Beleidsnotitie Extern salderen in Oude IJsselstreek

Geldend van 20-11-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsnotitie Extern salderen in Oude IJsselstreek

Burgemeester en wethouders van Oude IJsselstreek

Besluiten

- Gelet op artikel 4:81, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht;

- Overwegende dat Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland recent het aangepaste beleid ‘Beleidsregels salderen in Gelderland’ 2 juli 2024 hebben vastgesteld;

- Overwegende dat dit provinciale beleid voorziet in de mogelijkheid tot extern salderen;

- Overwegende dat de regels van het ‘Omgevingsplan Oude IJsselstreek’, onder de noemer van het ‘bestemmingsplan Buitengebied Oude IJsselstreek 2017’ aangeven dat ontwikkelingen op percelen met de functie ‘Agrarisch’, niet zijn toegestaan als er sprake is van een toename van stikstofemissie;

- Overwegende dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn omgevingsvergunningen te verlenen op grond van artikel 5.8 van de Omgevingswet;

- Overwegende dat een aanvraag voor een omgevingsvergunning alleen kan worden geweigerd als niet wordt voldaan aan de aanvraagvereisten die staan in artikel 7.207b lid 2 van de Omgevingsregeling. Wat wil zeggen dat de aanvraag moet passen binnen het ‘Evenwichtige toedeling van functies aan locaties’ (ETFAL) en dat er geen strijdigheid met instructieregels mag zijn;

- Overwegende dat de herkomst van te salderen stikstofdepositie geen reden tot weigering is;

- Overwegende dat de provincie gebieden kent met een verhoogde stikstofproblematiek;

- Overwegende dat externe saldering op basis van het huidige provinciale beleid zou kunnen leiden tot toename van stikstofemitterende activiteiten in de gemeente Oude IJsselstreek;

- Overwegende dat een dergelijke situatie kan leiden tot volkshuisvestelijke en economische knelpunten en tot een belemmeringen voor de PAS-melders uit Oude IJsselstreek;

- Overwegende dat gemeenten de beleidsvrijheid hebben om beleid te formuleren dat strenger is dan het provinciale beleid, indien zij dat nodig achten voor hun specifieke omstandigheden;

- Overwegende dat het realiseren van afname van de stikstofemissie noodzakelijk is voor het behalen van de instandhoudingsdoelstellingen voor Natura 2000-gebieden;

Vast te stellen de volgende beleidsnotitie:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. Regio Achterhoek: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk;

  • b. salderen: inzetten van een activiteit met N-emissie op grond van een toestemming in de referentiesituatie ten behoeve van de verlening van een natuurvergunning voor een nieuw of gewijzigd project, waarbij deze toestemming geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken of gewijzigd, zodat de N-depositie op alle relevante hexagonen niet toeneemt ten opzichte van de referentiesituatie

  • c. N-emissie: stikstofverbindingen die direct of indirect vanuit een bron in de lucht worden gebracht;

  • d. extern salderen: salderen met één of meer activiteiten met N-emissie buiten de begrenzing van één project of locatie ten behoeve van de verlening van een natuurvergunning;

  • e. N-depositie: neerslaan van stikstofverbindingen uit de lucht op een oppervlakte, uitgedrukt in mol stikstof per hectare per jaar;

  • f. saldogevende activiteit: toestemming die wordt ingetrokken ten gunste van de saldo-ontvangende activiteit;

  • g. saldo-ontvangende activiteit: aangevraagde activiteit waarbij gebruik wordt gemaakt van extern salderen;

  • h. Gelderse stikstofbank: de Gelderse stikstofbank zoals omschreven in artikel 13 van het provinciaal beleid ‘Beleidsregels salderen in Gelderland’.

Artikel 2 - Toepassingsbereik

Burgemeester en wethouders hanteren deze beleidsnotitie bij het beoordelen van een aanvraag omgevingsvergunning om af te mogen wijken van de regels van het ‘Omgevingsplan gemeente Oude IJsselstreek’, te weten artikel 3.5.1. sub a en/of sub b ten behoeve van het toestaan van een toename van stikstof bij een gevraagde ontwikkeling ter plaatse van de functie ‘Agrarisch’.

Artikel 3 - Extern salderen binnen de gemeente Oude IJsselstreek

Burgemeester en wethouders sluiten aan het provinciaal beleid, zoals benoemd in artikel 6 lid 13 van de ‘Beleidsregels salderen in Gelderland’, met dien verstande in alle gevallen maximaal 35% van de N-depositie bij de verlening van de natuurvergunning wordt betrokken en dus niet alleen indien de N-depositie plaatsvindt op habitattypen die in de natuurdoelanalyse van het betreffende gebied een nee, tenzij-oordeel hebben gekregen. Dit is nodig om bestaande volkshuisvestelijke en economische knelpunten (waaronder belemmeringen voor de PAS-melders uit Oude IJsselstreek) op te kunnen lossen en toekomstige knelpunten te voorkomen.

Artikel 4 - Extern salderen buiten de gemeente, maar binnen de regio Achterhoek

Ook bij verzoeken tot extern salderen, waarbij de saldogevende activiteit plaatsvindt buiten de gemeente Oude IJsselstreek, maar binnen de regio Achterhoek, hanteren burgemeester en wethouders het uitgangspunt dat maximaal 35% van de N-depositie bij vergunningverlening wordt betrokken.

Artikel 5 - Extern salderen buiten de regio Achterhoek

Wanneer een saldogevende activiteit is gevestigd buiten de regio Achterhoek, eisen wij een minimale reductie van 100%. Met andere woorden dan is deze activiteit uitgesloten om te kunnen meetellen bij een verzoek tot extern salderen binnen de gemeente Oude IJsselstreek. Hiermee geven burgemeester en wethouders vorm aan de beleidsvrijheid die iedere gemeente toekomt om strengere regels te implementeren indien zij dat nodig achten voor specifieke omstandigheden.

Artikel 6 - Specifieke omstandigheden

De in artikel 5 van deze nota genoemde specifieke omstandigheden doen zich voor op een drietal punten binnen de gemeente Oude IJsselstreek, namelijk:

1. PAS-melders uit de gemeente Oude IJsselstreek

  • o De gemeente Oude IJsselstreek kent een aantal PAS-melders die, zoals bekend buiten hun schuld om, niet in het bezit zijn van de juiste natuurvergunning. Het college van Oude IJsselstreek wil dat deze PAS-melders voorrang kunnen krijgen.

2. De woningbouwopgave

  • o Binnen de regionale woondeal Achterhoek heeft de gemeente Oude IJsselstreek een forse realisatieopgave. Gezien de alsmaar toenemende krapte op de woningbouwmarkt is het bovendien meer dan aannemelijk dat deze woningbouwopgave groter wordt. Het college van Oude IJsselstreek wil voorkomen dat woningbouwinitiatieven door stikstofproblematiek worden belemmerd.

3. Economische ontwikkelingen

  • o In het RPW hebben we harde en zachte plancapaciteit vastgelegd om voor onze lokale economie in een duurzame instandhouding te kunnen voorzien. Het college van Oude IJsselstreek wil voorkomen dat economische ontwikkelruimte wordt belemmerd door stikstofproblematiek.

Door gebruik maken van de hen toekomende beleidsvrijheid zorgen burgemeester en wethouders ervoor dat ontwikkelingen met betrekking tot bovengenoemde specifieke omstandigheden niet onverwacht in de problemen kunnen komen vanwege een overschot aan stikstofemissie.

Artikel 7 - PAS-melders

De PAS-melders vallen onder het legalisatieprogramma dat is vastgesteld om PAS-melders te legaliseren. Daarvoor heeft het kabinet €250 miljoen beschikbaar gesteld aan de provincies om waar mogelijk maatwerkoplossingen te bieden. Ook de piekbelasteraanpak zal een rol gaan spelen bij het legaliseren van PAS-meldingen.

De insteek vanuit de provinciale beleidsregels salderen in Gelderland is dat PAS-melders de stikstofruimte vanuit de Gelderse stikstofbank kunnen krijgen die ze voor hun activiteiten nodig hebben, mits dat niet leidt tot een verhoogde stikstofuitstoot.

Artikel 8 - Voorwaarden extern salderen

Voor het extern salderen zijn de voorwaarden zoals die staan genoemd in het provinciaal beleid, ‘Beleidsregels salderen in Gelderland’, onder artikel 6, onverkort van toepassing.

Artikel 9 - Vergunningplicht

Voor activiteiten die voorheen vielen onder de Natuurvergunning en onder de Omgevingswet worden aangeduid als ‘Natura-2000 activiteit’, geldt op basis van artikel 5.1 lid 1, sub e van de Omgevingswet een vergunningplicht. Bij Natura-2000 activiteiten is de provincie bevoegd gezag op grond van artikel 4.6 lid 1 Omgevingsbesluit.

Artikel 10 - Rol gemeente

Voor een Natura-2000 activiteit zal moeten worden afgeweken van de regels van het gemeentelijk omgevingsplan, dat op 01-01-2024 in werking is getreden. Daarbij gaat het om de planregels van bestemmingsplan ‘Buitengebied Oude IJsselstreek 2017’, waarin onder artikel 3.5.1 sub a en sub b het navolgende staat:

“Tot een gebruik, strijdig met deze bestemming, wordt in ieder geval aangemerkt het gebruiken of het laten gebruiken:

a. van gronden en bouwwerken niet behorende tot een inrichting, waarbij een toename van

stikstofemissie plaatsvindt vanuit de betreffende gronden of bouwwerken;

b. van gronden en bouwwerken behorende tot een inrichting, waarbij een toename van

stikstofemissie plaatsvindt vanuit de betreffende inrichting.”

Voor het afwijken van bovengenoemde regels is een omgevingsvergunning van burgemeester en wethouders nodig. Een zogenoemde Buitenplanse Omgevingsplan Activiteit, oftewel een BOPA.

Artikel 11 - Buitenplanse Omgevingsplan Activiteit (BOPA)

Een aanvraag om een BOPA kan alleen worden geweigerd als niet wordt voldaan aan de aanvraagvereisten die staan in artikel 7.207b lid 2 van de Omgevingsregeling. Dat betekent dat de aanvraag moet passen binnen het ‘Evenwichtige toedeling van functies aan locaties’ (ETFAL) en dat er geen strijdigheid met instructieregels mag zijn. De locatie van de aangekochte stikstofemissie is derhalve geen weigeringsgrond.

Artikel 12 - Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie in het Gemeenteblad.

Artikel 13 - Citeerwijze

Dit besluit wordt aangehaald als “Beleidsnotitie extern salderen in Oude IJsselstreek”

Ondertekening