Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726868
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726868/1
Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden houdende regels omtrent subsidie voor het historisch stadsbeeld (Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden;
overwegende:
- -
dat het college bevoegd is voor bepaalde vormen van subsidie nadere regels te stellen dan wel specifieke regelingen vast te stellen;
- -
dat de navolgende regeling bijdraagt aan de kwaliteit van het historisch stadsbeeld in Leiden;
- -
dat deze Subsidieregeling laatst is gewijzigd in 2021 en daarbij is omgezet naar een collegeregeling (BW 20.0631 en RV 20.0150);
- -
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening gemeente Leiden 2021;
BESLUITEN:
vast te stellen de navolgende
Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025 met de bijbehorende kaart in bijlage 1:
TITEL 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
aanvrager: de eigenaar (gemeente uitgesloten) of diens gemachtigde, van een historisch pand, historisch object of historische winkelpui gelegen in het gebied zoals opgenomen in artikel 3 en de bijbehorende kaart in bijlage 1;
- b.
ASV: de Algemene Subsidieverordening gemeente Leiden;
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden;
- d.
historisch object: een historisch object dat:
- 1.
ouder dan 50 jaar is; en
- 2.
aard- en nagelvast is; en
- 3.
naar het oordeel van het college geen deel uitmaakt van de algemene gevelopzet en geveldetaillering van een gebouw; en
- 4.
naar het oordeel van het college bijzondere waarde heeft; of
- 5.
naar het oordeel van het college van belang is voor de unieke historische beeldkwaliteit van Leiden.
- 1.
- e.
historisch pand: een pand ouder dan 50 jaar;
- f.
historische winkelpui: het onderste gedeelte van een gevel van een historisch pand, dat oorspronkelijk ontworpen is ten behoeve van een winkel-, bedrijfs- of horecafunctie.
Artikel 2 Doel van de subsidie
-
1. Deze subsidieregeling heeft als doel het verstrekken van subsidies door het college voor activiteiten in of in aansluiting op de openbare ruimte die bijdragen aan het historisch verantwoord herstellen en versterken van de beeldkwaliteit van het historisch stadsbeeld.
-
2. De subsidie betreft geen onderhoudssubsidie.
Artikel 3 Reikwijdte
Deze subsidieregeling is van toepassing op projecten gelegen in of in aansluiting op de openbare ruimte en binnen het kerngebied A of het pilotgebied B zoals aangegeven op de bij deze regeling vastgestelde kaart in bijlage 1 en bestaande uit:
- a.
de historisch verantwoorde restauratie en reconstructie van een historisch object zoals bedoeld in artikel 1 sub d;
- b.
de historisch verantwoorde restauratie of reconstructie van een historische winkelpui zoals bedoeld in artikel 1 sub f;
- c.
de historisch verantwoorde toepassing van historische kleuren in het schilderwerk van het historisch exterieur van een historisch pand zoals bedoeld in artikel 1 sub e;
- d.
de toepassing van gevelreclame passend bij het Modellenboek gevelreclame, de locatie en de historische gevel.
Artikel 4 Projectgerichte subsidie
-
1. Het college kan op aanvraag subsidie voor een project als bedoeld in artikel 3 verlenen.
-
2. De subsidie is projectgericht. Voor één pand kan voor alle vier de projecten zoals bedoeld in artikel 3 een subsidie worden aangevraagd.
-
3. Per project kan slechts eenmaal subsidie worden aangevraagd, tenzij het een ander historisch object betreft zoals bedoeld in artikel 1 sub d.
-
4. De subsidie per project zoals bedoeld in artikel 3 sub a t/m d wordt berekend op basis van één straatgerichte gevel. Bij een straatgericht hoekpand kan de subsidie op basis van twee gevels worden berekend.
-
5. Voor een hofje kan als complex slechts éénmaal één integrale subsidie worden aangevraagd. De subsidie per project zoals bedoeld in artikel 3 sub a en c kan dan op maximaal vier gevels worden berekend.
-
6. Flatgebouwen vallen niet onder deze regeling met uitzondering van het herstel van historische kleuren zoals bedoeld in artikel 3 lid c. De subsidie wordt dan berekend op basis van één gevel.
-
7. De subsidie wordt niet verleend als al een subsidie door andere partijen dan de gemeente voor het betreffende project wordt of is verleend of als de betreffende werkzaamheden fiscaal aftrekbaar zijn.
-
8. Als er sprake is van fiscaal aftrekbare of door derden gesubsidieerde werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 4, zevende lid, kan alleen subsidie worden aangevraagd voor het kleuronderzoek en – advies, niet voor het schilderwerk.
Artikel 5 Voorwaarden subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:
- 1.
De aanvraag wordt schriftelijk en bij voorkeur digitaal via eHerkenning of DigiD ingediend bij het college via het betreffende aanvraagformulier via de website van de gemeente www.leiden.nl/subsidies.
- 2.
Bij de aanvraag verstrekt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens:
- a.
Historisch object: (bouwhistorisch) onderzoek, het ontwerp met werkbeschrijvingen, detailleringen en materiaalaanduidingen en gespecificeerde offertes;
- b.
Historische winkelpui: (bouwhistorisch) onderzoek, het ontwerp met werkbeschrijvingen, detailleringen en materiaalaanduidingen en gespecificeerde offertes;
- c.
Historische kleuren op een historisch pand: kleuronderzoek en –advies, de offerte van de schilder en de rekening van de kleuronderzoeker;
- d.
Gevelreclame: gedetailleerd ontwerp en (een) offerte(s).
- a.
- 3.
Op verzoek van het college levert de aanvrager nadere gegevens over het project.
Artikel 6 Beslistermijn
Het college beslist op een aanvraag voor een subsidie binnen uiterlijk 13 weken.
Artikel 7 ASV
Voor zover in deze subsidieregeling niet anders is bepaald, zijn de begripsomschrijvingen en bepalingen van de ASV van toepassing.
TITEL 2 SPECIFIEKE BEPALINGEN
Artikel 8 Beoordelingscriteria
-
1. Een aanvraag voor een project als bedoeld in artikel 3 wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria per project:
- a.
Historisch object: een door het college goedgekeurd plan en indien van toepassing een goedgekeurd bouwhistorisch kader.
- b.
Historische kleuren op historisch pand: een door het college goedgekeurd kleuronderzoek en -advies.
- c.
Winkelpui: een door het college goedgekeurd plan en goedgekeurd bouwhistorisch kader.
- d.
Gevelreclame: een door het college goedgekeurd plan. Daarbij wordt de juiste inpassing van de gevelreclame in het geheel van de historische gevel en omgeving meegewogen.
- a.
-
2. Het college is bevoegd nadere uitvoeringsvoorschriften aan de subsidiebeschikking te verbinden, ook als het vergunningsvrije werkzaamheden betreft.
-
3. Met de uitvoering van het project is nog niet begonnen voordat de aanvrager een subsidiebeschikking of schriftelijke toestemming heeft ontvangen van het college.
Artikel 9 Subsidieplafond en verdeelregels
-
1. Het college stelt voor deze subsidieregeling jaarlijks een subsidieplafond vast en maakt deze bekend via de officiële bekendmakingen.
-
2. Het subsidieplafond is inclusief de jaarlijkse indexering voor subsidies.
-
3. Voor 2025 en 2026 wordt een extra subsidieplafond gepubliceerd voor een pilotgebied, aangegeven als pilotgebied B op de bij deze regeling vastgestelde kaart in bijlage 1.
-
4. Subsidieaanvragen worden in volgorde van indiening behandeld en zo lang het budget toereikend is. De aanvraag om subsidie wordt geweigerd als dit zou leiden tot overschrijding van het voor deze subsidieregeling beschikbare budget.
-
5. Aanvragers uit kerngebied A komen niet in aanmerking voor het subsidiebudget van pilotgebied B. Aanvragers uit pilotgebied B komen wel in aanmerking voor het totale subsidiebudget van gebied A en B.
Artikel 10 Hoogte van de subsidie en subsidiabele kosten
-
1. De subsidie bedraagt 50 % van de totale subsidiabele kosten en bedraagt:
- a.
voor de historische objecten:
- 1.
ten hoogste € 5.000 ,-in het geval van restauratie.
- 2.
ten hoogste € 4.000,- in het geval van reconstructie.
- 1.
- b.
voor de historische kleuren op gevels ten hoogste € 4.000,-.
- c.
voor de historische winkelpuien ten hoogste € 16.000,-.
- d.
voor de gevelreclame ten hoogste € 1.500,-.
- a.
-
2. Tot de subsidiabele kosten behoren in ieder geval niet de werkzaamheden die niet tot de restauratie / reconstructie behoren.
-
3. Als de aanvrager zoals bedoeld in artikel 1 sub a, btw-plichtig is, maakt de btw geen deel uit van de subsidiabele kosten. De btw maakt alleen deel uit van de subsidiabele kosten als deze niet kan worden teruggevorderd door de aanvrager.
Artikel 11 Weigeringsgronden
Een subsidie op grond van deze regeling kan, behalve volgens het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht of de ASV, worden geweigerd als:
- 1.
de aanvraag niet voldoet aan de in deze regeling gestelde voorwaarden;
- 2.
de aanvrager onjuiste of onvolledige gegevens verstrekt;
- 3.
met de uitvoering van het project al is begonnen voordat de aanvrager een subsidiebeschikking of schriftelijke toestemming heeft ontvangen van het college;
- 4.
de omgevingsvergunning voor de betreffende werkzaamheden is geweigerd, als het vergunningplichtige werkzaamheden betreft;
- 5.
er sprake is van ontsiering of strijdigheid met redelijke eisen van welstand voor wat betreft de materiaalkeuze en / of wijze van uitvoering in relatie tot het pand en/of omgeving;
- 6.
er sprake is van sloop van nog aanwezige historisch waardevolle materialen;
- 7.
al een subsidie door andere partijen dan de gemeente voor het betreffende project wordt of is verleend of als de betreffende werkzaamheden fiscaal aftrekbaar zijn.
TITEL III. VERANTWOORDING EN VASTSTELLING
Artikel 12 Gereedmelding en eindverantwoording
-
1. De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat de uitvoering van het project binnen twaalf maanden na de toekenning wordt gestart.
-
2. Na uitvoering van het project volgt eerst de gereedmelding met de financiële eindverantwoording door de aanvrager. Dit dient uiterlijk achttien maanden na de subsidieverlening plaats te vinden.
-
3. De financiële eindverantwoording bestaat uit facturen en betaalbewijzen van de gemaakte subsidiabele kosten voor het project.
-
4. Na de gereedmelding volgt inspectie of het project conform de in de subsidiebeschikking en in de regeling gestelde voorwaarden is uitgevoerd.
Artikel 13 Vaststelling en uitbetaling
-
1. Vaststelling van de subsidie volgt na de verantwoording als bedoeld in artikel 12, tweede en derde lid. Het college stelt binnen 13 weken na het indienen van de verantwoording de subsidie vast.
-
2. Als uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de verantwoording.
-
3. De uitbetaling van het definitieve subsidiebedrag vindt plaats op basis van de vaststelling als bedoeld in het eerste lid. Er vindt geen bevoorschotting plaats. De betaling van de subsidie vindt achteraf plaats.
-
4. De subsidie kan lager of op nul worden vastgesteld als:
- a.
niet wordt uitgevoerd overeenkomstig de aanvraag;
- b.
niet wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden, zoals geformuleerd in deze regeling en in de subsidiebeschikking;
- c.
onjuiste en/of onvolledige gegevens zijn overgelegd;
- d.
voor het project een omgevingsvergunning is vereist en deze nog niet is verleend bij aanvang van de werkzaamheden;
- e.
voor het project een op bouwhistorisch onderzoek of kleuronderzoek gefundeerd advies is verstrekt en dit advies niet is opgevolgd;
- f.
er sprake is van sloop van nog aanwezige historisch waardevolle materialen;
- g.
niet na twaalf maanden is gestart met de uitvoering van het project.
