Functie |
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven, Egalisatiefunctie |
Dotatie |
De ontwikkeling van de stortingen en de gehele ontwikkeling van de toekomstige kosten wordt in beeld gebracht op basis van het gemeentelijk programma water en riolering (GPWR) |
Onttrekkingen |
Alle werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Rioolheffing |
|
Doel |
Egalisatie van de kosten/tarieven van de instandhouding van het rioolstelsel. |
Functie |
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven, egalisatiefunctie |
Dotatie |
Stellige uitspraken commissie BBV. Het is toegestaan om bijdragen van derden (baten van de heffing) in te zetten ten behoeve van tariefegalisatie. De middelen worden dan op begrotingsbasis gedoteerd aan de voorziening ex artikel 44 lid 2 BBV. |
Onttrekkingen |
De voorziening wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren. De middelen moeten binnen een redelijke termijn ingezet worden ter bestrijding van de lasten waarvoor een heffing is opgelegd. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Ondertekening
Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering van 05 september 2024.
De raad van de gemeente Brummen,
De griffier M.E.A. Knook
De voorzitter G.J.M. van Rumund
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl