Directiestatuut samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel 2024

Geldend van 19-11-2024 t/m heden

Intitulé

Directiestatuut samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel 2024

Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel:

gezien het voorstel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel van 16 oktober 2024;

gelet op het vierde lid van artikel 25 van de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel;

b e s l u i t :

vast te stellen het “Directiestatuut samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel 2024”.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. algemeen bestuur: Het algemeen bestuur van de samenwerkingsorganisatie;

  • b. AMT: Het Algemeen Management Team van de samenwerkingsorganisatie;

  • c. bestuur: Het algemeen en dagelijks bestuur van de samenwerkingsorganisatie;

  • d. bestuursrapportage: Schriftelijke rapportage van het AMT over de voortgang van de samenwerkingsorganisatie

  • e. concernmanager: (interim) Leidinggevende van een teammanager;

  • f. dagelijks bestuur: Het dagelijks bestuur van de samenwerkingsorganisatie;

  • g. deelnemers: De deelnemende gemeenten, wier bestuursorganen deelnemen aan de Regeling;

  • h. Regeling: Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – SintMichielsgestel;

  • i. samenwerkingsorganisatie: De samenwerkingsorganisatie, zoals bedoeld in de Regeling.

  • j. voorzitter: De voorzitter van het AMT. Tevens eerste aanspreekpunt en secretaris van het bestuur en WOR-bestuurder zoals nader beschreven in het vijfde en zevende lid van artikel 2 en het derde lid van artikel 3.

Artikel 2. Samenstelling en voorzitterschap

  • 1. Het AMT heeft als permanente leden de gemeentesecretarissen van de deelnemers.

  • 2. Het AMT wordt uitgebreid met de volgende leden:

    • a.

      Concernmanagers

    • b.

      Concerncontroller

  • 3. De concerncontroller heeft geen stemrecht. De concernmanagers hebben slechts stemrecht op grond van het bepaalde in artikel 7 van dit statuut.

  • 4. Het voorzitterschap van het AMT rouleert iedere twee jaar tussen de twee permanente AMT-leden en hangt samen met de benoeming van de voorzitter van het bestuur. De voorzitter van het AMT is afkomstig uit de andere deelnemer dan de deelnemer waaruit de voorzitter van het bestuur afgevaardigd is. Het andere permanente AMT-lid is plaatsvervangend voorzitter.

  • 5. De voorzitter is het eerste aanspreekpunt voor het bestuur.

  • 6. De stukken die van het bestuur uitgaan, worden door de voorzitter medeondertekend.

  • 7. De voorzitter treedt op als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 3. Taken

  • 1. Het AMT staat het bestuur bij.

  • 2. Het AMT is vertegenwoordigd bij de vergaderingen van het bestuur. In deze vergaderingen heeft het AMT geen stemrecht.

  • 3. De voorzitter van het AMT treedt op als secretaris van het bestuur. Bij zijn afwezigheid zal de plaatsvervangend voorzitter deze functie vervullen.

Artikel 4. Verantwoordelijkheden

  • 1. Het AMT is ambtelijk eindverantwoordelijk voor de samenwerkingsorganisatie. Dit ziet in ieder geval op:

    • a.

      de strategische koers en lange termijnvisie van de samenwerkingsorganisatie;

    • b.

      de voorbereiding van agendapunten voor het bestuur;

    • c.

      goed werkgeverschap voor de samenwerkingsorganisatie;

    • d.

      de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers, ondernemers en instellingen van de deelnemers;

    • e.

      het kwalitatief hoogwaardig en efficiënt bedienen van de deelnemers;

    • f.

      het financieel beleid van de samenwerkingsorganisatie;

  • 2. Het AMT gaat over de dagelijkse bedrijfsvoering van de samenwerkingsorganisatie en is eindverantwoordelijk voor de effectuering van het streefbeeld (kwaliteit en kwantiteit) voor de samenwerking zoals die is vastgelegd in het vigerende bedrijfsplan.

Artikel 5. Bevoegdheden

De bevoegdheden van het AMT worden geregeld in één of meer afzonderlijke regelingen van het bestuur. In deze regeling(en) zal worden verwezen naar één of meer registers, waarin de bevoegdheden specifiek worden beschreven.

Artikel 6. AMT-overleg

  • 1. Het AMT vergadert in principe eenmaal per week. Deze besloten vergadering kan worden aangehaald als het ‘AMT-overleg’.

  • 2. In aanvulling op het vorige lid is ieder permanent lid van het AMT bevoegd het AMT vaker bijeen te roepen, indien dit noodzakelijk wordt geacht.

  • 3. AMT-overleggen worden geleid door de permanente leden of de concernmanagers. Het leiding geven aan vergaderingen rouleert maandelijks.