- a.
Artikel 14 publicatierecht
Het college heeft het recht om de (onderzoeks)resultaten te publiceren en kennis over de uitkomsten te delen met derden.
TITEL IV. HARDHEIDSCLAUSULE, INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL
Artikel 15 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen één of meerdere bepalingen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken ten gunste van de aanvrager.
Artikel 16 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
-
1. De Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025 treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. De Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2021 wordt ingetrokken.
-
3. Aanvragen die zijn ingediend en subsidies die zijn toegekend voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025 worden behandeld volgens de toen geldende Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2021.
Artikel 17 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: ‘Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025’.
Ondertekening
Bijlage 1 bij Subsidieregeling Historisch Stadsbeeld 2025: kaarten
Kaart met kerngebied A (oranje) en pilotgebied B (paars). Zie ook de detailkaarten.
Toelichting singelrand pilotgebied B:
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
Het gaat om de buitenrand van de singel, bebouwing is georiënteerd op de singel.
- -
Inclusief ontworpen hoekpanden met tenminste één gevel aan de singel, ook als de voordeur aan de zijstraat zit.
- -
Blinde of ondergeschikte zijgevels zijn niet meegenomen.
- -
Daar waar de bebouwing meer naar achteren ligt - en dus niet goed zichtbaar / beleefbaar vanaf de singel - is deze buiten de contour gelaten.
- -
Een klein deel van de Zoeterwoudsesingel behoort tot het huidige rijks beschermd stadsgezicht ‘Leiden binnen de singels’ en daarmee tot gebied A.
Detailkaarten
Gebied A – Stationsweg
Toelichting Stationsweg:
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
De contour van de Stationsweg stopt bij de nieuwbouw (aan beide kanten).
Gebied B – Rijnsburgerweg
Toelichting Rijnsburgerweg
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
De contour stopt bij de grens met Oegstgeest.
- -
Het gaat om de bebouwing en beleving vanaf de openbare weg, dus de verder naar achteren gelegen delen zijn niet in de contour opgenomen.
- -
Hoekpanden met duidelijk twee gevels aan de openbare weg zijn wel meegenomen (zijn beeldbepalend). Een vrij gelegen pand heeft maar één gevel aan de openbare weg.
Gebied B - Haarlemmerweg en Haarlemmertrekvaart
Toelichting Haarlemmerweg en Haarlemmertrekvaart
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
Haarlemmerweg:
- -
Het gaat om de voorgevels aan de openbare weg. Sommige panden hebben een duidelijke hoekgevel, dus deze zijn meegenomen. Dat geldt niet voor sommige tussengelegen steegjes.
- -
De contour stopt bij einde van de historische bebouwing, maar de architectuureenheid om de hoek met de Musschenbroekstraat is nog wel meegenomen.
- -
Haarlemmertrekvaart:
- -
Het gaat om watergerichte panden, niet om de achtergevels van panden aan de Maredijk.
- -
De contour stopt bij het einde van de historische bebouwing.
Gebied B - Lage Rijndijk
Toelichting Lage Rijndijk
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
De waterkant is hier niet meegenomen omdat dit te veel de kwaliteit van de achterkant van huizen heeft en niet om watergerichte architectuur gaat zoals bij (delen van) de Haarlemmertrekvaart.
- -
Ook hier zijn de hoekpanden meegenomen voor zover ze duidelijk twee gevels aan de openbare weg hebben.
- -
Aan de oostzijde buigt de Lage Rijndijk af; vanaf dat punt krijgt de noordkant meer de kwaliteit van een wijk die losstaat van de Lage Rijndijk. Daarom is deze bebouwing buiten de contour gelaten. Aan de zuidkant stopt de contour bij de brug en de gemeentegrens.
- -
De grote blokken van architecten Jesse en Fontein zijn gemeentelijke monumenten; deze zijn wel in de contour opgenomen.
Gebied B - Rijnkade en Utrechts Jaagpad, Hoge Rijndijk
Toelichting Rijnkade en Utrechts Jaagpad, Hoge Rijndijk
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
Rijnkade / Utrechts Jaagpad:
- -
In de basis ligt de grens van de contour ongeveer bij het bruggetje, omdat het westelijke deel meer het karakter van de historische uitvalsweg heeft, de oostelijke kant meer het karakter van een geplande wijk / uitbreiding.
- -
Aan de zuidzijde ligt de grens daar de waar de historische bebouwing stopt.
- -
Aan de noordzijde ligt de grens tot waar de watergerichte architectuur nog een historische kwaliteit heeft.
- -
Hoge Rijndijk:
- -
Aan de noordzijde gaat het om de hele historische uitvalsweg tot aan het Rijn- Schiekanaal.
- -
Aan de zuidzijde ook. Hoekpanden aan de Burggravenlaan liggen weliswaar verder van de straatwand maar zijn zeer zichtbaar en beleefbaar vanaf de Hoge Rijndijk en daarom meegenomen. (De school is al op kleur hersteld.)
- -
Aan de singel; is onderdeel van de singelrand; het gaat om de watergerichte architectuur.
Gebied B – Schelpenkade, Herenstraat
Toelichting Schelpenkade, Herenstraat:
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
Schelpenkade:
- -
Het gaat om de historische bebouwing aan het water (watergerichte architectuur).
- -
De overige bebouwing van zowel de Schelpenkade als de Jan van Goyenkade betreft planmatige uitbreidingswijken en valt dus niet onder de historische uitvalsweg.
- -
Herenstraat:
- -
De grens is gelegd bij het karakter van de historisch uitvalsweg met gemengde bebouwing (zoals wonen, winkels, bedrijfjes). Daarna wordt het meer planmatige aanleg, die buiten de contour is gehouden.
Gebied B – Morsweg
Toelichting Morsweg:
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
De contour stopt zowel aan de noord- als aan de zuidkant bij de nieuwere bebouwing.
- -
Ook in dit gebied een klein stukje singelrand, gericht op het water.
Gebied B Haagweg
Toelichting Haagweg:
- -
De kaart en de regeling zijn leidend.
- -
Aan de noordkant ligt de grens van de contour tot waar de kleinschalige of individuele historische bebouwing als geheel straatbeeld nog aanwezig is. Verderop staan her en der nog wel waardevolle gebouwen maar vormt het geen geheel, dus daarom is deze keuze gemaakt.
- -
Ook aan de zuidkant ligt de grens van de contour tot waar het karakter van de historische uitvalsweg nog aanwezig is.
Bijlage 2 Toelichting per artikel (waar nodig)
Toelichting artikel 1
Sub a
Ook een gemachtigde kan namens de eigenaar een aanvraag doen, bijvoorbeeld een huurder of een stichting / vereniging.
Sub d
Het gaat om unieke historische objecten met uitstraling voor de historische beeldkwaliteit. De objecten zijn aard- en nagelvast. Voorbeelden zijn: (historische) stoepen, gevelstenen, pompen, ornamenten, reclames, klokken, poortjes, luiken. Dit is geen uitputtende lijst. Het gaat om objecten die geen deel uitmaken van de constructie van een pand. Het gaat dus niet om muren, gevels, kozijnen en ramen e.d.
Toelichting artikel 3
Bij deze subsidieregeling is een kaart vastgesteld die aangeeft waar de regeling van toepassing is. Er is onderscheid gemaakt tussen twee gebieden:
Kerngebied A
Betreft het reguliere gebied en bestaat uit het rijksbeschermd stadsgezicht Leiden binnen de singels (conform de aanwijzing door het Rijk) en de Stationsweg.
Pilotgebied B
Betreft een pilot van twee jaar, namelijk voor 2025 en 2026. Het gaat hier om de buitenrand van de singel (panden georiënteerd op de singel, inclusief hoekpanden) en om delen (niet alle panden) van een aantal historische invalswegen: Morsweg, Haarlemmerweg, Haarlemmertrekvaart, Lage Rijndijk, Rijnkade, Utrechts Jaagpad, Hoge Rijndijk, Herenstraat, Schelpenkade, Haagweg, Rijnsburgerweg.
Projecten
De regeling is op vier verschillende soorten projecten van toepassing. Alleen projecten aan panden die ouder zijn dan 50 jaar komen in aanmerking. Deze moeten in of in aansluiting op de openbare ruimte liggen en dus zichtbaar zijn in de openbare ruimte. Ook een gevel aan de voorzijde met daaraan grenzend nog een voortuintje kan in aanmerking komen. Het gaat niet om het interieur en ook niet om de achterzijde van een pand. De gevel is georiënteerd op de openbare ruimte.
Van oorsprong op het water gericht
Bij de Haarlemmertrekvaart (in pilotgebied B) gaat het niet om de kant van de Maredijk. Het gaat ook niet om de achtergevels van panden aan de Maredijk die uitkijken op de Haarlemmertrekvaart. Het gaat wel om gevels die van oorsprong georiënteerd zijn op de Haarlemmertrekvaart, zoals bij de Vaartkade of bij de voormalige buitenplaatsen en fabrieksgebouwen. Ook bij de Rijnkade / Nieuwe Rijn gaat het om de watergerichte gevels, ook als deze een ander adres hebben, zoals bij de Evertsenstraat.
Toelichting artikel 4
Lid 2 Stapelen mogelijk
Het is mogelijk om de subsidies te stapelen voor de projecten die binnen deze regeling vallen. Dus zowel een winkelpui, historische kleuren, historische objecten als gevelreclame. Dat kan allemaal samenkomen in één pand. Eenzelfde onderdeel van de begroting wordt dan in totaal maar één keer meegerekend in de subsidiabele kosten.
Lid 3 Maar één keer subsidie
Per project kan maar één keer subsidie worden aangevraagd. Als voor een project van een pand al eerder subsidie is verleend, dan kan een nieuwe eigenaar geen nieuwe subsidie aanvragen voor datzelfde project. Stel dat voor een specifiek pand eerder al eens subsidie is verleend voor het project gevelreclame, dan kan een nieuwe eigenaar alleen subsidie aanvragen voor andere projecten dan gevelreclame. De subsidie is immers projectgericht. De verbetering van het historische stadsbeeld vraagt eenmalig een extra investering, maar is in principe daarna blijvend (de historische winkelpui is bijvoorbeeld verbeterd) en een kwestie van regulier onderhoud of een normale bedrijfsinvestering (gevelreclame).
Uitzondering: Het kan wel voorkomen dat binnen het project historische objecten een nieuwe aanvraag voor een ander (nog niet gesubsidieerd) object wordt gedaan, dat bij hetzelfde pand hoort. Bijvoorbeeld: in het verleden is de gevelsteen gerestaureerd, nu wordt ook de historische stoep hersteld. Dit wordt als een ander project beschouwd.
Lid 4 Twee gevels voor een hoekpand
Een hoekpand heeft twee gevels. Hoekpanden hebben een extra grote impact op het historisch stadsbeeld. Beide gevels zijn daarin belangrijk en worden dus allebei meegeteld.
Lid 5 Vier gevels voor een hofje
Een hofje is een complex en bestaat behalve uit de ingang en algemene ruimte soms wel uit bijvoorbeeld 20 panden op de binnenhof. Het totale subsidieplafond voor deze regeling is beperkt. Voor een hofje kan daarom alleen één aanvraag worden gedaan voor het gehele complex. Hierbij wordt de hoogte van het maximale subsidiebedrag op basis van maximaal vier gevels berekend, voor zover de buitenruimte openbaar is en dus opengesteld voor het publiek.
Lid 6 Flatgebouw alleen kleursubsidie voor één gevel
Een flatgebouw valt niet onder deze regeling, met uitzondering van het project kleuren op historische gevels. In dat geval wordt de subsidie op basis van maar één gevel berekend.
Lid 7 en 8.
Er wordt geen subsidie verleend naast andere subsidies (anders dan deze regeling) en niet voor werkzaamheden die fiscaal aftrekbaar zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor een deel van de eigenaren van rijksmonumenten: onderhoud – en dus ook schilderwerk – is voor (met name particuliere) eigenaren in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. In dat geval kan wel het kleuronderzoek en kleuradvies worden gesubsidieerd.
Toelichting artikel 5
Historisch verantwoord = maatwerk
Het historisch verantwoorde herstel vraagt om maatwerk. Daarom kan het gebeuren dat extra gegevens nodig zijn voor een goede beoordeling. Een paar voorbeelden van gegevens:
- -
bouwhistorisch onderzoek van de winkelpui (volgens landelijk vastgestelde richtlijnen) op basis van archiefonderzoek en onderzoek ter plaatse;
- -
kleuronderzoek van de historische gevel op basis van archiefonderzoek en onderzoek ter plaatse;
- -
foto’s en tekeningen.
Uitgangspunt is een op onderzoek en het daaruit voortvloeiende advies gebaseerde reconstructie. Het is daarom noodzakelijk om vooraf contact op te nemen met Erfgoed Leiden en Omstreken.
Toelichting artikel 8
Lid 1 Erfgoed Leiden denkt met u mee!
Het gaat om een historisch verantwoord project. Dat vraagt om maatwerk. Goedkeuring van het onderzoek (als dat onderzoek van toepassing is) en de daarop gebaseerde plannen is noodzakelijk voor de subsidiebeschikking. Het college verleent de goedkeuring via de gemeentelijke instelling Erfgoed Leiden en Omstreken, waar de uitvoering van de subsidieregeling ligt. Het is daarom belangrijk om vooraf contact op te nemen met Erfgoed Leiden en Omstreken.
Bij de beoordeling van de aanvragen hanteert het college specifieke uitvoeringsrichtlijnen van de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (ERM). Bijvoorbeeld de Uitvoeringsrichtlijn Restauratie Steenhouwwerk en de Uitvoeringsrichtlijn Historisch Schilderwerk. Deze richtlijn is te vinden op www.stichtingerm.nl.
Lid 2 Kwaliteitsverbetering
De subsidie is gericht op de kwaliteitsverbetering van het historische stadsbeeld. Daarom kunnen nadere uitvoeringsvoorschriften aan de subsidiebeschikking worden verbonden, ook bij vergunning vrije werkzaamheden.
Toelichting artikel 9
Lid 3 Extra budget
Het nieuwe pilotgebied B is aan de regeling toegevoegd. Hiervoor is tijdelijk, voor 2025 en 2026, een budget beschikbaar gesteld naar aanleiding van een amendement van de raad.
Toelichting artikel 10
Lid 2. Subsidiabele kosten
Onder de subsidiabele kosten vallen onder meer:
Voor historische objecten en winkelpuien:
- -
de kosten van het bouwhistorisch onderzoek met richtlijnen / uitgangspunten voor de reconstructie;
- -
de kosten van een ontwerp;
- -
de kosten van de uitvoering van de restauratie / reconstructie.
Overige werkzaamheden die niet tot de reconstructie behoren vallen buiten de subsidiabele kosten.
Voor historische kleuren:
- -
de kosten van het steigerwerk;
- -
de kosten van het kleuronderzoek en -advies;
- -
de kosten van de uitvoering van het schilderwerk en de materialen (verf). Door schilders worden deze kosten vaak uitgedrukt in een prijs per m2. Het schilderwerk betreft alleen het historische deel van het exterieur, geen moderne onderdelen.
Voor gevelreclame:
- -
de kosten van het ontwerp;
- -
de kosten van de uitvoering van de gevelreclame;
- -
het verwijderen van de oude reclame, bijvoorbeeld het verwijderen van lichtbakken.
Lid 3 btw
Voor veel btw-plichtige eigenaren is de btw fiscaal aftrekbaar en daarom zijn deze kosten niet subsidiabel. Als eigenaren aantoonbaar niet btw-plichtig zijn dan wordt de subsidie inclusief btw berekend. Dit is van toepassing op alle projecten.
Toelichting artikel 11
Lid 2
‘Onjuiste of onvolledige gegevens’ kan bijvoorbeeld ook een onvoldoende onderbouwd advies zijn.
Lid 5
‘Materiaalkeuze en / of wijze van uitvoering’ wordt steeds in de context van de locatie en de historische gevel bekeken.
Toelichting artikel 12
Het is van belang om binnen een jaar te starten met de uitvoering van het project. Het totale subsidiebudget voor de regeling is beperkt dus het is zonde als het budget blijft liggen omdat projecten niet worden uitgevoerd. De termijn van een jaar is ruim genomen omdat er tijd nodig is om uitvoerders te vinden.
Meld de aanvang van het project bij uw contactpersoon van Erfgoed Leiden en Omstreken. Bij tussentijdse vertraging of bij onvoorziene oplopende kosten is het ook van belang om zo snel mogelijk contact op te nemen via het subsidieloket en uw contactpersoon bij Erfgoed Leiden en Omstreken.
Na afronding van het project is de gereedmelding met eindverantwoording van de daadwerkelijke gemaakte subsidiabele kosten via het subsidieloket van de gemeente een noodzakelijke stap. De gereedmelding bestaat dus uit het inleveren van de inhoudelijke en financiële eindverantwoording van het project. Bij de inhoudelijke verantwoording gaat het om zaken zoals inhoudelijke toelichting en foto’s. Bij de financiële verantwoording gaat het om facturen en betaalbewijzen van de subsidiabele kosten.
Pas daarna kan de controle plaatsvinden zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel. Daarna wordt de subsidie definitief vastgesteld.
Toelichting artikel 13
De subsidie wordt eerst toegekend maar met nul procent bevoorschot en nog niet uitbetaald. De uitbetaling is pas na gereedmelding en vaststelling.
De subsidie kan lager (of op nul) dan de oorspronkelijke toekenning worden vastgesteld als niet is voldaan aan de voorwaarden. Zo kan bv. het niet opvolgen van het op onderzoek gebaseerde advies (bijvoorbeeld kleuradvies) reden zijn om de subsidie lager of op nul vast te stellen. Het onderzoek en advies is immers de onderbouwing voor de toekenning. Hier kan alleen van worden afgeweken in overleg met (en na goedkeuring van) de gemeente en alleen op basis van aanvullend onderzoek. Het gaat dus om een onderbouwde wijziging. Zo kan er soms pas tijdens de uitvoering op bepaalde plekken kleuronderzoek wordt gedaan.
Als niet na een jaar is gestart kan de subsidie op nul worden vastgesteld. Dit om te voorkomen dat de subsidiebeschikkingen heel lang open blijven staan en het beperkte budget gereserveerd blijft voor projecten die niet meer doorgaan.
Toelichting artikel 14
Het kleur- en bouwhistorisch onderzoek dat bij veel aanvragen wordt verricht als grondslag voor de subsidie geeft steeds meer inzicht in de geschiedenis van onze stad. Deze kennis moet worden gedeeld, ook ten aanzien van individuele objecten. Dit betekent dat de onderzoeker toestemming verleent voor publicatie van zijn of haar onderzoek. Erfgoed Leiden en Omstreken heeft daarbij ook de taak om het ‘verhaal van de stad’ te vertellen en een platform te zijn voor onderzoeksresultaten. Zie onder meer de website www.erfgoedleiden.nl.
Toelichting artikel 15
De uitzondering is alleen van toepassing op bijzondere situaties waarin deze regeling niet voorziet. Bijvoorbeeld bij onvoorziene:
- -
uitzonderlijke complexiteit van restauratietechnieken;
- -
uitzonderlijk arbeidsintensieve technieken;
- -
uitzonderlijk kostbare materialen;
- -
uitzonderlijke grootte van een gevel.
Toelichting artikel 16
Voor projecten kan slechts eenmaal subsidie worden aangevraagd. Projecten die zijn gerealiseerd onder één van de voorgaande regelingen tellen daarbij ook mee.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl