Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727104
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727104/1
Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2025
Geldend van 22-11-2024 t/m heden
Intitulé
Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2025Het college van burgemeester en wethouders van Groningen;
en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;
gezien de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021, de Alcoholwet, de Wet op de kansspelen en de Omgevingswet;
gezien het voorstel van 17 oktober 2024;
BESLUITEN:
het Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2025 vast te stellen.
In onderstaande tabellen staan de interventies en maatregelen weergegeven die in beginsel worden toegepast bij de vermelde overtredingen. Van belang hierbij is dat bij ernstige gevallen in het traject van de bestuursrechtelijke maatregelen stappen kunnen worden overgeslagen. Ook kan bij aanhoudende recidive worden overgegaan tot tijdelijke schorsing van de vergunning.
A. Het exploiteren zonder vereiste vergunning(en)
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Het exploiteren van een horecabedrijf zonder geldige exploitatievergunning (art. 2:26 APVG 2021) |
1e keer: Aanzeggen dat er niet geëxploiteerd mag worden. Mondeling aanzeggen van vooraankondiging sluiting, onmiddellijk mondeling opvragen zienswijze over voornemen sluitingsbevel. (Zelfde dag of volgende werkdag vooraankondiging schriftelijk bevestigen en pandeigenaar informeren.) 2e keer: (Eén werkdag na 1e constatering); aanzeggen dat er niet geëxploiteerd mag worden. Onmiddellijke schriftelijke last onder bestuursdwang tot sluiting met een termijn voor inwerkingtreding van (in beginsel) 24 uur. 3e keer: ((In beginsel) één werkdag na 2e constatering) Effectuering van het sluitingsbevel doormiddel van aanplakken mededeling van sluiting en bij geconstateerde noodzakelijkheid ondersteunende maatregelen voor effectuering. (verzegelen, aftimmeren, verwijderen voorraden of inventaris). Uitzondering 1: Indien er sprake is van een wijziging in de rechtsvorm of opvolging door al betrokken personen. Bijvoorbeeld een eenmanszaak gaat naar een B.V. Dus alleen de rechtsvorm wijzigt. De verantwoordelijke natuurlijke persoon(en) is(zijn) dezelfde(n). Of de opvolgend exploitant was al nauw betrokken bijvoorbeeld een bedrijfsleider of een actief bij de exploitatie betrokken bestuurder. Voorwaarden:
Uitzondering 2: In de periode 1 januari 2018 tot 1 januari 2025 heeft de gemeente Groningen toegestaan dan horecabedrijven werden geëxploiteerd zonder exploitatievergunning. Indien het ontbreken van de vergunning komt doordat het horecabedrijf in die periode is gestart of is gewijzigd en daardoor is geen exploitatievergunning verleend, wordt alleen alsnog een exploitatievergunning geëist als daar concrete aanleiding voor is. Daarbij kan gedacht worden aan redenen die ook tot weigering of intrekking van een exploitatievergunning zouden kunnen leiden. |
De exploitant moet de exploitatie onmiddellijk staken. |
Signaleren, informeren en adviseren. |
B. Overtreden van bepalingen in Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2021(APVG)
Overtreding/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Artikel 1:7 APVG 2021 De burgemeester kan om verschillende redenen een vergunning intrekken of wijzigen, waaronder gewijzigde inzichten of het niet nakomen van voorschriften en ontheffingen die verbonden zijn aan een vergunning. |
1e keer: Schriftelijke waarschuwing 2e keer: Voornemen schorsen vergunning en vervolgens schorsing vergunning. 3e keer: voornemen intrekking vergunning en vervolgens besluit intrekking vergunning. |
|
|
Artikel 2:26 onderdeel terras APVG 2021 Overtreding APV-regels, bijvoorbeeld:
|
1e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing 2e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing 3e keer: rapport opmaken, bevel beëindiging overtreding en toepassing last onder bestuursdwang of last onder dwangsom als overtreding niet beëindigd wordt. |
|
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 2:26 lid 2 APVG 2021 Verbod op het in bedrijf houden van een inrichting zonder goedgekeurd veiligheidsplan. |
1e keer: Schriftelijke waarschuwing 2e keer: Voornemen schorsen vergunning en vervolgens schorsing vergunning. 3e keer: voornemen intrekking vergunning en vervolgens besluit intrekking vergunning. |
|
|
Artikel 2:26a lid 1 APVG 2021 Strijd omgevingsplan, niet meer voldoen aan eisen Alcoholbesluit of van slecht levensgedrag, onder bewind of curatele |
Dossiervorming 1e keer: voornemen intrekking vergunning en vervolgens besluit intrekking. |
De vergunning wordt ingetrokken. Het bedrijf kan niet worden voortgezet. |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 2:26a lid 2 APVG 2021 De burgemeester kan de vergunning geheel of gedeeltelijk intrekken indien:
|
1e keer: Schriftelijke waarschuwing 2e keer: Schriftelijke waarschuwing 3e keer: (binnen één jaar) Geheel of gedeeltelijke intrekking van de vergunning en/of het verbinden van extra voorwaarden aan de vergunning. NB * Bij herhaling van bepaalde incidenten (bijv. incidenten met glas, incidenten met wapens), kan de burgemeester verplicht (tijdelijk) te nemen veiligheidsmaatregelen opleggen. Deze veiligheidsmaatregelen worden verplicht middels aanpassing van de exploitatievergunning (artikel 2:26 jo. 1:7 APVG) Bijvoorbeeld:
|
Bij tijdelijk intrekken van de vergunning kan gedurende die tijd niet worden geëxploiteerd |
Bestuurlijke rapportage en waar mogelijk verbaliseren |
Artikel 2:32 APVG 2021 De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid, of in geval van bijzondere omstandigheden, te zijner beoordeling, voor één of meer horecabedrijven tijdelijk een sluitingsuur vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen. |
Opleggen tijdelijk sluitingsuur of tijdelijke sluiting (tot maximaal 12 maanden) |
|
Bestuurlijke Rapportage en waar mogelijk verbaliseren |
C. Overtreden Alcoholwet (Aw) en op deze wet gebaseerde artikelen in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2021 (APVG)
Overtreding/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Artikel 3 Aw Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (rechtsgeldige) Alcoholwetvergunning Opmerking: Indien er ook sprake is van het ontbreken van een exploitatievergunning (APVG) dan hanteren we de handhavingsstappen zoals vermeld bij ontbreken exploitatievergunning ook voor de overtreding ontbreken rechtsgeldige Aw-vergunning Artikel 14 Aw Slijtlokaliteit, horecalokaliteit gelijktijdig in gebruik voor andere bedrijfsactiviteiten |
Stap 1: Schriftelijke waarschuwing. De ondernemer kan, indien legaliseerbaar, binnen 14 dagen een aanvraag indienen. Bij niet legaliseerbaarheid treedt stap 2 in werking na volgende constatering. Stap 2:
Stap 3: Uitvoeren bestuursdwang. |
De exploitant moet bij sluiting de exploitatie staken |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 4 Aw Oneerlijke mededinging paracommerciële rechtspersonen Artikel 9 lid 3, 4 en 5 Aw Registratie barvrijwilligers, aanwezigheid reglement paracommerciële rechtspersonen Artikel 13 Aw Verstrekken alcoholhoudende drank in horecalokaliteit of slijtlokaliteit voor gebruik elders dan ter plaatse Artikel 15 Aw Horecabedrijf alleen bereikbaar via een andere inrichting. Artikel 20 lid 3 Aw Zichtbaar aanwezig hebben leeftijdsgrens. |
Stap 1: Schriftelijke waarschuwing Stap 2: Schriftelijke waarschuwing Stap 3: Bestuurlijke boete 1 Stap 4: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd) Stap 5: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 12 Aw Alcoholhoudende drank verstrekken voor gebruik ter plaatse anders dan in de vergunning vermelde horecalokaliteit; verstrekken sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse in een slijtlokaliteit Artikel 16 Aw Verstrekken alcohol via automaten Artikel 17 Aw Verstrekken alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren anders dan in gesloten verpakking Artikel 18 Aw In uitoefenen ander bedrijf dan slijtersbedrijf zwak-alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren verstrekken Artikel 19 Aw Verkoop op afstand Artikel 22 Aw Verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan particulieren in tankstations of in winkels in wegrestaurants Artikel 24 lid 1, 2 en 3 Aw Geen leidinggevende aanwezig; Personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen in slijtlokaliteit of horecalokaliteit Artikel 25 Aw Aanwezigheid alcohol buiten slijtersbedrijf of horecabedrijf Artikel 2:37 lid 1, 2, 3 en 4 APVG in combinatie met artikel 25a Aw Verstrekken van alcohol buiten de toegestane uren in een paracommercieel rechtspersoon; Verstrekken van alcohol tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersonen betrokken zijn. Artikel 2:38 en 2:39 APVG in combinatie met artikel 25c Aw Bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in glas en blik op plaatsen en tijdstippen waarop dit is verboden. Artikel 2:39a APVG in combinatie met artikel 25e Aw Proeverijen in slijtlokalen buiten reguliere openingstijden |