  • 4. De leden van het AMT zijn standaard uitgenodigd voor het AMT-overleg. Daarnaast kunnen leden van het AMT ook anderen uitnodigen om aanwezig te zijn.

  • 5. Voor een AMT-overleg wordt een agenda opgesteld.

  • 6. De agenda en de te behandelen stukken worden bij voorkeur acht maar minimaal twee werkdagen voorafgaand aan het AMT-overleg aan de leden van het AMT ter hand gesteld.

  • 7. De voorzitter van het AMT stelt de agenda voor aanvang van een AMT-overleg vast.

  • 8. Van een AMT-overleg wordt een verslag gemaakt dat door het AMT wordt vastgesteld.

Artikel 7. Besluitvorming

  • 1. Besluitvorming van het AMT vindt plaats tijdens het AMT-overleg. Het AMT streeft te allen tijde naar besluitvorming met algemene stemmen.

  • 2. Indien één van de permanente leden van het AMT aangeeft zich desondanks niet in een beoogd besluit te kunnen vinden wordt er gestemd.

  • 3. De twee permanente leden van het AMT hebben beiden één stem.

  • 4. De drie concernmanagers hebben, bij toepassing van het tweede lid, gezamenlijk één stem. Indien nodig treden zij in onderling overleg om tot een enkel standpunt te komen.

  • 5. Een besluit wordt geacht genomen te zijn in lijn met een meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 6. Besluiten van het AMT worden schriftelijk opgenomen in het verslag van het AMT-overleg.

Artikel 8. Strategisch adviseur directie

  • 1. Het AMT wordt ondersteund door een secretaris, hierna te noemen ‘strategisch adviseur directie’.

  • 2. De strategisch adviseur directie werkt onder directe aansturing van het AMT.

  • 3. De strategisch adviseur directie bereidt de AMT-overleggen voor; maakt de agenda; toetst stukken in het bestuurlijke besluitvormingsproces op besluitrijpheid; verzorgt de verslagen van de AMT-overleggen; adviseert het AMT over onderwerpen die de samenwerkingsorganisatie en het bestuurlijke besluitvormingsproces aangaan; bewaakt relevante (beslis)termijnen; voorziet in (strategisch) advies en draagt zorg voor archivering van de stukken.

  • 4. De strategisch adviseur directie neemt deel aan AMT-overleggen. In de AMT-overleggen heeft de strategisch adviseur directie geen stemrecht.

  • 5. De strategisch adviseur directie heeft een ondersteunend medewerker die door hem en het AMT wordt aangestuurd en tevens deelneemt aan AMT-overleggen zonder stemrecht.

Artikel 9. Concerncontroller

  • 1. De concerncontroller is verantwoordelijk voor de P&C-cyclus en de bijbehorende documenten, draagt bij aan de inrichting van bestuurlijke processen en bijbehorende informatievoorziening, adviseert over complexe vraagstukken, houdt nieuwe ontwikkelingen in de gaten en draagt bij aan een optimale bedrijfsvoering.

  • 2. De concerncontroller neemt deel aan AMT-overleggen. In de AMT-overleggen heeft de concerncontroller geen stemrecht.

  • 3. Naast de taken zoals beschreven in het eerste lid adviseert de concerncontroller vanuit zijn onafhankelijke rol en positie waar nodig rechtstreeks het bestuur en de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemers, gevraagd en ongevraagd.

Artikel 10. Informatieplicht

  • 1. Het AMT informeert het dagelijks bestuur actief, tijdig en adequaat over de voortgang van de samenwerkingsorganisatie, waarbij alle relevante informatie wordt verstrekt, zodat het dagelijks bestuur in de gelegenheid is de bedrijfsvoering te kunnen beoordelen. Hierbij dient specifieke aandacht te zijn voor de effectuering van het streefbeeld (kwaliteit en kwantiteit) met de samenwerking, zoals vastgelegd in het vigerende bedrijfsplan.

  • 2. Aan het vorige lid wordt door middel van een bestuursrapportage in ieder geval tweemaal per jaar gehoor gegeven, of zoveel eerder, indien de voortgang daartoe aanleiding geeft of daarom door het dagelijks bestuur wordt verzocht.

Artikel 11. Geschillen

Het dagelijks bestuur oordeelt en beslist over eventuele geschillen naar aanleiding van de toepassing en uitvoering van deze regeling.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking de dag nadat deze bekend is gemaakt.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als: “Directiestatuut samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel 2024”.

  • 3. Op dezelfde dag als bedoeld in het eerste lid wordt het voorgaande Directiestatuut samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel op 13 november 2024.

De voorzitter,

R.S van Meygaarden

De secretaris,

D.C van Eeten