Stap 1: Schriftelijke waarschuwing Stap 2: Bestuurlijke boete 1 Stap 3: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd) Stap 4: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 1 Aw Verstrekken van alcoholische drank aan personen <18 (horeca) |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1 Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd) Stap 3: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 1 Aw Verstrekken van alcoholische drank aan personen <18 (geldt voor detailhandel, slijtersbedrijven en cafetaria’s) |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1. Herhaling overtreding binnen 12 maanden: Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (50% verhoogd) Bij de 3e keer binnen 12 maanden: Stap 3: Tijdelijke ontzegging om alcoholhoudende drank te verkopen (‘three strikes out’, artikel 44 Aw) 1e keer (binnen 12 maanden 3 keer overtreden): 8 weken ontzegging; 2e keer ‘three strikes out’: 12 weken ontzegging |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete Bij ‘three strikes out’ kan gedurende de bepaalde periode geen alcohol worden verstrekt |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 4 en 5 Aw Toelaten personen in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen in slijters- of horecalokaliteit Artikel 21 Aw Verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden |
Proces verbaal opmaken op grond van de Aw in combinatie met WED |
Z.s.m. voldoen van boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 31 Aw Niet voldoen aan overige voorwaarden/voorschriften in de drankvergunning |
Stap 1: Schriftelijke aanzegging aan de ondernemer dat hij niet voldoet aan hetgeen in de wet of de vergunning gesteld is. Als bij een volgende controle weer sprake is van de overtreding van de vergunningsvoorwaarden treedt stap 2 in werking Stap 2: Aanzeggen van intrekken of schorsen van de vergunning aan de ondernemer (vooraankondiging met hersteltermijn) Stap 3: Besluit tot intrekken of schorsen van de vergunning Opm: als na het intrekken van de vergunning de activiteiten worden voortgezet, is er strijd met artikel 3 van de Aw en wordt de strategie voor overtreding van artikel 3 Aw geëffectueerd: sluiting van de inrichting |
Bij intrekken van de vergunning kan geen alcoholhoudende drank worden verstrekt. Bij schorsing kan dit gedurende de schorsing niet gebeuren |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 45 Aw Personen onder de 18 in bezit van alcohol op een voor publiek toegankelijke plaats |
Opleggen strafrechtelijke boete gemeentelijke toezichthouder |
Z.s.m. voldoen van boete |
Opleggen strafrechtelijke boete |
D. Kansspelen
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Aanwezig hebben van speelautomaten zonder vergunning (artikel 30b Wk) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing. 2e keer: (bij niet nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): rapportage, voornemen bestuursdwang of dwangsom en vervolgens besluit bestuursdwang of dwangsom. |
Verwijderen speelautomaten (namens B&W) |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Verstrekken onjuiste gegevens bij aanvraag aanwezigheidsvergunning (artikel 30f, lid 1, sub a Wk) |
Bij geen opzet vergunninghouder: 1e keer: vergunninghouder in de gelegenheid stellen binnen te stellen termijn e juiste gegevens aan te leveren 2e keer: intrekken aanwezigheidsvergunning door de burgemeester Bij opzet vergunninghouder: 1e keer: intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Niet (meer) voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag van de vergunningaanvrager, bedrijfsleiders en beheerder van de inrichting (artikel 30f lid 1, sub c Wk) |
1e keer: rapportage en schriftelijk waarschuwing 2e keer: bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Minderjarige (< 18 jaar) kansspelautomaat laten bespelen (artikel 30g Wk) |
1e keer: rapportage en schriftelijk waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Aanwezigheid speelautomaten die niet aan de hiervoor gestelde eisen voldoen (artikel 30f lid 1, sub b Wk) |
Geen taak/bevoegdheid van gemeente. |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Aanwezigheid van kansspelautomaten in een laagdrempelige inrichting (artikel 30c lid 2, sub a en artikel 2, lid 1 onder b van de Kansspelverordening) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Aanwezigheid van meer dan twee kansspelautomaten in een hoogdrempelige inrichting (artikel 30c lid 2, sub b en artikel 2, lid 1 onder a van de Kansspelverordening) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Aanwezigheid van meer dan twee behendigheidsautomaten in een laagdrempelige inrichting (artikel 2 sub b van de Kansspelverordening) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
E. Milieugerelateerde overlast
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
In strijd handelen met de algemene milieuvoorschriften (voorschriften niet zijnde muziekgeluid) Bijvoorbeeld:
|
1e keer : Schriftelijk informeren met begunstigingstermijn 2e keer : Voornemen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 3e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 4e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
In strijd handelen met de algemene milieuvoorschriften ten aanzien van muziekgeluid, met uitzondering van collectieve- en incidentele festiviteiten. |
1e keer : constateren overschrijding geluidsnormen 2e keer : Voornemen opleggen maatwerkvoorschriften, besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 3e keer : Besluit opleggen maatwerkvoorschriften, innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang 4e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
Strijdig handelen met maatwerkvoorschriften die zijn opgelegd ten aanzien van muziekgeluid:
|
1e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 2e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
In strijd handelen met de algemene milieuvoorschriften ten aanzien van muziekgeluid, als er sprake is van onduldbare hinder; forse overschrijding van de norm indicatie met 10 – 15 dB(A) |
1e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 2e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
In strijd handelen met spelregels collectieve en incidentele festiviteiten, ingevolge de APVG |
1e keer : Voornemen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 2e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 3e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Brandweer (Brandweer beslist, politie sterke arm en SIA. |
Beleid anderen |
Het gebruiken van een bouwwerk, zijnde een (nieuw) horecabedrijf zonder geldige gebruiksmelding als bedoeld in artikel 6.7 Besluit bouwwerken leefomgeving (relatie met artikel 2:33 onder a APVG) |
1e keer: Schriftelijk waarschuwen onder vermelding van termijn waarbinnen aan de voorschriften moet worden voldaan (= gebruiksmelding brandveilig gebruik indienen, bedoeld in artikel 2.7 Besluit bouwwerken leefomgeving). Eventueel beperking van het gebruik 2e keer: Rappel indienen gebruiksmelding brandveilig gebruik, bedoeld in artikel 2.7 Besluit bouwwerken leefomgeving. 3e keer: Vooraankondiging bestuursrechtelijke maatregelen, zienswijzetermijn (in de regel 2 weken) 4e keer: Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen Þ bij acuut gevaar (bedreiging voor de mensveiligheid) direct gebruik beëindigen. |
- Dwangsom - Beperking of einde gebruik / exploitatie |
1e keer: Bij acuut gevaar direct gebruik / exploitatie beëindigen 2e keer: Rapportage door de Brandweer 3e keer: Afschrift rapportage naar SO, afd. VTH |
SO, afd. VTH kan aanschrijven o.g.v. artikel 4.3, eerste lid, aanhef en onder a Omgevingswet en daarmee bepalen dat het bouwwerk niet mag worden gebruikt totdat de aanschrijving is opgevolgd |
Niet voldoen aan de voorwaarden bij de artikel 6.7 Besluit bouwwerken leefomgeving |
1e keer: Schriftelijke voorwaarschuwing van last onder bestuursdwang of last onder dwangsom onder vermelding van termijn waarbinnen de overtreding ongedaan gemaakt dient te zijn. 2e keer: Indien na hercontrole blijkt dat overtreding voortduurt zal verdere procedure worden gevolgd (eventueel na verlenging termijn) 3e keer: Vooraankondiging bestuursrechtelijke maatregelen, zienswijzetermijn (in de regel 2 weken) 4e keer: Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen Þ bij acuut gevaar (bedreiging voor de mensveiligheid) direct gebruik beëindigen. |
- Dwangsom - Beperking of einde gebruik / exploitatie - Nemen van maatregelen |
1e keer: Bij acuut gevaar direct gebruik / exploitatie beëindigen 2e keer: Rapportage door Brandweer 3e keer: Afschrift rapportage naar SO, afd. VTH 4e keer: Ingeval van strafbare feiten tevens proces-verbaal door politie Signaleren, informeren en adviseren. |
SO, afd. VTH kan aanschrijving doen op grond van 4.3, eerste lid, aanhef en onder a Omgevingswet |
Handelswijze bij samenloop van diverse overtredingen
Indien sprake is van samenloop tussen diverse overtredingen, zal maatwerk worden toegepast.
Ondertekening
Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft op 12 november 2024,
Burgemeester,
Mirjam van ‘t Veld
Secretaris,
Christien Bronda
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl